Interlink shootout bij Audioloog

Gestart door hifiman, augustus 25, 2006, 09:41:02

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DA BoSS

Citaat van: Audioloog op september 10, 2006, 20:25:17
Ik zou liefst een andere akoustiek kiezen  ;D
ja ehh dit is geen verhuistopic ;D

Had ik trouwens al gemeld dat ik erg onder de indruk was van je bron....mooie bak man!
Deed me, in positieve zin, denken aan Audiofiel's cd speler. Knappe upgrade van die meneer Tent hoor :o
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

#251
Citaat van: DA BoSS op september 10, 2006, 22:56:56
Had ik trouwens al gemeld dat ik erg onder de indruk was van je bron....mooie bak man!
Deed me, in positieve zin, denken aan Audiofiel's cd speler. Knappe upgrade van die meneer Tent hoor :o
Dank je. De mijne is uiteraard beter want daar zit geen "extra" interlink tussen loopwerk en DAC die een stuk minder klinkt als de Nordost Tyr  >:D

Maar even serieus, nu ik weer die ontzettende verschillen tussen interlinks heb gehoord ben ik nog meer voorstander van geintegreerde apparatuur (versterker, cd speler) geworden. Ik ben van mening dat je de "interlink variabele" zo veel mogelijk moet proberen te elimineren. Een volledig digitale versterker zoals de Lyngdorf TDA2200 heeft mijns inziens dan ook een zeer groot voordeel, geen enkele analoge interlink in je keten!

Raphie

nou, op naar een mooi minisetje dan maar? ik hoorde dat aldi nog leuke aanbiedingen had ;D
JBL PRX Power!

FrankB

Citaat van: Audioloog op september 11, 2006, 09:13:51
Dank je. De mijne is uiteraard beter want daar zit geen "extra" interlink tussen loopwerk en DAC die een stuk minder klinkt als de Nordost Tyr  >:D

Maar even serieus, nu ik weer die ontzettende verschillen tussen interlinks heb gehoord ben ik nog meer voorstander van geintegreerde apparatuur (versterker, cd speler) geworden. Ik ben van mening dat je de "interlink variabele" zo veel mogelijk moet proberen te elimineren. Een volledig digitale versterker zoals de Lyngdorf TDA2200 heeft mijns inziens dan ook een zeer groot voordeel, geen enkele analoge interlink in je keten!

Nog altijd wel een digitale interlink, net zo gevoelig ;)

Ikzelf ben geen voorstander van een bepaalde methodiek (alles digitaal, zo snel mogelijk analoog, buizen, transistoren, whatever) maar geloof in wat ik hoor. Als dat aansluit bij mijn voorkeuren is het goed. Hoe dat dan bereikt wordt, of dat dat theoretisch wellicht minder is dan een andere mogelijke oplossing, fine. Toch is het meer mijn ding :D

Dus luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Ik vind dat je kunt niet stellen dat alles zo lang mogelijk digitaal houden de oplossing is, puur vanuit de theorie.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiotwin

Citaat van: garmtz op september 10, 2006, 17:38:36
Leuke verslagen weer! Even over Nordost Red Dawn: ik heb de Blue Heaven in vrijwel alle sets een mooiere kabel gevonden, tenzij de set uit buizen bestaat of 'pit' nodig heeft.

Ronald,

Ik heb hier de Blue Heaven en wil best een keertje langskomen om te kijken of het wat voor je is.In mijn set is de Blue Heaven niet scherp,de V/dH the source is bv onrustiger en scherper bij mij.

Over je speakers,is het geen idee om de filters tijdelijk extern te plaatsen,dus eentje in standaard uitvoering en een "geupgradoloogde" zodat je rustig kan vergelijken.

@Audiofiel
Hoe verhoudt de Van Medevoort zich t.o.v. deze kabels?
Tevredenheid!!!

hifiman

Citaat van: Raphie op september 11, 2006, 09:28:09
nou, op naar een mooi minisetje dan maar? ik hoorde dat aldi nog leuke aanbiedingen had ;D
Hahahaaha dat is inderdaad de ultieme integratie van alles  ;D

Raphie

zou wel lachen zijn een tent klokje plaatsen in een Funai mini all in one wekkerradio/cd
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: FrankB op september 11, 2006, 09:54:42
Nog altijd wel een digitale interlink, net zo gevoelig ;)
Dat ben ik dus niet met je eens. Een digitale interlink heeft als doel twee toestanden (een 1 en een nul) over te brengen, een analoge interlink daarentegen oneindig veel "toestanden" (leuk woord  ;D). Daaruit kun je afleiden dat 1% verschil in eigenschappen bij analoog ook als zodanig direct hoorbaar is terwijl je het bij digitaal veel bonter moet maken wil het van invloed gaan zijn. Daarmee beweer ik niet dat er geen verschil in kwaliteit zou zijn bij digitale interlinks maar wel dat het anders en minder kritisch is.

Citaat van: FrankB op september 11, 2006, 09:54:42
Ikzelf ben geen voorstander van een bepaalde methodiek (alles digitaal, zo snel mogelijk analoog, buizen, transistoren, whatever) maar geloof in wat ik hoor. Als dat aansluit bij mijn voorkeuren is het goed. Hoe dat dan bereikt wordt, of dat dat theoretisch wellicht minder is dan een andere mogelijke oplossing, fine. Toch is het meer mijn ding :D
Tuurlijk het gaat om hoe het uiteindelijk klinkt. Mijn punt was ook niet zozeer dat een Lyngdorf TDA2200 dus het beste klinkt, maar dat het ontwerp wat er achter zit wat mij betreft wel die theoretische potentie heeft!

Citaat van: FrankB op september 11, 2006, 09:54:42
Dus luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Ik vind dat je kunt niet stellen dat alles zo lang mogelijk digitaal houden de oplossing is, puur vanuit de theorie.
Dat vind ik wel. Of het in de praktijk dan ook inderdaad goed uitpakt is de vraag.

Volgens mij hebben we het hier over 2 verschillende uitgangspunten. Ik denk dat jij meer zoiets hebt van: het donderd niet hoe het werkt als het maar goed klinkt. Terwijl ik wel geinteresseerd ben ik het design en de filosofie erachter ?

hifiman

Citaat van: Raphie op september 11, 2006, 10:03:46
zou wel lachen zijn een tent klokje plaatsen in een Funai mini all in one wekkerradio/cd
Ik durf te wedden dat je het verschil hoort!  ;D

hifiman

#259
Citaat van: Audiotwin op september 11, 2006, 10:00:19
Ik heb hier de Blue Heaven en wil best een keertje langskomen om te kijken of het wat voor je is.In mijn set is de Blue Heaven niet scherp,de V/dH the source is bv onrustiger en scherper bij mij.
Hoi Audiotwin,

Wat kost die blauwe hemel dan eigenlijk nieuw? Als dit een beetje in de buurt van mijn budget is dan is het wel eens leuk om te kunnen proberen  :)
Maar ik denk eerlijk gezegd dat ik even afwacht of de Artspeak wel of niet te koop komt (ik kan anders wel aan de gang blijven met mijn zoektocht), maar mocht dat niet doorgaan dan wil ik graag een keer op je aanbod ingaan.

Citaat van: Audiotwin op september 11, 2006, 10:00:19
Over je speakers,is het geen idee om de filters tijdelijk extern te plaatsen,dus eentje in standaard uitvoering en een "geupgradoloogde" zodat je rustig kan vergelijken.
Sterker nog ik wilde daar zo een topic over gaan openen, dus stay tuned  ;D

Citaat van: Audiotwin op september 11, 2006, 10:00:19
@Audiofiel
Hoe verhoudt de Van Medevoort zich t.o.v. deze kabels?
Ik heet geen Audiofiel , maar bedoel je niet de Artspeak?

DA BoSS

Citaat van: Audioloog op september 11, 2006, 09:13:51
....
Maar even serieus, nu ik weer die ontzettende verschillen tussen interlinks heb gehoord ben ik nog meer voorstander van geintegreerde apparatuur (versterker, cd speler) geworden. Ik ben van mening dat je de "interlink variabele" zo veel mogelijk moet proberen te elimineren. ...

Volledig mee eens, hoe minder variabelen des te makkelijker O0
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op september 11, 2006, 09:13:51
Maar even serieus, nu ik weer die ontzettende verschillen tussen interlinks heb gehoord ben ik nog meer voorstander van geintegreerde apparatuur (versterker, cd speler) geworden.

Dan kun je beter naar een volledig geïntegreerd systeem toe... CD-speler met ingebouwde versterker of misschien zelfs beter digitale luidsprekers zoals bij Meridian... ;)

CitaatIk ben van mening dat je de "interlink variabele" zo veel mogelijk moet proberen te elimineren.

En wat dacht je dan van je luidsprekerkabel? En van die enorme hoeveelheid kabeltjes en draadbruggen in de apparatuur? Ga je die ook elimineren? ;D

CitaatEen volledig digitale versterker zoals de Lyngdorf TDA2200 heeft mijns inziens dan ook een zeer groot voordeel, geen enkele analoge interlink in je keten!

Maar wel een digitale interlink en daarbij zijn de gehoormatige verschillen even groot, zo niet groter dan bij analoge interlinks.

Bovendien zul je moeten zorgen dat je dan een digitale versterker koopt die helemaal 'jouw ding' is en verder aan alle eisen voldoet die je er aan stelt: vermogen, klank-karakter, aansluitmogelijkheden, potentie om moeilijke speakers aan te sturen, uiterlijk, bediening, etcetera.



Ik geloof niet zo in het alles-in-een concept. Als ik wel geloofde dat de voordelen tegen de nadelen zouden opwegen zou ik ook niet draaien met losse voor- en eindversterkers en CD-loopwerk en DAC. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audiotwin op september 11, 2006, 10:00:19
@Audiofiel
Hoe verhoudt de Van Medevoort zich t.o.v. deze kabels?

Wedervraag: hoe vind je hem in verhouding tot de Blue Heaven? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op september 11, 2006, 10:12:50
Volledig mee eens, hoe minder variabelen des te makkelijker O0

En nog een all-in-one meebestellen voor Jasper! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#264
Citaat van: Audioloog op september 11, 2006, 10:07:30
Dat ben ik dus niet met je eens. Een digitale interlink heeft als doel twee toestanden (een 1 en een nul) over te brengen, een analoge interlink daarentegen oneindig veel "toestanden" (leuk woord  ;D). Daaruit kun je afleiden dat 1% verschil in eigenschappen bij analoog ook als zodanig direct hoorbaar is terwijl je het bij digitaal veel bonter moet maken wil het van invloed gaan zijn. Daarmee beweer ik niet dat er geen verschil in kwaliteit zou zijn bij digitale interlinks maar wel dat het anders en minder kritisch is.

Helaas zit je daar helemaal mee mis. Tussen digitale interlinks zitten extreme verschillen. ;)


Trouwens, als je over digitaal denkt als "twee toestanden", waarom heb je dan in hemelsnaam een Tent klok laten plaatsen? En een aparte voeding voor die klok? :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:14:28
Dan kun je beter naar een volledig geïntegreerd systeem toe... CD-speler met ingebouwde versterker of misschien zelfs beter digitale luidsprekers zoals bij Meridian... ;)
Haha, dat vind ik dan weer niks om praktische redenen. Als je cd speler dan kapot is of er komt een betere versie uit dan moet je gelijk je hele set vervangen  :P

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:14:28
En wat dacht je dan van je luidsprekerkabel? En van die enorme hoeveelheid kabeltjes en draadbruggen in de apparatuur? Ga je die ook elimineren? ;D
Luidsprekerkabel is uiteraard ook een belangrijke variabele, eentje die ik nog wel een keer onder de loep ga nemen in de toekomst in mijn set.
Wat de draadbrugjes en zo betreft , dat is een beetje flauw natuurlijk, ik heb het over variabelen elimineren die je ook zelf kan elimineren.

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:14:28
Maar wel een digitale interlink en daarbij zijn de gehoormatige verschillen even groot, zo niet groter dan bij analoge interlinks.
Ok, ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een digitale interlink shootout gedaan heb. Vanuit theorie kan ik me er helemaal niks bij voorstellen, maar ik zal met een open mind een keer een shootout doen als de kans zich voordoet  :)

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:14:28
Bovendien zul je moeten zorgen dat je dan een digitale versterker koopt die helemaal 'jouw ding' is en verder aan alle eisen voldoet die je er aan stelt: vermogen, klank-karakter, aansluitmogelijkheden, potentie om moeilijke speakers aan te sturen, uiterlijk, bediening, etcetera.
Ja klopt, daarom zei ik al, ik beweer niet dat de TDA2200 dan vanzelfsprekend mijn perfecte versterker zou zijn, maar het concept van volledig digitaal tot aan het lowpass filter in de eindtrap spreekt me wel enorm aan.

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:14:28
Ik geloof niet zo in het alles-in-een concept. Als ik wel geloofde dat de voordelen tegen de nadelen zouden opwegen zou ik ook niet draaien met losse voor- en eindversterkers en CD-loopwerk en DAC. ::)
Het feit dat ik voor geintegreerd ga heeft ook wel een beetje met de lagere prijzen te maken  ;)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op september 11, 2006, 10:22:07
Ja klopt, daarom zei ik al, ik beweer niet dat de TDA2200 dan vanzelfsprekend mijn perfecte versterker zou zijn, maar het concept van volledig digitaal tot aan het lowpass filter in de eindtrap spreekt me wel enorm aan.

Dus dat je zelf geen keuze hebt in voor- en eindversterker en zelf geen keuze hebt in de DAC? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

Citaat van: Audioloog op september 11, 2006, 10:12:14
Hoi Audiotwin,

Wat kost die blauwe hemel dan eigenlijk nieuw? Als dit een beetje in de buurt van mijn budget is dan is het wel eens leuk om te kunnen proberen  :)

Ze zijn 2e hands tussen de 70 tot 110 euro.
Tevredenheid!!!

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:14:28
.......
En wat dacht je dan van je luidsprekerkabel? En van die enorme hoeveelheid kabeltjes en draadbruggen in de apparatuur? Ga je die ook elimineren? ;D
.........
;D  >:D ;D

Enfin, nog even reflecterend op mijn bezoekje:

Als Audioloog zijn set ooit echt naar die felbegeerde HI-FI status- superset wil upgraden, zal hij wat moeten doen aan de vele compromissen die hem op dit moment parten spelen:

-Stereo-apparatuur achter/tussen je front speakers ipv helemaal in de andere hoek vd kamer
-2x2m speakerkabel ipv 46m
-Set neerzetten waar die het beste tot zijn recht komt (dus niet: dit is de enige plek waar de woonkamer de woonkamer blijft)
-Meer demping/diffusie etc van muren/plafond (bv wandkleden, auralex panelen en andere waf onvriendelijke maatregelen ;D)
-andere indeling woonkamer- speakers ivm 'weglekken' geluid (HSN 8))

Wat ik probeer te zeggen: je kan upgraden wat je wil, maar die zaken blijven je hoe dan ook parten spelen :P
Ik snap ook dat je niet alleen woont, maar ook nog een mooie vrouw hebt die je graag tevreden houd....zolang je er maar van bewust bent..... ;)

mvg,


High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:18:29
Helaas zit je daar helemaal mee mis. Tussen digitale interlinks zitten extreme verschillen. ;)
Ok, het zal niet de eerste keer zijn dat ik er naast zit (geloofde paar jaar geleden uberhaupt niet in kabelverschillen), dus ik neem mijn woorden terug tot ik het een keer heb kunnen shootoutten  ;D Blijft het feit dat ik me er op dit moment vanuit theorie (hele slechte kabels even daargelaten) weinig bij voor kan stellen.

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:18:29
Trouwens, als je over digitaal denkt als "twee toestanden", waarom heb je dan in hemelsnaam een Tent klok laten plaatsen? En een aparte voeding voor die klok? :o
Dat is wat mij betreft niet in strijd met wat ik eerder zei. Je kunt natuurlijk alleen maar goed 2 toestanden onderscheiden als je een goede klok hebt. Als een klok flink jittert dan vallen er semi random hier en daar (veel) bitjes om, wat weer niks aan het feit veranderd dat het nog steeds twee toestanden blijven.  Een slechte kabel kan natuurlijk je signaal (wat uiteraard weer een analoog signaal is) veranderen en daarmee weer bitjes laten omvallen. Het lijkt mij alleen (ik wordt nu wat voorzichtiger) dat kleine veranderingen nauwelijks invloed hebben.

Wat ik trouwens ook raar vind is dat men in een review van een digital kabel dingen kan zeggen als "slanker laag" of "pittiger hoog". Dat er bitjes omvallen onderweg ok, maar dat zal dan toch zeker random zijn en niet alleen toevallig bitjes van het hoog of laag ???

Maar goed het was niet mijn intentie om een digitale kabel discussie op te starten. De bottom line is dat ik het graag een keer zelf wil ervaren hoe groot en van welke aard die verschillen dan zijn.

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:14:28

Als ik wel geloofde dat de voordelen tegen de nadelen zouden opwegen zou ik ook niet draaien met losse voor- en eindversterkers en CD-loopwerk en DAC. ::)

Geintegreerd is natuurlijk gewoon praktischer en makkelijker, in alle prijsklassen/ niveaus.
Maar ultiem gezien niet beter idd...en daarom noemen we je ook Audiofiel.... >:D

;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Raphie

46m speakerkabel joh?

ok: Actielijst voor Audioloog:

1.  1 korte wand toewijden aan audio
2.  degelijk meubel kopen en al die andere 37 DVD spelers naar een eigen opstelling
3.  kabelplan trekken (2x 3m speakerkabel + bijbehorende interlinks + voeding)

;D ;D ;D
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 11, 2006, 10:24:40
Dus dat je zelf geen keuze hebt in voor- en eindversterker en zelf geen keuze hebt in de DAC? ;D
Uiteraard ben ik het met je eens dat dat weer een nadeel is van geintegreerd  :)

hifiman

Jongens, rustig aan, ik hou het tempo amper bij met al die reakties  ;D

hifiman

Citaat van: Audiotwin op september 11, 2006, 10:29:44
Ze zijn 2e hands tussen de 70 tot 110 euro.
O maar dat valt helemaal niet tegen  :o