Het grote LCD - Plasma aankoop topic.

Gestart door JCL, augustus 21, 2006, 15:46:29

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JAB

Citaat van: empelnet op januari  9, 2008, 15:11:25
(voor het eerst in een forum).

ik heb veel van de berichten doorgenomen en niet gevonden:

Wat is de (verkoop) truc achter '6,2 megapixel !' bij Full HD. 1920x1080 x 3 (rgb) = 6 Mp
is dat dus gewoon het aantal dots of mis ik iets.

Waarom adverteerd Sony met 6Mpixel terwijl andere merken dit niet doen.
Heeft Sony inderdaad een hogere resolutie?

ERik, (nog steeds CRT kijker, ook voor pc)
Eenvoudig rekenwerk  ;):

Per kleur 1920 * 1080 pixels is 2.073.600 pixels.
En dat keer 3 (RGB) maakt 6.220.800 pixels. Afgerond 6.2 Mpixels.

Midcall

Citaat van: empelnet op januari  9, 2008, 15:11:25
(voor het eerst in een forum).

ik heb veel van de berichten doorgenomen en niet gevonden:

Wat is de (verkoop) truc achter '6,2 megapixel !' bij Full HD. 1920x1080 x 3 (rgb) = 6 Mp
is dat dus gewoon het aantal dots of mis ik iets.

Waarom adverteerd Sony met 6Mpixel terwijl andere merken dit niet doen.
Heeft Sony inderdaad een hogere resolutie?

ERik, (nog steeds CRT kijker, ook voor pc)

Ach ja, Sony moet zich toch ergens mee onderscheiden. Ze maken zelf geen lcd-schermen ze nemen ze af van een concurrent (Samsung) en deze concurrent zou gek zijn als ze hen de beste schermen zou geven. Enkel al om die reden kan Sony bijna geen interessant merk zijn om aan te schaffen (voor mij), daar ze ook nog behoorlijk duurder zijn dan dezelfde lcd-schermen van Samsung. Je moet dan wel iets idioots gaan roepen om je product toch nog onder de aandacht te krijgen.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Fico

Citaat van: Midcall op januari 10, 2008, 01:34:22
Ach ja, Sony moet zich toch ergens mee onderscheiden. Ze maken zelf geen lcd-schermen ze nemen ze af van een concurrent (Samsung) en deze concurrent zou gek zijn als ze hen de beste schermen zou geven. Enkel al om die reden kan Sony bijna geen interessant merk zijn om aan te schaffen (voor mij), daar ze ook nog behoorlijk duurder zijn dan dezelfde lcd-schermen van Samsung. Je moet dan wel iets idioots gaan roepen om je product toch nog onder de aandacht te krijgen.

Jij hebt duidelijk nog nooit de uitgebreide reviews van Vincent Teoh op hdtvtest.co.uk gelezen hé?

De videoprocessing van een Sony Bravia ligt toch wel op een ander niveau dan die van een Samsung hoor ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Midcall

#1578
Nee, ik vergelijk de schermen gewoon met mijn eigen ogen, dat vind ik een stuk nuttiger  ;D

En dan kom je snel uit op een Sharp  ;)
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Fico

Citaat van: Midcall op januari 10, 2008, 01:47:55
Nee, ik vergelijk de schermen gewoon met mijn eigen ogen, dat vind ik een stuk nuttiger  ;D

En dan kom je snel uit op een Sharp  ;)

Klopt, ik vind, voor een LCD, dat het beeld van een Sharp het meeste weg heeft van het beeld van een plasma. Toch vind ik het LCD beeld van een Toshiba nog mooier en dat voor dezelfde of zelfs een nog lagere prijs ;)

Sony vind ik, net zoals de Kuro trouwens, vééél te duur voor wat het is momenteel  ::)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Robbert54

sorry maar sharp vind ik ook echt 10x niks! vind lcd sowieso niks, geef mij maar plasma! 9mm ;D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Bengbeng

#1581
Citaat van: cip54 op januari 10, 2008, 02:27:34
sorry maar sharp vind ik ook echt 10x niks! vind lcd sowieso niks, geef mij maar plasma! 9mm ;D

En nu we gezien hebben dat plasma in 2009 per pixel volledig zwart kan, met
'oneindige' Contrast Ratio's tot gevolg, en LCD nog láng niet zo ver is (ik zie het namelijk nog lang
niet gebeuren dat iedere LCD pixel haar eigen LED krijgt, dat blijft voorlopig kwadranten-werk á la de Samsung P96  ;) ), maakt plasma weer een significante stap vooruit die ik LCD voorlopig nog niet zie maken.

Het is dat plasma niet onder de 37" wordt gemaakt, want anders zou LCD eigenlijk alleen
maar een techniek zijn welke leuk is als PC scherm op je bureau, maar daar houdt het verder wel mee op ook.  :)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Fico

#1582
Citaat van: Bengbeng op januari 10, 2008, 06:28:24
En nu we gezien hebben dat plasma in 2009 per pixel volledig zwart kan, met
'oneindige' Contrast Ratio's tot gevolg...

Ditmaal liefst zonder 'black crush' dan, zodat we in donkere filmscènes de personages nog kunnen herkennen   ;D ;D >:D
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

PjotrrrNL

Citaat van: Midcall op januari 10, 2008, 01:34:22
Ach ja, Sony moet zich toch ergens mee onderscheiden. Ze maken zelf geen lcd-schermen ze nemen ze af van een concurrent (Samsung) en deze concurrent zou gek zijn als ze hen de beste schermen zou geven. Enkel al om die reden kan Sony bijna geen interessant merk zijn om aan te schaffen (voor mij), daar ze ook nog behoorlijk duurder zijn dan dezelfde lcd-schermen van Samsung. Je moet dan wel iets idioots gaan roepen om je product toch nog onder de aandacht te krijgen.

Sony en Samsung hebben samen een LCD fabriek gebouwd.
De electronica/beeldprocessing verzorgt elk merk zelf.

nognleek

Citaat van: ajbalmere op januari  9, 2008, 15:22:06
Ik gebruik de zoom functie nooit, alles komt binnen via de UPC box welke op 16:9 staat ingesteld en de PV70 ook, schitterend beeld en helemaal geen uitgetrokken lichamen etc bij 4:3 uitzendingen.

Het enige, wat bij mij bijna, net niet acceptabel is, is nog steeds de Samsung HDTV decoder op 4:3 zetten met "pan and scan". Het is echter genoei om door het (trage) menu van de decoder iedere keer de setting te veranderen. Zodra de decoder op 16:9/standaard staat, krijg ik links en rechts de grijze balken bij 4:3 uitzendingen. Ik heb sterk de indruk, dat de PV70 die balken als deel van een 16:9 uitzending ziet, waardoor de zoom opties van de TV niet optimaal hun werk kunnen doen. Bij 16:9/wide op de decoder moet de TV dan een reeds vertekend beeld corrigeren. Het zal wel een combinatie van decoder/TV zijn, die bij mij/voor mij geen optimaal resultaat oplevert.
Maar goed, zoals eerder gesteld, is het beeld zelfs met grijze balken op een 50" nog steeds lekker groot. Btw... Discovery (+Sc. +Civ. +Trav.), NGC (meestal), Eurosport 1 en 2, NASN, CNN, CNBC, An. Planet, Comedy Central, Hallmark, TCM, MGM, allemaal 4:3. Dan is er nog Motors TV en Extreme Sports, beide met laag bitrate bovendien. De MTV(achtige) zenders, maar die kunnen me gestolen worden.
Tenslotte, om een punt achter mijn 4:3 gezeur te zetten, gisteravond U-571 op SBS zitten kijken. Zo'n belevenis maakt dan alles weer goed. Hoewel geen HD, prachtig!  ;D

Peter83

Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van een plasma, nu is mijn kijkafstand iets van 3 meter, dus een 42 inch is wel voldoende.
Nu zit ik nog met een overweging, geef ik 500 euro meer uit voor een Full-HD, of bespaar ik op de kosten en ga voor een HD-ready scherm. Nu lees ik op diverse sites (onder andere een CNET review) dat je op deze afstand het verschil tussen 720p en 1080p niet gaat zien op een 42 inch.

Nu zal ik het scherm voornamelijk gaan gebruiken voor het afspelen van HD series en films via de pc, digitale tv en dvd's.
Vrijwel alle series zijn in 720p, en deze kijk ik het meest, dus hiervoor hoef ik geen full-hd aan te schaffen.
Films zijn vaker in 1080p, dan in 720p, dus een hd-ready scherm gaat de content downscalen, dit is waarschijnlijk minder goed te zien dan i.p.v 720p upscalen naar 1080p?
Nu ben ik van plan om in de nabije toekomst de dvd speler te vervangen met een blu-ray/hd-dvd, of je nou uit stuurt in 720p of 1080p op een afstand van 3mtr op een 42inch, het verschil zie je waarschijnlijk amper.
Panasonic TH-42PV70Nu maak ik nu nog gebruik van het zwaar verouderde PAL signaal, maar dat ga ik natuurlijk niet kijken op een 42inch plasma.
Dat zal dus digitale tv worden, aangezien HDTV nog zwaar in de kinderschoenen staat in NL (terwijl Japan al aan UHDTV werkt), is een Hd-ready scherm hier waarschijnlijk wel voldoende voor.

De gewenste resolutie van het scherm is dus afhankelijk van a) de kijkafstand en b) de grootte van het scherm. Een full-hd 42inch op 3 meter heeft dus geen meerwaarde op een hd-ready 42inch.

Nu wil ik graag een 100hz beeldbuis, volgens kieskeurig.nl kan ik dan alleen kiezen uit het merk Panasonic (dacht dat zij alleen autoradios verkochten).

Panasonic TH-42PV70 http://www.progress.nl/shop/detail.asp?Product_rg=%7B572A25DF-A29A-412E-AB0F-53409FACA5EF%7D&ref=kieskeurig

Iemand ervaring met dit merk en type?
Onkyo TX-SR876, Rotel RB-1582 MKII, B&W 604 S2, B&W LCR6 S2, B&W 603 S2, B&W ASW610XP

Dirc

Als je goed leest in dit forum (zoekfuntie als hij weer werkt) dan zie je dat er voldoende ervaring met de pv70 is en dat deze bij velen prijs/kwaliteit technisch de beste keuze geweest is.

PjotrrrNL

De 42PV70 is zonder meer het beste schem in zijn prijsklasse, hangt hier al sinds april tot volle tevredenheid!

Dirc


fca

Even een vraagje aan de kenners.
De pana th42pv70 heeft oa 2 types.
Degene die eindigt op F en FA.
Klopt het dat het FA type 24 P ondersteunt en de F niet?

Dirc

Ik heb ook ergens de 42PV70 EH voorbij zien komen (dacht bij redcoon)

Fico

Citaat van: Dirc op januari 11, 2008, 12:19:41
Als je goed leest in dit forum (zoekfuntie als hij weer werkt) dan zie je dat er voldoende ervaring met de pv70 is en dat deze bij velen prijs/kwaliteit technisch de beste keuze geweest is.

Ik zou eerlijk gezegd die paar honderd euro-tjes opleggen en voor een TH-42PY70 (of TH-42PZ70) kiezen...

Achteraf wil er misschien nog een PS3, HTPC of Blu-ray speler op aansluiten en dan ben je, afhankelijk van je kijkafstand, IMHO toch beter af met een Full HD. Groot voordeel is ook dat je de PY70 in 1:1 Pixelmapping ofwel dot-by-dot kan aansturen zodat er geen 'scaler'-fouten kunnen optreden.

Maar goed, met een beperkt budget is de TH-42PV70 zeker een koopje hoor ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Dirc

ik heb nog steeds het idee dat ol het verschil op 3,5 meter afstand nieet zie.

Midcall

#1593
Citaat van: Fico op januari 11, 2008, 12:55:06
Ik zou eerlijk gezegd die paar honderd euro-tjes opleggen en voor een TH-42PY70 (of TH-42PZ70) kiezen...


Op 3 meter of meer zie je het verschil niet, downscaling of niet... ook al zegt je gevoel iets anders, maar de praktijk overtuigt heel erg snel :-).

Dus als je toch die paar honderd extra wil neertellen voor een 42PY70... neem dan voor dezelfde prijs een 50 inch Q91/Q92 van Samsung, voor je kijkbeleving veel aantrekkelijker dan welk kleiner hd-scherm dan ook. Als de prijs van een hd-scherm net zoveel is als de prijs van een hd-ready scherm maar dan een maat groter, zou ik altijd voor de maat groter-optie gaan, daar beleef je meer plezier aan.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

hansdegr

Ik twijfel nog tussen de pana TH42PV70 en de nieuwe serie.
hoe preseert de PV70 om via de pc foto's te tonen op het scherm.

Snutchz

Citaat van: Midcall op januari 11, 2008, 14:10:54
Op 3 meter of meer zie je het verschil niet, downscaling of niet... ook al zegt je gevoel iets anders, maar de praktijk overtuigt heel erg snel :-).

Dus als je toch die paar honderd extra wil neertellen voor een 42PY70... neem dan voor dezelfde prijs een 50 inch Q91/Q92 van Samsung, voor je kijkbeleving veel aantrekkelijker dan welk kleiner hd-scherm dan ook. Als de prijs van een hd-scherm net zoveel is als de prijs van een hd-ready scherm maar dan een maat groter, zou ik altijd voor de maat groter-optie gaan, daar beleef je meer plezier aan.

Sluit de Wii eens voor de grap aan op de Q91/92....  :'(
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Bengbeng

Citaat van: Dirc op januari 11, 2008, 12:56:46
ik heb nog steeds het idee dat ol het verschil op 3,5 meter afstand nieet zie.

Op die afstand is het zelfs moeilijk/onmogelijk om op een 50" het verschil te zien
tussen 720p en full-HD, laat staan op een 42". Bij deze laatste schijnt de grens van wel/geen
verschil zien rond de 2,5 meter te liggen.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Dirc

Weinig mensen zitten zo kort op hun scherm

Snutchz

Citaat van: Bengbeng op januari 11, 2008, 17:35:20
Op die afstand is het zelfs moeilijk/onmogelijk om op een 50" het verschil te zien
tussen 720p en full-HD, laat staan op een 42". Bij deze laatste schijnt de grens van wel/geen
verschil zien rond de 2,5 meter te liggen.

is zo'n onzin.. ik zag van 4 m afstand (G7 HD-Ready/Full HD Pio/50") al gemakkelijk 't verschil!
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

PjotrrrNL

Nou, op drie meter is het verschil met een 42" echt minimaal hoor...
Kontrast, kleurechtheid etc... zijn veel belangrijker dan resolutie.

Maar met de huidige prijzen en de opkomst van Blu-Ray/1080p materiaal is een Full HD natuurlijk niet verkeerd.
Het komende jaar zijn de nieuwe modellen dan ook vrijwel allemaal Full HD...............