Het grote LCD - Plasma aankoop topic.

Gestart door JCL, augustus 21, 2006, 15:46:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ericbartels

Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn Pioneer 436 plasma. Is al jaren oud maar iedereen die het beeld ziet is nog steeds enthousiast :-)
Blijft staan (hangen) tot ie het begeeft....
Pioneer SC-LX85, Oppo BDP-83 Special Edition, Pioneer 436 XDE 43 inch, Humax ihdr-5050c, Bowers & Wilkins 704 front, Bowers & Wilkins 705 rear op Atacama i7 stands, Bowers & Wilkins HTM7 center, SVS PB1-ISD subwoofer, Logitech Harmony one remote, Viablue SC-4 silver series speaker cable.

Ronin79

#3901
Helaas heb ik dat niet met mijn Pioneer LX5090H.

Beeld kwaliteit is gewoon geweldig .. maar dat zoemen van die Plasma's word ik echt helemaal gek van.
Nu heb ik wel een probleem met mijn oren, maar je maakt mij niet wijs dat dit zo hoort.
Al moet ik wel zeggen; dat we harde muren en vloer hebben. Niet handig, maar beter schoon te houden ivm. stof (huisstofmijt)
Dus gordijnen en vloerbedekking cq. een kleed is een no-go. (Behang; vind ik (we) niet mooi, waardoor alles geverfd is.)
Wel heb ik demping achter de TV zitten, maar dat helpt ook niet.  3x eerder is Kebe bij mij thuis geweest, maar ze hebben alleen
wat schroefjes aangedraaid, wat niet helpt. Misschien iets met de Recoils van de voeding ? of het ligt gewoon aan de eerder aangegeven punten.

Hoe dan ook ... ik zou heel erg blij zijn; wanneer OLED betaalbaar zou worden, die zoemen tenminste niet. 
Als dat zo is; dan gaan zowel de Loewe als de Pioneer op een gegeven moment de deur uit.
Maar tegen de tijd dat we dat geld gespaard hebben ... zijn we enkele jaren verder. (voordeel: OLED is dan ingeburgerd  ;))

LuPo

#3902
Ik ben zeer content met m'n Pana 42ST50. Gelijk bij de launch gekocht voor 549 door een foutje van wehkamp. Tenminste, dat denk ik want alle andere winkels hadden de adviesprijs van 849.

Zwartwaarden zijn echt fenomenaal! Snel bewegende beelden ook perfect. Heerlijk voetbal kijken. Soms wel een beetje last van wat retentie (niét inbranden) maar dat verdwijnt weer binnen een paar minuten. Ik kan hem iedereen aanraden. Echt veel bang-for-buck!

Hier nog wat leesvoer: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42st50b-p42st50-201203191731.htm

Snutchz

Spijker op den kop.. mijn volgende scherm zal hoogstwaarschijnlijk een Budget Pana worden.. presteren gewoon goed  :thumbs-up:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Ronin79

Zo, zo  Snutchzy ... aan het overlopen  :P

Snutchz

oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Ronin79

Dat is wel zo, maar de techniek gebruiken ze niet.
Het is maar hoe je het bekijkt. Afgezien van dat; is dat voor als nog de enige goede opvolger,
als het om Plasma gaat .. en dat zal ook wel zo blijven. Aangezien Oled wellicht de plasma markt gaat dichtgooien.

Snutchz

Die techniek hebben ze inmiddels al verbeterd.. (AM)OLED blijft de komende 10 jaar nog onbetaalbaar  :P
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Ronin79

#3908
Dat in ieder geval.

Gisteren nog wat tekstjes op het net door zitten lezen, gewoon voor de lol.
Maar sommige schermen, waarvan ik dacht dat ze redelijk waren .. vallen toch soms wat tegen.
Bepaalde Samsung LED schermen, en hoewel de Panasonic VT50 (?), goed uit de bus kwam ..
is het geen Pioneer. Dat was dan ook de conclusie van de reviewer.

Ik hoop dat mijn Pio het nog even uithoud, want ik zou zo niet weten wat ik als vervanger zou
moeten kiezen. OLED is idd. gewoon nog te duur, en niet te betalen voor mensen zoals ons.

Een andere vraag;

Zoemen de Panasonics nu net zo, als de Pioneers.
Dat is namelijk het enige waar ik mij, bij mijn TV aan stoor, dat irritante gezoem.
(Kebe is namelijk in het verleden ook al 3 x geweest, en is nog niet opgelost)

Ik heb al eens uitgelegd, waarom geluid mij stoort, dus vroeg ik mij af; of Panasonic dat ook doet.
Al zal die vraag wellicht wat lastig zijn te beantwoorden, omdat de meeste hier waarschijnlijk geen last van de oren hebben (tenminste niet op deze manier)
Dus wat voor de een een normaal of zacht geluid is, is voor de ander (bijvoorbeeld mijzelf) hard. Maar is ben toch benieuwd.


holco

Ik heb hier een LX6090H en die gaat voorlopig nog niet de deur uit :)
Btw,scherm is echt muisstil
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Ronin79

#3910
Zeker weten ? alle plasma's zoemen.
Alleen is het de vraag; hoe erg, en hoor ik het.

Bij ons hoor je het echt heel hard. Afgezien dat ik dat probleem heb, en we harde muren hebben
(al heb ik er wel dempingsplaten achter het scherm zitten), kun je dit heel goed horen. Althans vind ik.

Kebe heb ik er al 3 a 4x bijgehaald, en ze zeggen dat dit normaal is. Dat kan wel zijn, maar ik vind het irritant.
Ik denk persoonlijk dat het de recoils van de voeding is, maar goed. Wat weet ik er van (wellicht als een medewerker van kebe  :P  )

Over de beeldkwaliteit van de LX5090H heb ik niet zoveel te klagen,dat is gewoon heel goed.
Het word later alleen een probleempje als ik wel eens ga kijken, naar een ander scherm.
Het liefst geen Plasma meer, ivm met dat zoemen. Maar hoever is OLED dan, is het dan betaalbaar,
zo niet; wat voor LED is een alternatief ?. Panasonic is er ook nog. Maar hoe ver zijn hun Zwart weergaven,
ten opzichte van een tijdje geleden. Wat met defloating Blacks, en zoemt Pana net zoerg als Pio ?

Allemaal lastige vragen waar ik wel eens over nadenk, je moet toch wat te doen hebben, als je even niet bezig bent met horloges of
PC problemen van anderen  ;)

The Kurgan

Ik heb een langere displayportkabel van mijn KRP 500a scherm naar de mediabox toegepast, en de kast achter de schuine wand op zolder weggewerkt. De mediabox krijgt hier koele lucht, en hoeft hier niet aktief te koelen zoals ik hem eerst onder het scherm had staan. Door het wegwerken hoor ik de box niet meer. Als ik heel eerlijk ben, maakt het krp 500 scherm helemaal geen geluid, maar is pas waarneembaar als je er met je oor bovenop gaat luisteren.
De Pioneer mediabox echter kon ik eerst op 3 meter afstand zeer goed horen. Dit geld ook voor het UPC kastje met dvr

JCL

Citaat van: SillentWolf op november 26, 2012, 10:06:42
Zeker weten ? alle plasma's zoemen.
Alleen is het de vraag; hoe erg, en hoor ik het.

Bij ons hoor je het echt heel hard. Afgezien dat ik dat probleem heb, en we harde muren hebben
(al heb ik er wel dempingsplaten achter het scherm zitten), kun je dit heel goed horen. Althans vind ik.

Kebe heb ik er al 3 a 4x bijgehaald, en ze zeggen dat dit normaal is. Dat kan wel zijn, maar ik vind het irritant.
Ik denk persoonlijk dat het de recoils van de voeding is, maar goed. Wat weet ik er van (wellicht als een medewerker van kebe  :P  )

Over de beeldkwaliteit van de LX5090H heb ik niet zoveel te klagen,dat is gewoon heel goed.
Het word later alleen een probleempje als ik wel eens ga kijken, naar een ander scherm.
Het liefst geen Plasma meer, ivm met dat zoemen. Maar hoever is OLED dan, is het dan betaalbaar,
zo niet; wat voor LED is een alternatief ?. Panasonic is er ook nog. Maar hoe ver zijn hun Zwart weergaven,
ten opzichte van een tijdje geleden. Wat met defloating Blacks, en zoemt Pana net zoerg als Pio ?

Allemaal lastige vragen waar ik wel eens over nadenk, je moet toch wat te doen hebben, als je even niet bezig bent met horloges of
PC problemen van anderen  ;)

Waarom wil je graag op OLED wachten? LED TV's zijn toch ook prima? We hebben er hier een van Sony in huis 40EX720 uit mijn hoofd en die maakt 0,0 geluid. De eerdere generaties LCD zoemen wel, die komt omdat er een backlight in zit. Omdat dit bij LED een led is en geen TL buis heb je er geen last van (geen starter/trafo die zoemt).

Trouwens, heb je dan niet dat het geluid van de TV zelf (gewoon wat uit de speakers komt) het zoemen overtreft? Als het doodstil is hoor ik bv mijn laptop ook wel zoemen, maar als ik een muziekje opzet (ook niet extreem hard of wat dan ook) hoor je dat niet meer. Heb jij dan dat je door je gehoor probleem die zoem altijd blijft horen? Bijvoorbeeld omdat je extra gevoelig bent voor die frequenties?

Ronin79

#3913
Een OLED is natuurlijk niet perse nodig. Ik heb de afgelopen weken ook even gekeken wat een Samsung 46ES800 voor
in de slaapkamer kost (en net nog even de Sony KDL-46HX853). Mijn Loewe Compose (bijna 7 a 8 jaar oud) heeft een
ingebouwde hardeschijf, wat ik een irritant geluid vind maken, en ik heb gewoon vrijblijvend online gekeken naar de VT50 (55 inch)
van Panasonic, als eventuele vervanger van de 5090H, die in de woonkamer hangt. Mooie TV. Maar de slaapkamer is toch eerst aan de beurt.
Dus daar begin ik vanaf begin febr 2013, voor te sparen.

Alleen weet ik niet of het beeld van de 2 genoemde schermen goed is. Ik niet zomaar een audio zaak
binnen lopen, en van alles gaan testen, omdat ze nagenoeg altijd (hard) geluid aan hebben staan, dan wel door de
klant zelf gedaan. Dus ik moet veel hebben van online reviews, en mijn eigen inschattingen. Maar ik vraag mij wel af; hoe een Panasonic zoemt.
Het heeft natuurlijk geen zin om bijvoorbeeld later eens, het een voor het ander in te ruilen .. als
het resultaat (voor mij) hetzelfde blijft.

Wat het zoemen van mijn plasma betreft:

Zelfs al hebben wij het geluid van de onderspeaker (apart bijgekocht) van de Pioneer,
gewoon aanstaan (stand 9 of 10 qua volume) dan kan ik nog het zoemen horen. Hard kan ik de speaker natuurlijk niet zetten.
Maar wat ik er wel moet zeggen; mijn vriendin hoort het zoemen ook, dus gelukkig ben ik niet de enige.
Wel stoort het mij meer, omdat ik met mijn oor problemen zit. De frequentie van het zoemen
is anders dan de 5 a 6 verschillende geluiden wat ik 24uur per dag hard in mijn oren / hoofd hoor ...
dus dan valt het des te meer op. Ik denk persoonlijk dat het aan de recoils ligt van de voeding (dat soort gelijke
heb je ook wel eens bij PC voedingen, daarom had ik dit jaar een X850 van Seasonic in mijn PC gezet).
Dat heb ik volgens mij al eens aan Kebe aangegeven. Maar ik heb het idee; dat hun denken .. dat
ze meer verstand van zaken hebben als ik. Ik denk precies het tegenovergestelde  :P
Dus daar zullen we wel nooit uitkomen, of eens mee worden.

Daarom ben ik dus voorzichtig aan het rondkijken en ideetjes aan het opdoen voor de toekomst.
Al zal het probleem in de woonkamer, dit jaar waarschijnlijk niet opgelost kunnen worden.
Alle elektronische speeltjes betaal ik namelijk altijd zelf, en zoals ik al zei; de slaapkamer is nu eerst aan de beurt
(was ik al mee bezig, oa. die Norstone racken), en voordat ik die TV (misschien die Samsung) bij elkaar heb ...
zijn we al een tijdje verder.

JCL

Een 7 a 8 jaar oude LCD wordt sowieso wel weggespeeld door die toestellen. Daarvoor is er veel teveel veranderd in LCD land. Ik merk dat de EX720 van mijn ouders mijn W5500 al wegspeelt en daar zitten maar 1 of 2 generaties tussen. Ik heb ook een 32S2000 van 7 a 8 jaar oud, dat is amper meer een vergelijk ;) Dat begint met het feit dat ze tegenwoordig allemaal full-HD zijn en eindigd ermee dat de zwaartwaardes enorm verbeterd zijn.

Sowieso denk ik wel dat de nieuwe LED TV's de plama's verslaan. Probleem is we dat een leuk formaat LED heel veel duurder is dan een zelfde formaat plasma.

LuPo

Citaat van: JCL op december 20, 2012, 10:47:40

Sowieso denk ik wel dat de nieuwe LED TV's de plama's verslaan. Probleem is we dat een leuk formaat LED heel veel duurder is dan een zelfde formaat plasma.

En je bron voor deze uitspraak is? Op dit moment kunnen de LED's echt nog niet tippen aan de zwartwaarden en motion van de plasma's. Of het moet bij hetzelfde formaat een €2000 LED tegen een €500 plasma zijn. Misschien dat die gelijkwaardig zijn. Maar dan zou ik nog altijd voor 4 keer zo goedkope plasma gaan.

Ronin79

#3916
Mijn Loewe is gewoon full-hd, ook al is die zoveel jaar oud.
Op zich dus niets mis mee. Maar hij zal oa. geen 24p ondersteunen. Hij heeft nog HDMI 1.2.
As je hem vergelijkt met sommige midrange LED's nu ... kan ik niet zeggen dat die beter zijn.
Maar het toestel wat ik aan de muur heb hangen koste ook zeker het 5 vijfvoudige. Maar het verbaast mij soms wel.

Als je er nu een nieuwe Samsung 8000 serie naast hangt, of wellicht de genoemde Sony .. ja dan zullen die beter zijn.
Maar dat is ook niet zo raar.

Wat de Plasma betreft klopt niet.

Ik ben van de week bezig geweest met de nieuwe Toshiba bij mijn ouders (oa. calibratie), maar mijn Pioneer LX5090H
Speelt deze gewoon naar huis. De zwart waardes, kijkhoek en kleuren van de Pioneer zijn gewoon beter.
Ook de reactie snelheid van het beeld is bij de Pioneer sneller, de beelden lijken vloeiender. Vooral als je Avatar opzet.
De Toshiba is van dit jaar. Dus wat jij zegt klopt niet helemaal.

JCL

Citaat van: LuPo op december 20, 2012, 11:10:05
En je bron voor deze uitspraak is? Op dit moment kunnen de LED's echt nog niet tippen aan de zwartwaarden en motion van de plasma's. Of het moet bij hetzelfde formaat een €2000 LED tegen een €500 plasma zijn. Misschien dat die gelijkwaardig zijn. Maar dan zou ik nog altijd voor 4 keer zo goedkope plasma gaan.

Uiteraard. Vandaar ook mijn laatste zinnetje, de LED zal veel duurder zijn dan de plasma. De tijden dat plasma echt veel beter was dan LCD/LED zijn wel voorbij. Als je dan de problemen hebt van SillentWolf kun je dus prima voor LED gaan. Maarja, de prijs is en blijft stevig. Dan moet je dus voor jezelf een afweging maken of je het dat waard vindt.

Ronin79

#3918
De prijzen vind ik we redelijk meevallen (behalve voor de OLED's)
Als je weet wat ik oa. voor de Pioneer en de Loewe betaald heb (incl beugels en speakers), daar kun je wel een schermpje (high end)
of 4 incl beugels voor kopen.

Maar het idd een lastige keuze. Voor de slaapkamer zal ik eerst gaan kijken.
Je hebt oa. de keuze uit een Samsung 46ES8000, de Sony KDL-46HX853 (of hoger), en ik zag nog een 47 inc LG 906V ??
Loewe zou ook nog kunnen ... maar dat ga ik niet doen, en je zal ook nog wel een kleinere 46 inch Panasonic hebben.
Al wil ik eigenlijk in geen geval gezoem in de slaapkamer. Hopelijk zijn deze genoemde schermen wel beter als een Toshiba LED.
Want qua bewegings snelheid (wat ik oa. terug zag bij Avatar), zou mij gaan storen. Zowel de Loewe als de Pioneer hebben
bij mij thuis daar geen last van.

Snutchz

Ik zal nóóit voor 'n LCD TV kiezen.. 't beeld vind ik nog altijd spuuglelijk.. en vooral traag.. vanaf 20" is het één brok ellende  :nopompom:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Ronin79

Dat valt wel mee hoor.

Als ik geen last van de oren had, en geluid mij niet zo irriteerde .. dan zou ik ook voor de slaapkamer voor plasma kiezen.
Je hebt oa. de P50VT50, wat een leuk schermpje is, en voor de woonkamer zou een P55VT50 kunnen (kan alsnog).
Maar wat ik al zei .. dat heb ik dus wel. Voor de slaapkamer wil ik eigenlijk een scherm wat niet zoemt.
Hoewel ik in de woonkamer het meest kijk .. vind ik dat toch belangrijk. Bijvoorbeeld een Sony 46 inch 850 is ook een leuk schermpje om op te hangen.
Goedkoper als de 46ES8000, en waarschijnlijk nog beter beeld ook.

Wat mij wel erg opviel zijn de speakers in de nieuwe schermen.
Hoewel ik niets meer met geluid heb, en geluid zacht heb staan ... hoeft het ook niet te piepen en te kraken.
Dan doet het in mijn hoofd al genoeg  :P. Dus heb ik gisteren ook even online gekeken naar de soundbar van Bowers en Wilkins (voor de slaapkamer)
Maar ... een Marantz 6007 ? en een Cambridge Audio Minx 325 set, is net zo duur, en geeft een beter geluid als een soundbar.
Dan kun je beter zoiets aansluiten, in welke opstelling dan ook. Bescheiden luidsprekers die toch geinig lijken te klinken. Beter als de Bose's van deze wereld (en goedkoper).

Toch apart; geluid doet gewoon pijn, en verergerd mijn probleem ....
en dan koop je later toch een setje voor erbij (in de slaapkamer); omdat de speakers in al die platte TV's en Bose setjes niet geweldig zijn.
Mocht ik voor zoiets beslissen, ga ik het niet in de winkel beluisteren. Ik ga gewoon op advies af, en laat dat spul bezorgen.
Speaker kabeltjes eraan (Monster of Vd Hul) en klaar. Ik kan ook wel naar die speakertjes in een TV luisteren, of mijn partner en dochter
er naar laten luisteren ... maar ik wil graag iets goeds, of iets niet. Mijn huidige schermen hebben ook goede speakers eraan hangen,
dus er moet wel iets gelijkaardigs voor terug komen. Ook al gebruik ik het minder of nauwelijks. Maar dat zijn toekomst plannen.
Eerst maar eens kijken en sparen voor een nieuw scherm.

JCL

Citaat van: Snutchz op december 21, 2012, 13:56:08
Ik zal nóóit voor 'n LCD TV kiezen.. 't beeld vind ik nog altijd spuuglelijk.. en vooral traag.. vanaf 20" is het één brok ellende  :nopompom:

Dat is wel heel kort door de bocht. Mijn LCD is al een paar jaartjes oud, maar heeft acceptabele zwartwaardes en bewegingen doet hij ook naar behoren. Is nu allemaal nog beter en was toen ook beter bij plasma, maar plasma heeft zijn eigen problemen. Om te zeggen dat alle LCD bagger is is gewoon onzin.

donaldk

Citaat van: SillentWolf op december 20, 2012, 12:22:11
De prijzen vind ik we redelijk meevallen (behalve voor de OLED's)
Als je weet wat ik oa. voor de Pioneer en de Loewe betaald heb (incl beugels en speakers), daar kun je wel een schermpje (high end)
of 4 incl beugels voor kopen.

Nou als je de VX300 serie 65" van Panasonic koopt, het top model, dan heb je het toch over 7-8K list.

Ronin79

#3923
Duur geintje.

Maar je kunt wel grote schermen gaan noemen. Maar ik kijk naar max 55 inch en niet groter.
je moet het wel vergelijken met wat ik nu heb. Anders kan ik ook een OLED van 25.000 noemen  ;)

Maar als je het over prijzen hebt;

Toen ik jaren geleden mijn 40 inch Loewe kocht, moest hij € 5500 kosten (incl DR+ en 2 Zijspeakers)
Dat is wel is waar geen 7k, maar voor een 40 inch goed prijzig. Ik was de eerste die hem aan de muur had hangen bij
de release (en had ik qua prijs een mooie deal met Loewe / Smits, omdat ik ook een splinter nieuwe Individual had in te ruilen .. maar dat is een lang verhaal,
omdat ik oa. erg veel pech had met die lijn).
Mijn Pioneer die ik paar jaar geleden kocht was ongeveer € 3500 incl kortingen.

Wat ik probeerde te vertellen ... voor wat ik jaren geleden voor de Loewe had betaald ...
daar kun je nu erg mooie schermen voor kopen. Zeker 2. Als je mazzel hebt heb je nog geld over voor een ijsje.
We noemen bijvoorbeeld een P55VT50 van Panasonic, en een willekeurige LED voor de slaapkamer (zal denk ik geen P50VT50 worden).
We noemen een Sony 46 inch, uit de 2012 lijn. Ik meende de 850, en je hebt bijvoorbeeld ook nog een Samsung 46ES8000.
Wat ik ervan online gezien en gelezen heb ... is de beeld kwaliteit van de Sony wat beter. Vooral bij zwart weergaven. De Samsung heeft ook wat last van
Clouding. Naast deze 2 jongens heb je nog Philips en LG. De LG 960 ? is ook een leuk toestel, maar de inputlag is zo hoog .. dat er niet op te gamen valt.
Mits ik dat nog in 2013 ga oppakken. verder is het menu wat aan de trage kant. Dit is ook iets waar de Philips last van heeft.
Ook heb je nog Loewe. Maar van het toestel wat ik wel interessant vind, daar hebben ze niet zo'n hoge pet van op. En om nu weer
het top model in hun lijn te kopen ... dat gaat hem niet worden. Dan heb ik dat ding in 2014 nog niet aan de muur hangen.  ;)

Ik noemde al de Panasonic's. Ik hoop dat ik een keer in de winkel kan kijken, als het heel rustig is .. want ik wil die wel in het echt zien.
Ik weet er wel wat van af, en welke functies deze toestellen hebben ... maar toch. Het enige wat mij tegenhoud om voor een Pana te kijken
is dat ik dan weer last van zoemen heb. Eigenlijk iets wat ik zo wie zo in de slaapkamer niet wil hebben. Zeker ivm mijn Miniere  / geluids problemen
(afgezien dat 50 inch daar wellicht wat te groot is) Maar zover is het nog niet. Ik ga eerst vanaf Febr. weer wat geld proberen te sparen, en dan zien we wel.

donaldk

Okay, maar hij is er alleen in 65", overigens een standaardmaatje de laatste jaren en hij moet wel minstens even groot zijn of had je niet de 60" Pioneer? In de VS hadden ze wel een goedkopere serie (nu ook in NL met de ST50) en tussenmaten, die 55" is erg arbitrair en 25K OLEDs zijn kleiner (die LG en Samsung 50" worden zover ik weet nog niet uitgeleverd). Overigens de grote schermen hebben ze bij Panasonic alleen nog in oude series, zoals PF12 en VX200, de kleintjes zijn er inmiddels wel in de PF50 serie.

En gelukkig is de prijs gedaald, maar dan krijg je weer problemen zoals onderbemeten voeding, die mensen naar de VX of BT commercial/broadcast uitvoeringen grijpen.