LittleNinja Theater zoektocht voorbij... Rust in de tent.

Gestart door LittleNinja, augustus 20, 2006, 22:28:31

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: garmtz op mei 29, 2008, 10:02:24
Jouw theorie klopt, maar in de praktijk moet ik altijd de afstand verlagen (zo'n 20 cm). Als je bedenkt dat een Velodyne zo'n 40 cm diep is, is 20/30 cm compensatie 'de verkeerde kant op' misschien niet zo gek. Zie eerdere uitleg.

Bij een sub weerkaatst vrijwel 100% (bij solide wand). Bas is omnidirectioneel.
Toch vind ik het "raar". Door de wand als een akoustische spiegel te beschouwen staat de virtuele gespiegelde sub dus ook verder van de luisterplek en verwacht ik ook een "verhoging" van de afstand  ::)


garmtz

Hmmm... Bedenk me nu dat vanaf de muur meten zou resulteren in een NOG grotere afstand... :)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op mei 29, 2008, 10:08:14
Toch vind ik het "raar". Door de wand als een akoustische spiegel te beschouwen staat de virtuele gespiegelde sub dus ook verder van de luisterplek en verwacht ik ook een "verhoging" van de afstand  ::)

Lijkt mij ook de enig logische oplossing. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Ik heb mezelf inderdaad in de war gebracht. het is allemaal inderdaad andersom... ::)

hifiman

Maar even terug naar de Velodyne. Hij ziet er ook een stuk mooier uit dan de Rel (vind ik) Dennis  :D

scrutinizer

#505
Citaat van: garmtz op mei 29, 2008, 10:05:50
Dat was een ander subject Anton... ;)  En waarom gaat dat dan tegen mijn mening hier in?

Bass management is ook een combinatie van meten en luisteren.
Voorzover mijn grijze cellen ::)...zelfde subject, andere situatie ....  ;). Nevermind!!...... zoals jij weet kan ik het alleen maar waarderen en 'eens' zijn met een 'uiteindelijk' op het gehoor afgestemd geheel.

edit:
Excuses voor de wat onduidelijke en off-topic post, ik reageerde eigenlijk alleen op het punt 'afstemming op het gehoor' zonder de inhoud van de post gelezen te hebben.

:-[

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

LittleNinja

Citaat van: garmtz op mei 29, 2008, 09:47:54
RA SUBS, is wat off-topic hier en kan pas vanmiddag uitgebreid antwoorden.

Voel je geheel vrij om het te bespreken in "mijn" topic. Daar leer ik alleen maar van.

Citaat van: garmtz op mei 29, 2008, 09:56:48
Kort dan: de ruimte slokt sublaag op beneden 30 Hz en rechts kregen we een rechtere frequentie-karakteristiek.

En toch ging die Velodyne nog een stuk dieper dan de Q400!!  :o

Maar goed, ik ga toch nog wel experimenteren met die open "kast" achter de bank. Ik hoop alleen niet dat het de voorzetwand is die de boel beïnvloed.

Al met al klinkt het nog steeds beter dan voorheen en ben ik tot dusver erg tevreden met de resultaten!!

8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

yorkie13

dat doe ik ook, je kan er altijd iets van opsteken
het lijkt mij juist dat de voorzetwand enige hardheid uit de woonkamer wegneemt
het scheelt immers een aantal meters beton
dat de subwoofer minder aanwezig "lijkt " was ook mijn eerste bevinding na de subwoofer grof te hebben ingesteld en
met de sms-1 enige metingen te hebben gedaan
laag is gewoon minder hoorbaar aanwezig, maar ook niet vreemd met een piek van 13 db bij 38 hz
voelbaar laag is toch wel een stuk prettiger bij films, al moet je dan nog steeds een beetje afkikken van de vorige subwoofer

Rob H

Citaat van: LittleNinja op mei 27, 2008, 16:04:53
Overigens de poll aangepast en weer op nul gezet, aangezien de vraag beantwoord was.

... en heb maar weer op projector gestemd ;D
Destroy the core!™

LittleNinja

Er rest mij nog een verhaal te schrijven.. Eigenlijk wil ik er twee achter laten.

Is er leven onder de REL Q400e?
Vlak nadat ik "ja" gezegd had tegen de Arcam kwam Bjorn met de opmerking dat er een mooie Velodyne SPL1200R beschikbaar zou komen. Iets daarvoor had ik besloten om te wachten tot er een SPL1500R in de markt sectie vrij zou komen. Echter toen Bjorn met deze optie kwam begon ik te twijfelen. Daarnaast had ik de SPL1500R al waargenomen bij Joris, echter is dat bakbeest zelfs nog fors groter dan de REL Q400e. Voor in een woonkamer is dat waarschijnlijk ook iets te opzichtig.. We besloten het dus te gaan proberen.

Om die reden parkeerde Garmt zijn wagen weer voor de deur, bijna de hele stoep blokkerend. De inhoud van de auto werd naar binnen gebracht: 3 a 4 dozen met daarin de sub en diverse meetinstrumenten.

Uit de vorige meetsessies bleek al dat de ruimte ergens een fikse bastrap bevat. Alles onder de 30Hz lijkt te worden opgeslokt door de ruimte. Na het koppelen van de Velodyne en de meetapparatuur gaan we weer van start. De Velodyne krijgt het voor elkaar om nog een stuk dieper te gaan dan de Q400e!! De metingen geven aan dat de 1200 het oppakt vanaf zo'n 25Hz. Garmt is niet tevreden. Hij heeft de ervaring dat de 1200 vanaf zo'n 20Hz kan weergeven!! Wederom komt dus het "probleem" in het laag aan het licht.

De Velodyne zal in ieder geval blijven! Daar was ik overigens al heel snel achter. De 1200 gaat nog een stuk dieper dan de REL. Ik zal in de toekomst proberen het laagprobleem te lijf te gaan. Dat kan alleen wanneer het probleem veroorzaakt wordt door de opstelling achter onze bank. Het trapgat naar boven zullen we niet gaan voorzien van een afsluitmogelijkheid.

Een ander groot verschil met de REL is dat de Velodyne veel langer in gareel blijft wanneer je het volume open draait. Ik heb dit getest door het volume een aardig stukje verder open te draaien dan ik normaals gesproken doe. De Velodyne blijft, net als de Arcam, volledig strak zijn werk doen zonder vervormingen aan het licht te brengen. In mijn oude combi begonnen beide componenten de tonale balans te verstoren. Hier is dat geenzins van toepassing!! Geweldig!!

Een ander punt dat opvalt aan de Velodyne is dat deze op geen enkele manier begint op te vallen bij muzikale weergave. Dus geen overheersend laag of bonkerig gedrag tijdens het weergeven van muziek. Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat je ook in een normale stereoset een sub "moet" gebruiken. Garmt heeft de 1200 zo afgesteld dat hij het onder de 60Hz overneemt van de B&W's. Hierdoor zie je dat de B&W's zich veel beter houden over de rest van het gebied, waar ze elders een dip begonnen te vertonen. Ook door het verplaatsen van de sub werd het verloop sterk verbeterd.

De plaats van de sub wordt ook niet verraden door de Velodyne. Voorheen dacht ik dat de REL dit ook goed wist te doen, echter blijkt nu dat dit nog veel beter kan. Sterker nog.. Ik krijg zelfs het idee dat de Velodyne het voor elkaar krijgt om het laag een andere plek te geven wanneer dit bedoeld is vanuit de opname!!

Het geheel is in ieder geval indrukwekkend goed geintegreerd!! Wel ben ik er achter dat de gemiddelde luisteraar ( en een aantal forumleden, verwacht ik ) teveel nadruk legt op het laag, dus meer dan de bedoeling is vanuit de software. Doordat het totale gebied vanaf het laag tot en met het hoog op hetzelfde niveau is afgesteld ( dus neutraal ) merk ik dat ik voorheen met veel te veel laag naar alles geluisterd heb. Dat klinkt wellicht indrukwekkender, maar mooier en in balans is het dus niet.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

yorkie13

#510
duidelijk verslag van je huidige subwoofer instellingen betreffende de arcam en B&W speakers
en mooi dat deze subwoofer bevalt, echter had ik nog 2 vraagjes
hoe heb je de beperkte laagweergave onder de 30 hz nu opgelost, daar dit toch een belangrijk gebied is
welke je bij muziek en films beslist wil waarnemen/voelen
is er een boost gegeven tussen de 20 en 30 hz of is alles boven de 30 hz iets gedempt en de gain iets
hoger gezet op de spl-1200R
de oplossing zou dus liggen in een opstelling vd subwoofer achter de bank ?
heb je dit ook al getest met de subwoofer op die lokatie ?
overigens net gestemd op de squeezebox, best handig met 1 remote je hele cd collectie binnen handbereik

garmtz

Je kunt niet ongestraft boosten als het laag in een zwart gat verdwijnt. Plek van de subwoofer maakte voor het sublaag niets uit.

yorkie13

duidelijk ;D
was er nog een behoorlijke piek rond de 40 hz ? zoals vaak voorkomt in nieuwbouw

LittleNinja

Citaat van: RA SUBS op juni  1, 2008, 12:04:53
duidelijk ;D
was er nog een behoorlijke piek rond de 40 hz ? zoals vaak voorkomt in nieuwbouw

Yep. Maar Garmt heeft het voor elkaar gekregen om een erg mooie "curve" neer te zetten. Het is een mooi uitgebalanceerd geheel geworden.  8)

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Goeie review weer en gefeliciteerd met je nieuwe bewoner :D

Poll is nu een eitje. Projector natuurlijk, want zo'n geluid vraagt om een navenant beeld :P

Dit weekend het eerste voorproefje in mijn HT gehad en zo'n groot scherm is toch echt :o :o :o
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LittleNinja

Ik ben het helemaal met je eens..

Het beeld zal toch even moeten wachten vrees ik. Op dit moment is het geldboompje ( voor HT ) kaal geraakt. De grootste kans heeft de PS3 op relatief korte termijn. Daarop zal een projector volgen. Die laatste zal echt pas aan het einde van het jaar ter sprake komen. Wel wil ik dan kiezen voor full HD. Heel misschien, indien er een buitenkansje voorbij komt, wil ik de tussenliggende tijd vullen met een gebruikte HD beamer.

Voorlopig ga ik eens wat muziek aanschaffen.. Ik heb kort geleden een cdtje gehoord van "The Walkabouts". Die eerst maar eens opzoeken.  ::)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Gefeli met de Velodyne. Nu ben ik toch wel zwaar benieuwd naar het geluid. Aangezien de sub bij mij ook eventueel vervangen gaat worden.

Zal binnekort wel even privébericht sturen, aangezien ik weer in een fijn drukke periode zit.

LittleNinja

Hi Wicked!

Bedankt! Je bent welkom ( op de juiste dag dan..  :P )

Gisteren voor het eerst een hele film gekeken ( alleen nog steeds niet met de achterspeakers aangesloten omdat de kabels nog "ondergronds" moeten ): Tears of the Sun

Heerlijk!! Prachtig hoe de Velodyne een bescheiden, strak en diep laag neer weet te leggen.. Ook de details via de andere kanalen geven een betrokken sfeer. Met de rears erbij moet dit echt genieten worden!!!  >:D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Oh ja!! Maandag het laatste Nordost kabeltje ontvangen voor de center!! Volgens mij nog met de "ouderwetse" mantel.. Mooi transparante mantel ipv "Karweiwit".  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

TheSpeedSkater

Jij bent ook goed bezig zeg de laatste tijd! Ik ben de afgelopen twee weken bijna niet online geweest en had gisteren 5 pagina's om door te lezen ;D

Gefeliciteerd met al deze zeer mooie aanwinsten! Geniet ervan... !!
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

LittleNinja

Citaat van: TheSpeedSkater op juni  8, 2008, 09:09:59
Jij bent ook goed bezig zeg de laatste tijd! Ik ben de afgelopen twee weken bijna niet online geweest en had gisteren 5 pagina's om door te lezen ;D

Gefeliciteerd met al deze zeer mooie aanwinsten! Geniet ervan... !!

Thanks!!!  :D

Volgens mij is het balletje gaan rollen door een post van jou & Bjorn!!!

Citaat van: bmateijsen op april 11, 2008, 14:44:30
Via ons...bij de importeur, is misschien wel mooi voor jou na herstel ;).


Citaat van: TheSpeedSkater op april 11, 2008, 15:51:59
Ja, goed idee! ;D Of niet LN  ;)

Genieten doe ik zeker!! Gisteren was de vrouw des huizes even naar een verjaardag. Alle lichten uit, spullen aan en filmpies kijken. Jurassic Parc 3 en Master & Commander gekeken. Heeeeerlijk!!! De Velodyne maakt elke stap van de dinos een indrukwekkende belevenis! De surroundkwaliteiten van de Arcam plaatsen je echt tussen de dinos in wanneer deze elkaar te lijf gaan. Geen moment van detail gaat verloren tijdens grote chaos scenes!!

Tijdens M&C heb je letterlijk het idee dat je huis een houten vloer heeft en dat er een stel kerels over de bovenverdieping lopen.. Regelmatig had ik ook het idee dat er iemand voor de deur stond omdat de geluiden zo natuurgetrouw om je heen werden geprojecteerd. Ik kon het niet laten om tot diep in de nacht nog het volume behoorlijk ver open te laten staan tijdens de overdonderende kanonssalvo's!!! Wat een strakke klappen deelt de Velodyne uit.

Volop genieten dus!!!  8)

Krijg je al een beetje de tijd om zelf te genieten van je beide sets??
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

tiptop

Citaat van: TheSpeedSkater op juni  8, 2008, 09:09:59
Jij bent ook goed bezig zeg de laatste tijd! Ik ben de afgelopen twee weken bijna niet online geweest en had gisteren 5 pagina's om door te lezen ;D

Gefeliciteerd met al deze zeer mooie aanwinsten! Geniet ervan... !!
Ook van mij. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

TheSpeedSkater

 ;D ;D Goed hé!

Ben net twee weken weggeweest, aankomende tijd weer wat meer tijd over om te genieten!! 





Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

LittleNinja

Citaat van: tiptop op juni  8, 2008, 09:26:46
Ook van mij. ;)

Dank u.  ;D

Citaat van: TheSpeedSkater op juni  8, 2008, 09:28:43
;D ;D Goed hé!

Ben net twee weken weggeweest, aankomende tijd weer wat meer tijd over om te genieten!! 


Hmmm... Sponsoring of provisie??  ;D

Eindelijk. Neem er de tijd voor. Laat je in ieder geval niet dwingen tot het plaatsen van foto's!  ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

De site van Logitech is niet overduidelijk. Wie kan mij vertellen welke afstandsbedieningen ook RF signalen uit kunnen sturen? Ik wil bij voorkeur ook mijn Klikaanklikuit bedienen met een universele remote.

De Harmony 885 is mooi en tegenwoordig zeer goed geprijsd. Maar kan die het?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"