LittleNinja Theater zoektocht voorbij... Rust in de tent.

Gestart door LittleNinja, augustus 20, 2006, 22:28:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LittleNinja

Ik zou graag willen... maar ik wil eerst meer testen ( tot nu toe alleen de avond dat Garmt er was ). Daarnaast moet ik echt gaan slapen. Ik word morgen om 9.00 uur bij Rob Slotemakers  verwacht ( zakelijk evenement, wat een rotbaan is het toch soms  ;D ) dus ik moet gaan slapen!!  :'(
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#376
Nog even een dingetje te koop gezet...   ::)

draadje: dingetje
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Citaat van: LittleNinja op mei 10, 2008, 00:08:40
Uiteraard heb ik de twee machines even naast elkaar gezet om een fysiek vergelijk te maken. Wat meteen opviel was dat de Arcam een aardig stukje lichter is!! Maar ze is ook een aardig stukje kleiner dan de Yamaha ( die niet eens een radio heeft ). Hoe krijgen ze het toch allemaal in dat "kleine doosje"?!?!  8)

Zo zie je maar weer, bigger is niet altijd better ;) ;D

Citaat van: LittleNinja op mei 10, 2008, 00:33:53
Ik zou graag willen... maar ik wil eerst meer testen ( tot nu toe alleen de avond dat Garmt er was ). Daarnaast moet ik echt gaan slapen. Ik word morgen om 9.00 uur bij Rob Slotemakers  verwacht ( zakelijk evenement, wat een rotbaan is het toch soms  ;D ) dus ik moet gaan slapen!!  :'(

Inderdaad!! Erg balen voor je :P Ik zou toch gaan klagen bij je baas >:D

Veel succes en doe voorzichtig...
We willen graag nog steeds jouw verhaal horen... ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Rob H

Citaat van: LittleNinja op mei 10, 2008, 00:08:40
Uiteraard heb ik de twee machines even naast elkaar gezet om een fysiek vergelijk te maken. Wat meteen opviel was dat de Arcam een aardig stukje lichter is!! Maar ze is ook een aardig stukje kleiner dan de Yamaha ( die niet eens een radio heeft ). Hoe krijgen ze het toch allemaal in dat "kleine doosje"?!?!  8)

Een wolf in schaapskleren 8)  (maar wel een bijzonder goedgemanierde wolf ;D)
Destroy the core!™

LittleNinja

De ervaringen met de Arcam AVR350.

Laten we beginnen met de avond dat we elkaar troffen om de boel aan te sluiten. Garmt wilde uiteraard eerst een idee krijgen van het geluid met de Yamaha opstelling zoals deze er op dat ogenblik stond. Om hier achter te komen zocht hij een cd van me uit om een beeld te kunnen vormen. De betreffende cd was "Sign O the Times" van Prince. Na ongeveer 10 seconden van slechts 1 nummer roept Garmt "Ik hoor het al.".

In deze korte tijd herkende hij al de karakteristieken van de opstelling en vooral wat de zwaktes veroorzaken. We praten er nog even over om mijn bevindingen hierover te ventileren maar dan begint het echte werk.

De Arcam wordt op het dressior gesitueerd om zo de connecties te kunnen maken. We lopen er even mee te stoeien omdat een dergelijke opstelling het aansluitgemak niet lijkt te bevorderen.

Uiteindelijk zit de Arcam tussen de Yamaha dvd speler en de Bowers & Wilkins speakers. We kunnen beginnen. De muziek begint en er zijn legio punten aan te wijzen waar de Arcam beter is dan de Yamaha. Het hoog gebied is nog wat helderder en zeker ook gedetailleerder, waar de Yamaha een wat agressief hoog neersloeg. Het middengebied lijkt minder gedempt te zijn als bij de Yamaha maar nog steeds niet helemaal vrij. Op het gebied van de laagweergave ben ik er nog niet uit, al kan ik wel vertellen dat het "opgeruimder" klinkt.

Alles bij elkaar klinkt de Arcam ongetwijfeld beter dan de Yamaha. Toch was ik nog niet overtuigd. Al die jaren geleden ( 2003 heb ik mijn speakers uitgezocht ) klonk het toch een stuk beter dan dat het nu de ruimte in brengt. De akoestiek zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad, toch??

Na even luisteren zegt Garmt dat hij heel duidelijk het karakter van de Van Den Hul speakerkabels hoort. Of eerder: de beperking! Hij wil de Goldwaters vervangen door de Nordost WyreWizard DreamCaster. Opnieuw zetten we de muziek op. Dit maakt indruk!! De combi van de Arcam met de DreamCaster kabels verricht werkelijk wonderen! Opeens komt er veel meer detail in het hoog en ook een aangenamer hoog met minder "harde S" klanken. Het midden wat altijd zo geknepen voelde is nu helemaal los en klinkt helemaal anders. Zo anders zelfs dat ik er aan lijk te moeten wennen! Het laag is gewoon strak en opgeruimd, al heb ik het idee dat de CDM 9NT's van B&W meer in hun mars hebben. De luisterruimte waarin ik ooit eerder de combi van Arcam en de 9NT's ontmoette was echter een stuk kleiner en anders ingericht dan de ruimte waar ik nu over spreek. Wat me in ieder geval opvalt is dat de muziek nu wel los komt van de speakers en overal in de kamer lijkt te heersen.

Het tweetal Audioloog en BigNinja nemen inmiddels afscheid. Garmt en ik gaan nog even door. Om de opstelling goed te krijgen gaan we ( nou ja, vooral Garmt ) de boel calibreren. Er wordt een kostbaar maar mooi apparaat uit een doos getrokken. Het is de SMS-1 van Velodyne die ons zal helpen de sub af te stellen. Daarnaast worden de microfoon en de DB meter tevoorschijn gehaald. Het afmeten gaat van start en na veel proberen, veranderen, luisteren, meten en wederom veranderen besluiten we het afstemmen af te sluiten. De komende periode kan ik de Arcam onder de meest ideale omstandigheden, namelijk opgenomen in mijn opstelling en volledig correct afgestemd, testen.

De afgelopen dagen heb ik helaas weinig kunnen luisteren. Donderdag en vrijdag hebben we na een drukke werkdag bezoek gehad i.v.m. allerlei lopende zaken. Zaterdag heb ik "gewerkt" en diezelfde avond hebben we de verjaardag van mijn moeder gevierd. Ook gisteren ben ik de hele dag bezig geweest om de tuin voor te bereiden op de komst van een nieuwe en goede schuur, waarmee ik vandaag verder zal moeten gaan. Gisteravond heb ik naast dit verslag nog een verslag voor mijn werkgeschreven. Hopelijk kan ik binnenkort melden dat ik heel veel heb kunnen testen/luisteren en of de Arcam inderdaad mijn dromen waar maakt.

Er zijn nog een hoop zaken die ik wil proberen. Te denken valt aan een serie film tests, intensief muziek testen, een vergelijk van verschillende bronnen ( TV, PS2, dvd, radio ) en ik wil ook de Yamaha weer aansluiten om weer even terug te gaan naar de oude situatie omdat je gewend raakt aan het geluid van de nieuwe setup. Uiteraard ga ik ook kijken wat de DreamCasters doen met de Yamaha erop!!

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

TheSpeedSkater

Mooi verslag, maar je sub stond toch te koop of vergis ik me?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

hifiman

Leuk verslag  :)

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik het geluid met de Arcam (en dat goldt voor beide speakerkabels) vooral ook veel opener en losser van de speakers vind klinken. Vloeibaar is een woord dat vaak in combinatie met Arcam wordt gebruikt en dat vond ik hier zeker van toepassing!  :)

De Arcam maakte in mijn beleving alles een stuk beter, echter omdat de tonale balans nog niet helemaal lekker was, was het lastig om er gelijk heel enthousiast over te raken. Na het vervangen van de speakerkabel leek alles op zijn plaats te vallen, de tonale balans was opeens correct en daarmee werd het opeens mogelijk om van de voorgaande verbetering (Arcam) ook echt te genieten.

Je noemde het feit dat je toch wat laag mist in je setup. Ik vind dat inderdaad ook, dit goldt zowel voor de set met de Yamaha als de set met de Arcam, hetgeen toch wijst op een akoustische oorzaak.

Ik wil mijn opmerking van die avond nog even herhalen, beter wat te slank laag dan een te vet laag want (ik spreek uit ervaring) daar ga je je echt heel erg aan ergeren! Dankzij je keuze voor een surround receiver moet het toch mogelijk zijn om het gemis aan bottom end op te vangen met een subwoofer, echter die zal dan hoogstwaarschijnlijk ook een ander plekje in de kamer moeten krijgen (wat lieten de metingen zijn eigenlijk  ??? ). En dan ben ook ik nieuwsgierig: waarom heb je je sub eigenlijk te koop gezet ?

Groetjes,

Ronald

LittleNinja

De Arcam haalt dusdanig veel uit mijn B&W's dat de REL niet meer een ideale match vormt. In de toekomst komt er dus weer een sub ( ik kan niet zonder  ::) ) echter is nog niet bekend welke. Ik heb nu nog een ongegronde voorkeur voor een Velodyne. "Ongegrond" omdat ik dit haal puur uit de verhalen op het forum en het advies van Garmt om deze eens aan de tand te voelen.

Wat Audioloog al zegt geloof ik ook. De akoestiek zal mede een probleem zijn hier in. Ik kan slechts een klein beetje spelen met de plaatsing van de sub.. het blijft een woonkamer.  ::)

Wellicht heeft Garmt adviezen op het gebied van de akoestiek?

Vloeibaar is een mooie omschrijving inderdaad. Ik gebruikte "zweven door de ruimte".. maar het concept is hetzelfde.  :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hifiman

#383
Citaat van: LittleNinja op mei 12, 2008, 08:41:28
De Arcam haalt dusdanig veel uit mijn B&W's dat de REL niet meer een ideale match vormt. In de toekomst komt er dus weer een sub ( ik kan niet zonder  ::) ) echter is nog niet bekend welke. Ik heb nu nog een ongegronde voorkeur voor een Velodyne. "Ongegrond" omdat ik dit haal puur uit de verhalen op het forum en het advies van Garmt om deze eens aan de tand te voelen.
Ik zou je willen adviseren om (indien het budget het toelaat) om voor een equalized oplossing te gaan, dat kan een Velodyne met ingebouwde EQ zijn, dat kan ook een andere sub zijn met een losse equalizer (sms-1 of een behringer dsp1124 bijvoorbeeld).


LittleNinja

Citaat van: Audioloog op mei 12, 2008, 08:43:35
Ik zou je willen adviseren om (indien het budget het toelaat) om voor een equalized oplossing te gaan, dat kan een Velodyne met ingebouwde EQ zijn, dat kan ook een andere sub zijn met een losse equalizer (sms-1 of een behringer dsp1124 bijvoorbeeld).



Thanks. Merken als SVS en Velodyne komen als eerste in me op. De SVS is voor zover ik kan inschatten een super HT sub. De Velodyne staat mij bekend als zowel HT als muzikale sub. Gezien de maten van bijvoorbeeld de SPL serie heb ik een voorkeur voor de Velodyne's. Maar goed... eerst mezelf verder overtuigen van de Arcam. Ook zal de REL eerst veld moeten ruimen voordat ik daar verder over zal nadenken.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Joris1971

Citaat van: Audioloog op mei 12, 2008, 08:43:35
Ik zou je willen adviseren om (indien het budget het toelaat) om voor een equalized oplossing te gaan, dat kan een Velodyne met ingebouwde EQ zijn, dat kan ook een andere sub zijn met een losse equalizer (sms-1 of een behringer dsp1124 bijvoorbeeld).



Maak hem nou niet gek.. straks is ie, net als jij, alleen nog maar bezig met allerlei tweakjes ipv muziek te luisteren.  ;D ;)

Rob H

Citaat van: LittleNinja op mei 12, 2008, 08:46:46
Thanks. Merken als SVS en Velodyne komen als eerste in me op. De SVS is voor zover ik kan inschatten een super HT sub. De Velodyne staat mij bekend als zowel HT als muzikale sub. Gezien de maten van bijvoorbeeld de SPL serie heb ik een voorkeur voor de Velodyne's.

Je kunt ook eens kijken/luisteren naar de SB12-Plus van SVS; die heeft dezelfde driver als de PB12-Plus, maar dan in een compacte gesloten behuizing, en is daardoor net wat sneller en droger.

Mocht je de PB12-Plus eens aan het werk willen horen: stuur me een PM :).
Destroy the core!™

hifiman

Citaat van: Joris1971 op mei 12, 2008, 08:47:06
Maak hem nou niet gek.. straks is ie, net als jij, alleen nog maar bezig met allerlei tweakjes ipv muziek te luisteren.  ;D ;)
;D

Al is het equalizen van een sub nauwelijks een tweakje te noemen, eerder een noodzakelijk kwaad  ;)

LittleNinja

Citaat van: Joris1971 op mei 12, 2008, 08:47:06
Maak hem nou niet gek.. straks is ie, net als jij, alleen nog maar bezig met allerlei tweakjes ipv muziek te luisteren.  ;D ;)

Hahaha!! En gelijk heb je! We moeten daar allemaal voor waken hier op het forum.  ;D

Citaat van: Rakurai op mei 12, 2008, 08:56:28
Mocht je de PB12-Plus eens aan het werk willen horen: stuur me een PM :).

Zodra het gaat spelen laat ik van me horen. Thanks!  8)




Wat ik overigens nog niet gemeld heb, is dat de opstelling momenteel alleen Nordost kabels heeft op de fronts. Naar verwachting zal surround ( film en muziek ) er ook een stuk van opknappen met Nordost bekabeling rondom.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

reza

Ik ben benieuwd of je het verschil ''zoveel'' waard gaat vinden?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

LittleNinja

Citaat van: reza op mei 12, 2008, 09:52:46
Ik ben benieuwd of je het verschil ''zoveel'' waard gaat vinden?

Voorlopig gaat het de goede kant op.

De Arcam hebben we ook nog niet in bi-amp aangesloten. Helaas kan dat ook niet met de achtergelaten Dreamcasters omdat deze al voorzien zijn van pluggen.

Als ik verder ben in het proces wil ik misschien nog wel alles testen met Nordost kabels, maar dan koop ik gewoon in ieder geval de kabels om BB&G niet op onnodige kosten te jagen. Je merkt nu duidelijk verschillen in de fronts t.o.v. de rest van de speakers.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hifiman

Citaat van: LittleNinja op mei 12, 2008, 10:05:47
De Arcam hebben we ook nog niet in bi-amp aangesloten. Helaas kan dat ook niet met de achtergelaten Dreamcasters omdat deze al voorzien zijn van pluggen.
;D

LittleNinja

Hahaha!!!! Niet mijn kabels....  ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

bmateijsen

De dreamcaster is makkelijk ook voor bi-amp. Het beste is wel deze met z-plugs te nemen, aangezien het solid core is, en niet zo makkelijk bare-wire aan te sluiten.

yorkie13

ik ben toch ook wel voorzichtig nieuwgierig naar de metingen met de sms-1
wat hebben deze duidelijk gemaakt over het laag in je luisterruimte, dat de rel q400 toch wel te kort schiet
of deze op een geheel andere plek dient te worden geplaatst
welke frequenties zijn echt  duidelijk te nadrukkelijk aanwezig
heb je miscchien metingen hiervan gemaakt met de sms-1

LittleNinja

Citaat van: RA SUBS op mei 12, 2008, 11:46:07
ik ben toch ook wel voorzichtig nieuwgierig naar de metingen met de sms-1
wat hebben deze duidelijk gemaakt over het laag in je luisterruimte, dat de rel q400 toch wel te kort schiet
of deze op een geheel andere plek dient te worden geplaatst
welke frequenties zijn echt  duidelijk te nadrukkelijk aanwezig
heb je miscchien metingen hiervan gemaakt met de sms-1

Het vreemde was dat we beiden ( Garmt en ik ) het idee hadden dat de sub luider moest spelen, echter volgens de instrumenten stond hij exact afgesteld. Wanneer je een wandeling door de ruimte maakte merkte je duidelijk dat er plaatselijk veel sterker laag waarneembaar was. De REL stond nagenoeg uit ( 2 of 3 klikjes vanaf de start ). In mijn opstelling met de Yamaha had ik hem ook nooit verder dan 5 klikjes ( dat ligt tussen 1/4 en 1/3 ) open gedraaid. Het verplaatsen van de sub zou alleen naar de andere kant van de ruimte betekenen. Volgende keer even proberen.

Bij een luider volume ging de REL ook dieper. Op dit moment zou het van ons sowieso iets dieper mogen. Vandaar ook de wens om te kijken of bijvoorbeeld een SPL R1200 of een SPL R1500 meer kan bieden. Ook speelt hier de muzikaliteit mee. De Q serie is primair ontworpen voor HT. Hij kan dan ook rake klappen uitdelen! Voor puur muziek heeft REL de ST reeks opgezet. Het verschil ligt hem grotendeels in een open of een gesloten kast.

Toch ben ik benieuwd of ik er iets aan kan doen in deze ruimte.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

GreenGras

Garmtz: Nofi, maar commercieel wel erg uitgekookt om die vdHul kabel te vervangen voor een Nordost. Eigenlijk had je het nog erger kunnen maken door de switch in kabels eerst in de oude situatie te doen: de agressiviteit en schelheid in het hoog van de Yamaha was dan nog duidelijke aanwezig geweest  ;)

Nevertheless: Littleninja heeft in ieder geval duidelijk kunnen horen hoe een Nordost kabel zich verhoudt tegenover een vdHul. Tel daar de kwaliteiten van de Arcam bij op en je krijgt ineens een heel gladde, open en "fluid" geluidreproductie tegenover de geforceerdere, grainy sound die je eerst hoorde... Ook voor je B&W's biedt dit flinke voordelen want die kunnen nu pas echt gaan laten horen waar ze toe in staat zijn.  ;)
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

hifiman

#397
Even voor de duidelijkheid: Wyrewizard (by Nordost) kabels gaat het hier om , dus niet die megaplatte kabellijn (die heel anders klinkt) van Nordost.

LittleNinja

Citaat van: GreenGras op mei 12, 2008, 13:54:06
Garmtz: Nofi, maar commercieel wel erg uitgekookt om die vdHul kabel te vervangen voor een Nordost. Eigenlijk had je het nog erger kunnen maken door de switch in kabels eerst in de oude situatie te doen: de agressiviteit en schelheid in het hoog van de Yamaha was dan nog duidelijke aanwezig geweest  ;)

Nevertheless: Littleninja heeft in ieder geval duidelijk kunnen horen hoe een Nordost kabel zich verhoudt tegenover een vdHul. Tel daar de kwaliteiten van de Arcam bij op en je krijgt ineens een heel gladde, open en "fluid" geluidreproductie tegenover de geforceerdere, grainy sound die je eerst hoorde... Ook voor je B&W's biedt dit flinke voordelen want die kunnen nu pas echt gaan laten horen waar ze toe in staat zijn.  ;)

Ik had zelf gevraagd om andere kabels mee te nemen voordat hij de reis naar ons toe maakte.  ;) Uitgekookt vind ik het dus niet. Wel een logische stap. Er ontbrak nog genoeg toen we slechts de Arcam aangesloten hadden. Wat wel grappig is, is het feit dat de van den Hul Goldwaters ( single wire ) eigenlijk veel duurder zijn dan de DreamCasters ( bi-wire )! Simpelweg een zeer slechte match dus!

Je hebt in ieder geval gelijk dat de B&W's veel beter tot leven komen. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de sound van B&W, zeker in deze combinatie. Enige tijd terug was ik bijna voor een Rotel combi gegaan ( RSP1066 & RMB1075 ). Geen idee of deze eenzelfde resultaat zouden hebben geboekt.

Gegroet.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Leuk verhaal heb je geschreven. Ik heb ook gemerkt dat matching alles is. Een bepaalde speaker, speakerkabel, interlink, het kan allemaal een wereld van verschil maken. Maar het grootste verschil maakt toch bijna altijd de akoestiek... ::)

Moelijke keuzes hebben we toch, hè?

Veel plezier met het verder uittesten van de nieuwe bewoner :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive