Netsnoeren & fase...

Gestart door SiR-ROUND, mei 12, 2002, 19:03:39

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SiR-ROUND

Lui...

Vanwege het defect van m'n amp, ben ik wel op iets interessants gestuit...

Ik kan me herinneren dat ditzelfde verschijnsel zich ook op m'n oude DPL voordeed.

Als je met je vingers over de frontjes gaat van de Yammie apparatuur, voel je een trilling... Ik heb altijd gedacht dat het van het profiel kwam. Totdat ik laatst met het openschroeven en testen van de defecte Yammie een aantal x de stekker omdraaide(voor de veiligheid geen 220 erop laten staan)... Met het draaien kan je de trilling wegkrijgen...  :o

Mijn conclusie/gok is dat de stand met geen trilling de juiste moet zijn qua meetwaarde en geluidsbeeld...

Handig zo'n Yamaha-gimmick... ;)


TIP!
Verder hebben de Yamaha componenten een trekontlasting(hoe heet zo'n rubberding ook alweer, oh ja: wartel) voor het netsnoer die met een kleine aanpassing een dikker netsnoer kunnen hebben. De apparaten zijn niet geaard maar dat hoeft ook niet... Ik ga in ieder geval mooiere afgeschermde kabels eraan bakken(kan heel netjes met het connectortje van binnen)...

Want wat er standaard aan zit is wat je normaal gebruikt voor je bureaulampje... :(

Als ik het ga uitvoeren plaats ik wat foto's ofcourse...

takev

#1
Dat trekken/trillen aan je vinger gevoel heb je op alle apperatuur (die van metaal zijn), je voelt dit het beste met de achterkant van je vinger.
Dit effect is als zeer licht schrik draad.

De stand met het minste trekken/trillen is inderdaat de beste, want dat is het spanning tussen de behuising van de apperatuur het dichts bij die van de aarde (waar jij staat).

Ik heb pasgeleden al mijn apperatuur moeten aarden, wegens een aardlus met de projector, en dan voel je het helemaal niet meer.

garmtz

#2
Daar is al een keer een thread over geweest op dit forum. Wat je voelt is een zgn. lekspanning. De manier waarop de stekker in het stopcontact zit heeft hier invloed op (behalve als je apparatuur geaard is op een wandcontactdoos met randaarde, het effect is dan volledig of zo goed als volledig afwezig).

Je kunt ook meten wat de juiste "stekker-stand" moet zijn: sluit je apparaat aan op een wandcontacdoos zonder aarde en haal alle andere kabels los. Neem een multimeter en meet de spanning tussen de kast (of buitenkant van een RCA-plug) en jezelf. De laagste spanningswaarde is de juiste.

Ik meet eigenlijk niet, maar luister gewoon. Het is namelijk vrij makkelijk hoorbaar wat de goede stand is: in de verkeerde stand plakt het geluid aan de speakers en is wat "links/rechts". In de juiste stand komt het geluid beter los en focussering en plaatsbaarheid van het geluid wordt beter, alsmede dynamiek en "losheid".

Daarnaast is het gebruik van hoge kwaliteit netkabels omstreden, maar naar mijn mening goed hoorbaar. Goed idee dus om je versterker zo te modificeren! Ik heb er wel eens over gedacht hetzelfde met mijn DVD-speler te doen.

SiR-ROUND

#3
Garmt, de trilling voel/meet ik dus ook op wanneer de amp op een ongeaarde contactdoos is aangesloten...

Of ik het ga horen weet ik niet...

De "tweak/modificatie" kan geen kwaad als je garantie al verlopen is... Baat het niet dan schaadt het ook niet...

Het staat gewoon kewl. Denk dat ik er ook een bypassbaar filter in zet, in dat nieuwe netsnoer... Spannend... 8)

Ach weet je... Het is gewoon geen gezicht om een amp van 25 kilo met een lampensnoertje aan te sluiten...

garmtz

#4
CitaatGarmt, de trilling voel/meet ik dus ook op wanneer de amp op een ongeaarde contactdoos is aangesloten...
Goed lezen:
CitaatDe manier waarop de stekker in het stopcontact zit heeft hier invloed op (behalve als je apparatuur geaard is op een wandcontactdoos met randaarde, het effect is dan volledig of zo goed als volledig afwezig).
Oftewel: ALLEEN als je apparatuur ONGEAARD is aangesloten, zul je een groot verschil meten/voelen.
CitaatOf ik het ga horen weet ik niet...
Tuurlijk! Ik heb veel "leken" versteld laten staan...

SiR-ROUND

#5
Ik had het wel gelezen Garmt, maar nu ik het zo op zich zie staan, is het toch raar dat het bij geaarde apparatuur anders zou zijn...? De aarde is nl. niets meer dan een randaarde dwz geen 0 of massa qua electronica... Puur de behuizing...

Maar het is nogal lang geleden dat ik me in deze theorie verdiept heb...