Jenkins' 2 kanaals luisterruimte

Gestart door Jenkins, augustus 3, 2006, 13:33:57

Vorige topic - Volgende topic

Jenkins

Citaat van: wil op oktober 14, 2006, 14:24:11Er zijn er volgens mij maar weinig die zóver gaan bij de akoestische aanpak van een luisterruimte. Congratulations! wil

Hoi Wil,
Thanks!  ;D

Gek eigenlijk.
Voor een bedrag waarvoor een ander zonder blikken of blozen een andere eindversterker koopt, laat ik mijn luisterkamertje akoestisch optimaliseren.
Sterker: Het geld dat in dit project gaat zitten, daar heb je nog geen fatsoenlijke beamer voor.  :o
En toch kijkt men van dit soort uitgaven altijd weer op, terwijl het eigenlijk het uitgangspunt zou moeten zijn van iedere dedicated kijk-& luisterruimte.

Vanmiddag heb ik een winkel gevonden die me de specifieke Rockwool platen kan leveren.
(Wéér een kostenpost van bijna 100 euro. ).
Maar zelfs zonder die demping is de akoestiek al veel aangenamer dan voorheen.
En die vogelkooitjes van die dikke Amerikaan liggen bijna allemaal op de logeerkamer.  :P
Ik vraag me af of ik daar straks nog behoefte aan heb; zo effectief (b)lijkt deze aanpak te zijn.  O0

Ook hebben we vast grondverf gekocht om het MDF te verven. Wordt waarschijnlijk gebroken wit, zijdeglans.

Oh ja; hier nog snel wat detailfoto's van de liggende bass trap.

Rielplayer

Kan deze leverancier uit voorraad leveren?

Rockwool heeft momenteel nl een wachttijd van ca. 15 weken op steenwol, ivm ondercapaciteit.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Niet actief

Citaat van: Rielplayer op oktober 14, 2006, 15:33:06
Kan deze leverancier uit voorraad leveren?
Rockwool heeft momenteel nl een wachttijd van ca. 15 weken op steenwol, ivm ondercapaciteit.

Maar de groothandels zelf hebben wel dingen op voorraad. Mocht het een probleem zijn dan kan ik er hier zeker wel aan komen.....
Toine.

Jenkins

Citaat van: Rielplayer op oktober 14, 2006, 15:33:06Kan deze leverancier uit voorraad leveren? Rockwool heeft momenteel nl een wachttijd van ca. 15 weken op steenwol, ivm ondercapaciteit.

Da's lekker!  :(
De fabriek zit hier 'n 20 minuutjes hier vandaan.
Als ik maandag geen bericht van de winkel gekregen heb zal ik hier eens naar informeren.
En als ik inderdaad tot het voorjaar zou moeten wachten zal ik effe met Toine kontakt opnemen.

Bedankt voor de tip, Riel.
I guess?  :-\

Maareuhmm...
Trrrring, zeg! Wat een verschil qua inrichting:
Heb zojuist nog eens de allereerste foto's van mijn draadje bekeken.
Wat een PUINZOOI, vergeleken met de absorbers, zoals ze er nu (ongeverfd) staan!!!  :-X

Kijken, dat ik snel dat Rockwool hier krijg.
Dadelijk stiekem toch al de apparatuur aansluiten om te zien wat het NU al doet, zonder demping.
Want dat al dat hout z'n positieve effekt op de klank heeft is NU al klink&klaar duidelijk.
:D :D :D

oud_account_1

Wordt dat rockwool spul gebruikt om de effectieve inhoud van de traps te vergroten?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Niet actief

Citaat van: squadra op oktober 15, 2006, 11:29:49
Wordt dat rockwool spul gebruikt om de effectieve inhoud van de traps te vergroten?

Nee, het is een akoestische weerstand.

Rielplayer

Citaat van: Jenkins op oktober 15, 2006, 08:45:01
Da's lekker!  :(
De fabriek zit hier 'n 20 minuutjes hier vandaan.
Als ik maandag geen bericht van de winkel gekregen heb zal ik hier eens naar informeren.
En als ik inderdaad tot het voorjaar zou moeten wachten zal ik effe met Toine kontakt opnemen.

Bedankt voor de tip, Riel.
I guess?  :-\

Maurice van Riel(player) ;)
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Jean Sibelius

Hey Roy,

Mooi stukje vakwerk! 8)

Ben erg benieuwd naar de verschillen vóór en na!!!
(ik neem aan dat er nog een nieuwe meetsessie komt)?

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Joep

Mooie kamer geworden Roy, lekker strak en opgeruimd en toch een goede akoestiek!

Op deze manier kan men bijna geen excuses meer aandragen om niet aan de akoestiek te gaan werken. Ik vind die absorbers erg mooi!

Jenkins

Toen m'n vrouw je idee las van vloerverwarming, stond ze er niet helemaal negatief tegenover.
Dat die radiator ook z'n (negatieve) stempel op het geluid drukt is heel aannemelijk.
Maar misschien dat zo'n houten omhulsel van de bouwmarkt een goedkoper alternatief op vloerverwarming is!?!?

Morgen gaan we beginnen met schilderen van de latten. (vanavond zitten we namelijk bij Venice  8))
Straks eens informeren naar levertijd van die Rockwool.  :-\
Hopelijk zal blijken dat MAURICE  ;) geen gelijk krijgt t.a.v. die achterstanden...

Als het allemaal af is zal ik mijn agenda naast die van Toine leggen voor een na-meting.
Hoe die ook gaat uitpakken; ik ben er nu al helemaal  :D mee. 
Toch wel fijn; zo'n opgeruimde kamer. Niet zo rommelig met al die lelijke RoomTunes en vogelkooitjes.  ::)

Ik vraag me alleen af hoe de respons zal zijn als ik mijn kamertje open stel voor een Meet & Greet.
;D

Rob_H

Klasse  :o
Mooie set BTW  ;)

Mvg. Rob

Jean Sibelius

Citaat van: Jenkins op oktober 17, 2006, 09:27:49
Ik vraag me alleen af hoe de respons zal zijn als ik mijn kamertje open stel voor een Meet & Greet.
Een Meet & Greet voor het HT-forum of voor de Audioclub? ;D
In beide gevallen lijkt het me leuk om een keer langs te komen!

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins

Je bent uiteraard van harte welkom, Jan.
Als dit zo ver is zal ik eens voorzichtig polsen of er nog meer mensen hier interesse hebben in een Meet&Greet.
Clubleden van de AOB zijn uiteraard net zo welkom.

De geeikte steenwol was helaas niet voorradig, Maurice.
En bestellen kon alleen per pallet van 50 m2. Zou ik slechts 41 m2 overhouden...  :P
Dus vroeg ik voor alternatieven die ze wel op voorraad hebben.
Dat snel met Toine overlegd en... het was OK!
morgen ga ik dus 3 balen steenwol halen.  :D
Hopelijk is alles binnen nu en een week "up & running".

advr

nice, nice, volgens mij heb je mij ook al uitgenodigd als tegenprestatie dat je "moeder jarig was" ;D

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jenkins

::) :D

Natuurlijk ben jij ook van harte welkom, Ad!

;)

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jenkins

Hallo mensen,

Tijd voor een korte update.  :)

Van de week heb ik wat  muziekjes beluisterd.
* Hidden Beauty van het Narada label,
* Sailing to Philadelphia van Mark Knopfler,
* Cirque Du Soleil,
* Dances with Wolves soundtrack en nog wat LP's.

Het laag is nu heel sterk onder controle. :o
De speakers moeten nu niet meer te staan waar ze,
volgens berekeningen, staande golven het minst opwekten.
Ik heb nu veel meer bewegingsruimte, zonder direct in basmoerassen af te zinken.
Ook moet ik me niet meer in het akoestische "dal" achterin de kamer zitten om het gewoemp te mijden.
Liep je vroeger van piek naar dal naar piek naar dal (als je van voor naar achteren liep),
dat is nu veel beter in balans.
Dus de pieken zijn behoorlijk afgetopt, lijkt het wel.

In eerste instantie lijkt het erop dat het laag nu zelfs aan de dunne kant is.
De luisterstoelen heb ik dus al wat naar achteren geschoven voor wat meer steun van de achterwand.

Heeft als (bijkomend) voordeel dat de luisterafstand vergroot wordt en zo het links-'n-speaker-en-rechts-'n-speaker-geluid minder aanwezig is. Een mooiere middenvulling, dus.  :D

Kan het zijn dat ik met de dikkere dan voorgeschreven steenwol teveel demping heb?
(De voorgeschreven steenwol kon ik alleen per pallet bestellen. En dan zou ik 42 vierkante meter wol over houden...  :-\)
Of is de verandering naar het strakker laag slechts een kwestie van "shock",
omdat ik jaren lang met teveel en te modderig laag geluisterd heb?

Als de demping inderdaad teveel is, maar de nagalmtijd nagenoeg perfect,
dan zou het gebrek aan laag wel te compenseren zijn met een sub of zo.
Maar misschien moet ik me meer tijd laten om de nieuwe klank te leren kennen.  ::)

Toine heeft me overigens al enkele geruststellende tips aan de hand gedaan hoe ik op eenvoudige wijze de demping van de absorbers kan veranderen, zonder de boel te moeten open schroeven.  8)

Toine en ik hebben afgesproken om over een paar weken een nameting en evaluatie te doen.
Dan kan hij zelf luisteren en (daarna!!!) middels metingen zwart op wit zetten hoe het ervoor staat.

Zondag ga ik ze in de grondverf zetten. Foto's volgen daarna.

:D

Joep

Het is inderdaad niet ondenkbaar dat je moet wennen aan het nieuwe geluid. Je hebt immers lange tijd naar teveel laag geluisterd. Was dat ook al zo met je vorige speakers? Het kan natuurlijk ook zijn dat je deze soort bas niet als prettig ervaart maar als te dun. Dat is altijd persoonlijk. Als er maar definitie in blijft zitten!

Het laag zou dus nu meer moeten klinken naar hoe het is via een hoofdtelefoon (maar dan met meer druk), is dat zo?

Heb je nu je speakers op een andere plek gezet dan voor de aanpassingen?

Jenkins

Hoi Proprius,

Gelukkig is het zo, dat het laag nu veel meer contour heeft dan voorheen.
Basloopjes zijn veel gemakkelijker te volgen.
Minder, maar beter dus.

Nummers waar ik me vroeger voor schrap zette (t.g.v. bass dreun); dat is niet meer!
Dus dat is wel even wennen!
Op dit moment heb ik alleen een HD480 liggen. M'n HD520 is stuk en de HD600 ligt in Bleiswijk.  :-\

Ik zal met moeten omstellen op een set die voor het eerst in jaren echt controle in het laag laat horen.
Ach, er zijn ergere dingen voor een audiofiel.  ;D

Wordt vervolgd.
:)

Joep

Even nog een andere vraag:

Op welke punten is nu je akoestiek aangepakt? Ik weet nog dat je schreef over een paar vervelende pieken in het laag die nu weg zijn. Heb je ook de (flutter-) echo en reflectiepunten aangepakt?

Klopt het dat je nu alleen nog absorptie hebt? Ga je dus nog diffusie toevoegen?

Wel 4 vraagtekens..maar ben gewoon heel geïnteresseerd in akoestiek :)

Jenkins

Even een paar antwoorden.
;)

Nu heb ik 3 verschillende lattenabsorbers;
2 in de hoeken vóór, 2 in de hoeken achter en
1 horizontale, liggende absorber tegen de achterwand.
Deze absorbers zijn berekend om de grootste pieken aan te pakken.

Bijkomend voordeel van de hoekabsorbers is dat;
* het "horn loading" effect sterk verminderd is &
* het harde, kille karakter is veranderd in warmer én minder echo.
De absorbers, met al dat hout, zorgen in mijn kamer voor een prettigere balans tussen solide en hard  reflecterende oppervlaktes vs. zachte en resonerende materialen.

Reflectiepunten heb ik nog niet aangepakt.
Momenteel heb ik 2 paar verschillende WaveWeavers van Toine te leen.
Deze zijn echter te klein in oppervlakte om voldoende effect te geven.
Ze staan nu op reflectiepunten, achter mijn Maggies en geven zo een ruimtelijkere, bredere soundstage.

Absorbtie is nu geregeld.
Diffusie is de volgende stap die ik zal nemen.
Zodra Toine nog een probeerpakket diffusers klaar heeft gaan we daarmee experimenteren.

Ik hoop je hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd.
;D

Met vriendelijke groet,

Jenkins.

Joep

Citaat van: Jenkins op oktober 29, 2006, 07:37:13
Ik hoop je hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd.
;D

Jazeker! :)

Jenkins

En... KLAAAAAAAAAARRR!!!!!!!!
;D

Eindelijk; vanavond het laatste laagje ivoorwitte verf over de latten gelegd.
Gisteren had ik al het derde en laatste laagje wijnrood over de (bank)planken gelegd.
Vanavond alles laten drogen, morgen de schilderstape van de vloerbedekking peuteren (want die scheurde los  ::)).
Hopelijk verdwijnen die terpentinedampen snel, want met die geestverruimer krijg ik wel een heeeeeeeel grote soundstage.  >:D

Morgen, bij daglicht wat fotookes knipsen en uploaden.

:D

Jean Sibelius

Hoi Roy,

Gefeliciteerd met het resultaat van dit 'pimp your room' project.
Ben inderdaad ERG benieuwd naar de foto's ;D.

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion

Jenkins

Hoi Jan,

Het Bass Management Project is hiermee (bijna) afgerond. :D
Slechts een nameting van Toine ontbreekt nog. Maar dat komt t.z.t. wel.
Hier vast een paar foto's!

Greetz,
Roy