Jenkins' 2 kanaals luisterruimte

Gestart door Jenkins, augustus 3, 2006, 13:33:57

Vorige topic - Volgende topic

advr

Citaat van: Jenkins op oktober  3, 2006, 12:05:42
Eeeeiiiiiinndelijk!!!!  :P

Vanmiddag wordt het hout bezorgd.
:)

en dan knutselen maar ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jenkins

:'( :'( :'(
De grote bass absorber heeft alleen al zo'n 140 latten...

:'( :'( :'(

Wie wil meehelpen? :-\

Jean Sibelius

Citaat van: Jenkins op oktober  3, 2006, 12:14:43
Wie wil meehelpen? :-\
Heb het erg druk, maar wanneer wil je aan de slag gaan? (ben wel handig met hout) :D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins

Erg vriendelijk aangeboden, Jan.
Gisteren heb ik me bijna bewusteloos gelopen  :P om alles op de tweede verdieping te krijgen.
Vanavond bel ik m'n timmerman om een afspraak te maken om de houders van de lattenabsorbers tegen de muren te laten monteren.

Daarna kan ik beginnen met het in mekaar nieten van de latten. Dat lijkt me werk dat je nauwelijks met meer dan 2 man kunt doen. Ik zal eerst The One Who Must Be Obeyed vragen. Heb goede hoop dat ze me wel wil assisteren.
Als niet, meld ik me wel.  ;)

Jean Sibelius

Citaat van: Jenkins op oktober  5, 2006, 12:53:30
The One Who Must Be Obeyed
Is er tegenwoordig óók al een audio orakel? :P

Binnenkort is de luisterruimte van Erwin V. klaar, dus dan komt 'the one' óók deze kant weer op ;D!
Ik heb begrepen dat het zondag goed weer (lees: droog) gaat worden, dus hoop dan mijn akoestische panelen af te kunnen maken.

Groetjes, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins

Citaat van: HSN op oktober  6, 2006, 12:07:31Is er tegenwoordig óók al een audio orakel? :P Binnenkort is de luisterruimte van Erwin V. klaar, dus dan komt 'the one' óók deze kant weer op ;D! Ik heb begrepen dat het zondag goed weer (lees: droog) gaat worden, dus hoop dan mijn akoestische panelen af te kunnen maken. Groetjes, Jan

Hoi Jan,

Sorry voor de verwarring, maar ik doelde met "the one" op mijn echtgenote...  ;D

Trouwens, jij nog gefeliciteerd met de jouwe!
Vanavond naar de juwelier?  ;)

Groetjes,
Roy.

Jean Sibelius

Citaat van: Jenkins op oktober  6, 2006, 12:17:54
Sorry voor de verwarring, maar ik doelde met "the one" op mijn echtgenote...  ;D
haha, ik zie inderdaad 'ze'... ::).
Citaat van: Jenkins op oktober  6, 2006, 12:17:54
Trouwens, jij nog gefeliciteerd met de jouwe!
Vanavond naar de juwelier?  ;)

Bedankt! Vanavond feestje bouwen  ;D

Ik ben ondertussen al voor de derde keer bij de juwelier geweest, maar ik heb nu een demo model van de ring meegekregen tot de definitieve versie binnen is.

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion

Jenkins

:P Gisteren serieus vertild aan 1 van de brede absorbers.
Er begint gelukkig wel al aardig schot in te komen nu.
Vanavond zal ik wat fotookes uploaden. :)

Jenkins

Citaat van: Jenkins op oktober 12, 2006, 09:46:43Vanavond zal ik wat fotookes uploaden. :)
Het is avond nu!  :D 

Harry HT

Hoi,

Ziet er goed uit  8)  Ben benieuwd hoe het gaat klinken straks  8)

Gegroet,

Harry

p.s. even doorbijten......  latje erop en schroefje erin en latje erop en schroefje erin etc etc. Je bent bijna klaar  ;D
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Jenkins

Hoi Harry,
Thanks! Gelukkig werkt die goeie man door als ik overdag op kantoor zit.  ;D

Straks nog de demping achter de latten, alles weer stofvrij maken, opnieuw inrichten en dan luisteren.
Effe doorbijten, ja.  :P

R

Jenkins

Welke tips kunnen jullie me trouwens geven t.a.v. het schilderen van al dat MDF?
Heb me laten vertellen dat het sterk absorberend is en dus eerst voorbehandeld moet worden met een of andere primer.
Klopt dit?

R

De kopse kanten zijn idd sterk absorberend. De normale oppervlakten niet. Gewoon goed schuren. Je kan van tevoren ook het waslaagje eraf halen met speciaal spul, maar ik schuur altijd gewoon. Zijkanten zul je extra moeten primen. De rest normaal. Altijd geldende tip, gebruik kwalitatief goede verf en altijd voldoende laten drogen.

Jenkins

Citaat van: Ruben op oktober 13, 2006, 13:29:12De kopse kanten zijn idd sterk absorberend.  Zijkanten zul je extra moeten primen. De rest normaal.

Hoi Ruben,

Thanks!  :)
De latten zijn allemaal "kops van kant" gemonteerd.
Alleen de zijkanten en de grote bovenplaat van de liggende bak niet.
Dus morgen gewoon maar naar een fatsoenlijke verfwinkel voor veel & goeie primer. (suggesties zijn welkom!)

Kleur verf ben ik nog niet uit, maar het moet wel wat licht van kleur worden. Anders worden die constructies TE massief.

R

Dat dacht ik al te zien op de foto. Om die kopse kanten mooi dekkend te krijgen moet je ze eerste mooi strak en glad schuren. Daarna een laagje primer. Dan weer schuren. De zuigende werking wordt dat steeds minder en dekking steeds beter. Dunner is beter. Voor verf, denk aan sikkens, flexa, histor. De eerste vind ik de beste. Reken even in meter, of neem een foto mee. Meestal kan zo'n man wel redelijk schatten hoeveel je nodig hebt en zit meeestal ook vol tips ;) Succes.

Citaat van: Jenkins op oktober 13, 2006, 13:51:46
Hoi Ruben,

Thanks!  :)
De latten zijn allemaal "kops van kant" gemonteerd.
Alleen de zijkanten en de grote bovenplaat van de liggende bak niet.
Dus morgen gewoon maar naar een fatsoenlijke verfwinkel voor veel & goeie primer. (suggesties zijn welkom!)

Kleur verf ben ik nog niet uit, maar het moet wel wat licht van kleur worden. Anders worden die constructies TE massief.

Joep

He Roy!

Ziet er wel goed uit zeg! Die kamerbrede absorber is erg fraai! Kun je daar later nog iets mee doen? Is het stevig genoeg om er op te kunnen zitten? Het brengt me in ieder geval wel op ideeën! :)

Is het eigenlijk op metingen gebaseerd, of gaat het een beetje op gevoel/gehoor?

Geen half werk in ieder geval! Goed man!

Joep

Hoever wil je eigenlijk gaan met de akoestiek? Ik zie op een foto ook een radiator staan en ik denk altijd aan de kleuring die dat grote metalen oppervlak kan genereren..vloerverwarming?

Jenkins

Ha die Joep.
Inderdaad; vloerverwarming ga ik NIET doen. Is me qua budget net wat teveel op dit moment.  :-\

Deze absorbers zijn allemaal ontworpen door & n.a.v. de metingen door Toine Dingemans.
Dus niet "alleen" op gehoor, maar zeker ook op freq. en nagalmmetingen gebaseerd!

Alles is met schroeven in en aan elkaar bevestigd, dus alles is dus demontabel en (in beperkte mate) te veranderen.
Dus als ik binnenkort zou (moeten) verhuizen, dan kan ik alles zonder problemen mee nemen.
Hoe ik ze dan in de nieuwe situatie zou moeten opstellen is alleen met Toine te bekijken.
Maar zo ver is het hopelijk nog heeeeeeeel lang niet.

Ik moet het maar verklappen.
Toen ik vanmiddag thuis kwam stonden alle absorbers op hun plaats.  ;D
Vrouwlief had al gepoetst en de boel grootdeels heringericht.  :-*
Ze had zelfs de boorgaten voor m'n andere akoestische devices dichtgestopt.  8)
Omdat alles van 22 mm MDF gemaakt is, zijn de constructies erg stevig.
De liggende absorber is stevig genoeg om op te staan / zitten / liggen / (vul zelf maar in).
Daniëlle had er in elk geval al enkele kussens op gedrapeerd.  >:D

Nu moet ik nog op zoek naar het geschikte Rockwool. De plaatselijke Gamma had 't spul in elk geval niet.
Morgen eens rond gaan bellen.  :-\

Qua klank viel me ook direkt op dat 't veel minder kil en hard klinkt.
De met zacht materiaal (MDF latten) gevulde hoeken veroorzaken minder harde reflecties (/ horn loading!).
Die lelijke "RoomTunes" zullen waarschijnlijk gewoon in de liggende basstrap geflikkerd worden.
Maar dat moet ik nog effe met Toine overleggen; of dat niet nadelig is voor het functioneren.

Morgen zal ik wat foto's uploaden.
Of liever vanavond nog???
;)

Jenkins

Jaaaa. Toch maar vanavond.  ;D

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Daklem

Niet actief

Ziet er netjes uit!  :D
Je hebt een goeie timmerman in elk geval.

Ter informatie voor lezers: de centrale afstemfrequentie van dit type basstrap is een samenspel van vier parameters:

• 1. diepte holle ruimte achter de latten (per definitie variabel bij de cornertraps; dit vergroot het werkgebied maar versmeert tevens het rendement over een groter gebied)
  • 2. latbreedte, ofwel het vooraanzicht dat je van de latten ziet
  • 3. latdiepte, ofwel het zijaanzicht van de latten dat je dus niet ziet
  • 4. latafstand, ofwel de luchtspleet die tussen de latten wordt aangehouden

Aangezien het frontpaneel apart is gemonteerd is het dus 'verhuisbaar'. Drie van de vier parameters verhuizen mee; de holle ruimte mag in het oude huis blijven....  ;)

In feite is deze basstrap een Helmholz resonator, waarbij de openingen gevormd worden door langgerekte spleten in plaats van gaatjes.

Toine.

wil

Very impressive, deze aanpak  :o Er zijn er volgens mij maar weinig die zóver gaan bij de akoestische aanpak van een luisterruimte. Congratulations!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

brimbrammer

Leuk om dit topic te bekijken en indrukwekkend is die stapel hout zeker.