De budget Schuur

Gestart door chagnee, juli 31, 2006, 22:53:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chagnee

Ik dacht: nu het werk aan onze eigen thuisbioscoop begonnen is, maak ik ook even een topic aan. Onze HT komt in onze kelder, waar we momenteel met spaanplaten een "kamer in een kamer" maken. Daarover komt binnenkort een laag donkere verf en natuurlijk zal ook het rode tapijt niet mogen ontbreken.

Wat de technische zaken betreft: we zijn niet echt audiofielen, dus stellen we ons momenteel nog even tevreden met een goedkope HT surround set van Philips. De projector, een Epson EMP-TW20, hebben we ook al aangekocht. Deze is na wat testen op een witte muur meer dan degelijk bevonden.

Hieronder enkele foto's van de constructie:



Momenteel denken we aan twee 2-zitters van de Vegas Loveseat. Het scherm wordt een DIY-scherm. Zoals je ziet: we houden ons aan een redelijk budget zonder onszelf (naar mijn mening) al te veel tekort te doen. Ik denk dat een budget topic als dit misschien ook nuttig kan zijn voor andere mensen die denken aan de bouw van een HT maar er toch geen duizenden euro's aan willen uitgeven.

Op http://teeveedee.blogspot.com houd ik ook een HT/DVD blog bij. Dus voor de geïnteresseerden... surf er eens even langs!


triple_A

Ideaal zo'n kelder!  :)

Maarre.. als je over een tijdje naar een iets zwaardere speakerset luisterd, van jbl ofzo, in combo met een leuke budget receiver ben je denk ik wel verkocht hoor ;) je hoeft echt geen audiofiel te zijn, want films hebben gewoon veel meer impact met een krachtige speakerset!

Wat zijn trouwens de afmetingen van deze ruimte?
mvg, Triple_A

gvy

Leuk initiatief,

Graag wat meer opbouwdetails.

de vloer?, isolatie?.........
afmetingen?

Vuren maar.

Geert

reza

Ook een erg leuk project. Ik wou dat ik ook zo,n kelder had. Ook wel handig ivm de geluids overlast, die je altijd wel wat maakt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

mikeske

Ben ook wel benieuwd naar de afmetingen en zo.

Welke set heb je van philips ?

Zal je topic zeker volgen  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

chagnee

Ik heb snel even een plannetje gemaakt met de afmetingen erbij...


Het schuine gedeelte is de deuropening. Het scherm komt aan de langste muur (5.30m) te hangen  en de projector krijgt een plaatsje in de kleine inham die je ziet aan de rechterkant. Hopelijk geeft dit toch al een beter idee van hoe de ruimte er uitziet.

Om verder op jullie vragen te antwoorden:

- De surround set die we gekocht hebben is de eenvoudige HT535 van Panasonic. Ik weet niet waar ik met mijn gedachten zat toen ik schreef dat we een Philips set gekocht hebben...  ???

- De vloer bestond eerst uit bijzonder slecht uitziende betonnen ondergrond. Daarop hebben we een mooi gladde chap gelegd waarop binnenkort vast tapijt komt te liggen. Omdat het een vrij lage ruimte is, kunnen we zowel boven als onder niet echt extra isoleren. De ruimte zou gewoon te laag worden...

donaldk


chagnee

Citaat van: donaldk op augustus  1, 2006, 20:56:08
Aha, een dekvloer.

Inderdaad, chap = dekvloer. Geen goede keuze?

donaldk

Waarom beginnen jullie toch aan u zelf te twijfelen als d'n 'Ollander wat zegt >:D.

In een thread van een andere Belg ging het ook al over chapperen, weinig Nederlanders zullen je dan verstaan, ik ook niet, dus moest ik het opzoeken.

WubboZ

Citaat van: triple_A op augustus  1, 2006, 00:03:27
Maarre.. als je over een tijdje naar een iets zwaardere speakerset luisterd, van jbl ofzo, in combo met een leuke budget receiver ben je denk ik wel verkocht hoor ;) je hoeft echt geen audiofiel te zijn, want films hebben gewoon veel meer impact met een krachtige speakerset!

Misschien moest je die krachtige speakers toch maar even laten zitten als je dat spaanplaat heel wilt houden ;)
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

chagnee

Evil...  ;)

@WubboZ: De spaanplaten zijn vrij dik, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben... Het is niet de bedoeling dat de boel na één filmpje al in elkaar stort.  ;) We blijven dus nog even bij onze Panasonic speakers. Even kijken hoe al dat HT "gedoe" ons bevalt en dan zien we wel verder.

chagnee

Nu we enkele dagen vrijaf hebben, kunnen we weer rustig verder werken aan onze thuisbioscoop. Alle muren zijn intussen bedekt met spaanplaten. Net boven de plaats waar het scherm komt, waren eergisteren nog lelijke buizen te zien. Maar deze zitten nu mooi verscholen achter het hout.

Het plafond is nu voor ongeveer één vijfde bedekt met brede houten latten. Die krijgen binnenkort, samen met de muren, een laag zwarte verf.

Zoals je kunt zien op één van onderstaande foto's, hebben we net boven de deur een spotje ingebouwd. In elk van de drie andere hoeken komt ook nog een spotje. Verder zullen er aan één kant ook 3 LED-lichtjes in de muur ingebouwd worden. Dat is werk voor volgende week...

Foto's vind je hier...

reza

En hoe staat het hier mee?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

chagnee

Citaat van: reza op augustus 20, 2006, 13:22:41
En hoe staat het hier mee?

Heel erg goed!  :) De voorbije dagen hebben we vooral aan het plafond gewerkt: dat is nu helemaal bedekt met houten panelen die nadien zwart zullen worden geverfd. Alleen de randen hebben nog wat afwerking nodig.

Elke hoek van de ruimte is nu ook voorzien van een spotje en vandaag leggen we de nodige draden voor de drie LED-lampjes die in de rechtermuur komen.

En... volgende zondag rijden we naar Utrecht, waar we vier zwarte bioscoopstoelen gaan ophalen. Foto's volgen heel binnenkort!

chagnee

Zoals beloofd, post ik nog even een foto van de huidige situatie:


donaldk

Wat zijn dat voor houten panelen?

Hangen ze vrij van de wanden, want ik meen een kier te zien?

chagnee

Ik weet de juiste benaming voor die panelen niet zo dadelijk. Je kunt ze vergelijken met parket... Maar dan voor het plafond.  :)

Er is inderdaad nog een kier tussen de wanden en het plafond. Dat zal nog weggewerkt worden door de 'afwerking' waar ik het over had: er komt een soort lijst rond het hele plafond die deze kier mooi zal afdekken. Dus geen zorgen: kieren laten we niet toe in onze HT!  ;)

Sjors

Mooie ruime !  8)




Groet, Sjors

chagnee

Het werk aan onze Schuur gaat langzaam maar zeker verder... Vandaag zijn we bezig geweest met de afwerking van het pladond en morgen rijden we naar Nederland om onze vier bioscoopstoelen op te halen.

Intussen is er wel wat onzekerheid ontstaan over het scherm. We waren vastbesloten om een 16:9 DIY scherm te maken, maar nu beginnen we dus te twijfelen. Een 2.35:1 scherm lijkt ineens erg aanlokkelijk. Ik heb daarnet mijn DVD verzameling even overlopen en volgens DVD Profiler zijn dit de verhoudingen:


  • 1.33:1 - 16 DVD's (vooral Disney films zoals Bambi en Lady And The Tramp)
  • 1.66:1 - 1 DVD (Hector)
  • 1.78:1 - 17 DVD's (CSI,  Shrek, Saving Private Ryan, Lost, The Aviator...)
  • 1.85:1 - 42 DVD's (ET, Back To The Future, Ray, Rain Man, Shawshank Redemption...)
  • 2.20:1 - 1 DVD (The Sound of Music)
  • 2.35:1 - 39 DVD's (Moulin Rouge, American Beauty, Gladiator, Titanic, Million Dollar Baby, X-Men...)
  • 2.40:1 - 6 DVD's (Fight Club, Mystic River, Forrest Gump, Top Gun...)

Het valt me op dat bijna al mijn echte topfavorieten 2.35 of 2.40 zijn. Zouden we dan toch niet beter voor een 2.35:1 scherm gaan? Het lijkt me ook gemakkelijker om links en rechts te masken in plaats van boven- en onderaan. Wat denken jullie?

NeonKnight

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik inderdaad kiezen voor een 2,35:1 scherm.
Masking aan de zijkanten is m.i. makkelijker te realiseren dan boven en en onder.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

chagnee

Nog eens een update over onze thuisbios... Het plafond is intussen helemaal afgewerkt. Zoals je kunt zien op de foto, hebben we rondom een lijst aangebracht. De muren zijn intussen ook nog wat geschuurd en de boorgaatjes zijn dichtgemaakt. Met andere woorden: laat die verf maar komen!


reza

Er mogen best meer foto,s geplaatst worden hoor ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Sjors

Citaat van: reza op september  3, 2006, 13:01:49
Er mogen best meer foto,s geplaatst worden hoor ;)


Ik zeg niks  ;D



Groet, Sjors

eazyQ

Leuk om te zien dat ook mensen met een relatief eenvoudige set (zoals mijzelf incluis) toch de ruimte ervoor hebben en gebruiken om een eigen bioscoopje te maken. En dan helemaal leuk om te zien hoe dat voor relatief weinig geld al gerealiseerd kan worden.

Ik krijg ineens een grandioos idee : Een nieuwe TV show, voor op de woonavond bij een van de commerciele zenders : Ik heb geen HT en zit daar erg mee!, voor mensen die geen ruimte hebben maar dat wel zouden willen hebben voor een HT. Kunnen bijna alle sponsoren van het forum ook nog aan bijdragen, en gegarandeerd hoge kijkcijfers gezien de drukte op bijna alle HT/HIFI/DVD forums ;)

rbormans

Citaat van: chagnee op augustus 26, 2006, 17:02:59
Intussen is er wel wat onzekerheid ontstaan over het scherm. We waren vastbesloten om een 16:9 DIY scherm te maken, maar nu beginnen we dus te twijfelen. Een 2.35:1 scherm lijkt ineens erg aanlokkelijk.
Staan de ondertitels niet in die zwarte balk (en dus onder je 2.35:1 scherm) ? Of is dat iets dat je normaal kan instellen?  ... of is dit vloeken in de kerk, over ondertitels beginnen :)