Ervaringen met Roomperfect

Gestart door Staaled, juli 31, 2006, 22:28:25

Vorige topic - Volgende topic

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Staaled

Citaat van: garmtz op augustus 29, 2006, 14:26:09
Freak... ;)
8) ;D

Rare jongens, die audioliefhebbers.......

Toch heb ik heel sterk het idee dat het wel eens een aanzienlijk verschil ,in positieve zin  ;),zou kunnen opleveren.

Nordost nog mic kabels? ;D

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Citaat van: Hipster op augustus 29, 2006, 19:16:35
8) ;D

Rare jongens, die audioliefhebbers.......

Toch heb ik heel sterk het idee dat het wel eens een aanzienlijk verschil ,in positieve zin  ;),zou kunnen opleveren.

Ik heb zo m'n twijfels, de MIC wordt nl. aan het begin van het inmeten gecalibreerd zoals je weet.

Deleted member

M'n zus was hier vanavond en ik was al even bij haar op bezoek geweest maar we gingen naar mij om een film te kijken. Zij heeft mijn oude JBL LX800's staan en nu ik die zelf al een tijd niet meer heb merk ik hoe enorm die speakers de bas te veel te dik aanzetten...staande golven hallelujah. Echt een loudness idee, veeeeel laag, geen midden en een wat getemperd hoog.  :o

Dat had overigens uiteraard wel tot gevolg dat bij mij thuis met een voor haar bekende CD de opmerking maakte dat ze veel bas mistte, hahaha ;D Gelukkig toch ook nog een compliment van een niet kenner: "de stem kwam erg mooi uit de open haard"  ;D (doordat stemmen bij mij netjes hangen waar ze horen dus in het midden tussen de speakers) en "klonk het mooi zuiver." Toen ik RP uitzette klonk het al beter zei ze, logisch want toen had ik de bassboost vanuit de kamer weer terug... ;D

Mijn realisatie was dan toch ook wel dat ik erg verwend ben en bovenal dat smaken en gewoonten erg snel kunnen veranderen!  ;D

Staaled

Citaat van: Antoine op augustus 29, 2006, 23:06:27
Ik heb zo m'n twijfels, de MIC wordt nl. aan het begin van het inmeten gecalibreerd zoals je weet.
Volgens mij wordt alleen het optimale/minimale meetvolume bepaald.
Dit ivm achtergrondgeluid(en) die de meting kunnen verstoren.

Vervorming kun je overigens niet wegcalibreren lijkt me zo.
Dan zou de mic stand ook geen verschil mogen maken.
Dat was er wel,onverwacht ,en derhalve geen autosuggestie. ::)

Salut Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

myself

Citaat van: Hipster op augustus 30, 2006, 08:27:17
Volgens mij wordt alleen het optimale/minimale meetvolume bepaald.
Dit ivm achtergrondgeluid(en) die de meting kunnen verstoren.

Vervorming kun je overigens niet wegcalibreren lijkt me zo.
Dan zou de mic stand ook geen verschil mogen maken.
Dat was er wel,onverwacht ,en derhalve geen autosuggestie. ::)

Salut Hipster.
ik verwacht dat een 2e RP meting waarbij je microfoon op iets andere posities meer effect zal hebben op het RP percentage dan een mic standaard.

maar het gaat erom dat het geluid mooi is, en dat lijkt gelukt te zijn :D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

garmtz

Citaat van: Hipster op augustus 29, 2006, 19:16:35

Nope, maar ik heb nog een aardige lengte Mogami quad-balanced microfoonkabel liggen, behoorlijk hoge kwaliteit kabel.

Staaled

Citaat van: myself op augustus 30, 2006, 08:49:58
ik verwacht dat een 2e RP meting waarbij je microfoon op iets andere posities meer effect zal hebben op het RP percentage dan een mic standaard.

maar het gaat erom dat het geluid mooi is, en dat lijkt gelukt te zijn :D
Ik ben aardig op weg  O0

Een betere stand pint de mic beter vast in de ruimte.De bijgeleverde wapperde mogelijk met de subs mee >:D

100% roomknowledge zou volgens Lyngdorf reproduceerbaar geen verschil mogen maken.
Wat wel zou kunnen is een lichte variatie in focus meting(en) en daardoor een verschil op de sweetspot.

Ik baal wel van dat er geen mogelijkheid is tot A/B vergelijk van meetsessies. :'(
Wij willen meerdere presets. >:( ;)

Salut,Hipster.

Staaled

Citaat van: Antoine op augustus 29, 2006, 23:20:17
Mijn realisatie was dan toch ook wel dat ik erg verwend ben en bovenal dat smaken en gewoonten erg snel kunnen veranderen!  ;D
Is toch heerlijk! :-*

Vooral van genieten. :D
En dan bedoel ik niet in de zin van anderen de loef afsteken....... ::)
Gewoon puur!

myself

Citaat van: Hipster op augustus 30, 2006, 12:42:04
Ik baal wel van dat er geen mogelijkheid is tot A/B vergelijk van meetsessies. :'(
Wij willen meerdere presets. >:( ;)
tsja,

al kon je de RP setting maar downloaden op je laptop. als je dan een keer je tda meeneemt naar iemand anders hoef je bij thuiskomst tenminste niet alles weer opnieuw in te meten ;)

en als je eenmaal een goede setting hebt(zoals nu), raak je die ook niet meer kwijt  ::)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Deleted member

Er is nu een FAQ over Roomperfect op de Lyngdorf site:

http://www.lyngdorf.com/ContentId/374/Default.aspx

Edit: net zelf gelezen en het is een erg goede FAQ met algemene info maar ook heel specifieke info.

Voor mij persoonlijk is onderstaand stukje even jammer aangezien ik voor mijn rechterspeaker geen ruimte heb om deze verder van de zijmuur te plaatsen.  :(

Citeer
The observations regarding placement near a back wall will also be valid considering placement near a side wall when only the bass region is considered. However for mid and high frequencies late lateral reflections (side wall reflections) are preferred for optimal spatial sound. This means that for mid and high frequencies a placement closer than 80 cm from a side wall is not optimal. But for bass reproduction a corner placement is optimal, which is the recommended placement for a LYNGDORF W210 corner woofer, e.g. in a 2+2 setup (2.2 setup with 2 corner woofers and 2 main speakers).

Staaled

Na enige tijd :P en omgang met RP kan ik het volgende nieuwtje melden.

Meet altijd door tot 100% roomknowledge ..................en doe er dan nog een stuk of 10 metingen bij. :o
100% roomknowledge wordt over het algemeen met 10 a 12 metingen bereikt.
Wat blijkt nu :100% is  niet 100%.
Er is nog steeds een duidelijke verbetering te behalen met extra meetpunten.

De eerste meetsessie moet dan wel mooi verspreid over de kamer plaatsvinden voordat 100% wordt bereikt.
Dan een tweede met 8 a 9 metingen en voila......... Roomperfecter. ;)

Baal nog wel dat er geen RP memory presets in TDA of uploads in PC zijn om een direct A/B vergelijk te maken.
Zou een stuk makkelijker werken.

Salut,Hipster.

Deleted member

Is dat uit eigen ervaring Hipster of heb je het ook bevestigd gekregen uit officiele bron?

Staaled

Citaat van: Antoine op oktober 12, 2006, 00:19:43
Is dat uit eigen ervaring Hipster of heb je het ook bevestigd gekregen uit officiele bron?
Uit eigen ervaring.

Het verbaasde mij dan ook zeer
Officieel heet het dat verbetering na 100% niet meer merkbaar is.
Wel degelijk dus.
Nu heb ik wel een wat andere,mogelijk voor RP moeilijkere, situatie: asymmetrie en actieve subs ipv cornerwoofers.

Een goede spread van meetpunten in de ruimte van de 1ste meetsessie is noodzakelijk om 100% te verkrijgen.
Daarna verfijnt het kennelijk bij het toevoegen van een tweede meetsessie.
Mijn RP-spot geheugen is vrij goed dus ik kies voor de 2de wel iets andere coordinaten
Tot op heden ben ik in de tweede sessie nooit verder dan 9 extra meetpunten gegaan.
Kan er gewoon niet meer verzinnen. ;) :D

Salut,Hipster.

romulus

"all the freaky people make the beauty of the world"  ;D
Michael Franti
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

myself

Citaat van: Hipster op oktober 12, 2006, 08:23:14
Tot op heden ben ik in de tweede sessie nooit verder dan 9 meetpunten gegaan.
Kan er gewoon niet meer verzinnen. ;) :D
zal ook niet meevallen als je 1m van de boxen moet blijven en ieder meetpunt minimaal 1/2m van een vorig meetpunt moet zijn

Staaled

Citaat van: romulus op oktober 12, 2006, 09:02:36
"all the freaky people make the beauty of the world"  ;D
Michael Franti
;D

Staaled

Citaat van: myself op oktober 12, 2006, 13:55:48
zal ook niet meevallen als je 1m van de boxen moet blijven en ieder meetpunt minimaal 1/2m van een vorig meetpunt moet zijn
Kamer is 3.5 bij 7. :-X
3D puzzelen met een mic standaard. ;D

Staaled

Oké,
ik ben behoorlijk  >:(.
Na wat veranderingen in de huiskamer( meubilair) en iets andere delays tussen mains/subs ,dacht ik:
een vrije zondagmiddag laat ik weer eens een meetsessie doen.
Nou,.......... had ik maar lekker gaan wandelen,want de lekkere sound die ik had is foetsie. :'(

Ik heb al eerder bericht dat,naar mijn ervaring, 100% roomknowledge niet helemaal gelijk is aan 100% roomknowledge.
Nu wordt dat bevestigd.

Balen is dat TDA geen mogelijkheid biedt voor meerdere presets/saves van meetsessies.
Lyngorf vindt dat niet nodig aangezien zij menen dat het resultaat 100% reproduceerbaar is.
Mijn ervaring is anders..... :'( :-X

Salut,Hipster.

dazzdax

Wat vonden jullie van de Lyndorf demo op de VAD show? Ik vond de demo erg goed. Erg live. Erg dynamisch. Helaas,... nogal artificiëel.

Chris

Staaled

Allereerst kan ik berichten dat mijn sound,na een derde meetsessie, weer terug is. O0
Het is in het laag ivm andere keus crossover, 160 ipv 200Hz, zelfs strakker geworden. :-*
Als gevolg is er weer wat meer plaatsing en diepte in het geluidsbeeld.
Al met al dus met een sisser en toch wel knal afgelopen.

Ik kom er echter weer op terug: een memory preset voor Roomperfect,zou een zegen zijn. ::)

@ Chris.
Ik heb het ook wel eens beter gehoord van Lyngdorf,bijv. thuis. ;D
De Dali Ikons zouden in deze wel eens de boosdoeners kunnen zijn.

Saludos,Hipster.

dazzdax

Ik snap dan ook niet waarom de fabrikant blijft vasthouden aan die (relatief goedkope) Dali Icons. Ik begrijp wel dat zij daarmee willen zeggen: Kijk, de invloed van hardware is slechts beperkt, het gaat om room correctie! You got that? Toch zou ik (als ik fabrikant was) een dergelijke filosofie niet te ver doorvoeren in de praktijk, omdat je dat vervolgens teveel compromissen maakt. Straks denken mensen nog van: eh, als ik voor de satellieten JBL monitortjes gebruik dan klinkt ie ook goed...
Persoonlijk vond ik op de VAD de demo van (die rare vogel) Paul Hattink van Accuphase beter geslaagd (klonk iets natuurlijker), al moest ik bijna kotsen van zijn opnames van de muziek die hij zelf maakt. Vreselijk!!

Chris

Staaled

Citaat van: dazzdax op december  3, 2006, 11:15:36
al moest ik bijna kotsen van zijn opnames van de muziek die hij zelf maakt. Vreselijk!!

Chris
Umbrella seats? ::) ;D