Darkman's HT

Gestart door Darkman, juli 31, 2006, 17:26:07

Vorige topic - Volgende topic

Darkman

Ik dacht laat ik mijn pic er ook maar even opzetten, maar eerst even een verhaaltje.

In 97 was ik 17 jaren jong en kwam toen via de vriendin die ik destijds had in aanraking met Dolby Surround pro-logic. Haar vader had een voor die tijd
niet onaardige set staan van Technics icm met B&W DM 602 1st generatie speakers. Sindsdien ben ik erg into Home Theater en alles wat er mee te maken heeft. In 98 kocht ik een Sony pro logic setje van het niveau lik-me-vestje, maar ik was er toen erg blij mee. Ik kocht als fronts een setje Mordaunt-Short VS-300 speakers. Deze sprongen er in een testje toch wel erg uit voor mij. Natuurlijk kon die sony ze neit naar behoren aansturen maar wederom kon ik mijn geluk niet op :). In 98 raakte ik in aamerking met Echte hi-fi toen ik in de luisterkamer van de locale hi-fi dealer een demonstratie voor mijn kiezen kreeg.

Al snel werd het me duidelijk dat er veel speelgoed op de markt is maar dat het echte spul toch aardig wat centen kost. Ik ben meteen aan het sparen geslagen ( eerste keer in mijn leven want sparen is niet echt een aangeboren talent voor mij) Vervolgens kon ik dan eindelijk een Marantz SR 590 a/v receiver kopen die Dolby Digital had. ( geen DTS). En wat klonk dat goed !!! met die Mordaunt-Shorts , echt het verschil van 3 dagen en 3 nachten met de sony, ook al had de marantz "maar" 5x50 watt RMS.

Later kocht ik ook de bijbehorende center en surrounds voor de VS serie en ook al had ik nog geen subwoofer, het knalde hard zat voor mijn slaapkamertje.

in 2001 liep ik weer eens bij de dealer naar binnen. Hij had een rear projection tv opgesteld staan waarop the mummy returns werd afgespeeld. Dit klonk ongelooflijk hard en zuiver met veel bass. Dus vragend keek ik de dealer aan , wijzend naar de grootste speakers die ik zag staan. Die zeker ???

Nee hoor, die zei hij, wijzend op de Mordaunt-Short Declaration 502's die schijnbaars samen met de 504 centre stonden te spelen. Ik geloofde mijn oren niet .. zo mooi uit zulke "compacte" speakers ?

Ik wist toen al dat ik ze heel graag wilde hebben. Bij het horen van de prijs moest ik wel ff een paar keer slikken maar er werd mij meteen een korting toegezegd als ik ze zou nemen, dus ik besloot ze te bestellen. Als ze op voorraad zijn bij de distributeur dan zijn ze er binnen 2 weken werd mij verteld.

Dus helemaal in mijn nopjes dat ik ze eindelijk zou krijgen....!! maar twee weken verstreken en niks... er is te veel vraag naar de betreffende speakers weredldwijd vanwege de goede recensies en nu kan de fabriek het niet meer aan; er bleek een gebrek aan onderdelen te zijn ... De volgende lichting zou begin maart zijn en dat was weer 3 maanden verder !!!. Teleurgesteld besloot ik toch maar te wachten. Maart verscheen ... maar de speakers niet ... ze worden maar niet geleverd, wil je niet misschien een andere set ? Ik heb een paar hele mooie Infinity's staan voor je .. , maar nee .. ik moest en zou die Mordaunt-Shorts hebben. Uiteindelijk werd het eind juni. Dus ik heb er intotaal 7 maanden op gewacht. Als goedmakertje kreeg ik naast de korting ook nog 20 m 4mm2 goede speakerkabel mee van Oehlbach. Inmiddels had ik mijn oude systeem verkocht met pijn in het hart. En had ik een SR 7200 gekocht van marantz waar ik op draaide met 2 traide leen-speakers van de dealer. Dat klonk... maar niet geweldig in mijn oren. Vervolgens bleek de dealer ook nog de AVR7000 van HK in de aanbieding te hebben, dus ook de SR 7200 ging 2 maanden na aanschafdatum exit richting een vriend en de AVR 7000 nam zijn plaats in. De MSen klonken thuis gigantisch, maar een beetje levenloos... ik vermoedde destijds al dat het de ruimte moest zijn en later zou dit ook bevestigd worden. sinds zomer 2002 draaide ik met deze set en in mei 2006 ging ik dan eindelijk op mezelf. Ik vermoedde altijd al dat de MS /HK combi niet echt ideaal was, maar in de nieuwe ruimte klonk het fenomenaal !! dynamiek , alles was aanwezig !!!, daar stond ik wel even van te kijken. Maar toch wilde ik graag THX versterking hebben dus ik ging op weg naar de Hi-fi Dumpdagen in Groningen, waar ze een Onkyo TX-ds989 zouden hebben voor een erg smakelijke prijs.

Daar aangekomen bleek die niet aanwezig en bleek ik wel een Marantz SR 9600 te kunnen krijgen voor een erg bijzondere prijs !! daar hoefde ik niet lang over te denken en met de marantz achterin weer richting huis.

Zoals te lezen bij de reviews, was ik daar totaal niet over tevreden in de eerste instantie. alles moest op elkaar inspelen. Maar nu klinkt de set thuis net zo groots en bijzonder als dat het bij de dealer deed in de luisterruimte toen ik de speakers kocht. Echt een heerlijk gevoel als je gewoon weet dat alles tegen de top van zijn kunnen aan het presteren is en dat er dan ook dankzij de ruimte echt goed uit kan komen !!. Het enige was nog om een set dipole's te krijgen om de 7.1 compleet te maken. En die worden niet meer gemaakt en zijn zeker niet meer in kersen verkrijgbaar. dankzij e-bay kon ik nog een complete THX set bemachtigen tegen een fractie meer dan de Dipole's los zouden hebben gekost dus 7.1 is een feit.

Dit is de huidige set-up

Receiver : Marantz SR 9600 THX Ultra II 7x 140 watt RMS  en HDMI video Switching + video Upconversion naar 1080p
Speakers: Mordaunt-Short Declaration 500 THX-select + 2 extra ms-506 Dipole's voor 7.1 ipv 5.1

Dvd speler: komt binnenkort, Marantz DV 9600, momenteel nog even Toshiba SD-510E
Breedbeeld tv voor het standaard kijkwerk, Panasonic 82 cm pf10f 100 hz.

Projector, Hitachi-PJ-TX 200 HD-ready
Scherm, Projecta pro-cinema 117x200 High-Contrast-S white

Inmiddels aan het twijfelen geslagen of de DV 9600 er wel moet gaan komen, of ik toch voor HD ga aangezien men beweert dat een opschalende dvd speler er niet veel mooier uit ziet dan standaard dvd

Heb een review gevonden waarin dit werd beweerd door iemand met dezelfde beamer als ik heb.

Afijn bovenstaande set is zowel geschikt voor Muziek als voor Film, de 2 actieve fronts klinken met muziek super vlot en muzikaal terwijl ze met film wolven in schaapskleren zijn en echt los kunnen barsten als de betreffende soundtrack daar om vraagt.

Afijn de volgende upgrade zal dus waarschijnlijk een DV 9600 worden, maar dat is nog niet 100% zeker.
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

Darkman

Bedankt voor de tip, robbie, ik zal dat eens uitproberen. Misschien is het dan alsnog zonde aangezien de A/v receiver ook opschaalt en ik hem via HDMI aan ga sluiten op de beamer ( die HD ready 720p is)

Moony

Leuk verhaal, je hebt/had het virus goed te pakken! ;D

Maar ik zou je scherm iets lager laten hangen.
Je projector heeft toch lensshift en je scherm heeft toch een groot zwart kader boven het witte kijkgedeelte?
Dan zou ik het scherm een flink stuk verder laten zakken, dat kijkt toch prettiger. Je moet dan wel je center lager zetten (onder het scherm) maar daar valt wel iets op te verzinnen lijkt me.

SpeedyAndré

Het scherm lijkt niet helemaal vlak te zijn, maar dat kan ook aan de lichtinval en de iets schuine hoek van de foto liggen :)
Ook grappig om te zien dat je een wcd tegen het plafond hebt geschroefd terwijl er (volgens mij) een losneembaar netsnoer op de projector zit, een langer netsnoer had direct in een goot gekund :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Darkman

Hey Mooney , je hebt gelijk wat de positie betreft, Je kijkt wel ietwat omhoog, maar aan de ene kant geeft dit weer een versterkt bioscoop gevoel + de center staat optimaal voor zowel de TV als de Beamer opgesteld. Dat is juist het mooie van dit scherm, een standaard pro-screen met 5 cm overal rondom komt net niet laag genoeg en bij de pro-cinema kan ik net de 5 cm extra uittrekken zodat de center ideaal op een ideale positie onder het scherm zit en het geluid dus echt uit het scherm lijkt te knallen. De tv staat nu op zijn eigen meubel ( is een set) en dat is toch wel een behoorlijk mooi gezicht, dus vind ik het zonde om een lager meubeltje eronder te zetten. Maar als dan toch zou moeten had ik waarschijnlijk een groter scherm gekocht, ipv dat ik het huidige lager had laten hangen, want SIZE DOES MATTER !!!. persoonlijk vind ik dat geluid en dus emotie een film draagt, vervolgens is het de grootte van het beeld dat het extra indrukwekkend maakt, kwaliteit is hierbij net iets minder belangrijk dan de grootte :P

Afijn ik ben al gewend aan de hoogte van het scherm. Gisteren met een vriend V for Vendetta gekeken. En dat was echt Kippevel... wat een film, de fantastische monologen, de indrukwekkende stem van V... echt de beste Home Cinema ervaring die ik tot nu toe heb gehad, waar dan ook. Ik voelde me weer hetzelfde als in de bios toen ik de film voor de eerste keer zag. Deze film is op en top emotie en schreeuwt om een fraaie set-up :)

Darkman

Citaat van: SpeedyAndré op juli 31, 2006, 17:59:41
Het scherm lijkt niet helemaal vlak te zijn, maar dat kan ook aan de lichtinval en de iets schuine hoek van de foto liggen :)
Ook grappig om te zien dat je een wcd tegen het plafond hebt geschroefd terwijl er (volgens mij) een losneembaar netsnoer op de projector zit, een langer netsnoer had direct in een goot gekund :)

André  8)

Dat is helemaal waar !! maar de goot die je ziet lopen is een K25 en daar moeten al 3-4 kabels doorheen !! 2x kabel naar de rear-surrounds voor de 7.1 en 1x een HDMi kabel van 10 meter en die zijn niet bepaald dun. Verder vind ik eht zo netter dan een dikkere goot te gebruiken. Nu is de WCD gewoon afgetapt van de lamp die erachter hangt. (ongeschakeld) persoonlijk vind ik het zo gewoon mooier, want dan is de overgang naar elke PJ in de toekomst in mijn optiek een stukje simpeler. De goot valt nu bijna niet op, maar als hij dikker had moeten zijn dan zie je hem duidelijker door de kamer lopen.

Ik heb beide opties overwogen en dit is het nu geworden , no way back !! ;) En wat het scherm aangaat, die hangt wel recht ;) is met een laserwaterpas gesteld. In de eerste instantie dacht ik ook dat ie een beetje schuin hing en dat werd alleen maar versterkt door de centerspeaker die er vlak voor staat, Maar ja de tv staat op wieltjes en dan is een cm of zo voor het blote oog niet waar te nemen, maar wel als er een scherm achter hangt. Kweste van je tv een beetje draaien ;)

HTip

Hey Alex,

Gefeliciteerd met je verjaardag 8)

Heb je nog wat recente foto's van je HT?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

JeKa

Citaat van: HTip op juli 23, 2008, 07:54:14
Hey Alex,

Gefeliciteerd met je verjaardag 8)

Heb je nog wat recente foto's van je HT?

Zo, deze is oud zeg! Ik ben ook wel benieuwd naar wat foto's  ;)

WickedGame

Oud of niet, kan deze set erg waarderen.

Die decleration set van MS is een uiterst mooie set die heel veel in zijn mars heeft. En zeker value for money wat ik overigens bij MS wel vaker heb. Voor relatief weinig geld koop je bij MS goede luidsprekers.

Overigens de keus om naar een DV9600 te gaan of te wachten op Blu-Ray is naar mijn mening simpel. DV9600 voor zijn kwaliteiten en goede cd weergave hanteren en Blu-Ray een simpel maar doeltreffende speler pakken die niet teveel kost. Want als je de kwaliteiten van de DV9600 wilt in een Blu-Ray speler word het toch wel een flinke smak geld wat je mag neertellen (denk aan de Pioneer's, Marantzen en Denon's die geintroduceerde zijn).

HTip

Citaat van: JeKa op juli 23, 2008, 08:50:07
Zo, deze is oud zeg! Ik ben ook wel benieuwd naar wat foto's  ;)
Ik heb ook even moeten zoeken ;D

Maar als iemand jarig is zoek ik altijd naar een Private HT of Showcase topic :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

sr7000

Brute apparatuur: heb je toevallig nog  wat foto's van?  O0