d'ondergrondse

Gestart door gvy, juli 27, 2006, 01:53:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OscarTango

D'OH !... zo zie je maar hoe lui ik kan zijn, he... :-\
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

gvy

#551
En dan eindelijk......

Is er zitmeubilair in d'ondergrondse.







Weet je wat er bizar is?
Nu ik de twee sofa's weggehaald heb uit onze zitplaats boven ( morgen komen de nieuwe zetels), is de akoustiek duidelijk hoorbaar anders daar.

Ook in d'ondergrondse hoor je verschil met de sofa's erin.

Geert

SpeedyAndré

Dat leer is enerzijds reflecterend en anderzijds absorbeert het materiaal dat er in zit een deel van het geluid.
Ik denk dat je vooral bij de rechter sofa verschil zal merken in de geluidbalans omdat links niets ter compensatie staat.
De speakers stralen m.i. vrij breed uit en voor een deel blokkeer je nu reflecties tegen de rechter muur.
Meet eens uit waar de 1e reflectiepunten op de muren zitten en kijk of je daar verstrooiend materiaal kan plaatsen zodat het evenwicht tussen links en rechts beter wordt ;)
De rechter sofa lijkt me trouwens geen fijne kijk/luister plek  :-\

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

gvy

#553
Citaat van: SpeedyAndré op maart 12, 2007, 00:33:58
Dat leer is enerzijds reflecterend en anderzijds absorbeert het materiaal dat er in zit een deel van het geluid.
Ik denk dat je vooral bij de rechter sofa verschil zal merken in de geluidbalans omdat links niets ter compensatie staat.
De speakers stralen m.i. vrij breed uit en voor een deel blokkeer je nu reflecties tegen de rechter muur.
Meet eens uit waar de 1e reflectiepunten op de muren zitten en kijk of je daar verstrooiend materiaal kan plaatsen zodat het evenwicht tussen links en rechts beter wordt ;)
De rechter sofa lijkt me trouwens geen fijne kijk/luister plek  :-\

André  8)

Dag ( of beter nacht) André,

De elektrostaten zijn niet gesegmenteerd en zijn dus heel richtingsgevoelig (met alle voordelen vandien op de luisterplaats en bijhorende compromissen elders). Ze stralen extreem smal en dat is bij mij een bewuste ontwerp keuze.
Ze worden ingezet vanaf 400Hz
Voor deze frequentieband heb ik, in tegenstelling tot dynamische systemen, extreem weinig invloed van reflecties via de wanden. ( typisch voor niet gesegmenteerde lijnbronnen, met 8vormig uitstraalpatroon)
Hier speelt de plaatsing van de zetel geen rol.

Ik heb goed geluisterd naar wat referentiemateriaal (t'is te zeggen , muziek die ik door en door ken) en het "podium" blijft mooi overeind, voor en na de zetelplaatsing.
Voor mij is er dus geen enkele reden om de zetel daar weg te halen.
En ik ben nogthans wel kritisch, (zie maar het zoeken naar de ideale plaatsing voor de subs)

Deze zetel is inderdaad, op die plaats totaal ongeschikt om cinema te kijken.
Hij staat er als backup, als we eens wat meer volk hebben (niet de normale gang van zaken dus).
Dan kan er geschoven worden.

Nu in normale omstandigheden, is dit bij verre de gezelligste , opstelling hier.

Pas op, een en ander staat absoluut niet op elkaar gestampt, zoals die fotos misschien wel doen uitschijnen. Het is een grote ruimte, en de sofa's staan met de nodige tussenruimte van elkaar en van de luidsprekers.

Toch bedankt voor het advies.

Geert

daxie

Dag Geert, ik ben de komende weekends wel eens thuis, dus voor mij past een M&G wel  >:D ;D

Mooi hoor...

gvy

#555
Voila,

Nu nog op een klunzige manier 3 fotos aan elkaar geplakt. (Ik heb geen breedhoek, alleen een klein HPtje)
'k heb zelfs geen statief, dus rap iets in elkaar geflanst met draadstang  ;D

Maar dat geeft toch een totaalplaatje van de voorkant van d'ondergrondse.




Geert

christian19

Citaat van: gvy op maart 12, 2007, 09:28:18
'k heb zelfs geen statief, dus rap iets in elkaar geflanst met draadstang  ;D

;D ;D ;D O0

Ziet er geweldig uit!, al had ik liever iets van relax-fauteuils gezien ;)
Erg mooi HT!!!

gr,

christian.

SpeedyAndré

Als de speakers het geluid sterk bundelen, dan heb je op de bank maar 1 echt goede luisterplek, links en rechts zit je dan zowat naar 1 kanaal te luisteren en tettert het achterkanaal (dat naast je staat) in je oor om het even overdreven uit te drukken  ;D
Ik hoop natuurlijk dat de bundeling meevalt en dat je het geluidsveld goed ervaart op elke plek :)
Het ziet er wel gezellig uit nu alles compleet is ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

gvy

Citaat van: christian19 op maart 12, 2007, 10:04:34
;D ;D ;D O0

Ziet er geweldig uit!, al had ik liever iets van relax-fauteuils gezien ;)
Erg mooi HT!!!

gr,

christian.

Tja,

Maar ik had nieuwe zetels nodig in de woonkamer boven en de oude lederen zetels zitten heel gemakkelijk, het donkerblauw past heel goed bij het donkerrood (ietwat franse stijl) en bovendien hebben deze zetels eveneens kerselaar pootjes, zoals de rest van het hout in d'ondergrondse.
t' zou zonde zijn om dat niet te gebruiken.
In de verkoop zijn ze niet veel meer waard, maar het waren destijds heeeeelllle dure lederen zetels. ::)

Geert

christian19

Maakt ook niet uit hoor ;) het is en het blijft een mooi HT!!!

Ik had het trouwens makkelijker met onze bank, was jammer voor hem weg te doen dus heb ik er maar 3stoelen van gemaakt ;D

gr,

christian.

Steven Coymans

Ben niet snel jaloers.
Maar nu moet ik toch toegeven dat ik stiekem een beetje jaloers ben.
Heel erg mooi. Volg je vorderingen al van tijdens de zomermaanden.


Veel plezier ermee.
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

R

#561
Ik wil je foto's wel even netjes aan elkaar plakken.

gvy

Citaat van: SpeedyAndré op maart 12, 2007, 10:21:14
Als de speakers het geluid sterk bundelen, dan heb je op de bank maar 1 echt goede luisterplek, links en rechts zit je dan zowat naar 1 kanaal te luisteren en tettert het achterkanaal (dat naast je staat) in je oor om het even overdreven uit te drukken  ;D
Ik hoop natuurlijk dat de bundeling meevalt en dat je het geluidsveld goed ervaart op elke plek :)
Het ziet er wel gezellig uit nu alles compleet is ;)

André  8)

Wel André,
We kunnen er uren over heen en weer praten, maar dat heeft natuurlijk weinig zin.
Er moet geluisterd worden :D
Elk type luidspreker heeft zijn voor en nadelen. Het is altijd een compromis.
Nu , in de loop der jaren (ik bouw al een hele tijd ESL's) heb ik het prachtige holografische beeld op de luisterplaats echt leren waarderen, zoerg zelfs dat ik dit niet meer wil missen in een luidspreker.
Dat ontstaat gewoon doordat er zo weinig kamerresonanties worden aangestoten.
Ik ben echter nooit het laag van een ESL als "volwaardig" gaan beschouwen, dus hier pas ik een mouw aan.
Dat is het mooie aan DIY , Als je weet waarmee je bezig bent, dan bouw je echt op maat en eigen smaak.
En ik ben er gerust in dat het niet alleen mijn smaak is  ;)
In het centrum is het geluidsbeeld gewoon fantastisch en het wordt absoluut iets minder naarmate je verder uit het centrum gaat.

Om op je vraag te antwoorden:

Voor film heb ik vastgesteld, dat dit niet storend werkt en dat er zeker geen sprake is van een komplete verschuiving van het geluidsbeeld naar 1 luidspreker, in tegendeel.
Voor muziek daarentegen, zit ik graag op mijn eigen plekje.

Geert


dickster

Citaat van: gvy op juli 27, 2006, 21:08:01
hallo,

Bedankt voor alle aanmoedigingen alvast.

Wouter,
Vragen aan Kinepolis is misschien een optie, maar kweeniewaar en ik ben wel zeker dat dit produktie op maat is voor dergelijke hoeveelheden. Dat is niet verkrijgbaar op de markt.
Ik ben zonet even langs geweest in een tapijtzaak. Er was oa een mooi donkerrood tapijt met een klein terugkerend goudgeel patroontje, mooi...kostprijs 730€  voor de ruimte.
Ik ga misschien nog wat verder kijken.

Bernhard,
De apparatuur is nog niet volledig beslist.
vb de beamer (geen idee), ik twijfel ook tussen een htpc of gewone apparatuur. Hier kan ik later nog een boompje over opsteken.
Elektrostaten.... ;D.
d'as mijn stokpaardje. Ik ben een zelfbouwer van elektrostaten (hobby uiteraard)
Dus voor de cinema zullen er 4 stuks worden gebouwd. En het voorlopig ontwerp is dus inderdaad te zien op de 3D tekening. Voorlopig dus geen center (we zien wel)



Geert
Lijken verdacht veel op de final 0.3 alleen is het electrostatisch paneel hoger.

mvg Dick

gvy

#564
Citaat van: dickster op maart 12, 2007, 11:07:48
Lijken verdacht veel op de final 0.3 alleen is het electrostatisch paneel hoger.

mvg Dick

Dick,

De NSS03 was destijds een diy pakket met elektronica en ESL paneel, dat een cloon was van de final 03
Ik heb de electronica komponenten gekocht: woofertje,transfo,filter,print. Ik was namelijk geinteresseerd in de stepup trafootjes, en al de rest werd gewoon meegeleverd tweedehands, dus waarom niet gebruiken.
Het paneel ,wooferbehuizing en al de rest heb ik zelf gebouwd omdat ik altijd met draadstatoren werk.
Het design, heb ik ongeveer overgenomen, omdat ik het mooi en eigenzinnig vind.
Ik heb wel inox (RVS) gebruikt als wooferbehuizing (om nog eigenzinneiger te zijn  >:D)
Deze luidsprekers zijn absoluut op zich niet geschikt voor echte laagweergave, maar dat hoeft in mijn ontwerp niet vermits er toch 2 dedicated subs kwamen.
Nu speelt alles heel erg op zijn gemak.
Geert

Geert.

dickster

Okay,
Ik heb de final 0.3 altijd een hele leuke speaker gevonden en ik vind het knap dat je zelf electrostaten on elkaar knutselt,Chapeau.
En ik ben jaloers op je ht kelder ;D ;D

mvg Dick

gvy

#566
Citaat van: Ruben op maart 12, 2007, 10:39:49
Ik wil je foto's wel even netjes aan elkaar plakken.

Hoy,

Ruben heeft mijn foto's een beetje veeeeel beter aan elkaar geplakt.  ;D
Ik vind het een heel toffe foto geworden nu, dus post ik hem hier nog een keertje

Merci Ruben.



Geert

R

Graag gedaan.. Je HT was erg mooi in het groot!! ;)

reza

Gaaf gedaan zo,n foto in 2.31? of 16.9?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

R

#569
was in 9120 x 2288 en toen wat verkleind en over elkaar geschoven e.d., reken zelf maar uit :P

reza

Laat maar ik geloof et wel ::) ;D
Het ziet er in ieder geval 8) uit.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MickeyMan

Hoi Geert,

Ik was even nieuwsgierig geworden door je reaktie in een ander subject van mij.

Mijn complimenten voor d'ondergrondse  8)

Errug tof...

Michael.

Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

gvy

Hoy,

Om wat overzicht te houden op mijn topic, dat eigenlijk de volledige bouw van de ruimte, de luidsprekers, het podium, het scherm, verlichte posterbakken, kabels.... beslaat, heb ik effe een overzichtje gemaakt.
Altijd gemakkelijk als iemand iets specifiek wil terugvinden  ;)

blz  beschrijving

1. grondplan + 3D tekening
2. schilderen plafond + plaatsen vloerisolatie en OSB platen
3. start van de muurisolatie
4. start van de bekabeling
5. plaatsing gyprokpanelen
7. bouw van het DIY projectiescherm
    bouw van een podiumpje met spots
8. Bouw van de ingebouwde verlichte posterbakken
9. behangen + muurzuilen met verlichting + tapijt
10. Bouw van een DIY audiorack
11. voedingszuil + apparatuur + bouw DIY luidsprekerkabel
12. bouw van DIY componentkabel
     bouw van een DIY projectorsteun
13. aankoop projector
14. Eerste beelden in d'ondergrondse + eerste sfeerfoto's
15. - 20. Bouw van 4 DIY hybride elektrostatische luidsprekers
20. Sfeerfoto's
21. Bouw van 2 DIY subwoofers SHIVA
22. prijsraming materialen DIY elektrostaten en DIY subwoofers
     sfeerfoto's
23. Zitmeubilair is geplaatst + mooie breedbeeld overzichtsfoto van d'ondergrondse.

Ik zet het even in mijn openingspost

Geert

RonG

Wow, wat mooi. Complimenten O0

bvl

hallo gvy,

Proficiat met de prachtige "cinema-kelder"...
ik heb een vraagje over den elentriek.
Mijn broer is bezig aan zijn bouw en wil (domotica) +plc gaan gebruiken.
We zouden naar uw voorbeeld ook 2 kasten gebruiken.
Ik zie dat in de stuurkast (plc) er ook rode draden toekomen (230vAc?). waarvoor dienen deze allemaal? !k kan mij enkel 230Vac indenken voor de 24VDCVoeding die ik denk daar ook te zien.
Mogen wij  van u even een iets gedetaileerdere foto's van u ontvangen (email) van uw kasten?
Welke PLC gebruikte u? ik zie dat deze ook modulair is.

alvast bedankt!

mvg,
Bart van Liedekerke
[email protected]