Arcam AVR 300 : gewoon warm of te heet ?

Gestart door menlo, juli 13, 2006, 15:51:07

Vorige topic - Volgende topic

menlo

Goedemiddag medeliefhebbers,

Ik heb sinds kort een Arcam AVR300 en moet zeggen dat t allemaal echt fantastisch klinkt (speel nu alleen nog stereo).
Het enige issue is dat de amp wel ERG warm wordt. Kan hem nog wel met blote handen aanraken maar 't is wel erg erg warm en van dichtbij ruik je hem toch wel een beetje.
Hiervoor had ik een NAD pre(114)  en poweramp(c270) en die werd 0,0% warmer van een beetje normaal spelen (en had geen actieve koeling bij mijn weten).

Mijn vragen :

- Is dit normaal ? 
- Er zit een fan in geloof ik, kan ik makkelijk checken of die aanspringt?
- Ik had eerst de DV78 bovenop de versterker maar nu, wegens die hitte, op een aparte "trede" in mijn rack,  is dit normaal gesproken nodig?
- Zit er een overheat protection op o.i.d. ? oftewel ,  kans op schade?

Ik heb nu een uurtje of 2-3 zitten spelen op redelijk hoog niveau (ca. 80dB) en mijn amp staat op 8ohm.

Voor de rest van de set zie hieronder bij mijn profile.

Iemand tips ? Bij voorbaat dank !

ARCAM AVR 300 - Arcam DV78 - B&W 804
QED silver anniversay Biwire - vd Hul 102 Mk III
HTM2 center & N805 rears - Rel Strata V

bmateijsen

Hoi,

Direct inderdaad de DV78 eraf halen, want dan beperk je de lucht toevoer. In principe wordt deze versterker warm als hij veel stroom moet leveren, niets om je zorgen over te maken.

Heeft de vorige eigenaar gerookt? Indien ja, dan zal je dat wel een beetje ruiken..

Groet Bjorn

Citaat van: menlo op juli 13, 2006, 15:51:07
Goedemiddag medeliefhebbers,

Ik heb sinds kort een Arcam AVR300 en moet zeggen dat t allemaal echt fantastisch klinkt (speel nu alleen nog stereo).
Het enige issue is dat de amp wel ERG warm wordt. Kan hem nog wel met blote handen aanraken maar 't is wel erg erg warm en van dichtbij ruik je hem toch wel een beetje.
Hiervoor had ik een NAD pre(114)  en poweramp(c270) en die werd 0,0% warmer van een beetje normaal spelen (en had geen actieve koeling bij mijn weten).

Mijn vragen :

- Is dit normaal ? 
- Er zit een fan in geloof ik, kan ik makkelijk checken of die aanspringt?
- Ik had eerst de DV78 bovenop de versterker maar nu, wegens die hitte, op een aparte "trede" in mijn rack,  is dit normaal gesproken nodig?
- Zit er een overheat protection op o.i.d. ? oftewel ,  kans op schade?

Ik heb nu een uurtje of 2-3 zitten spelen op redelijk hoog niveau (ca. 80dB) en mijn amp staat op 8ohm.

Voor de rest van de set zie hieronder bij mijn profile.

Iemand tips ? Bij voorbaat dank !

FrankB

Het is wel normaal dat apparatuur warm wordt, zeker met dit weer. De temperatuur in de woonkamer loopt toch wel op naar zo'n 30 graden en dat merk je aan de apparatuur.

Je dvd-speler op de versterker is sowieso geen goed idee, je blokkeert de uitgangen van de versterker en daarmee loopt de temperatuur nog verder op. Apparatuur moet kunnen ademen, dus genoeg ruimte vrij houden. Minstens 10cm vrij boven de receiver!

Zolang je je hand er nog op kunt leggen lijkt me niet dat er veel mis kan gaan. Mijn Quad versterker werd zo warm dat dat niet meer ging. Nooit problemen mee gehad.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

menlo

SO!  das nog eens snel antwoord. bedankt!

Heb nu idd 10cm erboven, ziet er iets minder strak uit, maar goed, eerlijk gezegd snap ik ook nooit dat fabrikanten mooi op elkaar gestapelde setjes in de folder zetten en daarmee hun nauwkeurig berekende(?) koel-slots blokkeren.
De eigenaar rookte inderdaad,  aardige man maar de AB stinkt nog steeds naar zware van Nelle.

Woonkamer is nu 25C.

Iemand nog iets over die fan of overheat protection  ?

PS. O gruwel  :o :o!  Ik ben een week weg geweest en er zit (ok,  ZAT) een wel ERG brutale spin tussen mn TV en m'n 804 een mooi web te bouwen @!#$!@#$!!!! >:( >:(

Zelfs mijn vriendin komt niet binnen 2 m en mijn hond niet binnen 1 m van de 804's (gek genoeg heb ik het de hond nooit hoeven uitleggen)

bmateijsen

De fan schakelt zichzelf in als het te warm wordt. Wanneer oververhitting blijkt te zijn, zal de versterker in protection schieten.

Groet,

Bjorn

Citaat van: menlo op juli 13, 2006, 16:03:00
SO!  das nog eens snel antwoord. bedankt!

Heb nu idd 10cm erboven, ziet er iets minder strak uit, maar goed, eerlijk gezegd snap ik ook nooit dat fabrikanten mooi op elkaar gestapelde setjes in de folder zetten en daarmee hun nauwkeurig berekende(?) koel-slots blokkeren.

Woonkamer is nu 25C.

Iemand nog iets over die fan of overheat protection  ?

PS. O gruwel !  Ik ben een week weg geweest en er zit een wel ERG brutale spin tussen mn TV en m'n 804 een mooi web te bouwen @!#$!@#$!!!!

Zelfs mijn vriendin komt niet binnen 2m en mijn hond niet binnen 1 m van de 804's (gek genoeg heb ik het de hond nooit hoeven uit te leggen)

menlo

Heb het nu dus eens 45 minuten (op90dB!) geprobeerd zoals boven beschreven en :

-AVR300 wordt veel minder warm dan daarvoor, ondanks hoger volume.
-CD's komen niet meer als tosti's uit de DV78.

Dank u heren ik zal mijn signature strax maar weer gewoon veranderen naar "I love the HT Forum"

;D ;D ;D

Automaat

En als laatste: je kan nog overwegen de receiver op 4 Ohm te zetten. Geeft een klein klankverschil volgens Andy Dutton van Arcam maar de receiver ordt minder warm. Over klankverschil gesproken: misschien vind je de 4 Ohm stand nog mooier klinken.
Reading the HTForum is learning every day!!

visitor

Citaat van: Automaat op juli 13, 2006, 16:51:05
En als laatste: je kan nog overwegen de receiver op 4 Ohm te zetten. Geeft een klein klankverschil volgens Andy Dutton van Arcam maar de receiver ordt minder warm. Over klankverschil gesproken: misschien vind je de 4 Ohm stand nog mooier klinken.

Ik vond de 4 Ohm stands beter dan de 8 Ohm stand. Het klonk op 4 Ohm wat rustiger, "analoger" bij mij.

wil

Citaat van: FrenkB op juli 13, 2006, 15:54:50
Het is wel normaal dat apparatuur warm wordt, zeker met dit weer. De temperatuur in de woonkamer loopt toch wel op naar zo'n 30 graden en dat merk je aan de apparatuur.
Bij mij net zo. Mijn receiver, die niet alleen als processor/voorversterker gebruikt wordt en dus eigenlijk amper stroom hoeft te leveren, wordt met dit weer ook veel warmer dan normaal. Ik heb echter nooit problemen ondervonden alleen laat ik vaker het deurtje ervoor open met dit weer. Gewoon voor mijn gemoedsrust...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Rob Eric Blank

Als het goed is bezit ook Arcam een weerstand die zorgt dat de reciever uit zal slaan bij 65 graden, soms 60 dit ter beveiliging. Dus zorgen dat er gewoon weinig stof in kan komen en voor de rest gebeurt er niets.

FrankB

Citaat van: wil op juli 14, 2006, 10:17:24
Bij mij net zo. Mijn receiver, die niet alleen als processor/voorversterker gebruikt wordt en dus eigenlijk amper stroom hoeft te leveren, wordt met dit weer ook veel warmer dan normaal. Ik heb echter nooit problemen ondervonden alleen laat ik vaker het deurtje ervoor open met dit weer. Gewoon voor mijn gemoedsrust...

Voordeel van Lavardin: wordt ook met dit weer nauwelijks warm  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

Mijn a32 wordt ook totaal niet warm..

g-j-t

Citaat van: Erwin op juli 14, 2006, 08:56:40
Ik vond de 4 Ohm stands beter dan de 8 Ohm stand. Het klonk op 4 Ohm wat rustiger, "analoger" bij mij.

Mee eens,

Bij mij klinkt het ook beter op de 4 ohm stand. Het scheelt daarnaast een BOEL warmte. Volgens Andy Dutton kan het totaal geen kwaad en is het indien je het beter vindt klinken (hij geeft zelf ook aan dat het beter KAN klinken) zelfs beter voor de receiver door minder temperatuurverschillen. (bron: avforums)

De fans slaan pas aan als de interne temperatuur boven een bepaalde waarde komt, boven de 80 graden volgens mij. Dit is bij mij nog nooit gebeurd.

Arcam AVR 300 / Arcam DV78 / OPPO 83SE / Tannoy sensys DC2, C, R / MJA Reference 150, Sony 46EX700

TheSpeedSkater

Hier ook een avr300. Hij kan lekker warm worden, maar niet echt heel heet. Hij blijft zilver kleurig en wordt niet rood.. ;) Geen zorgen maken, hij gaat niet stuk  :)
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Magura

Ik heb ook een avr300 met 804's en de receiver wordt bij mij niet echt heet.Wel warm en je kan je hand er gewoon opleggen.
Alleen met dit weer wordt ie wel iets warmer dan normaal.
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest