IP-conflict met draadloos internet

Gestart door reMC, juli 13, 2006, 00:23:51

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Wij hebben hier in huis net draadloos Internet. De modem is van Arris en we hebben Linksys als draadloos station. Na veel gedoe is ons eindelijk gelukt om ons beide tegelijk online te krijgen maar na verloop van tijd kapt het Internet via Windows XP er bij 1 van ons 2 er steeds mee met de melding: IP-conflict.

Wat doe ik hier aan? Kunnen we misschien niet samen tegelijk op hetzelfde IP-adres online ??? Hoe dan wel...?

Bart_M

EdwinB

Wanneer je handmatig het IP-address op je XP client instelt moeten dit wel twee verschillende addressen zijn (in de zelfde range) anders krijg je inderdaad conflicten wanneer beide systemen tegelijk aanstaan.

Mvg,

Edwin

reMC

Citaat van: Bart_M op juli 13, 2006, 07:35:09
Staat DHCP wel aan?

Waar kan ik dat nakijken?

Citaat van: EdwinB op juli 13, 2006, 08:04:45
Wanneer je handmatig het IP-address op je XP client instelt moeten dit wel twee verschillende addressen zijn (in de zelfde range) anders krijg je inderdaad conflicten wanneer beide systemen tegelijk aanstaan.

Ok, dus we moeten 12.23.345.345 en 12.23.345.346 kiezen bijvoorbeeld? Subnetmask en Gateway wel hetzelfde houden?

Bart_M

Inloggen op je router.
Wat is je huidige ipadres?

reMC

DHCP staat aan hier. Inloggen op mijn router? How?

Raphie

je werkt nu mert een extern ip adress.
Wat je moet doen is:

Start > Netwerk omgeving > rechtermuisknop klikken op netwerkverbinding > eigenschappen > TCPip > DHCP aanzetten. (op beide systemen)
systeem opnieuw opstarten

dan start > run > type "cmd" > ipconfig /all
dit zou je dan een ip addres moeten geven wat de router je heeft toegewezen.

bijv 192.168.2.05, de router is dan meestal het 01 address van deze reeks, dus in dit geval 192.168.2.1

JBL PRX Power!

Bart_M

Bij linksys is de iprange meestal 192.168.1.x

De linksys heeft waarschijnlijk 192.168.1.1 als adres en username en wachtwoord zijn beide "admin"

Vergeet je geen encryptie op te zetten?

reMC

Dit is hoe het er nu uitziet. Mijn IP-adres heeft drie cijfers op het eind maar die heb ik voor de veiligheid (???) maar even blanco gemaakt. Maar dit lijkt me een extern IP-adres en niet 1 van de router?

Raphie

als ik het zo zie staat je router uit? en werk je dus zonder nat / firewal direct op het modem?  :P :P

nog ff voor de volledigheid:

er komt ergens een stukje coax binnen, die gaat op het @home modem, daat komt een utp kabel uit, die gaat in de WAN poort van de router.

het ip address van de router zou ik op 192.168.1.1 zetten om verdere verwarring te voorkomen, indien je dan de pc's op dhcp zet zou je een 192.168.1.xx IP adress moeten ontvangen. (ik zou dit eerst bekabeld testen)

Is je router draadloos, of heb je er een los accesspoint op aangesloten?
JBL PRX Power!

reMC

Citaat van: Raphie op juli 13, 2006, 10:23:31
als ik het zo zie staat je router uit? en werk je dus zonder nat / firewal direct op het modem?

Jij zegt het... wat doe ik hier aan dan en vooral: hoe?

Raphie

JBL PRX Power!

reMC

Citaat van: Raphie op juli 13, 2006, 10:27:34
zie vorige bericht!

8)

Citaat van: Raphie op juli 13, 2006, 10:23:31
er komt ergens een stukje coax binnen, die gaat op het @home modem, daat komt een utp kabel uit,
die gaat in de WAN poort van de router.

Op mijn Linksys heet het gewoon LAN ::)

Citeerhet ip address van de router zou ik op 192.168.1.1 zetten om verdere verwarring te voorkomen, indien je dan de pc's op dhcp zet zou je een 192.168.1.xx IP adress moeten ontvangen. (ik zou dit eerst bekabeld testen)

En hoe zet ik dat IP-adres daarop?

reMC

De Linksys is trouwens specifiek de WAP54G, is dit een router of gewoon een draadloze 'verdeler' die na de router in de modem komt (of zit daar geen router in) ???

Raphie

Citaat van: reMC op juli 13, 2006, 10:31:16
8)

Op mijn Linksys heet het gewoon LAN ::)

ehmm nee....

LAN is Local Area Network (je thuis netwerkje)
WAN is Wide Area Network (het internet)

Je linksys is een accespoint, dat gaat dus niet werken, je hebt tevens een router nodig
JBL PRX Power!

reMC

Ahaaaa, dank je.

De modem is de Arris cm450b en daar zit inderdaad ook geen router in, wat ik wel dacht...

Maar goed, als ik een router heb stel ik daar op dus de door jou gegeven ip-adressen in? Ik geloof dat ik dat bij mijn vorige modem (maar alles gewoon met draden) ook eens heb gedaan, maar dan met 10.0.0.150 en 10.0.0.151.

Raphie

Citaat van: reMC op juli 13, 2006, 10:55:35
Ahaaaa, dank je.

De modem is de Arris cm450b en daar zit inderdaad ook geen router in, wat ik wel dacht...

Maar goed, als ik een router heb stel ik daar op dus de door jou gegeven ip-adressen in? Ik geloof dat ik dat bij mijn vorige modem (maar alles gewoon met draden) ook eens heb gedaan, maar dan met 10.0.0.150 en 10.0.0.151.

klopt, 10.xx is ook een typische LAN ip reeks, dus mijn advies ff een draadloze router kopen en je kan aan de bak!
JBL PRX Power!

Bart_M

Neem een Linksys router. Werkt prima.