Inrichting en kleuren voor Woon/HT kamer

Gestart door PhoneTech, juli 6, 2006, 11:26:09

Vorige topic - Volgende topic

PhoneTech

Hallo Allemaal,

Ik ben dus nu de trotse eigenaar van mijn eerste CRT beamer (801s van sportmagic overgenomen) en ben druk met de plannen bezig.

De precieze hoogten moet ik nog uitrekenen, maar nu heb ik het scherm ongeveer 130 van de vloer hangen.

De muur waar het scherm op komt te hangen is wit. De gordijnen die ik nog moet kopen worden donkergrijs verduisterend. De Barco zelf komt in een geventileerde kast te hangen waar boven de beamer ruimte is voor de HTPC. Hoef ik ook geen geld uit te geven aan een mooie HTPC kast ;)

De kast voor de beamer bestaat uit twee delen, waarvan het onderste gedeelte vastklikt aan de bovenste. Makkelijk voor maintenance.

Is het wel verstandig om een witte muur te hebben waar het scherm aan komt te hangen?

Sony 37EX500; Denon X4000; HTPC ;Elac FS108.2 ; Epson TWH3200

jowi

Citaat van: PhoneTech op juli  6, 2006, 11:26:09
nu heb ik het scherm ongeveer 130 van de vloer hangen
Dat is wel érg hoog hoor... dan zit je omhoog te kijken?
Bij mij hangt de onderkant van het scherm op iets meer dan 80cm van de vloer, en dat vind ik eigenlijk al aan de hoge kant.

R

wil

...en vooral ook een mooi huis met zulke hoge plafonds. Hoe oud is het huis?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

PhoneTech

Citaat van: Ruben op juli  6, 2006, 11:57:01
Mooie schetsen btw O0

Thanks, heeft me heel wat uurtjes gekost om op de cm nauwkeurig mijn appartement in sketchup te zetten, maar het is het dubbel en dwars waar omdat ik nu heel gemakkelijk verschillende setups kan proberen.

Citaat van: wil op juli  6, 2006, 11:58:45
...en vooral ook een mooi huis met zulke hoge plafonds. Hoe oud is het huis?

Het appartement is uit 1994 net zou oud als de Barco O0. De buren hebben wel normale hoogte plafonds, maar zij hebben de bergingen van het complex onder de vloer.

wil

Citaat van: PhoneTech op juli  6, 2006, 12:06:44
Het appartement is uit 1994 net zou oud als de Barco O0. De buren hebben wel normale hoogte plafonds, maar zij hebben de bergingen van het complex onder de vloer.

Ow!  :o Zulke hoge plafonds zie je doorgaans alleen bij oudere huizen (<1930). Mooi hoor :).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Nelisje

Volgens mij is het ideaal om zo donker mogelijke muren te hebben, in het ideale scenario wil je geen afleiding hebben en wit leidt meer af dan zwart, zwart is een rustigere achtergrond.

Maarja zwart is niet echt een modekleur dus misschien is antraciet of een andere donkere grijstint een goeie optie, das denk ik toch wel the next best thing.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar antraciet.

Tube-freak

Gewoon zwart verven en een pot met prozac naast bank  ;D

Of een lichtere kleur en de "nadelen"  voor lief nemen (Denk dat de zwart waardes iets minder goed worden met projecteren).

Groeten
Marc

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

kobuzz

Audio: Yamaha RX-V771, Sony SA-VE705, KEF Q1, KEF Q-9C, SVS 25-31 PC+
Video: Yamaha PDM-4220, BG1208s/2, Projecta electrol 1,90m 16:9, PS3, HDFuryII+Box1020

You you and you...Panic. The rest of you, come with me

Durk

is een beugel a la jowi geen oplossing dan? Je kunt dan op een elegante stijlvolle manier je prj een aantal decimeters laten zakken, want 130 cm van de vloer is veel te hoog.. Mijn scherm hangt op 50 cm.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Tube-freak

Mijn scherm hangt rond de 80cm boven de grond.  Ik vind dit persoonlijk een prettige hoogte.  Zelfs al lig ik languit op de bank dan heb ik nog geen problemen met kijken.  Ik denk inderdaad wel dat 130cm wel een beetje te hoog is inderdaad.

Maar bij die schermen van projecta kan je ze meestal heel ver naar beneden uitrollen en heb je gewoon een zwarte rand van een halve meter ofzo aan de bovenkant.

Nelisje

Citaat van: kobuzz op juli 12, 2006, 07:32:12
Kijk hier maar eens: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32953.0

Vind ik persoonlijk 1 van de mooist gelukte HT's

Dat zeg ik.. antraciet ;) (nou ja ongeveer)

Tube-freak

Ik dacht eigelijk dat het meer donkergroen was maar kan zijn dat mijn laptop de kleuren niet goed weergeeft (Dat krijg je ervan met die lcd schermen).

jowi

Bij mij is het donkergrijs ;D om precies te zijn muurverf 'Lei' van Flexa VT-Wonen kleuren. Mijn plafonds zijn 3.30 hoog, scherm hangt op 80cm van de vloer. Bovenkant Barco is 2.40m.

PhoneTech

Bijna enorme blunder begaan met LENS en de projector hoogte tenopzichte van het scherm. Ik heb mijn projector ook 92 cm van het plafond af hangen, dus scherm hangt ongeveer 110 van de grond af. Mijn vloerstaanders moeten natuurlijk er ook onderstaan dus echt lager kan niet echt.

En aangezien ik altijd op de bank hang/lig is dat niet zo een probleem lijkt me.

Vrienden hebben me gister meegeholpen met het ophangen van de Barco. Totaal niet overheersend ofzo :P. Ik kan er nog makkelijk onderlopen.

Zit alleen te twijfelen of ik wel een complete houten ombouw ga bouten om de draad einden. Misschien is het leuk om daar 4 klimopjes tegen aan laten groeien. Wel oppassen met water geven :D

jowi

Maar wat is die enorme blunder dan precies?

PhoneTech

Citaat van: jowi op juli 12, 2006, 10:15:00
Maar wat is die enorme blunder dan precies?

Door te denken dat bij een negative ceiling distance de projecter 20 cm BOVEN de bovenkant van het scherm moet komen te hangen in plaats van onder de boven kant van het scherm  8)

Durk

je vloerstaanders kunnen toch naast het scherm.. ik denk dat je een enorme stijve nek krijgt als je continu naar boven loopt te turen..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Allure

Citaat van: Tube-freak op juli 12, 2006, 08:41:20
Ik dacht eigelijk dat het meer donkergroen was maar kan zijn dat mijn laptop de kleuren niet goed weergeeft (Dat krijg je ervan met die lcd schermen).

Op een CRT-scherm lijkt het ook donkergroen te zijn, komt denk ik door het gelige licht in de ruimte.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

PhoneTech

Ik hou de achtergrond kleur van het scherm lekker wit.

Ik heb dondergrijze verlours gordijnen besteld bij de hema. Is redelijk verduisterend, maar dat ik kijk toch alleen maar films in de avond dus ik denk dat ik mijn huis wel pikzwart kan krijgen ;)

Omdat ik het thommy doek opnieuw heb bespannen en daarvoor het plakvilt er af heb moeten halen, is deze bij het terug plakken niet echt mooi recht meer. Bij de Kwast in den boshc hebben ze rollen van 10 meter op voorraad, dus ik ga vanavond ook even de schermranden opnieuw beplakken (tips zijn welkom)

Omdat ik een schilderij effect wil benaderen (bij de house warming komt de nachtwacht er op staan namelijk ;)) ga ik bij de gamma van die kitsherige  ??? piepschuim sierlijsten halen en deze rond om het schem plakken. Natuurlijk wel eerst antraciet of zwart verven.

Daarachter heb ik dan 4 cm loze ruimte, en daar ga ik rond om RGB led strips plaatsen die via de HTPC aangestuurt worden. AmbiLight in het groot. Ik denk dat je dan een beter en rustig beeld krijgt, omdat bij de philps tv's het ook rustiger aandoet met ambilight.

Nu komt mijn vraag. Heeft iemand hier ervaring met het grootschalig implementeren van de RGB strips plus aansturing techniek?

Groetjes,

Bart

Nelisje

Was Ambilight niet bedoeld om het beeld groter te laten lijken? En bij een projector is dat principe dus niet nodig. Verder lijkt het mij persoonlijk storend. Ik weet ook niet of het mogelijk is, tenminste het zal wel mogelijk zijn maar dan moet je zodanige software hebben die de kleur herkent en de desbetreffende led strips aanzet hoe je dat doet weet ik ook niet.

Het is natuurlijk jouw keuze maar mij lijkt het persoonlijk geen toegevoegde waarde, ben je er zelf wel van overtuigd dat je ambilight fijn vind??

dmeerpa

Is een roodachtig bordeau (wijnrood) geen optie, en de zijkanten in leemkleur ?
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

PhoneTech

Nee niet echt, omdat rood dat te veel gaat overheersen. Ik heb hier juist gelezen dat grijs of zwart de beste kleuren zijn voor de gordijnenn omdat deze geen kleuren terug reflecteerd.

Berserker

Als de onderkant van het scherm op een hoogte van 1.30 vanaf de grond gemeten komt te hangen is dat normaal gesproken vrij hoog ja. Ik heb mijns scherm zelf ook ongeveer op die hoogte hangen, maar ik zit dan ook in bioscoopstoelen die op een podium staan.  ;D Dit podium heb ik extra hoog gebouwd, zodat de verhouding t.o.v. de hoogte van het scherm beter op elkaar aansluit. Wegens praktische redenen moest ik het podium en het scherm zo hoog maken.

Normaal gesproken is het inderdaad beter als de onderkant van je scherm op ongeveer 80 cm hoogte hangt, gemeten vanaf de grond.

Groeten Tom
Momenteel thuisbioscoop-loos.......Slechts enkele componenten over: NAD M25 | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Robbo

Phonetech,

Heb je alles zelf uitgetekend in Sketchup ?   Of haal je de ramen, deuren etc uit de database ?