Wat kan ik aan de Parasound HCA-1000 modificeren?

Gestart door Barrrrry, juni 27, 2006, 13:26:18

Vorige topic - Volgende topic

Barrrrry

Beste mensen :)

Ik heb laatst mijn Parasound HCA-1000 eindversterker verkocht, maar heb daar nu al een beetje spijt van. De meeste eindversterkers in dezelfde prijsklasse klinken toch net wat minder goed. Ik heb dus weer een HCA-1000 besteld ;D

Ik heb laatst een aanbod gekregen van Artspeak, om de Parasound te laten modificeren. Voor een paar honderd euro (ik weet niet exact hoeveel) zou de versterker een flinke ''operatie'' ondergaan. Ik vind het echter veel leuker om zelf aan de slag te gaan en een paar honderd euro uitgeven aan een modificatie voor een versterker die 250 euro waard is vind ik een beetje uit balans.

Hier gaat het dus om:

Spec's:

2x 125W RMS @ 8 Ohm
2x 200W RMS @ 4 Ohm
1x 400W RMS @ 8 Ohm (gebrugd)

45A maximale stroom per kanaal (6x 15A eind transistoren per kanaal)

freq. response: 5Hz - 100 Khz +0/-3 dB @ 1W

THD: <0,03% full power, < 0,01% typical

S/N ratio: 110 dB

Dempingsfactor: >800 @ 20 Hz

Voeding: 750 VA ringkern, en totaal 28.500 uF capaciteit.

Classe A/AB, overschakeling ergens rond de 1~2 W.

Ik heb zelf al een paar modificaties bedacht:

1 - De 2 potmeters aan de achterkant loshalen en de draden direct doorverbinden zodat de versterkingsfactor niet meer te regelen is.

2 - De interne bedrading afschermen en zonodig vervangen door betere (lees: dikkere) kabels.

3 - Zekeringen vervangen door betere (audiofiele?) exemplaren en zekeringhouders vervangen door exemplaren met meer knijpkracht.

4 - De condensatoren aan de voeding vervangen door betere types met meer capiciteit.

5 - De behuizing beplakken met bitumen. Wat voor nut dit heeft weet ik niet, maar het lijkt me gewoon leuk :)

6 - Een kleine 12v trafo installeren om 2 superstille fans aan te sturen. Mijn versterker staat namelijk in een houten kast en daar wil de temperatuur nog wel eens flink oplopen. Ook is het handig voor <4 Ohm dips.

7 - Gebalanceerde XLR inputs maken. De connectors kan ik monteren in de gaten van de potmeters (die toch niet gebruikt worden). Ik ben alleen nog opzoek naar een goede RCA naar XLR omzetter.

8 - Luidsprekerterminals vervangen door betere types.

9 - De felle power-on LED vervangen door een difuus blauw exemplaar.

Meer kan ik zo even niet bedenken, maar alle inbreng is welkom! Ook op- of aanmerkingen over bovenstaande ideeën worden zeer gewaardeerd :)

Groetjes,
Barry

Audiotwin

Punt 1,2,3,5,8 en 9 is wel te doen.

Punt 4 zou ik alleen doen als je weet wat je doet.Alles lukraak vervangen door duurdere type's werkt niet.
punt 6 Fans kunnen storend zijn,probeer het eerst met een passief koellichaam
Punt 7 Als de voorversterker en eindversterker niet volledig gebalanceerd zijn opgebouwd is het enigste voordeel dat je langere kabels kunt gebruiken,zo'n omzetter kan ook verlies geven.

Ar
Tevredenheid!!!

Barrrrry

Citaat van: Ar op juni 27, 2006, 14:57:54
Punt 1,2,3,5,8 en 9 is wel te doen.

Punt 4 zou ik alleen doen als je weet wat je doet.Alles lukraak vervangen door duurdere type's werkt niet.
punt 6 Fans kunnen storend zijn,probeer het eerst met een passief koellichaam
Punt 7 Als de voorversterker en eindversterker niet volledig gebalanceerd zijn opgebouwd is het enigste voordeel dat je langere kabels kunt gebruiken,zo'n omzetter kan ook verlies geven.

Ar

Punt 4 zou geen probleem moeten zijn. Er zit totaal 28.500 uF aan de voeding, dat wordt dus simpelweg een kwestie van meer capiciteit nemen. Liever gebruik ik ook 8 condensators in plaats van 4. Kleinere waardes zijn over het algemeen ''sneller''. Ik moet alleen even uitzoeken waar ik de ruimte heb om die condensators te plaatsen. Lange draden vanaf de printplaat zie ik niet echt zitten.

Heel toevallig dat je het bij punt 6 over storing hebt! Ik heb laatst een versterker na moeten kijken omdat er een brom aanwezig was in het geluid. Deze brom was toerental afhankelijk, de oorzaak was de fan. Als ik een 230v fan gebruik (geen koolborstels), zou ik dan nog steeds storing hebben?

Punt 7 levert misschien weinig winst op en alleen maar verlies. Dat gaat dus niet door.

Bedankt voor je reactie :)

Groetjes,
Barry

Audiotwin

Citaat van: Bar op juni 27, 2006, 16:47:53
Punt 4 zou geen probleem moeten zijn. Er zit totaal 28.500 uF aan de voeding, dat wordt dus simpelweg een kwestie van meer capiciteit nemen. Liever gebruik ik ook 8 condensators in plaats van 4. Kleinere waardes zijn over het algemeen ''sneller''. Ik moet alleen even uitzoeken waar ik de ruimte heb om die condensators te plaatsen. Lange draden vanaf de printplaat zie ik niet echt zitten.

Heel toevallig dat je het bij punt 6 over storing hebt! Ik heb laatst een versterker na moeten kijken omdat er een brom aanwezig was in het geluid. Deze brom was toerental afhankelijk, de oorzaak was de fan. Als ik een 230v fan gebruik (geen koolborstels), zou ik dan nog steeds storing hebben?

Punt 7 levert misschien weinig winst op en alleen maar verlies. Dat gaat dus niet door.

Bedankt voor je reactie :)

Groetjes,
Barry

Het liefst geen fan,maar alleen als het moet.Denk ook aan de stof wat zo'n fan aantrekt,op zich moet zo'n fan die je tegenkomt in ht-receivers of plasma's bromvrij zijn,mischien een onstoringsfiltertje bij de fan.Ik zou wel een beetje kwaliteit nemen.

Punt 7 lijkt mij alleen maar handig als je met enorme kabellengtes werkt.

Succes,ben benieuwd :D

Ar
Tevredenheid!!!

Barrrrry

Ik ga hier zeker een verslag posten met foto's :)

Eerst maar wachten op de Parasound. Ik verwacht 'em overmorgen binnen te hebben. Nog iemand andere creatieve ideeën? :D

Groetjes,
Barry

Barrrrry

Citaat van: Ar op juni 27, 2006, 18:25:58
Het liefst geen fan,maar alleen als het moet.Denk ook aan de stof wat zo'n fan aantrekt,op zich moet zo'n fan die je tegenkomt in ht-receivers of plasma's bromvrij zijn,mischien een onstoringsfiltertje bij de fan.Ik zou wel een beetje kwaliteit nemen.

Punt 7 lijkt mij alleen maar handig als je met enorme kabellengtes werkt.

Succes,ben benieuwd :D

Ar

Offtopic: Had ik van jou trouwens die Rotel PRE gekocht? :)

Groetjes,
Barry

Arno P

Citaat van: Bar op juni 27, 2006, 21:39:42
Ik ga hier zeker een verslag posten met foto's :)

Eerst maar wachten op de Parasound. Ik verwacht 'em overmorgen binnen te hebben. Nog iemand andere creatieve ideeën? :D

Groetjes,
Barry

Umm...een upgrade naar een HCA3500 ?  ;D >:D ;)

Barrrrry

Citaat van: Arno P op juni 27, 2006, 21:41:27
Umm...een upgrade naar een HCA3500 ?  ;D >:D ;)

Als ik daar geld voor had......dan zou ik een mooie auto kopen :D

Audiotwin

Citaat van: Bar op juni 27, 2006, 21:40:31
Offtopic: Had ik van jou trouwens die Rotel PRE gekocht? :)

Groetjes,
Barry

Nee,niet van mij.

Ar
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Ik sluit mij helemaal aan bij de uitleg van Ar.

Ik zou punt 4, 6, 7, 8 en 90 niet zomaar aanpakken zonder een hele goede reden.

Citaat van: Bar op juni 27, 2006, 13:26:18
1 - De 2 potmeters aan de achterkant loshalen en de draden direct doorverbinden zodat de versterkingsfactor niet meer te regelen is.

Altijd een verbetering en retesimpel om te doen.

Citeer2 - De interne bedrading afschermen en zonodig vervangen door betere (lees: dikkere) kabels.

Zal slechts een kleine verbetering geven tenzij je hele exclusieve bekabeling gaat gebruiken. Dikkere kabels zijn overigens niet altijd beter, het gaat om de eigenschappen van de kabel.

Citeer3 - Zekeringen vervangen door betere (audiofiele?) exemplaren en zekeringhouders vervangen door exemplaren met meer knijpkracht.

Je kunt AHP zekeringen toepassen en dat heeft zeker zin (kleine verbetering, weinig investering en makkelijk te doen), maar de zekeringhouders zou ik lekker laten zitten.

Citeer4 - De condensatoren aan de voeding vervangen door betere types met meer capiciteit.

Net als dikkere interne bekabeling gaat het hier ook niet om condensatoren met meer capaciteit. Belangrijk is juist de kwaliteit van de condensatoren. Je wilt snelle types hebben en bij de beste horen bijvoorbeeld Black Gates. Dit brengt zeker een verbetering, maar je moet heel goed kunnen solderen om de printbanen niet te beschadigen. Ook zul je fors in de buidel moeten tasten...

Citeer5 - De behuizing beplakken met bitumen. Wat voor nut dit heeft weet ik niet, maar het lijkt me gewoon leuk :)

Altijd zinvol en niet duur. Maar hou wel rekening met punt 6: de temperatuur zal verder toenemen als je het aan de bovenplaat vastmaakt! Bij bronnen als een cd-speler heeft dit VEEL meer effect.

Citeer6 - Een kleine 12v trafo installeren om 2 superstille fans aan te sturen. Mijn versterker staat namelijk in een houten kast en daar wil de temperatuur nog wel eens flink oplopen. Ook is het handig voor <4 Ohm dips.

Het liefst wil je GEEN fans monteren, want die vervuilen je stroomvoorziening behoorlijk. Daarnaast het genoemde probleem van stofvorming. Als je apparatuur te warm wordt moet je het beter plaatsen zodat er voldoende ventilatie mogelijk is.

Citeer7 - Gebalanceerde XLR inputs maken. De connectors kan ik monteren in de gaten van de potmeters (die toch niet gebruikt worden). Ik ben alleen nog opzoek naar een goede RCA naar XLR omzetter.

De enige manier om dit om te zetten is met een trafo. Maar wat denk je er mee te winnen? Je maakt dan van gebalanceerd (XLR) weer single ended (cinch). Dat is eigenlijk alleen een oplossing voor apparatuur die niet een andere aansluiting heeft dan XLR. Je profiteert op geen enkele manier van de voordelen van balanced, sterker nog, je zult het signaal verder gaan verslechteren*. En als het gaat om een Rotel voorversterker, dan helemaal niet doen. Die zal echt niet beter klinken op de XLR uitgang, want ik vermoed dat ook daar een simpel trafootje tussen zit die het signaal al heeft verslechterd.

* Tenzij je een voorversterker hebt die VEEL beter klinkt op XLR uit dan op cinch uit (dus volledig gebalanceerd is opgebouwd). Dan heb je namelijk nog steeds geen winst, maar in ieder geval nog steeds geen verlies.

Citeer8 - Luidsprekerterminals vervangen door betere types.

De standaard types voldoen eigenlijk prima. Als je met betere de WBT versies bedoelt, dan gaan ze er vooral meer 'cool' uitzien, maar zeker niet beter klinken (vraag maar een aan Louis). ;D

Citeer9 - De felle power-on LED vervangen door een difuus blauw exemplaar.

Kwestie van smaak. Is prima te doen als je dat leuk vindt. Hou er wel rekening mee dat de rode LED's veel beter klinken dan de blauwe... :P

Als je trouwens werkelijk zoveel punten wilt veranderen (dus alles wat jij zelf noemt en niet wat ik suggereer), is het eerder zinnig om uit te kijken naar een andere versterker die standaard al meer uitblinkt in die functies. De HCA-1000 is een hele leuke versterker, maar niet de meest ideale om volledig te gaan 'pimpen'... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Barrrrry

De Parasound is donderdag avond binnen gekomen :)  Echt superrrr netjes verpakt :o, dat ding zou zo een wereldoorlog overleven! Geen krasjes, echt helemaal 100% in nieuwstaat. Bijna zonde om eraan te sleutelen ;)

Iemand nog wat handige tips voordat ik ga beginnen? :)

Groetjes,
Barry

blue-eyes

Citaat van: Bar op juli  2, 2006, 22:29:48
De Parasound is donderdag avond binnen gekomen :)  Echt superrrr netjes verpakt :o, dat ding zou zo een wereldoorlog overleven! Geen krasjes, echt helemaal 100% in nieuwstaat. Bijna zonde om eraan te sleutelen ;)

Iemand nog wat handige tips voordat ik ga beginnen? :)

Groetjes,
Barry

Luisteren voordat je gaat modificeren ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Barrrrry

Citaat van: Blue-Eyes op juli  2, 2006, 22:31:36
Luisteren voordat je gaat modificeren ;)

Hiervoor had ik ook een HCA-1000. Dus ik heb er al een half jaar naar geluisterd :)

Barrrrry

Citaat van: Audiofiel op juni 28, 2006, 00:10:54
Als je trouwens werkelijk zoveel punten wilt veranderen (dus alles wat jij zelf noemt en niet wat ik suggereer), is het eerder zinnig om uit te kijken naar een andere versterker die standaard al meer uitblinkt in die functies. De HCA-1000 is een hele leuke versterker, maar niet de meest ideale om volledig te gaan 'pimpen'... ;D

De HCA-1000 is inderdaad niet ideaal om te modificeren. Bijna alles is ondergebracht op 1 grote printplaat en er is weinig ruimte voor meer en/of grotere componenten. Achja, ik ga gewoon stap voor stap wat kleine dingetjes veranderen . Ik zie wel hoe het afloopt :)

Groetjes,
Barry

wil

Citaat van: Audiofiel op juni 28, 2006, 00:10:54
Net als dikkere interne bekabeling gaat het hier ook niet om condensatoren met meer capaciteit. Belangrijk is juist de kwaliteit van de condensatoren. Je wilt snelle types hebben en bij de beste horen bijvoorbeeld Black Gates. Dit brengt zeker een verbetering, maar je moet heel goed kunnen solderen om de printbanen niet te beschadigen. Ook zul je fors in de buidel moeten tasten...
Ik heb ooit begrepen dat condensatoren op den duur ook achteruit gaan en dan een zekere brom kunnnen veroorzaken. Je zegt dat je fors in de buidel moet tasten voor een stel knappe condensatoren, maar waar moet je dan aan denken? En wat kán het vervangen door Black Gates condensatoren opleveren?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Citaat van: wil op juli  4, 2006, 13:29:55
Ik heb ooit begrepen dat condensatoren op den duur ook achteruit gaan en dan een zekere brom kunnnen veroorzaken. Je zegt dat je fors in de buidel moet tasten voor een stel knappe condensatoren, maar waar moet je dan aan denken? En wat kán het vervangen door Black Gates condensatoren opleveren?

Voedingscondensatoren gaan inderdaad achteruit met verloop van tijd. Maar met een normale bedrijfstemperatuur doet dat lang. Erg lang: tot zo'n 40 jaar soms. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller ze achteruit gaan, iets van half zo lang bij een graadje of 3 meer. Daarom waren de eerste Krell eindversterkers (die gloeiend heet werden) ook al na 8-10 jaar aan nieuwe elco's toe.

Het vervangen door Black Gates maakt het signaal schoner, sneller en geeft minder ruis (rimpel). Ook neemt vaak de detaillering toe met een schonere voeding. Het is niet gezegd dat iedere versterker beter gaat klinken met Black Gates, er bestaan ook andere merken en ook hier speelt weer de 'match' mee.

Wat het zou kosten? Ik denk aan Black Gates evenveel als je tweedehands voor deze hele versterker betaalt. Daarom zou ik het ook afraden en dat pas doen bij een groter en beter model als de Parasound HCA-2200 (II) of 3500.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Citaat van: Audiofiel op juli  4, 2006, 15:40:26
Voedingscondensatoren gaan inderdaad achteruit met verloop van tijd. Maar met een normale bedrijfstemperatuur doet dat lang. Erg lang: tot zo'n 40 jaar soms. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller ze achteruit gaan, iets van half zo lang bij een graadje of 3 meer. Daarom waren de eerste Krell eindversterkers (die gloeiend heet werden) ook al na 8-10 jaar aan nieuwe elco's toe.

Het vervangen door Black Gates maakt het signaal schoner, sneller en geeft minder ruis (rimpel). Ook neemt vaak de detaillering toe met een schonere voeding. Het is niet gezegd dat iedere versterker beter gaat klinken met Black Gates, er bestaan ook andere merken en ook hier speelt weer de 'match' mee.
Zijn professionele modificateurs zoals Louis voldoende op de hoogte om "the perfect match" in een keer er in te solderen?
Citaat van: Audiofiel op juli  4, 2006, 15:40:26
Wat het zou kosten? Ik denk aan Black Gates evenveel als je tweedehands voor deze hele versterker betaalt. Daarom zou ik het ook afraden en dat pas doen bij een groter en beter model als de Parasound HCA-2200 (II) of 3500.
:o :o Pardon! Een viertal condensatoren voor een slordige 800 euro? Dzjee...   :P

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Citaat van: wil op juli  4, 2006, 15:56:52
Zijn professionele modificateurs zoals Louis voldoende op de hoogte om "the perfect match" in een keer er in te solderen? :o :o Pardon! Een viertal condensatoren voor een slordige 800 euro? Dzjee...   :P

Als een HCA-1000 tweedehands nog 800 euro waard is, heb ik er hier eentje liggen ter overname. ;D

En ja, die 'modificateurs' kunnen dat wel. In mijn DAC heeft Louis eerst Black Gates gedaan om ze uiteindelijk toch weer te vervangen door Philips Military Grade omdat die beter klonken... ;)

Duck Twacy

Tip 10, sloop die zooi die erin zit eruit en bouw er 2 UcD180 in.

Tip 11, vergeet L.R.

Barrrrry

Citaat van: Duck Twacy op juli  5, 2006, 20:30:48
Tip 10, sloop die zooi die erin zit eruit en bouw er 2 UcD180 in.

Tip 11, vergeet L.R.

Zo. Da's effe recht voor z'n raap! 2x 45A current per kanaal, 750VA, 2x 125 Watt, 110dB S/N en 0,3% THD at full power afschepen als ''zooi''?? :D

Ik geloof best dat UcD nog beter is. Maar om het gehele ontwerp te veranderen vind ik een beetje te ver gaan. Dan koop ik liever een losse behuizing zodat ik de Parasound in tact kan laten. Er wordt ook vaak gesproken over een upgrade naar een betere/duurdere Parasound, maar waarom? Ik ben erg te spreken over de HCA-1000 en mijn luidsprekers zijn niet al te moeilijk om aan te sturen. Het enige wat ik wil is voor het plezier een beetje modificeren. That's all :)

Groetjes,
Barry

wil

Citaat van: Bar op juli  5, 2006, 22:52:01
Ik ben erg te spreken over de HCA-1000 en mijn luidsprekers zijn niet al te moeilijk om aan te sturen. Het enige wat ik wil is voor het plezier een beetje modificeren. That's all :)
Dus ook qua geluid ben je helemaal tevreden? Dan zou ik hem hooguit een ander kleurtje geven ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

LOL ;D ;D

Wel jammer dat je de schaduw onder het apparaat ook mee hebt gekleurd... :-X
Misschien is blauw ook wel apart:

Barrrrry