m'n 1e luidspreker project: Celesta

Gestart door bassmotion, juni 26, 2006, 05:16:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rielplayer

Errug mooi allemaal, vooral als je beseft dat je een first timer bent :D
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

bassmotion

#76
Citaat van: denoontje op juli 21, 2006, 08:59:13
moet je de bovenzijde eerst frituren? 

;D ;D

Ja na veel onderzoek bleek dat gefrituurde panelen vele malen stijfer zijn dan panelen a naturel. ;D

Raul

bassmotion

Citaat van: Rielplayer op juli 21, 2006, 09:00:18
Errug mooi allemaal, vooral als je beseft dat je een first timer bent :D

Bedankt, Zulke comments geven echt motivatie op nog preciezer te werk te gaan.
Dit is dan wel mn eerste speaker, maar het feit dat alles zo soepel verloopt heeft toch grotendeels te maken met het feit dat er zoveel nuttige en zeer mooie info op dit forum te vinden is

bassmotion

#78
Om nog even terug te komen op de vergelijking tussen de 2 basdrivers, hier even de beide response curves.

Als ik naar de curves kijk zou ik zeggen dat de dayton rs225 een geschiktere keuze zou zijn met filtering rond 500 hz. Wat vinden jullie?

PaulSQ

Die twee metingen zijn toch erg moeilijk te vergelijken, de MDS wordt vanaf 200 hz gemeten, 't lijkt me juist/ook relevant wat daaronder gebeurt. Daarnaast wordt je erg snel op het verkeerde been gezet door de andere schaalverdeling.

Ik kreeg ooit eens een ontwerp van iemand bestaande uit MSD08, vifa pl14, vifa xt300

kan het alleen niet meer vinden  ::)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

bassmotion

#80
Citaat van: PaulSQ op juli 21, 2006, 10:18:48
Die twee metingen zijn toch erg moeilijk te vergelijken, de MDS wordt vanaf 200 hz gemeten, 't lijkt me juist/ook relevant wat daaronder gebeurt. Daarnaast wordt je erg snel op het verkeerde been gezet door de andere schaalverdeling.

Ik kreeg ooit eens een ontwerp van iemand bestaande uit MSD08, vifa pl14, vifa xt300

kan het alleen niet meer vinden  ::)

Hmm das jammer. Ik heb nog wel een andere meting van de mds 08, die is wel vanaf 30 hz.
Zie foto. Als ik het laag gebied van deze curve bekijk dan lijkt me de Dayton nog steeds een geschiktere driver, dayton loopt vlakker, nu wel met dezelfde frequentie intervallen.
Van de Dayton heb ik alleen de opgegeven fabriekscurve in tegenstelling tot de mds08 curve.

PaulSQ

Ik durf er geen zinnig woord over te zeggen, eenvoudigweg omdat ik geen ervaring met het selecteren van units op deze wijze heb..

Beschik je eigenlijk over meetapparatuur om alles te meten als je een filter gefabriceerd hebt?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

bassmotion

Nee dat soort apparatuur heb ik niet. Is zoiets echt een must?
Wat heb je nodig om een meting te doen, behalve mic en comp?

Raul

bassmotion

Goed ik heb een beginnetje gemaakt ben begonnen met het zagen en lijmen van de baffle.
Ziehier de foto's

bassmotion


PaulSQ

Op het forum van www.zelfbouwaudio.nl wordt veel aandacht besteed aan het meten. Hier kun je precies vinden waar de microfoon en geluidskaart aan moeten voldoen en welke soft (free?) ware je nodig hebt.

Ik moet me er ook nog eens in gaan verdiepen, mbt de rest goed bezig weer!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

bassmotion

#86
Citaat van: PaulSQ op juli 24, 2006, 23:09:22
Op het forum van www.zelfbouwaudio.nl wordt veel aandacht besteed aan het meten. Hier kun je precies vinden waar de microfoon en geluidskaart aan moeten voldoen en welke soft (free?) ware je nodig hebt.

Ik moet me er ook nog eens in gaan verdiepen, mbt de rest goed bezig weer!

Ok ik zal het eens bekijken. De bestelling voor de subdrivers is gedaan, ik heb besloten dat ik het toch bij de mds-08 drivers hou, de prijs van de Daytons is me toch wat te hoog.
Voor 2 Daytons rs225's zou ik dan 170 euro incl. betalen terwijl ik voor 2 mds-08's 78 eur incl. betaal.
Dus we zullen zien hoe het uitpakt.

Raul



bassmotion


bassmotion

#89
Citaat van: bassmotion op juli 26, 2006, 14:10:33
De gele heb ik besteld.

Het is toch de zwarte mds geworden!

bassmotion

#90
Ik zit nu al een tijdje na te denken over wat te doen met de filtering van de speakers.
Ik zat erover te denken om een filter te gebruiken die op de visaton website staat.
zie foto.
Nu ga ik als hoog een 8 ohm speaker gebruiken
voor midden een       8 ohm speaker
en laag een             4 ohm speaker

Nu verschilt dit me de speakers in het filterschema.
Is dit schema te gebruiken voor mijn speakers ????? ???
Kan dit niet dan koop ik eerst wel een standaard filter en dan kan ik me in tussentijd verdiepen in de filter bouw.

crossoverpunten zijn 450/3500

bassmotion


SiR-ROUND

Vet project. Mooi man. Die bekleding is ook eens wat anders. Ziet er strak uit.

Heb je ervaring met autointerieurs ofzo?

bassmotion

Citaat van: SiR-ROUND op juli 31, 2006, 09:48:36
Vet project. Mooi man. Die bekleding is ook eens wat anders. Ziet er strak uit.

Heb je ervaring met autointerieurs ofzo?

Grappig dat je dat zegt, voor ik was begonnen met dit project heb ik alle panelen in m'n auto bekleed met creme skaileer. Dus ik inderdaad ervaring met autointerieur bekleding

SiR-ROUND

Ik mag dan wel in een inrichting zitten maar ik ben nog niet gek...

voodooless

Wat een fantastisch leuk project zeg! Budget met high-end look :D Ik moet zeggen dat de behuizing er fantastisch uitziet!

Ik heb echter wel enkele kandtekeningen en tips:

- Heb je eigenlijk wel van te voren de kastruimte berekend die je nodig hebt? Hoeveel liter heb je ter beschikking?
- Vergeet die Visaton filters. Dat gaat zo niet werken. Een filter moet je op de units afstemmen door middel van meten, of op zijn mist door simulaties. Kan en klare filters, of filters voor andere units gaan niet werken. Zou zonde zijn om op dit punt een steekje te laten vallen. Doet grote afbreuk aan het eindresultaat, zeker na al deze moeite.

bassmotion

#96
Citaat van: deepspace op augustus  3, 2006, 16:33:05
Wat een fantastisch leuk project zeg! Budget met high-end look :D Ik moet zeggen dat de behuizing er fantastisch uitziet!

Ik heb echter wel enkele kandtekeningen en tips:

- Heb je eigenlijk wel van te voren de kastruimte berekend die je nodig hebt? Hoeveel liter heb je ter beschikking?
- Vergeet die Visaton filters. Dat gaat zo niet werken. Een filter moet je op de units afstemmen door middel van meten, of op zijn mist door simulaties. Kan en klare filters, of filters voor andere units gaan niet werken. Zou zonde zijn om op dit punt een steekje te laten vallen. Doet grote afbreuk aan het eindresultaat, zeker na al deze moeite.


bedankt :)

Ik heb de Laag driver (mds08) een ruimte berekend op 39 liter afgetuned naar 28 hz (wordt waarschijnlijk iets minder) , mid heeft een gesloten behuizing met 4,8 liter ter beschikking, en de tweeter krijgt ook afgesloten kamer. Ik wil nog wat kleine bracing toepassen in de laagkamer, en dan eerst met ondertapijt bekleden en dan vervolgens met de uiteindelijke demping experimenteren. Ik heb voor de inwendige bedrading 1mm teflonkabel gebruikt voor mid, en hoog en ga 3mm teflon gebruiken voor de laag driver.

Maar nog even over het geplaatste filterschema, kan ik daar nou helemaal niks mee???
Kan ik dit ook niet als voorbeeld schema gebruiken en wat dingen aanpassen???

Raul


voodooless

#97
Oke. Ik zou persoonlijk wat anders tunen: 22 liter 29 Hz. Je kunt wel een grotere kast maken en lager tunen, maar de output in het laag is een beetje lager, en group delay is een stuk hoger. Wat je kunt doen is een een spoel met een wat hoge weerstand, gebruiken (tot 1 Ohm is te doen). Dan krijg je een nette group delay en een vlakkere curve: strakkere bass. Nadeel is dat de amp ietsje minder controle heeft op de woofer, en dat je tot 1 dB efficientie verlist (afhankelijk van de weerstand). Goed compromis denk ik.

Over het filterschema: daar kun je inderdaad helemaal niks mee. Het filter is bestemd voor die units, en niet voor andere. Het is natuurlijk een redelijk standaard 3-weg filter en je kunt waardes gaan veranderen tot je denk dat het klopt, maar als je niet weet wat je aan het doen bent gaat dat ook niet echt werken. Bovendien is het filter wel erg simple. Zou zou ik voor het laag en mid op zijn minst zobels gebruiken om de filters ook daadwerkelijk goed hun werk te laten doen. Als je nare resonanties hebt wil je die ook wegwerken. Komt er dus ook nog bij.

Beste manier is: opmeten, simuleren, bouwen, opmeten, conclusies trekken en dan eventueel verder aanpassen volgens het zelfde schema. Er zijn hier toch vast wel mensen die je daarbij willen helpen..

De speaker staat of valt bij het filter, zorg dus dat je daar zeker niet te weing aandacht aan besteed.

bassmotion

#98
Ok maar het probleem met het verkleinen van de laagkamer is dat de poortlengte drastisch toeneemt, waar ik dus moeilijk ruimte voor kan maken. Met 22 liter en 29 hz zit je met een poort 7cm x zo'n 50 cm.
30 liter en dan tunen naar 30 hz zou nog een optie zijn met 6,5 cm poortdoorsnee en 32 cm lengte, port air velocity zou dan max 24 m/s zijn bij 25hz en vanaf 35 hz zou die onder 19 m/s liggen, group delay is dan niet meer zo mooi.
Kijk het probleem zit hem in de de poortruimte, ik wou in eerste instantie de poort onder plaatsen, maar de onderkant is nu 9 cm dik en ik denk niet dat je daar een gaten zaag doorheen krijgt. Dus de plaatsing van de poort moet aan de voorzijde komen eerst een kleine hoek (zie foto) om matrix te ontwijken en dan moet er dus een hoek van 90 graden in de buis komen die achter door de matrix omhoog zou gaan, dat zou dan de enige optie kunnen zijn. In dit geval maakt de lengte niet meer uit.

eertst zoiets:


bassmotion

Even ter verduidelijking.

rood is matrix
grijs is poort
Aan het einde van de poort zou dan nog een 90 graden knik komen.