Receiver - een beetje uitleg svp ;)

Gestart door Led, juni 23, 2006, 12:12:54

Vorige topic - Volgende topic

Led

Ik heb momenteel een Pioneer VSX D511 (5x80W),
die hangt aan een setje Dali Blue (5005) boxen.

Nou zit ik erover te denken om dat ding de deur uit te doen,
om daar weer wat geld bij te leggen en dan een leuker receivertje te kopen.

Nou had ik m'n oog laten vallen op de Marantz SR5600, 7x90W.
( http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.Product&cont=eu&bus=hf&prod_id=3512&series=comp&type=avr )
Een van de voordelen voor mij is dat die component video in- en output heeft, alswel conversie naar component van andere video-inputs.

Maar wat ik me nou afvraag, hoe zit het nou precies met die wattages ?
Merk je er uberhaupt wat van dat de ene iets sterker is dan de ander ?
Of ga je dat pas merken als er bv. 50watt verschil tussen zit ?

Afgezien van het feit dat de Marantz meer aansluitmogelijkheden heeft,
zou ik kwalitatief gezien nog verschil merken met m'n pioneer of niet ?

R

Staar je vooral niet blind op de wattages. Volgens mij voel je dat al wel een beetje aan. De marantz zal iets ruimer bemeten zijn qua power, maar ook dat is moeilijk zo te zeggen. De marantz is wel nieuwer en wat volwassener qua aalsuitingen en functies.
Ik zou geen hele grote verschillen verwachten, maar  op klankgebied is er verschil. De pioneer is echt een filmische versterker, wat meer direct, maar prima met films. De marantz is wat warmer en zal het bij muziek ook wat lekkerder doen. De match met je speakers is natuurlijk ook wel belangrijk. Daar kan ik zo niets over zeggen.

Led

Okee, dank !

Maar nog iets..

Ik zat bv. ook te kijken naar de Harman Kardon AVR-235,
die staat visueel tenslotte perfect bij mijn huidige HK DVDspeler.
Hij kost ongeveer evenveel als de Marantz SR5600,
maar ik zie dat de HK 7x50W levert.
Is dit dan niet heel erg weinig voor zo'n versterker ? Het verschil tussen 50W en 90W moet toch wel merkbaar zijn lijkt me.

Ik ben een beetje de kluts kwijt nu...

Automaat

Staar je inderdaad niet blind op wattage maar besteed er wel een klein beetje aandacht aan: ik heb hier in huis 2 receivers, een Onkyo TX-DS676 en een Arcam AVR350. Ze zijn in die zin met elkaar te vergelijken dat ze allebei zwart zijn maar qua prijs verschillen ze enorm. In de folder geven ze voor de Onkyo 5*85 Watt aan 8 Ohm en 5*110 Watt aan 6 Ohm op; de specificatie van de Arcam is 7*100 Watt bij zowel 8 als 4 Ohm. Zo op papier zit er in afgegeven vermogen relatief weinig verschil. Maar volgens het typeplaatje aan de achterzijde van de Onkyo neemt het toestel maximaal 410 Watt op, de Arcam echter 1.200 Watt. En hier zit volgens mij het grootste verschil: het vermogen van de Onkyo is een fabeltje, dat van de Arcam echt. In een ruimte van zeg maar 75 m3 is de Arcam mijn oren altijd de baas daar waar de Onkyo in een ruimte van nog geen 18 m3 nooit het idee geeft dat het wel genoeg is terwijl de luidsprekers op de Onkyo gevoeliger zijn dan die op de Arcam.

Dus: kijk ook eens op de achterkant van de receiver of het beloofde vermogen in verhouding staat tot het opgenomen vermogen.
Reading the HTForum is learning every day!!

R

Citaat van: Led op juni 23, 2006, 13:02:42
Okee, dank !

Maar nog iets..

Ik zat bv. ook te kijken naar de Harman Kardon AVR-235,
die staat visueel tenslotte perfect bij mijn huidige HK DVDspeler.
Hij kost ongeveer evenveel als de Marantz SR5600,
maar ik zie dat de HK 7x50W levert.
Is dit dan niet heel erg weinig voor zo'n versterker ? Het verschil tussen 50W en 90W moet toch wel merkbaar zijn lijkt me.

Ik ben een beetje de kluts kwijt nu...

De HK's staan weer bekend om hun grote stroomreserve. Dat zie je niet terug in het vermogen, maar is wel heel belangrijk.

Led

Oei, het wordt dus moeilijker en moeilijker voor me om er nog wat zinnigs van te maken :)

En 't is ook al zo moeilijk om goede reviews te vinden.. Ik kom bijna alleen maar uit op sites die ze verkopen - en waar je dan een user-review achter kan laten. Daar zit ik dus niet op te wachten..

Iemand toevallig nog een idee waar ik reviews kan vinden ?
(Helemaal mooi zou zijn een vergelijking tussen de Marantz en de HK natuurlijk ;))

Ejorne

Misschien is een klasse D receiver wel wat...

Maarja, ik zeg er bij dat ik zelf nog niet weet of het echt wat is. Er schijnt hier op dit forum weinig over bekend te zijn.

Maar als je zo de buitenlandse fora leest, dan scoort bijvoorbeeld de klasse d receiver lijn van Panasonic veruit hoger dan de klasse a/b receivers in dezelfde prijsklasse. Zelfs in aanzienlijk hogere prijsklassen kunnen deze panasonic receivers goed meekomen, of zelfs daar nog overtreffen...

Maarja, dat is wat ik zoal uit de buitenlandse fora kan opmaken. Ik heb zelf nog geen ervaring, maar al wel eentje in bestelling...

R

Citaat van: Led op juni 23, 2006, 15:36:37
Oei, het wordt dus moeilijker en moeilijker voor me om er nog wat zinnigs van te maken :)

En 't is ook al zo moeilijk om goede reviews te vinden.. Ik kom bijna alleen maar uit op sites die ze verkopen - en waar je dan een user-review achter kan laten. Daar zit ik dus niet op te wachten..

Iemand toevallig nog een idee waar ik reviews kan vinden ?
(Helemaal mooi zou zijn een vergelijking tussen de Marantz en de HK natuurlijk ;))

Je moet gewoon gaan luisteren. Ook een echt hifi zaak heeft dit soort receivers meestal wel staan. Een recensie is prima om een idee te geven, maar je eigen oren blijven iets aparts ;)

Led

Citaat van: Ruben op juni 23, 2006, 15:43:35
Je moet gewoon gaan luisteren. Ook een echt hifi zaak heeft dit soort receivers meestal wel staan. Een recensie is prima om een idee te geven, maar je eigen oren blijven iets aparts ;)

Mja, dat is natuurlijk wel zo.
Aan de andere kant - het klinkt daar toch heel anders dan bij mij thuis.
Ik heb destijds 8 uur luistertesten zitten doen bij zwolsman in A'dam om met mn huidige boxen aan te komen,
om er vervolgens achter te komen dat het geluid bij mij thuis niet echt optimaal is (ivm laminaat, acoustiek...) en dat andere boxen bij mij misschien meer geschikt zouden zijn.

Dus voor de basics hou ik me een beetje aan reviews,
(Als 9 van de 10 reviews bv. zouden zeggen dat de Marantz veel beter is dan de HK zal daar wel iets in zitten)
en de laatste check doe ik met een luistertest :)

R

Citaat van: Led op juni 23, 2006, 15:46:31
Mja, dat is natuurlijk wel zo.
Aan de andere kant - het klinkt daar toch heel anders dan bij mij thuis.
Ik heb destijds 8 uur luistertesten zitten doen bij zwolsman in A'dam om met mn huidige boxen aan te komen,
om er vervolgens achter te komen dat het geluid bij mij thuis niet echt optimaal is (ivm laminaat, acoustiek...) en dat andere boxen bij mij misschien meer geschikt zouden zijn.

Dus voor de basics hou ik me een beetje aan reviews,
(Als 9 van de 10 reviews bv. zouden zeggen dat de Marantz veel beter is dan de HK zal daar wel iets in zitten)
en de laatste check doe ik met een luistertest :)

Speakers testen is sowieso iets anders. maar dat soort reviews zijn meestal echt bagger. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die marantz neerzetten omdat er marantz op staat >:D. Niets mis mee natuurlijk, maar dat soort groepen kom je ook tegen in dat soort overzichten. Ik denk dat je met beide merken geen slechte stap zal doen. Wat belangrijk is dat de match met de speakers goed is, dat kun je buitenshuis ook prima beoordelen, mits de dealer enigzins dezelfde speakers heeft staan. Succes vast ;)