high-end buizenversterker SPARK 530 serie 0.8

Gestart door stefan_82, juni 3, 2006, 11:48:27

Vorige topic - Volgende topic

Fatalfelix

Citaat van: stefan_82 op juni  3, 2006, 18:31:41
Ik vermoed dat de prima luna I en II een categorie 'lager' zijn qua componenten en opbouw..daarom dat ik een voordeel zie in de prijs van 1500euro - de lampen die erin zitten hebben nauwelijks een 5tal uur gespeeld - - de PL I ga ik trouwens heel binnenkort op mijn set ook beluisteren -
Qua Looks in realiteit vind ik de PL ook niet echt een beautyqueen en komt hij naar mijn mening overeen met de spark. Rody's melody i60 is natuurlijk wel een beautyqueen en andere spullen van china hebben iets te veel het 'made in china'-design ookal worden ze degelijk afgewerkt in geborsteld staal etc. ... achja ..mss wordt de koop iets meer aantrekkelijk als ik er nog een paar honderd euro's kan afkrijgen  ;D

veel succes dan met je aankopen. Je wist trouwens al dat de helft van alle Melody's met het design wat je wel mooi vind ruim in je budget passen ? zo niet dan moet je hier maar eens kijkenhttp://www.ornec.com/products/EU/0/Melody/
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

stefan_82

ik had ook vernomen dat met buizenamps die een tijd niet hebben gewerkt de elco's moeten vervangen worden.
Hoe kan je weten of ze al dan niet moeten worden vervangen en tot hoeveel -euro's- kan vervanging hiervan oplopen? Zijn er nog bepaalde componenten buiten de buizen die 'regelmatig' moeten worden vervangen..maw wat is het  onderhoud(kost)?

groeten, stefan
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

stefan_82

Citaat van: stefan_82 op juni  5, 2006, 16:28:42
ik had ook vernomen dat met buizenamps die een tijd niet hebben gewerkt de elco's moeten vervangen worden.
Hoe kan je weten of ze al dan niet moeten worden vervangen en tot hoeveel -euro's- kan vervanging hiervan oplopen? Zijn er nog bepaalde componenten buiten de buizen die 'regelmatig' moeten worden vervangen..maw wat is het  onderhoud(kost)?

groeten, stefan
iemand een antwoord voor het elco probleem  ;D ?
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

Arno P

Citaat van: stefan_82 op juni 10, 2006, 11:31:47
iemand een antwoord voor het elco probleem  ;D ?

Bij heel lang niet gebruikt te zijn (zoals bij oude buizenradios) wordt het apparaat wel eens in stappen op spanning gezet middels een variac...eerst 50V....100V...150V...230V....dit om de Al-oxide isolatielaag van de aanwezige elco's weer de regeneren..

stefan_82

MORGEN : de vergelijkende test tussen mijn NAD C320BEE en de SPARK 530
ben benieuwd wat het zal geven op mijn monitor audio's...

Rody

stefan_82

Citaat van: Rody op juni 27, 2006, 18:47:30
Ik denk dat die Spark gaat winnen ;)

ik hoop alleen dat de M.A en mijn bron 'goed genoeg' zijn om het kwalitatief verschil weer te geven

Rody

advr

zie het topic net pas, leuk zo'n aparte buizenversterker. beniweuwd hoe die gaat klinken. ziet er indrukwekkend uit. ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

graafke

stefan_82

TESTVERSLAG  ;D

versterking 1 : SPARK 530 (2899 EUR)
versterking 2: NAD C352   (599EUR)

bron: NAD C542
speakers: Monitor Audio RS6
interlink: Van den Hul D-102 III Hybrid
speakercable: QED S.A bi-wire/airlocks         

Beide versterkers hebben een klein uurtje opgewarmd!

Om te starten begin ik met een voor mij heel bekend stuk van Medeski, Martin & Wood - Mami Gato
Een Jazzstuk dat heel wat dynamiek inhoudt door een verscheidenheid aan instrumenten. Omdat ik niet vertrouwd ben met de ruimte beluister ik het eerst op de vertrouwde NAD. Klinkt verrassend goed en zelfs beter dan het vertrouwde omdat deze ruimte meer ademruimte geeft aan de speakers. Al gauw herken ik de bekende NAD sound en switch ik over naar de Spark. Op het 'eerste gehoor' geen wereld van verschil, op het 'tweede gehoor' een enorm verschil..de subtiliteiten sijpelen door en vormen ruimschoots de puntjes op de 'i'. De NAD klinkt 'digitaler' en vlakker, ik neem een soundstage waar links - midden - rechts, de aanslag van een gitaarsnaar wordt correct weergegeven, de slag van de pauk wordt ergens in een ruimte achter de hoofdinstrumenten weergegeven maar eerder in een ondefinieerbare ruimte. De Spark! klinkt afgeronder zonder af te vlakken, het gaat er smeuïger aan toe zonder wollig te worden, details worden subtiel weergegeven zonder 'digitaal' over te komen. Je voelt het 'kussen van de vinger' die de snaar aanslaat, je ervaart het gespannen vel van de pauk bij de trom. De positie in de ruimte kan je definiëren per 20 cm niet alleen links rechts, maar voor de eerste keer ook ervaar ik voor en achter...

Buena vista social club doet zijn intrede..een opname niet in een 'professionele' studio maar gewoon in een zaaltje met 1 enkele microfoon. De NAD geeft alles netjes weer, je ervaart een ruimtelijkheid van de zaal waar de opname gebeurt...heel clean, met een hoog tevredenheidsgehalte. Met de Spark treedt het beeld van de zaal uit zijn voegen. Ik neem instrumenten weer buiten het veld dat wordt omschreven als een ellips waar de buitenste punten de speakers zijn. Het is nu alsof de speakers de brandpunten geworden zijn van de ellipsvormige oppervlakte.

Het dringt me stillaan door dat de voorbije maanden een zekere saaiheid was opgetreden bij het aanhoren van de NAD en dat met de Spark toch de kleine subtiliteiten worden geproefd en gesmaakt, een meer uitgepuurde vorm van muziekweergave. Alsof er bij een goeie dagelijks kop koffie opeens een Amaretto wordt geserveerd en op een andere dag een verassend stukje pure chocola...

Bij volgende muziekstukken heb ik enkel nog genoten en voorgaande kenmerken bleven gelden; Tracy Chapman - Baby can I hold you trok zich volledig los in het beeld. De perfecte opname van Norah Jones - come away with me werd volledig alle eer aangedaan. De ruimtelijkheid kwam bij live opnames zoals Ben Harper & The Innocent Criminals - Live from Mars nog meer tot zijn recht..weer een uittreding van de soundstage. Het vooroordeel dat buizenversterkers warm en bijgevolg wollig in het laag klinken is alleszins hier niet van toepassing. het laag is warm maar blijft strak. Er ontstaat bij deze 2x50W! een ongekende 'warme' controle. De NAD geeft ook controle weer in het laag maar analytischer, digitaler, meer geforceerder, rollend met de spierballen en tonend hoe strak hij het wel weer kan geven. De Spark komt het laag warm over als een zuchtje zonder ongecontroleerd te worden. De NAD is een fijn getunede 300PK testosteron-car  trachtend de vrouwen te versieren. De Spark is een slee van 500PK met een geruisloos glimlachje waarbij de vrouwen in zwijm vallen bij het naderen.

CONCLUSIE:

Stel je wil weg van je crappy Akai-setje en het wordt tijd voor iets muzikaal met kwaliteit dan zal de NAD zeker bekoren voor het geld, ik ben ervan overtuigd dat menig beginneling je voor gek verklaard om 2300EUR meer te spenderen voor net dat extra'tje. Ik kan best geloven dat 'mensen' heel tevreden zijn met een nette NAD set en zonder meer geen vragen meer stellen. Ik kan best begrijpen dat mensen me voor gek verklaren indien ik mijn NAD verkoop om de Spark aan te schaffen - met dat geld koop je al een degelijke LCD of Plasma TV - Voor de meerderheid zal de NAD 100% bekoren voor anderen in functie van de tijd maar voor 90%. De 10% die niet wordt gehaald bij die mensen wordt volgens mij ervaren in 'saaiheid', deze saaiheid wordt volledig weggewerkt met de SPARK. Het geeft net de puntjes op de i voor diegenen die het gehoord hebben. En eenmaal je deze 'puntjes' hebt gehoord wordt het opeens een wereld van verschil!

groeten, stefan

advr

Mooi verslag en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ;D ;D

Blijft mooi, buizen. Je snapt niet hoe het kan maar het is heerlijk!!
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

stefan_82

Citaat van: advr op juni 29, 2006, 07:42:29

Mooi verslag en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ;D ;D

Blijft mooi, buizen. Je snapt niet hoe het kan maar het is heerlijk!!

de aanwinst is er enkel psychologisch al  ;D

Rody

stefan_82

Citaat van: Rody op juni 29, 2006, 10:52:03
Ga je hem nu kopen?

Ik heb nog even tijd om na te denken -vakantiegeld- dus 'een aankoop' is ergens voor half augustus.
Wat me tegenhoudt:
met de Spark hou ik nog maar weinig ruimte over om te experimenteren met ander audiomateriaal omdat ik me er van bewust ben dat een verkoop van deze Spark moeilijker is dan pakweg een Rotel of zelfs een Primaluna. Ook ligt de gevraagde 1500euro een tikkeltje boven mijn budget - een 300tal euro's-. De aankoopprijs van buizen ligt hoger type KT100 of andere modellen die in de socket passen.

Wat me wel tot de aankoop zou leiden:
Het is echt topmateriaal -kenissen vertelden me dat je het voor die prijs met die componenten zelfs niet zelf kan bouwen- Ik zit dus qua versterking voor mijn budget aan het plafond - ik denk niet dat ik ooit meer geld zou willen uitgeven dan 2899 euro voor een versterker- Ik beleefde meer "schwung" en pretoogjes met de MA RS6 en de Spark dan ik beleefde op de Scandic audiobeurs in Antwerpen met de Sonus Fabers concerto's en de Primaluna. De SF zijn van een niveau hoger dan de MA dus kan het niet anders dat het aan de versterking zou liggen -naar mijn mening- Mss kan ik op termijn wel een ganse set gaan afstellen passende bij de Spark..het zou mooi kunnen zijn. Ik heb zekerheid qua service na verkoop, 2 jaar garantie, etc..

Voor de rest blijf ik de oogjes openhouden naar leuke aanbiedingen...-Indien de melody i60 met eenzelfde korting zou verkocht worden, zou de keuze waarschijnlijk snel gemaakt zijn- ookal besef ik dat mijn eerste reactie gebaseerd is op de esthetiek van die 'machine' en jouw goede testverslagen  ;)

greetz, s.

Rody

Citaat van: stefan_82 op juni 29, 2006, 12:35:20

Het is echt topmateriaal -kenissen vertelden me dat je het voor die prijs met die componenten zelfs niet zelf kan bouwen- Ik zit dus qua versterking voor mijn budget aan het plafond - ik denk niet dat ik ooit meer geld zou willen uitgeven dan 2899 euro voor een versterker- Ik beleefde meer "schwung" en pretoogjes met de MA RS6 en de Spark dan ik beleefde op de Scandic audiobeurs in Antwerpen met de Sonus Fabers concerto's en de Primaluna. De SF zijn van een niveau hoger dan de MA dus kan het niet anders dat het aan de versterking zou liggen -naar mijn mening- Mss kan ik op termijn wel een ganse set gaan afstellen passende bij de Spark..het zou mooi kunnen zijn. Ik heb zekerheid qua service na verkoop, 2 jaar garantie, etc..
Dat kan aan verschillende dingen liggen hoor, akoestiek, bron, kabels etc... dus zomaar de versterker als oorzaak aan te geven..
Ik heb wel zo'n vermoeden dat die PL verslagen wordt door de Spark ;D

Voor de rest blijf ik de oogjes openhouden naar leuke aanbiedingen...-Indien de melody i60 met eenzelfde korting zou verkocht worden, zou de keuze waarschijnlijk snel gemaakt zijn- ookal besef ik dat mijn eerste reactie gebaseerd is op de esthetiek van die 'machine' en jouw goede testverslagen  ;)

Die Melody gaat niet weg voor zo'n bedrag als de Spark natuurlijk ;D

graafke

leuk verslag.

Maar als ik het goed begrijp ben je er nog niet helemaal uit?  ;D

GoodTube

Citaat van: graafke op juni 29, 2006, 22:15:54
leuk verslag.

Maar als ik het goed begrijp ben je er nog niet helemaal uit?  ;D

Ik heb zelf een Vanderveen buizenversterker. Deze kost 1500 euro als je zelf gaat bouwen en 2000 als je hem door Menno laat bouwen.
Deze versterker kan ik je van harte aanbevelen en ook nog eens binnen je budget.

www.mennovanderveen.nl

....en de versterker is in real life prachtig om te zien. Ook met bijbehorende kap erop. En dat is ook nog eens praktisch en veilig!

Als je meer wilt weten stuur dan maar een PM

advr

Zelf heb ik een Graaf GM50B, daar ben ik uitermate tevreden over maar ik denk dat dat een beetje een andere categorie is.  ;D

Maar er zijn, zoals de Vanderveen, uitermate betaalbare buizenverstekers te koop. Vindt je eenmaal je "geluid" dan is de keuze niet moeilijk meer. Buizen gaan best lang mee en ze zijn er genoeg nog te koop ;D

succes met de verdere zoektocht 8)

stefan_82

ja ik zit momenteel wat in het slop met mijn zoektocht naar buizenversterkers  :(
ik vind nergens de mogelijkheid tot -vrijblijvend- beluisteren of interessante aanbiedingen en vooraleer ik 1000-1500 euro uitgeef wel ik wel verschillende mogelijkheden beluisteren en afwegen. Tot nu toe was de Spark goed meegevallen maar blijkbaar zou dit niet het model zijn dat 'past' bij mijn speakers. De spark heeft lots of power om zelfs de moeilijkste speakers aan te sturen en klinkt best dynamisch. Maar mijn speakers zijn helemaal geen moeilijke speakers (91dB / 6Ohm) en blijkbaar vind je het mooiste buizengeluid terug in een single-ended triode versterker (indien je speaker >89dB en >4Ohm)..spijtig genoeg vind ik niemand die me dit even kan laten horen. De Prima Luna blijft een optie maar na lang rondsnuffelen vermoed ik dat er via 2de handse weg soms mooiere spullen te vinden zijn waar dan weer bijkomt kijken hoe en waar ik em kan afstellen indien geen autobias - ik wil geen verschillende kV door mijn lijf jagen-  achja de NAD doet voorlopig zijn werk nog wel even  :-\

greetz,
s.

bmateijsen

Je mag bij ons altijd een versterker beluisteren, dat is altijd ons beleid geweest en blijft natuurlijk zo.
We hebben een primaluna no.1 in ons demo assortiment.

Groet,

Bjorn

Citaat van: stefan_82 op augustus 26, 2006, 20:36:07
ja ik zit momenteel wat in het slop met mijn zoektocht naar buizenversterkers  :(
ik vind nergens de mogelijkheid tot -vrijblijvend- beluisteren of interessante aanbiedingen en vooraleer ik 1000-1500 euro uitgeef wel ik wel verschillende mogelijkheden beluisteren en afwegen. Tot nu toe was de Spark goed meegevallen maar blijkbaar zou dit niet het model zijn dat 'past' bij mijn speakers. De spark heeft lots of power om zelfs de moeilijkste speakers aan te sturen en klinkt best dynamisch. Maar mijn speakers zijn helemaal geen moeilijke speakers (91dB / 6Ohm) en blijkbaar vind je het mooiste buizengeluid terug in een single-ended triode versterker (indien je speaker >89dB en >4Ohm)..spijtig genoeg vind ik niemand die me dit even kan laten horen. De Prima Luna blijft een optie maar na lang rondsnuffelen vermoed ik dat er via 2de handse weg soms mooiere spullen te vinden zijn waar dan weer bijkomt kijken hoe en waar ik em kan afstellen indien geen autobias - ik wil geen verschillende kV door mijn lijf jagen-  achja de NAD doet voorlopig zijn werk nog wel even  :-\

greetz,
s.

stefan_82

Citaat van: bmateijsen op augustus 26, 2006, 21:42:54
Je mag bij ons altijd een versterker beluisteren, dat is altijd ons beleid geweest en blijft natuurlijk zo.
We hebben een primaluna no.1 in ons demo assortiment.

Groet,

Bjorn

dankjewel voor het vriendelijke aanbod !

Maar ik ben van België en hier gaat het niet zo makkelijk aan toe vrees ik of heb ik toch nog niet ondervonden

greetz,
s.

advr

de boys van BB&G zijn vast bereid ook in Belgie langs te komen  :o

je kunt anders ook vast bij hen ophalen als je iets wilt horen. de mogelijkheden zijn er zeker gewoon rustig doorzoeken en dan vindt je ze vast en zeker. 8)

Ad.

GoodTube

Citaat van: stefan_82 op augustus 26, 2006, 20:36:07

greetz,
s.

Hoi S,

Ik neem aan dat je serieus bezig bent met het maken van een overweging. Destijds heb ik dat zelf ook gedaan. Ik heb toen Menno van der Veen gebeld, en ik ben bij hem geweest met mijn speakers. Dat is niet de normale route (levering via Amplimo) en ik ben blij dat het bij mij wél zo is gegaan.
Dat was natuurlijk een leuke ontmoeting, in een leuk historisch pand in hartje Zwolle, en bovendien aangenaam.
Ik was overtuigd van zijn kennis en kunde en ik denk dat jij het ook zou zijn. De luistersessie was indrukwekkend. En op mijn Klipsch speakers klonk de UL40-S2 als een klok. Heel goed. Ook Menno vond het een fantastische combinatie!!
Daarna heb ik zijn boek gekocht en me verdiept in de materie. Een tweetal maanden later heb ik de vanderveen versterker besteld en gebouwd....wat een leuke tijd was dat!
Zijn buizenversterkers zijn dankzij de gekozen schakeling én zijn zelf ontwikkelde ringkerntrafo's (die je tegen komt in versterkers van 20 mille euro) zo goed dat de discussie push-pull / SET versterker helemaal niet opgaat.
Ik ben overtuigd van mijn eigen versterker en weet dat dit ontwerp superieur is aan de meeste SET ontwerpen. In mijn versterker is de supertriode modificatie uitgevoerd en het is werkelijk heel erg goed.
Het leuke is dat je deze versterker zelf kunt onderhouden, (instellen ruststroom is easy). Een autobias zit er gelukkig niet op.

Als je op een dood spoor begint te raken dan kan ik je maar één ding aanraden: Menno bellen.

PS De UL40-S2 heeft een energieverbruik van 180Watt (klasse-a) en levert daarbij 2x28 Watt buizenpower. Dat energieverbruik valt erg mee. Wanneer je een buizenversterker koopt dan kan het energieverbruik een rol spelen.
Ik kan je sowieso aanraden het boek te kopen ( bij amplimo te bestellen )

In het blad Music & Emotion kom je dure versterkers tegen waarin spullen van Menno zitten. Menno schrijft er trouwens ook recenties.

Ik gun je van harte een luistersessie !

stefan_82

Citaat van: GoodTube op augustus 27, 2006, 14:06:57

Hoi S,

Ik neem aan dat je serieus bezig bent met het maken van een overweging. Destijds heb ik dat zelf ook gedaan. Ik heb toen Menno van der Veen gebeld, en ik ben bij hem geweest met mijn speakers. Dat is niet de normale route (levering via Amplimo) en ik ben blij dat het bij mij wél zo is gegaan.
Dat was natuurlijk een leuke ontmoeting, in een leuk historisch pand in hartje Zwolle, en bovendien aangenaam.
Ik was overtuigd van zijn kennis en kunde en ik denk dat jij het ook zou zijn. De luistersessie was indrukwekkend. En op mijn Klipsch speakers klonk de UL40-S2 als een klok. Heel goed. Ook Menno vond het een fantastische combinatie!!
Daarna heb ik zijn boek gekocht en me verdiept in de materie. Een tweetal maanden later heb ik de vanderveen versterker besteld en gebouwd....wat een leuke tijd was dat!
Zijn buizenversterkers zijn dankzij de gekozen schakeling én zijn zelf ontwikkelde ringkerntrafo's (die je tegen komt in versterkers van 20 mille euro) zo goed dat de discussie push-pull / SET versterker helemaal niet opgaat.
Ik ben overtuigd van mijn eigen versterker en weet dat dit ontwerp superieur is aan de meeste SET ontwerpen. In mijn versterker is de supertriode modificatie uitgevoerd en het is werkelijk heel erg goed.
Het leuke is dat je deze versterker zelf kunt onderhouden, (instellen ruststroom is easy). Een autobias zit er gelukkig niet op.

Als je op een dood spoor begint te raken dan kan ik je maar één ding aanraden: Menno bellen.

PS De UL40-S2 heeft een energieverbruik van 180Watt (klasse-a) en levert daarbij 2x28 Watt buizenpower. Dat energieverbruik valt erg mee. Wanneer je een buizenversterker koopt dan kan het energieverbruik een rol spelen.
Ik kan je sowieso aanraden het boek te kopen ( bij amplimo te bestellen )

In het blad Music & Emotion kom je dure versterkers tegen waarin spullen van Menno zitten. Menno schrijft er trouwens ook recenties.

Ik gun je van harte een luistersessie !

vrij indrukwekkend wat die man allemaal met buizen doet  ;D
als je zijn site bekijkt, lijkt het bijna een non-profit bedrijfje - enkel de liefde voor het vak dat enkel geldt -
ik ga het zeker in mijn achterhoofd hoofd houden.. maar het is tenslotte 300km van waar ik woon... ben van België en hou wel van een vlotte bereikbaarheid voor diensten na verkoop.

groetjes,
s.