modificeren cross-over filters (nieuwe foto 18-09-2006)

Gestart door hifiman, mei 31, 2006, 13:40:07

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Staan er serieus 2 woofers met elkaar in serie? :o :o

Het zou meer voor de hand liggen om twee 8 ohm versies parrallel te hebben dan twee van bijvoorbeeld 4 ohm in serie... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  6, 2006, 18:35:56

Het zou meer voor de hand liggen om twee 8 ohm versies parrallel te hebben dan twee van bijvoorbeeld 4 ohm in serie... :-\
Tsja ik heb inderdaad zelf kunnen vaststellen dat ze domweg in serie staan  :P
Ach het is ook maar een centerspeaker van 399 euro  :-X

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Morgen kan ik mijn LCR meter (uit China  ;D ) ophalen bij het postkantoor dus dan kan ik eindelijk eens rustig de waarden van de oorspronkelijke spoelen uit mijn speakers eens nameten  :D  en kijken of Speaker & Co het bij het rechte eind had  ^-^

SiR-ROUND

Bart_M

hifiman

Bart_M

Does vertellen dan ;)
Zoek er ook nog een.

(of moet je hem kwijt na het doormeten) ;D

Niet actief

Citaat van: Bart_M op augustus  8, 2006, 20:37:10
Does vertellen dan ;)
Zoek er ook nog een.

(of moet je hem kwijt na het doormeten) ;D

Je kunt ze desnoods ook gewoon bij Conrad bestellen.....  ;)

Mijn ervaring ermee is dat de meetfouten van dit soort apparaten groter zijn dan de toleranties van de componenten die je ermee meet. Tenzij je zoiets als een Fluke zou kopen natuurlijk.

Audiofiel

Citaat van: ThingMan op augustus  8, 2006, 21:21:13
Mijn ervaring ermee is dat de meetfouten van dit soort apparaten groter zijn dan de toleranties van de componenten die je ermee meet.

Ajjj ajjj ajjj. Is dat echt zo erg? Ja, ik kan het me wel voorstellen als je de fluctuaties in de weerstandsmetingen soms ziet. Ik heb hier 3 identieke multimeters en die zijn er niet altijd exact over uit wat de exacte waarde is... :'(

Gelukkig zijn twee waardes van twee metingen van twee verschillende componenten wel bruikbaar. Als twee weerstanden 2,25 ohm zijn, dan zijn ze in ieder geval gelijk. ;D

Niet actief

Citaat van: Audiofiel op augustus  8, 2006, 21:26:18

Ajjj ajjj ajjj. Is dat echt zo erg? Ja, ik kan het me wel voorstellen als je de fluctuaties in de weerstandsmetingen soms ziet. Ik heb hier 3 identieke multimeters en die zijn er niet altijd exact over uit wat de exacte waarde is... :'(

Gelukkig zijn twee waardes van twee metingen van twee verschillende componenten wel bruikbaar. Als twee weerstanden 2,25 ohm zijn, dan zijn ze in ieder geval gelijk. ;D

Nee, volgens mij is het niet zo erg. Ik gebruik er zelf ook een (geen Fluke helaas).
Maar als je een spoel moet meten zonder waarde erop vermeld kun je er teveel naast zitten. Echter, je kunt 'm wat zuiverder calibreren als je tenminste een spoel hebt waarvan met zekerheid vaststaat wat diens waarde is.

hifiman

Dit zijn de specs van de betreffende meter (die overigens 45 dollar koste).
Lijkt me alleszins bruikbaar toch ?

Niet actief

Citaat van: Audioloog op augustus  8, 2006, 22:21:17
Dit zijn de specs van de betreffende meter (die overigens 45 dollar koste).
Lijkt me alleszins bruikbaar toch ?

Hele mooie prijs en niks mis mee.
Die van mij meet ondanks het fraaie specsheet in elk geval niet zo fraai en die van Speakerland destijds ook niet, zo heb ik tot mijn schade ondervonden. Ik wil verder niks ten nadele ervan zeggen, maar bij mij heeft het de nodige ergernis achteraf gegeven. Er moest uiteindelijk een "echte" aan te pas komen.

hifiman

Om te beginnen ben ik benieuwd of ik met deze meter dezelfde waarden (het gaat om 2 spoelen van verschillende waarden) meet als bij speaker & co het geval was. Vanmiddag zal ik dat weten... Zegt ook niet alles natuurlijk...

Verder kan ik eens 2 bekende spoelen meten , moet ik wel even mijn filter uit mijn fronts schroeven  :P

triple_A

Citaat van: Audiofiel op augustus  6, 2006, 18:35:56

Wat maakt het nou uit om 2 woofers in serie te hebben?

Wel raar dat er bipolaire elco's gebruikt worden in een speaker van 400euro. zelfs in mijn mission m7c1 zitten een paar mkp's, en die kost denk ik de helft ;D
mvg, Triple_A

Deleted member

Tsjaa, het moet uit de lengte of de breedte komen, mogelijk zijn bij jouw de drivers of het kastontwerp weer minder.  :)

hifiman

Vlak voor sluitingstijd de meter opgehaald bij het postkantoor  :) Mooi ding hoor, gelijk even 2 spoelen nagemeten en de gemeten waarde komt precies overeen met hetgeen Speaker & Co gemeten had. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat de meter goed genoeg is voor dit doel.
Van het weekend zal ik voor de zekerheid nog even wat spoelen met bekende waarden nameten (nadat ik weer spoelen gehaald heb bij Speaker & Co  8) )

searcher

Citaat van: Audioloog op augustus 10, 2006, 20:46:32
Vlak voor sluitingstijd de meter opgehaald bij het postkantoor  :) Mooi ding hoor, gelijk even 2 spoelen nagemeten en de gemeten waarde komt precies overeen met hetgeen Speaker & Co gemeten had. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat de meter goed genoeg is voor dit doel.
Van het weekend zal ik voor de zekerheid nog even wat spoelen met bekende waarden nameten (nadat ik weer spoelen gehaald heb bij Speaker & Co  8) )

effe wachten dan koop ik wat aandelen in speaker en co  ;D

Gr Searcher

hifiman

Citaat van: searcher op augustus 10, 2006, 22:29:55
effe wachten dan koop ik wat aandelen in speaker en co  ;D

Gr Searcher
Haha ,ik zou er maar even mee wachten Bob, als alle 5 mijn speakers gedaan zijn dan kom ik er mogelijk een paar jaar niet meer  :P

BMW850

Hallo,

Na een weekje te hebben geluisterd naar de Allan Bradley weerstanden in het filter viel het een beetje tegen, de dynamiek en de ruimte in de muziek was verloren met deze weerstanden.
Ik heb daarna de oude cement weerstanden weer aangesloten en het klonk weer als vanouds maar na een uurtje luisteren dacht ik laat ik alleen de tweeter eens proberen met de Allan Bradley weerstanden en de scherpe S tonen van de zangeres was totaal verdwenen heel aangenaam om naar te luisteren.

Nu laat ik deze weerstanden een weekje zitten en dan ga ik ze weer vervangen door de cement weerstanden en dan weer luisteren wat beter is.
Wat ik veranderd heb is R4 1,2 ohm en R2 1,5 ohm, R2 was dus geen succes.
C3- PIO
C4- PIO
C5- PIO
C7- Mundorf M-Cap Supreme Silver/Oil MKP 1200VDC – 2% tolerance

Zijn er meer mensen die deze Allan Bradley weerstanden eens geprobeerd hebben in de tweeter?
De maximale wattage van de Allan Bradley is 2 watt die kunnen jullie ook eens proberen maar dan niet zo hard spelen dat ze warm worden, bij mij zijn ze parallel gekoppeld zodat ze 6 watt zijn en kan nu heel hard spelen zonder dat ze warm worden er is een reken formule voor maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

hifiman

Vandaag de centerspeaker afgemaakt. De caps en weerstanden waren al vervangen, vandaag de spoelen gedaan en er dus 2 stuks Tritecs ingezet voor de mid/laag sectie.  8)

Volgende week zijn de rears aan de beurt  O0

hifiman

Citaat van: BMW850 op augustus 12, 2006, 16:34:53
Na een weekje te hebben geluisterd naar de Allan Bradley weerstanden in het filter viel het een beetje tegen, de dynamiek en de ruimte in de muziek was verloren met deze weerstanden.
Interessant BMW850! Ik ben benieuwd straks naar je eindconclusie!

hifiman

Alvast wat voorpret voor het modificeren van de filters van de rear speakers (paradigm mini monitor).
Waarschijnlijk ga ik de luchtspoelen niet gebruiken er nog Tritecs voor in de plaats halen  ;D

Het horloge ligt erbij om een idee te krijgen van de grootte van de 47 uF caps  :)

Fraenk

Erg interessant topic.

Je schrijft op pagina 2 dat je beschikt over een meetopstelling.
Heb je metingen verricht voor en na je modificaties?

hifiman

Citaat van: Fraenk op augustus 13, 2006, 13:42:43
Erg interessant topic.

Je schrijft op pagina 2 dat je beschikt over een meetopstelling.
Heb je metingen verricht voor en na je modificaties?
Nee, had ik eigenlijk wel moeten doen, maar ja daar is het nu te laat voor  ::)
Maar een van de redenen dat ik die moeite niet heb genomen is dat ik geen waarden van componenten heb gewijzigd en dus simpelweg ook geen wijzigingen in de frequentie vs amplitude response verwacht.