modificeren cross-over filters (nieuwe foto 18-09-2006)

Gestart door hifiman, mei 31, 2006, 13:40:07

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Ik laat binnenkort nog even horen wat de eindconclusie is  :)

Overigens ga ik binnenkort ook de center speaker onder handen nemen  8)

hifiman

Het zat met toch niet lekker dat die 2 spoelen direkt onder de print liggen (en in dezelfde richting als de spoel in de hoog sectie). Ik heb vandaag dus beide spoelen verder van het filter afgebracht (mbt een stukjes Wyrewizard Spellbinder ls kabel) zodat ze niet meer in de buurt van het rest van het filter liggen en ook niet meer zo vlak naast elkaar. Tevens (maar dat is meer voor het idee) even netjes krimpkous over de aansluitdraden van de spoelen gedaan. Ik hoor nou niet echt verschil eigenlijk, maar ik slaap er wel weer net even beter door  ;D

hifiman

Ik moet trouwens wel bekennen dat ik het effect van de serie spoelen nou niet spectucalair vind, ik vond de winst van het vervangen van de condensatoren veel groter!

hifiman

En omdat het vandaag zondag is doe ik er nog even een foto bij van de speakers in kwestie  :)

searcher

Ik ben zeer benieuwd , je lijkt Hans Kazaan wel je tovert steeds weer een andere sound uit je
installatie. ;D

Verander je het karakter niet van je Paradigm,.. ::)

mvg Searcher

hifiman

Citaat van: searcher op augustus  2, 2006, 19:36:49
Verander je het karakter niet van je Paradigm,.. ::)
Jawel, hij is een stuk braver geworden  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juli 29, 2006, 18:31:48
Hier een foto van de nieuwe spoelen, een Tritec voor de mid sectie en een HQ spoel voor de laag sectie. Een Tritec voor de laag sectie zou gezien de waarde echt te groot en te duur worden.

Links zie je de oude spoelen en rechts de vervangende nieuwe spoelen.

Het verschil met de oude is natuurlijk erg groot. Maar je keuze van spoelen verbaast mij. Ik zou een Tritec juist aanbevelen voor het laag en een luchtspoel voor het midden. Die HQ spoel zou ik nooit toepassen, want dan zit je toch weer met een ferrokern en alle narigheid die dat geeft (snelle verzadiging en veel meer vervorming)... ::)

Maar goed, wie ben ik. Het zit allemaal al in elkaar en het klinkt nu beter dan origineel. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

stuiv

CiteerIk zou een Tritec juist aanbevelen voor het laag en een luchtspoel voor het midden

De tritec is een luchtspoel.

Audiofiel

Citaat van: stuiv op augustus  2, 2006, 20:19:11
De tritec is een luchtspoel.

Dat snap ik ook. Maar geen gewone luchtspoel. Net als een MKP Plus geen gewone MKP is.

Maar voor de (overbodige) volledigheid: met 'luchtspoel' in mijn post bedoel ik dus een gewone luchtspoel, niet een speciale. Ik denk dat de meeste zelfbouwers dat wel begrijpen. ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  2, 2006, 19:59:51
Het verschil met de oude is natuurlijk erg groot. Maar je keuze van spoelen verbaast mij. Ik zou een Tritec juist aanbevelen voor het laag en een luchtspoel voor het midden. Die HQ spoel zou ik nooit toepassen, want dan zit je toch weer met een ferrokern en alle narigheid die dat geeft (snelle verzadiging en veel meer vervorming)... ::)
Hoi Arjen,

Ik ben tot de keuze van deze spoelen gekomen om de volgende redenen:
- geluisterd naar het advies van Speaker & Co, zij hebben veel ervaring hiermee en ik niet
- een Tritec is een luchtspoel en wel eentje van heel hoge kwaliteit en is dus voor de midrange sectie gebruikt
- voor het laag is een 6,8 mH spoel nodig , een luchtspoel is hiervoor niet aan te raden vanwege prijs (het moest wel leuk blijven..), grootte (past niet meer in de kastopening) en het feit dat de ohmse weerstand van de spoel dan te hoog wordt (voor een laag sectie) en daarmee de dempingsfactor. En ja het is om die reden een kernspoel maar wel eentje van een hogere kwaliteit dan degene die oorspronkelijk in het filter zat.

Citaat van: Audiofiel op augustus  2, 2006, 19:59:51
Maar goed, wie ben ik. Het zit allemaal al in elkaar en het klinkt nu beter dan origineel. ;D
Jij bent audiofiel, ik ben audioloog en samen lijden we aan de audioritus  ;D

hifiman

Van de website van Speaker en Co:

Tritec spoelen
Nieuw in ons assortiment zijn de Tritec spoelen, deze luchtspoelen worden gemaakt van 7 strengen die concentrisch ten
opzichte van elkaar geplaatst worden. Elke streng bestaat uit een groot aantal ten opzichte van elkaar geïsoleerde draadjes, die
samen getwist worden tot een dikke streng waar vervolgens een spoel van gewikkeld wordt. De voordelen op zijn legio zoals
een lage se weerstand, zeer laag skineffect, geen verzadigingsverschijnselen, geen hysteresis lus, constante inductie bij
spanningswisseling en een constante inductie bij een belastingswisseling. Deze spoelen zijn leverbaar in 3 kwaliteiten.

HQ spoelen
De KERNSPOEL met de beste prijskwaliteit verhouding is de HQ-spoel. (Zie ook test Elektuur special 7) Wij zijn zo overtuigd
van de kwaliteit van deze spoel dat onze Trapezium serie vanaf heden standaard uitgerust wordt met de HQ spoel.

Audiofiel

Hoi Ronald,

Ik dacht ook al dat het advies van Speaker & Co doorslaggevend zou zijn, maar mijn ervaring met die zelfbouwzaken is dat ze erg naar de 'specs' van de onderdelen kijken in plaats van de klankmatige eigenschappen.

Citaat van: Audioloog op augustus  3, 2006, 08:27:28
Tritec spoelen
Nieuw in ons assortiment zijn de Tritec spoelen, deze luchtspoelen worden gemaakt van 7 strengen die concentrisch ten opzichte van elkaar geplaatst worden. Elke streng bestaat uit een groot aantal ten opzichte van elkaar geïsoleerde draadjes, die samen getwist worden tot een dikke streng waar vervolgens een spoel van gewikkeld wordt. De voordelen op zijn legio zoals een lage ohmse weerstand, zeer laag skineffect, geen verzadigingsverschijnselen, geen hysteresis lus, constante inductie bij
spanningswisseling en een constante inductie bij een belastingswisseling. Deze spoelen zijn leverbaar in 3 kwaliteiten.

De voordelen van deze spoel is wat je liefst in het laag nodig hebt. ;)

Ik vind zelf een tritec in het middengebied wat meer terughoudend dan een gewone luchtspoel, terwijl hij in het laaggebied meestal een stuk strakker klinkt.

En die HQ spoel mag dan wel een goede kernspoel genoemd worden, maar het blijft een kernspoel. En die vervormen fors en verzadigen extreem. :-X

Maar het is heel erg leuk dat je er mee bezig bent geweest. Ten eerste heb je je kennisgebied weer vergroot, heb je ook eens aan luidsprekers geknutseld, en heb je tenslotte een beter resultaat dan waar je mee begon: een geslaagde actie dus!  :D

Bij de volgende speakers kun je altijd nog wat verder gaan. Of natuurlijk helemaal van scratch af aan beginnen en zelf bouwen! ;)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  3, 2006, 09:12:31
Ik dacht ook al dat het advies van Speaker & Co doorslaggevend zou zijn, maar mijn ervaring met die zelfbouwzaken is dat ze erg naar de 'specs' van de onderdelen kijken in plaats van de klankmatige eigenschappen.
Als ik de (zeer enthousiaste, duidelijk zelf ook hobbyist) verkoper moest geloven beveelde hij die Tritec voor het middengebied juist aan vanwege de goede ervaringen met deze spoel.

De voordelen van deze spoel is wat je liefst in het laag nodig hebt. ;)
Tsja als je het zo leest inderdaad ja, blijft even de factor "grootte en prijs" die ik even opnieuw moet "bekijken".

Ik vind zelf een tritec in het middengebied wat meer terughoudend dan een gewone luchtspoel, terwijl hij in het laaggebied meestal een stuk strakker klinkt.
Misschien probeer ik nog wel een gewone luchtspoel dan. Wat ik alleen weer raar vind is de volgende opmerking van Speaker en Co over hun luchtspoelen:
Let op vanaf 0.68 mH zijn deze spoelen voorzien van een stift.
Wat moet ik daarvan denken? Is een stif niet feitelijk weer een kern  ???

En die HQ spoel mag dan wel een goede kernspoel genoemd worden, maar het blijft een kernspoel. En die vervormen fors en verzadigen extreem. :-X
Maak me nou niet gek, anders pak ik gelijk de soldeerbout weer uit de kast :P

Maar het is heel erg leuk dat je er mee bezig bent geweest. Ten eerste heb je je kennisgebied weer vergroot, heb je ook eens aan luidsprekers geknutseld, en heb je tenslotte een beter resultaat dan waar je mee begon: een geslaagde actie dus!  :D

Bij de volgende speakers kun je altijd nog wat verder gaan. Of natuurlijk helemaal van scratch af aan beginnen en zelf bouwen! ;)
Volgende? Als ik de huidige nog kan verbeteren, dan doe ik dat hoor, dat voorkomt misschien wel dat er een "volgende" komt en dat bespaart weer geld  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus  3, 2006, 10:38:22
Als ik de (zeer enthousiaste, duidelijk zelf ook hobbyist) verkoper moest geloven beveelde hij die Tritec voor het middengebied juist aan vanwege de goede ervaringen met deze spoel.

Dat kan best hoor, zoveel mensen zoveel meningen.

CiteerMisschien probeer ik nog wel een gewone luchtspoel dan. Wat ik alleen weer raar vind is de volgende opmerking van Speaker en Co over hun luchtspoelen:
Let op vanaf 0.68 mH zijn deze spoelen voorzien van een stift.
Wat moet ik daarvan denken? Is een stif niet feitelijk weer een kern  ???

Inderdaad. Maar naast de verschillende waardes heb je ook verschillende tabellen. Je kunt dikkere spoelen nemen voor een lagere weerstand, zie de tabel van bijvoorbeeld Speakerland. Bovendien is weerstand maar 1 van de variabelen. Ik lever liever iets aan weerstand in als ik daar de verzadiging/vervorming mee kan terugdringen.

En als je per sé met luchtspoelen er niet uit komt, dan zijn er nog de trafokernspoelen en de Corobarspoelen die beter presteren.

CiteerMaak me nou niet gek, anders pak ik gelijk de soldeerbout weer uit de kast :P
Volgende? Als ik de huidige nog kan verbeteren, dan doe ik dat hoor, dat voorkomt misschien wel dat er een "volgende" komt en dat bespaart weer geld  ;D

Ik wil je zeker niet gek maken. ;D

(edit: de directe links werken kennelijk niet meer na 1 sessie) :-[

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  3, 2006, 10:55:55
En als je per sé met luchtspoelen er niet uit komt, dan zijn er nog de trafokernspoelen en de Corobarspoelen die beter presteren.
Beter presteren dan wat? De Tritec of de HQ spoel ?

Audiofiel

De HQ. De verzadiging en vervorming zijn iets minder erg.

Maar hoe dik is jouw HQ spoel eigenlijk? Ik zie alleen bij de 0,71 mm dat er een kern in gaat vanaf 0,68 mH... ::)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  3, 2006, 11:01:54
De HQ. De verzadiging en vervorming zijn iets minder erg.
Ok.

Maar hoe dik is jouw HQ spoel eigenlijk?
Ik heb de 5,6 mH van 13 euro. Die heeft een draad van 1,40 mm2 dik.

Ik zie alleen bij de 0,71 mm dat er een kern in gaat vanaf 0,68 mH... ::)
Ja bij nader inzien intepreteer ik het ook zo, vind het er wat onduidelijk staan.

Deleted member

Trafokern heb ik in de Format's. Dat is een loodzwaar gigantisch apparaat waar je dus wel ruimte voor moet hebben.

hifiman

Citaat van: Antoine op augustus  3, 2006, 13:09:18
Trafokern heb ik in de Format's. Dat is een loodzwaar gigantisch apparaat waar je dus wel ruimte voor moet hebben.
Ik zag het op de foto ja. Gewicht is het probleem niet (staat op bodem speakerkast) maar dan zit je dus weer met een spoel met een kern   ::)

Niet actief

Citaat van: Audioloog op augustus  3, 2006, 13:18:06
Gewicht is het probleem niet (staat op bodem speakerkast) maar dan zit je dus weer met een spoel met een kern   ::)

Dat is waar, maar geen verzadiging en een zeer lage eigen weerstand zijn waar het echt om gaat en dat zit wel goed met een trafokern.
Niettemin, als je van plan bent om zo'n bedrag uit te geven lijkt mij een goede luchtspoel nog altijd te verkiezen. Anderzijds, 120 euro voor een 6,8mH is ook niet niks, om maar een voorbeeld te noemen.

Toine.

hifiman

De jury is er uit (na een nacht lang woelen en draaien)  ;D

Wat betreft de spoel voor het laag: als ik kijk naar prijs/kwaliteit verhouding dan heb ik denk ik nog steeds een goede keuze gemaakt, zeker tov de spoel die er oorspronkelijk in zat. Dat neemt niet weg dat het inderdaad nog een stuk beter kan echter ik vind de prijs (geld dus) die ik daarvoor moet betalen op dit moment even wat te hoog. Een upgrade die wellicht in de toekomst nog gedaan gaat worden (en dan zal het wel de trafokern spoel gaan worden).

Wat betreft de spoel voor het middengebied:
De jury heeft bepaald dat dit nog wat nader onderzoek vergt alvorens hier een uitspraak over te doen. De jury roept daarom getuige audiofiel op om de volgende vraag te beantwoorden:
Wat is nu precies gehoormatig het verschil tussen een Tritec en een gewone luchtspoel? Kunt U dat wat nader omschrijven?

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus  4, 2006, 08:35:21
De jury is er uit (na een nacht lang woelen en draaien)  ;D

Wat betreft de spoel voor het laag: als ik kijk naar prijs/kwaliteit verhouding dan heb ik denk ik nog steeds een goede keuze gemaakt, zeker tov de spoel die er oorspronkelijk in zat. Dat neemt niet weg dat het inderdaad nog een stuk beter kan echter ik vind de prijs (geld dus) die ik daarvoor moet betalen op dit moment even wat te hoog. Een upgrade die wellicht in de toekomst nog gedaan gaat worden (en dan zal het wel de trafokern spoel gaan worden).

LOL.  ;D ;D
**de jury krijgt applaus voor het langdurig nachtelijk beraad**

Ik denk overigens dat een trafokern of dikke luchtspoel meer geschikt is bij zeer hoogwaardige units. Volgens mij is het niet de bedoeling om bij een woofer van bijvoorbeeld 50 euro een spoel te gebruiken van 150 euro. ::)

CiteerWat betreft de spoel voor het middengebied:
De jury heeft bepaald dat dit nog wat nader onderzoek vergt alvorens hier een uitspraak over te doen. De jury roept daarom getuige audiofiel op om de volgende vraag te beantwoorden:
Wat is nu precies gehoormatig het verschil tussen een Tritec en een gewone luchtspoel? Kunt U dat wat nader omschrijven?

Wat precies het gehoormatig verschil is kan ik je niet vertellen, want dat is persoonlijk:

Maar ik kan je wel voor een experiment uitnodigen. Ik gebruik in mijn (2-weg) Dynaudio Gemini's in de huiskamer het filter met de luchtspoel in serie met de woofers en op zolder heb ik eenzelfde setje in pianolak zwart met een Tritec spoel in serie met de woofers. Beide hebben een niet noemenswaardig (klein) verschil tussen de weerstand, dus zijn goed te vergelijken. De rest van de units, bedrading, kast, bitumen en demping zijn identiek. Het filter is beide hardwired, alleen in de hoogsectie zit een andere condensator (Le Clancher versus Audyn MKP+). We kunnen een keer een afspraak maken om te vergelijken! :D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  4, 2006, 09:26:42
LOL.  ;D ;D
**de jury krijgt applaus voor het langdurig nachtelijk beraad**
Dank U. Eigenlijk gaat het wel een beetje ver dat ik in bed over filters lig te piekeren  ::)  ;D

Ik denk overigens dat een trafokern of dikke luchtspoel meer geschikt is bij zeer hoogwaardige units. Volgens mij is het niet de bedoeling om bij een woofer van bijvoorbeeld 50 euro een spoel te gebruiken van 150 euro. ::)
Ja hallo jij begon erover dat je mijn keuze raar vond  >:D Maar inderdaad, ik denk dat mijn keuze in dat licht bekeken goed is geweest en ik kan er later altijd nog eens een betere/duurdere inzetten.

Wat precies het gehoormatig verschil is kan ik je niet vertellen, want dat is persoonlijk:
Duidelijk, maar wat je zei sprak me wel aan, namelijk dat het middengebied wat terughoudender is met Tritec en dat is iets wat ik nou juist niet wil.

Maar ik kan je wel voor een experiment uitnodigen. Ik gebruik in mijn (2-weg) Dynaudio Gemini's in de huiskamer het filter met de luchtspoel in serie met de woofers en op zolder heb ik eenzelfde setje in pianolak zwart met een Tritec spoel in serie met de woofers. Beide hebben een niet noemenswaardig (klein) verschil tussen de weerstand, dus zijn goed te vergelijken. De rest van de units, bedrading, kast, bitumen en demping zijn identiek. Het filter is beide hardwired, alleen in de hoogsectie zit een andere condensator (Le Clancher versus Audyn MKP+). We kunnen een keer een afspraak maken om te vergelijken! :D
Dus als ik het goed begrijp dan zijn de filters helemaal hetzelfde, op de spoel, de condensator en de weerstand na  >:D LOL  ;D

Maar even serieus, ja ik heb wel interesse. Leuk aanbod!  :D
Ik zal je wel even een PM sturen  8)

Audiotwin

De aanklager wil ook nog wat kwijt.Ik hoor je al een tijdje over hoog en laag problemen,andere versterking,bron en kabels maar het probleem blijft.Ik denk dat je de speakers moet vervangen,dus andere speakers >:D Ik ben bang dat je blijft zoeken terwijl het zwakke punt de speakers zijn(in jou situatie dan).Is er geen mogelijkheid om eens diverse speakers thuis uit te proberen,ook om te kijken in hoeverre de akoestiek een rol speelt?

Ar
Tevredenheid!!!

hifiman

Citaat van: Ar op augustus  4, 2006, 11:35:53
De aanklager wil ook nog wat kwijt.Ik hoor je al een tijdje over hoog en laag problemen,andere versterking,bron en kabels maar het probleem blijft.Ik denk dat je de speakers moet vervangen,dus andere speakers >:D Ik ben bang dat je blijft zoeken terwijl het zwakke punt de speakers zijn(in jou situatie dan).Is er geen mogelijkheid om eens diverse speakers thuis uit te proberen,ook om te kijken in hoeverre de akoestiek een rol speelt?

Ar
Hoho hier wil ik even tegen in gaan. HET probleem blijft zeg je. Dat is nogal generaliserend. Ik heb op dit moment maar 1 probleem en dat is het sublaag probleem (akoustiek inderdaad), dat is het enige probleem wat "blijft", de rest is opgelost (maar kan altijd beter...).

Andere apparatuur zit er om financiele redenen voorlopig helaas even niet in.. Andere speakers (en dan monitors ipv vloerstaanders) is in de toekomst inderdaad een optie.

Ronald