Advies gevraagd... 2 versterker op 1 luidspreker set

Gestart door peterrr, mei 28, 2006, 10:39:56

Vorige topic - Volgende topic

peterrr

Goedendag, mede ht`rs,

Zoals het topic al zegt zou ik graag wat advies hebben,n.l

Ik ben sinds een paar dagen een gelukkige bezitter van primaluna "prologue one"
En je raad het al de marantz reciever en de primaluna zitten natuurlijk allebei op de fronts.

De fronts hebben wel 2 sets inputs (biwire/biamp of een verbindings plaatje).
Op dit moment plug ik steeds even om. Ik weet niet of het KWAAD kan ze te laten zitten,
dus doe ik dat maar even niet!

Nu zal ik niet de enigste zijn met dit "luxe probleem" maar lastig is het wel ::)
Zijn er redelijk betaalbare switchen of zoiets of kan ik het gewoon laten zitten.

En ja ik ben electrotechneut, en ken de wet van OHM  :-X

afwachtend..............groet peter

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

luistervinkje

Ik was afgelopen week in Ureterp (friesland) waar een winkelier ( naam even vergeten, Bruinsma??, maar er is er maar 1 hifi-winkel) die deze constructie had met een schakelkastje waaraan hij een stereo en een suround systeem had hangen aan 1 stel front s .
Hij verkocht deze schakelkastjes voor 50,00 euro als de klanten apparatuur bij hem kochten en het losse kastje verkocht hij volgens mij voor 80,00 euro en het zag er best wel degelijk uit .
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

peterrr

Bedankt "vinkje"

Maar inderdaad zoiets zal het wel moeten zijn "bruinsma" zei je... even goooglen

mvgrt peter

luistervinkje

Citaat van: peterrr op mei 28, 2006, 10:58:17
Bedankt "vinkje"

Maar inderdaad zoiets zal het wel moeten zijn "bruinsma" zei je... even goooglen

mvgrt peter

Nee , het is geen Bruinsma maar Westerhuis ;)
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

nomat

Citaat van: peterrr op mei 28, 2006, 10:39:56
Op dit moment plug ik steeds even om. Ik weet niet of het KWAAD kan ze te laten zitten,
dus doe ik dat maar even niet!

het is niet verstandig om beide versterkers aangesloten te laten op 1 speakerpaar  ::)
hierover is volgens mij al een en ander te vinden op dit forum wat dit met je versterker kan doen  :'(
schakelkastje lijkt inderdaad de beste optie om schade te voorkomen
Harman/Kardon HK970 + TU970 + HD970 + DVD22 + Canton Ergo RCL (zonder RC module)

G73

Had je mijn oplossing ook al eens geprobeerd? Surround receiver via de pre outs (fronts) aansluiten op een line in van je stereo versterker. CD aansluiten op deze laatste, dvd op je receiver. Voordeel: geen schakelkastje, (slechtere) voorversterker surround omzeilt. Nadeel: voor surround telkens de volumeknop stereo op vooraf bepaalde stand zetten (bijv. "12 uur").

Bart 

peterrr

Hoi, Bart

Dit is voor mij geen optie want aan pre outs van receiver hangen monoblokken.
Nietemin het is weer een optie, zo hoor je nog eens creatieve dingen.

Maar om met films ook nog die "buizenkachel" mee te laten draaien  ;D

P.S goede avatar  ;D

Als iemand trouwens een linkje weet of zo van een schakelkastje dan hou ik me aan bevolen.

groet peterr

garmtz

Aansluiten van 2 versterkers op 1 speaker gaat direct fout. De versterkers sluiten elkaar kort en je kunt 1 of 2 versterkers opblazen. Voordeel van de schakelkast is exact dezelfde versterking op alle kanalen in surround. Dit maakt veel meer uit dan de meesten beseffen. Je hebt dan ook geen gehannes met dubbele volumeregeling.

Nog een suggestie: dubbele speakerkabels (per versterker eentje). Rust die uit met banaanstekkers en je kunt heel gemakkelijk ompluggen!

luistervinkje

Citaat van: nomat op mei 28, 2006, 12:07:14
het is niet verstandig om beide versterkers aangesloten te laten op 1 speakerpaar  ::)
hierover is volgens mij al een en ander te vinden op dit forum wat dit met je versterker kan doen  :'(
schakelkastje lijkt inderdaad de beste optie om schade te voorkomen

O Ja , het schakel kastje wat ik bedoel was ook nog beveiligd , zodat je niet per ongeluk 2 versterkers op de luidsprekers had staan.

peterrr

Hoi Garmzt,

Voor wat je vertelde was ook al bang, (parrallele weerstanden) en op dit moment plug steeds om.
Het was al bi wired.
maar ik ben bang dat "Ik" dat eens vergeet ( of als vrouwlief denkt  hee... de radio doet het niet en ziet 2 banaan plugjes hangen  :'()

Dus een schakel kastje? op het net zie ik alleen maar speaker schakel kastjes.

bedankt voor je reactie. groet peterr

@luistervinkje Ik zal proberen via de mail of telefoon proberen of die firma misschien verzend. (tis nogal ver)

G73

Hoi Peterr,

Die "buizenkachel" heb ik op proef. De ook door mij verwachte overmatige warmteproduktie valt erg mee moet ik zeggen (buis alleen in voorversterker, eindtrap: transistoren). Deze moet in de plaats komen van mijn twee kanaals rotel eindbak (wordt ingeruild). Ik luister veel meer in stereo dan surround. Mijn muziek klinkt al beter nu. Waarschijnlijk ruil ik tzt mijn cd speler ook in voor een vincent (cd6 of cd 1.1). Surround: ach, ik ben steeds minder fan van rotel aan het worden.

@Garmtz:
mijn ervaring met banaanstekkers is dat het geluid er niet beter van wordt. Alles blootdraads aansluiten vind ik mooier. Bovendien: "jaar in jaar uit plug in plug uit" lijkt mij niet goed voor die speakeringangen. Voor de goede orde, jou opmerking over mogelijke schade voor een van de versterkers slaat toch op Peterr en niet op mij? Mijn luidsprekers zitten alleen verbonden met de vincent.

groeten,
Bart

garmtz

Citaat van: B-art op mei 28, 2006, 23:55:01
Voor de goede orde, jou opmerking over mogelijke schade voor een van de versterkers slaat toch op Peterr en niet op mij? Mijn luidsprekers zitten alleen verbonden met de vincent.

Mijn opmerking geldt gewoon in het algemeen, niet specifiek op jou of peterr.