stereo in 4x3 meter

Gestart door Alex1980, mei 22, 2006, 00:27:24

Vorige topic - Volgende topic

Alex1980

Hallo,

Ik ben van plan mijn stereo te schijden van surround. Probleem is dat ik daarvoor alleen een kamer van 3x4 meter tot mijn beschikking heb. Versterker is een van medevoort ma 240. sacd de sa8400VM van marantz en speakers moet ik nog aanschaffen. Heeft iemand ervaring, of kan iemand me vertellen of het mogelijk is een goed geluid in deze kleine ruimte te creeren?
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Rody

Alex1980

dat is een snelle reactie...Kun je dat misschien ook onderbouwen?
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Alco

Citeerkan iemand me vertellen of het mogelijk is een goed geluid in deze kleine ruimte te creeren?

Dat is wel degelijk mogelijk.
De mooiste set die ik tot nu toe heb gehoord (ongeacht prijs!) staat bij een kennis van mij,
in een (voormalig slaap)kamertje van ongeveer dezelfde afmetingen.  (complete AudioNote set)

Ik zou in dit geval wel kiezen voor luidsprekers die niet teveel ruimte nodig hebben en dus redelijk dicht tegen de achterwand geplaatst kunnen worden.
Dit gaat dan wellicht iets ten koste van de diepte in 't geluid, maar voorkomt een overheersend laag.

Dus ik zou gaan zoeken naar een basreflex type met bij voorkeur de poort aan de voorkant of (nog beter!)
een gesloten kast systeem.
Zowieso zou ik in dit geval ook kiezen voor kleinere speakers, op stands.

Wat is trouwens je budget ?

Mvg,
Alco
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alex1980

Ik zou het budget willen stellen op +/- €1250,=. Een kleine uitloop is wel mogelijk. Het maakt me niet zoveel uit of ik nieuwe of gebruikte speakers ga kopen. Voor dat geld zou ik een set B&W 805N gebruikt kunnen krijgen. Maar de zelfbouwspeaker van scan peak (A4 monitor) spreekt me ook zeer aan. Zeker met de tweeter die ook in de ultimo wordt gebruikt. Andere voorstellen zijn van harte welkom, aangezien ik meerdere speakers wil gaan vergelijken.

/Alex

Alco

CiteerVoor dat geld zou ik een set B&W 805N gebruikt kunnen krijgen

Ik heb eind vorig jaar een setje B&W N805's thuis kunnen proberen, i.c.m een Van Medevoort MA222 versterker.
Het geheel zag er prachtig uit. (met name uiteraard de looks en afwerking van de B&W's)

De N805 hebben inderdaad 't voordeel dat ze niet zo gevoelig zijn voor plaatsing.
Ze kunnen redelijk dicht t.o.v. de achterwand staan.

Ik vond de combinatie VM en de N805 echter hopeloos.
Het klonk mij veel te soft,terughoudend, weinig dynamiek, niet open genoeg, en to be honest...slaapverwekkend.
Ik miste de nodige sprankeling in 't hoog en openheid/transparantie.

Enkele maanden geleden nog 1x een setje B&W N805's geprobeerd op m'n Naim Nait-5i,
maar ook dit was niet veel beter.
Bij een Nautilus dealer nog eenmaal de nieuwe N805S mogen beluisteren op een Linn set,
maar dat klonkt nog saaier/donkerder dan bij mij thuis.

Wat in een kleine ruimte wellicht ook erg goed zou kunnen klinken is bijvoorbeeld:

De Harbeth HL-P3es

(toegegeven, het zijn geen beauties als de B&W's, maar klankmatig.... :) )

Of 'n andere optie, de Totem Mite

Of,...een speaker die zondermeer in een dergelijke kleine ruimte past is de Naim N-Sats

Het uiterlijk is wel iets persoonlijks. Kan me voorstellen dat mensen ze niet zo mooi vinden,
en met name de stands.
Het is echter wel een speaker die ontworpen is voor kleine ruimtes, dicht tegen de wand kan/moet,
en een gesloten kast heeft, dus geen bas-gedreun.

Ze zijn er in maple, kersen en hoogglans-zwart, en kosten 990,- euro p.p.

Zie hier een setje N-Sats op bijbehorende stands, in een eveneens kleine kamer:

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Rody

Ik zou idd een niet al te grote speaker nemen. Lagere tonen geven sneller problemen in een kleinere kamer naar mijn ervaring.
Als alternatief voor een 2e hands B&W 805: Onix Reference 1 (bookshelf), of Onix Reference 1.5/1.8 :)

PaulSQ

Mijn kamer is net zo klein als jouw toekomstige ruimte. Mijn ervaring is dat je niet bang moet zijn om relatief dicht op de speakers te zitten en deze ook relatief dicht bij elkaar te plaatsen. Als je speakers níet voor een kale wand staan te spelen heeft dit een erg positieve invloed op je geluid www.soundscapes.nu voor oplossingen ;)

Verder sluit ik mij aan bij de overige opmerkingen, behalve dat ik niet noodzakelijk zou kiezen voor een kleine speaker op stand. Mijn voorkeur na 1/2 jaar gespeeld te hebben met een kleine bassreflexspeaker op stand (vifa premium 11) is een wat groter systeem met gesloten laag.
Ik wil de vifa's dan ook uitbreiden naar een 3weg systeem met een 8 inch seas l21 voor een wat dun (want vroeg en flauw afvallend) gesloten laag hetgeen het denk ik erg lekker moet doen in een kleine ruimte.

De scanspeak A4 zou ik zeker overwegen als je meerdere redenen hebt om voor een kleine speaker te kiezen!

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Alex1980

De enige reden dat ik een kleine speaker zoek is de kleine ruimte. Voor derest: Bedankt voor de reacties. Ik ga nu uitzoeken waar ik de speakers kan gaan beluisteren. De originele scan speak A4 moet ook een eindje van de muur. Misschien is het nog mogelijk om de bassreflex poort aan de voorzijde te zetten.

Rob Eric Blank

Quad heeft een aantal leuke boekenplank modellen en die heb ik gister toevallig beluisterd op een Marantz PM-7001 KI en dat beviel mij uiterst goed. Het was de 12L serie en ik vond deze uiterst goed presteren en een vol geluid geven. Niet teveel laag geluid, dus een sub kun je altijd aanschaffen ter ondersteuning.

FrankB

Sonus Faber concertino is ook een mooie speaker! Mooi ritmisch, lekker muzikaal.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

myself

probeer de B&W 805 eens met een wat minder 'donkere' versterker. Bijv met Primaire, Arcam, Musical Fidelity etc want waar jij naar opzoek bent kunnen ze echt wel brengen
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

graafke

Citaat van: FrenkB op juni  2, 2006, 10:21:32
Sonus Faber concertino is ook een mooie speaker! Mooi ritmisch, lekker muzikaal.

Helemaal mee eens bij mij staan ze ook in mijn slaapkamer gaat prima!