Crystalio II doorlopende review en indrukken

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 27, 2006, 13:43:10

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Ik neem jouw posts niet altijd meer helemaal serieus om eerlijk te zijn, met alle respect.
Een tijd geleden hebben we de discussie al eens gehad dat je geen microjudder meer zag en dat dit verleden tijd was.
Een maand later poste je dat met de nieuwe versie van reclock het nog beter was geworden, maw er was dus wel microjudder aanwezig.

zoals je mischien weet verkopen we al een paar jaartjes PC's en HTPC's, sterker we hebben een hele lijn van die dingen die op maat gemaakt worden, hoewel met dingen als MCE en de ontwikkelingen van oa Nvidea het allemaal enorm verbeterd is blijf je zitten met het probleem dat je met een PC werkt en een PC is gewoon niet gemaakt als high-end audio of video device.

Wil niet zeggen dat je inderdaad voor een fractie van het geld een fantastische oplossing hebt.

Er zit echter veel meer aan de scalers dan alleen PUUR beeldkwaliteit.
Connectivity, en user friendly besturing zijn maar een paar extra dingen.
Een HTPC is zeer beperkt met zijn aansluitingen, en uitgangen.

Zouden we puur naar de beeldkwaliteit kijken van DVD filmmateriaal dan zul je waarschijnlijk met een HTPC een zeer goed plaatje neer zetten, maar niet beter dan een dedicated scaler, maar inderdaad voor het geld een zeer grote bang for the buck.

Echter nogmaals de sprong van de Crystalio I naar de Gennum chipset van de Crystalio II is vooral qua diepte een grote en ook qua rust in grote kleurvlakken, als ik nu omschakel naar DCDi op bv monsters inc zie ik gewoon meer ruis dan bij de Gennum, daarnaast is de Gennum ook nog eens een stukje scherper en heeft hij meer diepte.

één van de dingen die me altijd heeft opgevallen trouwens in HTPC vs dedicated scaler is de diepte, bij de overstap van de PSM-1 naar de HTPC H3DII was eigenlijk de eerste keer dat het andersom was.
Van de H3DII naar de Crystalio was echter wederom de scaler de winnaar.
En nu is de diepte dus nog extremer toegenomen.

Je moet het inderdaad eerst gaan bekijken voordat je een mening geeft, zoals eerder aangegeven kom ik met de calibraties meerdere volledig getweakde HT-PC's tegen met de meest moderne codecs, wat me elke keer weer opvalt is echter dat (en dat zal met mij te maken hebben :D) als ik de calibratie doe er of een resolutie niet helemaal goed zit, of de autoswitch van 50 naar 60hz werkt niet vlekkeloos of het hele ding blokkeerd op mijn calibratie DVD, vaak is een reset genoeg om het spul weer te laten draaien, maar goed ik heb die tijd dus gehad en wil nu gewoon een scaler aanzetten daar AL mijn apparatuur op zetten van Xbox tot HD receiver en MB200 en genieten met ELKE keer EXACT hetzelfde beeld.

En vooral op die aansluitingen begint de HTPC nu gewoon terrein te verliezen.
Even op een rijtje wat ik gebruik:

Xbox op 480P/576P/720P/1080i/576i/480i (van alle verschillende inputs merk ik niets, de Crystalio II switched bij alles volledig automatisch naar de benodigde eindresolutie via rules, dus IF input = than output =)
DVD speler op 480i/576i SDI
MB200 HDMI (wederom zelfde rits als de Xbox)
Pace HD receiver HDMI (720P/576i/1080i)
HD-DVD/BD player (coming soon) zie zelfde reeks als Xbox maar nu ook 1080P/24 etc. wederom de Crystalio II kan ook met 1080P24 overweg
Normale sat receiver (576i via RGBs)
LD speler s-video
Tele2 voetbal decoder s-video

Zoals je ziet een redelijke waslijst met inputs en formaten.
met de crystalio I werd ik soms al gek van de verschillende outputs aangezien die alleen maar switched tussen PAL/NTSC.

Met de huidige output regen van formaten is het een absoluut genot om te werken met rules.

Daarnaast moet ik nog een HTPC zien met een HD-SDI input :D

Maar goed, nogmaals je betaald er ook voor.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Trouwens als aanvulling, ik heb net zoveel (zei niet meer) commerciele belangen bij PC's
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Grindtegel

Mijn opmerking mbt de Barco had meer te maken met het geklungel van een htpc dan de barco zelf. Aan de barco zelf deed ik niet veel, maar met mijn pc lig ik altijd te sukkelen. Ik dacht dat de mb100 een soort van snazio mediaplayer was maar dan van betere kwaliteit. Nu wordt iedere keer de Crystalio erbij genoemd. De mb100/200 werkt toch ook zonder de scaler? Dus rechtstreeks op een projector aansluiten.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

jaco

Ja, je kunt een MediaBox direct op een projector aansluiten.

Wat Frank hier bedoeld is de Mediabox 1080i50, 1080i60, 720P50 of 720P60 uit te laten geven (native wat de af te spelen stream is) en dan de Crystalio 2 gebruiken om het signaal dan automatisch weer te geven op voorkeurs resoluties.

Wil je een Mediabox direct aansluiten op een projector, dan kom je voor wat betreft de-interlacing terecht bij een BOB implementatie van de Sigma chipset. Of je kiest er voor om ook de native stream weer te geven, dus 720P50/60 of 1080i50/60.

Je kunt fysiek door middel van een VGA of een HDMI kabel naar je projector toe.
Over de VGA interface kant of RGB of Component weergegeven worden.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Ik heb de combinatie MB200/100 en CrystalioII in deze review omdat de CII zometeen een gelijke Mediaplayer krijgt als de MB200 vandaar.

De MB200 is zoals Jaco aangeeft gewoon los te gebruiken.
Custom installer

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Kjelt

Citaat van: jaco op mei  4, 2006, 10:39:11
Ja, je kunt een MediaBox direct op een projector aansluiten.

Wil je een Mediabox direct aansluiten op een projector, dan kom je voor wat betreft de-interlacing terecht bij een BOB implementatie van de Sigma chipset.

En hoe ziet DAT er dan uit? Dus 1080i de MB200 in en 720p er uit? Gaat de sigma chipset dan ook (zoals zovele anderen) de 1080i eerst naar 480p of 540p terugscalen en vervolgens weer upscalen naar 720p of kan deze dit wel netjes in 1 keer?

Del member

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  4, 2006, 09:44:04
Ik neem jouw posts niet altijd meer helemaal serieus om eerlijk te zijn, met alle respect.
Een tijd geleden hebben we de discussie al eens gehad dat je geen microjudder meer zag en dat dit verleden tijd was.
Een maand later poste je dat met de nieuwe versie van reclock het nog beter was geworden, maw er was dus wel microjudder aanwezig.

Nu is het menens .... met een gestripte XP, een geluidskaart met deftige latency en de juiste refresh rate instellingen kan je een volledig stutter/judder/microjudder free PC bouwen. Ik moet echt zoeken naar momenten waar het beeld hapert. Ik vind ze niet meer.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  4, 2006, 09:44:04

zoals je mischien weet verkopen we al een paar jaartjes PC's en HTPC's, sterker we hebben een hele lijn van die dingen die op maat gemaakt worden, hoewel met dingen als MCE en de ontwikkelingen van oa Nvidea het allemaal enorm verbeterd is blijf je zitten met het probleem dat je met een PC werkt en een PC is gewoon niet gemaakt als high-end audio of video device.

Wil niet zeggen dat je inderdaad voor een fractie van het geld een fantastische oplossing hebt.

Er zit echter veel meer aan de scalers dan alleen PUUR beeldkwaliteit.
Connectivity, en user friendly besturing zijn maar een paar extra dingen.
Een HTPC is zeer beperkt met zijn aansluitingen, en uitgangen.

Zouden we puur naar de beeldkwaliteit kijken van DVD filmmateriaal dan zul je waarschijnlijk met een HTPC een zeer goed plaatje neer zetten, maar niet beter dan een dedicated scaler, maar inderdaad voor het geld een zeer grote bang for the buck.

Echter nogmaals de sprong van de Crystalio I naar de Gennum chipset van de Crystalio II is vooral qua diepte een grote en ook qua rust in grote kleurvlakken, als ik nu omschakel naar DCDi op bv monsters inc zie ik gewoon meer ruis dan bij de Gennum, daarnaast is de Gennum ook nog eens een stukje scherper en heeft hij meer diepte.

één van de dingen die me altijd heeft opgevallen trouwens in HTPC vs dedicated scaler is de diepte, bij de overstap van de PSM-1 naar de HTPC H3DII was eigenlijk de eerste keer dat het andersom was.
Van de H3DII naar de Crystalio was echter wederom de scaler de winnaar.
En nu is de diepte dus nog extremer toegenomen.

Je moet het inderdaad eerst gaan bekijken voordat je een mening geeft, zoals eerder aangegeven kom ik met de calibraties meerdere volledig getweakde HT-PC's tegen met de meest moderne codecs, wat me elke keer weer opvalt is echter dat (en dat zal met mij te maken hebben :D) als ik de calibratie doe er of een resolutie niet helemaal goed zit, of de autoswitch van 50 naar 60hz werkt niet vlekkeloos of het hele ding blokkeerd op mijn calibratie DVD, vaak is een reset genoeg om het spul weer te laten draaien, maar goed ik heb die tijd dus gehad en wil nu gewoon een scaler aanzetten daar AL mijn apparatuur op zetten van Xbox tot HD receiver en MB200 en genieten met ELKE keer EXACT hetzelfde beeld.

En vooral op die aansluitingen begint de HTPC nu gewoon terrein te verliezen.
Even op een rijtje wat ik gebruik:

Xbox op 480P/576P/720P/1080i/576i/480i (van alle verschillende inputs merk ik niets, de Crystalio II switched bij alles volledig automatisch naar de benodigde eindresolutie via rules, dus IF input = than output =)
DVD speler op 480i/576i SDI
MB200 HDMI (wederom zelfde rits als de Xbox)
Pace HD receiver HDMI (720P/576i/1080i)
HD-DVD/BD player (coming soon) zie zelfde reeks als Xbox maar nu ook 1080P/24 etc. wederom de Crystalio II kan ook met 1080P24 overweg
Normale sat receiver (576i via RGBs)
LD speler s-video
Tele2 voetbal decoder s-video

Zoals je ziet een redelijke waslijst met inputs en formaten.
met de crystalio I werd ik soms al gek van de verschillende outputs aangezien die alleen maar switched tussen PAL/NTSC.

Met de huidige output regen van formaten is het een absoluut genot om te werken met rules.

Daarnaast moet ik nog een HTPC zien met een HD-SDI input :D

Maar goed, nogmaals je betaald er ook voor.

MvrGr.
Frank

HD-SDI input cards bestaan  ;D Ik heb nog een tijdje voor een SFX& HD productiehuis gewerkt die dingen zijn vlot verkrijgbaar. Anders PM sturen naar user fdewulf die kan U verder helpen.

Wat het MOETEN gaan bekijken betreft : ik moet niks, ik neem hier alles ook met een dikke korrel zout en iets wat bvb hyped was zoals een H3D-II heb ik in de levende lijve gezien en kon me mateloos storen aan de gebreken waar toen veel rond de pot gedraaid werd zoals met die driver en die instelling heb ik het niet/dan weer wel/bla bla.

Basically waar ik me toen aan stoorde (welles/nietes over de chroma issue met de H3D-II) daar stoor jij je nu bij mij aan (welles nietes judder met een HTPC) :) Bedankt om het op te merken want zelf had ik het nog niet door :)

Maar ik kan nu wel staten dat een judder/stutter free PC mogelijk is.

bart_nl

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 30, 2006, 17:01:29
Netwerk streaming kan via de MB200 ik moet daar zelf nog mee bezig.
...
OA een linux achtige structuur waarmee je dus je HDD kunt delen en benaderen via andere PC's.
ik zelf heb een setup met een fileserver zou het apparaat daarmee willen gebruiken. Heb je afspelen van media files over de ethernet verbinding (file op bijvoorbeeld NAS / PC) al geprobeerd? Bijvoorbeeld geripte DVD of HD materiaal met hogere bitrate?

J.A.F._Doorhof

NAS word vanaf juni ondersteund.
In principe moet je vanaf juni ook grote bestanden zonder problemen streamen.

@Ub4B,
Nogmaals ik zie veel HTPC's en ik blijf voorlopig gewoon bij een scaler totdat het gebruiks gemak net zo is :D
De H3DII is een ander verhaal mensen die MIJN setup hebben gezien zullen kunnen onderbouwen dat ik geen problemen heb gehad zoals op het forum onderschreef, de mensen die die problemen hadden zijn veel van opgelost toen we HD-Auxen hebben verstrekt, toen duidelijk werd dat er toch systemen waren (geen goliaths trouwens) die blijkbaar incompatible waren hebben we direct de plug uit het product getrokken.
Een product dat wij verkopen moet op alles werken en niet op sommige systemen wel en andere niet.

De Crystalio I en II mag je alleen daar niet mee vergelijken beide zijn high-end scalers, geen instappers en daar is ook het beeld en gebruikers gemak naar, als je de OSD van de II hebt gezien dan ben je direct verliefd :D
Custom installer

Grindtegel

Frank, zou je de vraag van Kjelt nog kunnen beantwoorden? Daar ben ik nl ook wel benieuwd naar.

RuudG

Citaat van: Grindtegel op mei  4, 2006, 13:35:01
Frank, zou je de vraag van Kjelt nog kunnen beantwoorden? Daar ben ik nl ook wel benieuwd naar.
Voor zover ik kan nagaan, is het antwoord onbekend doordat Sigma deze data niet verstrekt. Dat was tenminste de status enige tijd terug. Overigens zou ik me bij deinterlacing van 1080i door de MediaBox niet al te veel voorstellen. Daar is de prijsklasse niet naar.

jaco

Citaat van: Kjelt op mei  4, 2006, 12:44:04
En hoe ziet DAT er dan uit? Dus 1080i de MB200 in en 720p er uit? Gaat de sigma chipset dan ook (zoals zovele anderen) de 1080i eerst naar 480p of 540p terugscalen en vervolgens weer upscalen naar 720p of kan deze dit wel netjes in 1 keer?
Als je een stream afspeelt welke niet de native resolutie van je projector is, dan zal er ergens gescaled moeten worden.
De in de Mediaplayer gebruikte chipset is van Sigma (EM8621L)
Deze gebruikt voor zover ik weet geen geaffanceerde technieken voor de-interlacing.

Als je het nazoekt op de sigma site:brochure 8620L
Advanced Video Processing
• 32-bit OSD
• 2D graphics
• Motion adaptive deinterlacing
• Adaptive flicker filtering
• Programmable up/downscaling
• Prioritized alpha mixing

(de 8621L staat er niet meer in, maar dat is volgens mij een uitgebreidere versie van de 8620: met b.v. Ethernet)

Er staat dus wel motion adaptive deinterlacing. Maar of dat ook voor 1080i materiaal opgaat ?
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Grindtegel

O.k dat is duidelijk, maar dan nogmaals de vraag: hoe is de beeldkwaliteit van de mb100/200 (rechtstreeks op projector dus zonder crystalio/scaler) mbt dat van een programma als vlc op een htpc?

J.A.F._Doorhof

Ik kan dan alleen maar uitgaan van wat er op het forum van PMS word gemeld en dat is zeer positief.
Ik zal morgen even een MB100 aan een TW600 hangen.
Custom installer

RuudG

Citaat van: jaco op mei  4, 2006, 14:05:51
Er staat dus wel motion adaptive deinterlacing. Maar of dat ook voor 1080i materiaal opgaat ?
Even gezocht voor 1080i: alleen bob. Maar dat is overigens makkelijk te testen.

En let op dat DVD's met CSS (dus ongeveer alle commerciele DVD's) helemaal niet afgespeeld kunnen worden. Overigens is onbekend of IVCT bij DVD via vlaggen of cadencebased gaat. Voor pixelmagic blijkt dit een gesloten doos. Wel dus motion adaptive voor interlaced SD video.

Ga er dus vanuit dat 1080i interlaced video en filmsourced materiaal marginaal behandeld worden. Maar misschien vind jij het wel goed genoeg.

RuudG

Citaat van: Grindtegel op mei  4, 2006, 14:53:32
O.k dat is duidelijk, maar dan nogmaals de vraag: hoe is de beeldkwaliteit van de mb100/200 (rechtstreeks op projector dus zonder crystalio/scaler) mbt dat van een programma als vlc op een htpc?
VLC is, zoals ik al eerder zei, qua beeldkwaliteit niet veel soeps. De kracht (en vandaar de populariteit) zit er meer in dat het bijna alles afspeelt. Dus als de MBx00 een beetje normaal werkt, zal de beeldkwaliteit beter zijn.

Grindtegel

Ik had al zo'n vermoeden dat vlc niet al te best was toen ik laatst theatertek uitprobeerde. Dat gaf meteen een veel mooier beeld. Echter krijg ik TT niet meer aan de gang op mijn htpc (loopt steeds vast) en wordt ik een beetje simpel van de pc perikelen. Ik wil potverdorie gewoon mijn hd filmpjes bekijken door een druk op de knop (apparaat aan and that's it) en geen geklooi met drivers/firmware/codecs etc. Als de mb100 dat kan ben ik al halfom en als de beeldkwaliteit ook nog eens goed is, is dat helemaal geweldig.

Kjelt

Dat zoek ik dus ook maar wel met een redelijk goede resolutie want wat heeft het voor zin om HD 1080i films af te spelen en dan dezelfde kwaliteit als de dvd te krijgen?

Grindtegel

Inderdaad, vandaar mijn vraag hoe het beeld is tov een htpc, anders heeft het natuurlijk geen zin. Dan maar aan blijven klooien  ;)

Starred

Citaat van: Kjelt op mei  4, 2006, 16:18:01
Dat zoek ik dus ook maar wel met een redelijk goede resolutie want wat heeft het voor zin om HD 1080i films af te spelen en dan dezelfde kwaliteit als de dvd te krijgen?

Moet je toch maar eens gaan kijken naar het beeld wat er uit getoverd wordt. Op een snazio (en dus zeker ook een MB) is 1080i vele malen mooier dan DVD, zelfs wanneer je het 720p projecteert

williams

ik zou ook best een mediabox100 willen kopen maar is dat nu verstandig
is het niet better om te wachten tot alle kinderziekten eruit zijn
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

J.A.F._Doorhof

Het ding is volledig upgradable en werkt op dit moment perfect met de HDD intern.
Via USB2.0 werkt het ook goed, netwerk kan ik niet testen maar volgt nog.
USB2.0 is alleen wat traag soms met skippen.
Custom installer

)p(

Citaat van: Grindtegel op mei  4, 2006, 16:21:10
Inderdaad, vandaar mijn vraag hoe het beeld is tov een htpc, anders heeft het natuurlijk geen zin. Dan maar aan blijven klooien  ;)

Heb je al eens dscaler met de itvc hack geprobeerd? Je verliest met deze oplossing niets van je vertical resolutie met film materiaal en ik ben al in geen tijden meer een stream tegengekomen die problemen gaf. Het verschil tussen bobben en correcte ivtc is ook op 720p heel goed zichtbaar.

peter

FrankL

Je kunt er vanuit gaan dat een fatsoenlijke htpc met dscaler 5 en de ivtc-hack er voor film-based materiaal duidelijk beter uit zal zien dan de standalone MB100/200.

De opmerking van RuudG ("Maar voor 1080i film (99% van wat ik momenteel bekijk) zou ik een goede HTPC met DScaler5 wel eens willen vergelijken met de Crystalio II/MB200 combi.") ging heel duidelijk over de combi. Daar is het nog de vraag wat beter is, dat zou iemand moeten vergelijken.

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95