Crystalio II doorlopende review en indrukken

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 27, 2006, 13:43:10

Vorige topic - Volgende topic

MrG

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 30, 2006, 10:52:45
Voor het kopieren naar de interne HD koppel je de unit los en sluit je hem aan op de PC, hij word dan gewoon gezien als een externe USB HDD dat gaat lekker snel.

MvrGr.
Frank

Dit houdt dus in dat als ik voor de MB200 kies dat ik voor niets een netwerk heb aangelegd in mijn nieuwe huisje. Dat zou wel jammer zijn. Ligt het wel in de lijn der verwachting dat dit in de toekomst met een firmware update wel kan?
Pioneer 436XDE/Marantz DV7600/Marantz SR7500/Mordount Short Genie/Mission M30i/ Spirit of High Silver SK/ Audio Quest interlinks, HDMI, component etc / Oehlbach SW kabel

Starred

Schakelen de MB's ook automatisch tussen 50 en 60hz, of moet je dat handmatig doen?

Robbo

Misschien overzichtelijker om de Crystalio II indrukken van de Mediabox review los te koppelen ?!?

J.A.F._Doorhof

Was ook mijn eerste gedachte maar doe dat maar niet omdat de mediaplayer van de VP3800 zometeen gelijk is aan de MB200, dus dat past goed bij elkaar.

Netwerk streaming kan via de MB200 ik moet daar zelf nog mee bezig.
De versies die nu op de markt staan zijn de allereerste units, er zullen veel software updates komen die alleen maar meer en meer zullen toevoegen.
OA een linux achtige structuur waarmee je dus je HDD kunt delen en benaderen via andere PC's.

De sky is the limit :D

50 en 60hz gaat als het goed is automatisch.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Zit nu wel zwaar te twijfelen of ik mijn geliefde Snaz in de verkoop moet gooien en een MB200 moet gaan aanschaffen als tussentijdse oplossing

riwi

Citaat van: Starred op april 30, 2006, 17:15:22
Zit nu wel zwaar te twijfelen of ik mijn geliefde Snaz in de verkoop moet gooien en een MB200 moet gaan aanschaffen als tussentijdse oplossing

Daar dacht ik ook aan, maar dan zou het alleen vanwege de betere audio zijn. Kwa zwart heb ik met de Snazio geen probleem meer in ieder geval niet dat het zichtbaar is op mijn DLP'tje.
Harddisk intern/extern is voor mij niet van belang omdat ik alles stream vanaf een externe dedicated fileserver PC. Ik neem aan dat de MB200 zich gewoon gedraagd als media streaming client volgens de microsoft standaard (net als mijn Snazio).

Robbo

Netwerk streaming is voor velen (en ook mij) toch wel een must.  Ik ben benieuwd of dit zonder problemen gaat, want elke film naar de interne HDD kopieeren voor het kijken is natuurlijk niet handig.

pch

Citaat van: Robbo op april 30, 2006, 18:09:31
Netwerk streaming is voor velen (en ook mij) toch wel een must.  Ik ben benieuwd of dit zonder problemen gaat, want elke film naar de interne HDD kopieeren voor het kijken is natuurlijk niet handig.

Daar ben ik het 100% mee eens!!!

Gr. Paul.

J.A.F._Doorhof

Ik kan netwerk streaming niet uit proberen omdat ik moet aanloggen op mijn netwerk.
Jaco is er wel mee bezig geweest en dat loopt, volgende week meer testen.
Dit is trouwens iets waar nog veel uitbreidingen op komst voor zijn.

UPDATE CRYSTALIO II
Vanavond ENORM veel zitten testen met verschillende teststukjes, een korte impressie:

HD materiaal is absoluut top.
Met de Gennum chipset is een enorme stap voorwaarts tov de Crystalio I, niet zozeer in deïnterlacing want daar heb ik de I zelden tot nooit fouten zien maken, maar wel op scherpte en vooral DIEPTE (daarover zo meer).
HD staat super stil en rustig en heeft een diepte gekregen waardoor je gaat twijfelen of je nog wel naar een plat scherm kijkt :D

DVD is een ander verhaal.
Vanavond ben ik aan het switchen geweest tussen DCDi en Gennum.
En ik moet zeggen dat ik op dit moment voor film materiaal van mijn geloof af gevallen ben.
DCDi staat nu officieel UIT in film materiaal.
Dat betekend niet dat DCDi slecht is laat ik dat voorop stellen.
De Gennum implementatie in de Crystalio II is absoluut beter dan de DCDi in de II en I.
Dit is zeer goed te zien in grote vlakken met gradiants, de DCDi laat dit zeer mooi zien totdat je omschakeld naar de Gennum dan zie je pas dat het nog veel rustiger en smoother kan, het verschil is goed te zien in bv muren maar ook in close ups van gezichten.
Tevens is de scherpte van de Gennum minimaal 2 stappen beter dan de DCDi, zelfs na het fine tunen van True life (even behoorlijk wat tijd voor genomen) is de Gennum gewoon een stuk scherper.
Wil je DCDi op dezelfde scherpte krijgen is dit gewoon onmogelijk omdat het beeld dan te onrustig word van de ringing. Het is me een raadsel hoe ze dit doen aangezien true life gewoon een fantastische verscherpings tool is met enorme subtiele instellingen, de Gennum is gewoon een klasse beter.
Ook de kleurschakeringen en verzadiging is bij de Gennum een slag beter, vooral in huidtinten is het te zien dat de Gennum subtielere schakeringen laat zien dan de DCDi die HEEL overdreven soms een paar bits laat vallen (macro blocking) dit valt je NORMALITER nooit op, totdat je gaat switchen.

Wat echter vooral opvalt is de diepte in het beeld.
Dit was altijd het speerpunt van de DCDi chipset voor mij, welke chipset ik er ook naast hield, de DCDi had altijd the edge op gebied van diepte, nou...... nu dus niet meer :(
The king is dead, long live the king :D
Bij scenes van de fifth element is het enorm goed te zien als bv Bruce Willis het geweer naar zijn buurman richt.
Na het op pauze zetten van deze scene was 2x schakelen (voor de zekerheid) al meer dan genoeg om een duidelijk verschil te zien, bij de DCDi was te zien dat het geweer voor Bruce uit stak, op de Gennum is de diepte zonder twijfel 2 tot 3x zo aanwezig.

Na het doorswitchen van de bekende jump scene was het helemaal duidelijk, de huizen aan de andere kant van de straat staan duidelijk meters verder weg als bij de DCDi.

Het is ronduit FANTASTISCH dat je zonder enige twijfel op dit moment kunt zeggen dat de Gennum beter is.
De discussie dat het kan liggen aan bv de verdere scaler is uitgesloten aangezien je vrij kunt schakelen van de ene chipset naar de andere.

Moeilijk video materiaal en Divx ga ik morgen testen maar ik denk dat de DCDi instellingen van de Crystalio II in mijn geval uit zullen blijven staan.......

LET WEL !!!
Ik ben nog steeds een enorme fan van de DCDi chipset laat ik daar duidelijk in zijn, dit is zonder twijfel nog steeds een chipset die absoluut de beste kwaliteit geeft, er is alleen een nieuwere chipset genaamd Gennum :D die beter is.

De reviews online spraken al van een DVD weergave die in de buurt komt van HD, tja zover wil ik zeker niet gaan.
Ik wil het voorzichtiger zeggen.
Als ik DCDi als absolute top neem voor DVD playback in de Crystalio I
Dan is de Crystalio II met de Gennum chipset qua kleurschakeringen en diepte een exacte brug tussen HD, de scherpte is ook een stap voorwaarts.

Het is zeker geen HD kwaliteit, maar het is zeer zeker weer een druppel die met de grootste kracht uit de DVD word geperst, terwijl ik de stellige overtuiging had dat de laatste druppels er al lang uit waren geperst.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Ik heb een korte demo gehad, en ik moet zeggen dat de Crystalio 2 er erg goed uit ziet.
Zoals Frank al geschreven heeft ziet de menustructuur er erg mooi uit. Je kunt in een paar stappen naar elke instelling komen, en bij een aantal basis instellingen houd je alleen een kleine slidebar over je beeld heen.

Het beeld van de Gennum chip lijkt inderdaad zelfs iets beter dan DCDI.

Streaming met de MB200 werkt, alleen moet je PC in een workgroup zitten, en niet in een domain. Ik vermoed omdat de MB niet als gebruiker aan kan loggen (je kunt geen naam instellen, en er staat ook niet in het handboek dat je een gebruiker als "mediabox" rechten moet geven of zoiets. Het lijkt dat er helemaal geen sequrity aanwezig mag zijn.  Dat kan wellicht moeilijkheden opleveren als je de PC ook aan het internet hebt hangen, en daar niet goed filterd.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Starred

Klinkt bijzonder goed die Gennum chip. En nu nog een keer naast de Terranex oplossing houden en dan weten we zeker wie de voorlopige koning is  :)

garmtz

Ik stel graag mijn Vantage-HD ter beschikking voor een vergelijking! Liefst inclusief een test met de HQV Benchmark DVD uiteraard...  8)

Starred

Citaat van: garmtz op mei  1, 2006, 08:44:51
Ik stel graag mijn Vantage-HD ter beschikking voor een vergelijking! Liefst inclusief een test met de HQV Benchmark DVD uiteraard...  8)

Dat zou inderdaad een geweldige shootout zijn!

pch

Citaat van: Starred op mei  1, 2006, 08:51:19
Dat zou inderdaad een geweldige shootout zijn!

Maar ook objectief?
Spelen wel importeursbelangen mee dan...

Gr. Paul.

garmtz

Tuurlijk objectief, waarom niet? Misschien bij jaco? De Crystalio II is 2x zo duur en er zijn ook wel al direct verschillen qua specs. Zo zijn de in- en uitgangen van de Crystalio II wel wat luxer, maar de processing van HQV is echt erg goed. Gisteren stukje 1080i 50 Hz video gezien en GEEN ENKELE artifact kunnen ontdekken, alleen een enorme rijkdom aan details. Maar ik wil dit topic verder niet vervuilen eigenlijk... :X

Starred

Citaat van: garmtz op mei  1, 2006, 08:56:25
Maar ik wil dit topic verder niet vervuilen eigenlijk... :X

Vervuilen? Verrijken noemt men dat toch?  ;D

garmtz

jaco

Tuurlijk objectief, waarom niet? Misschien bij jaco?
Is het niet zinvoller om dit samen met Frank te gaan doen naast de Crystalio-2?
En dan liever ook de key mensen van het forum erbij om in de toekomst allerlei discussie's te voorkomen omdat we het dan in de gelijke omgeving hebben gezien.

Ik zou de Vatage heel graag willen zien, vind de Crystalio-2 vrij duur om eerlijk te zijn.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

garmtz

Citaat van: jaco op mei  1, 2006, 10:20:25
Is het niet zinvoller om dit samen met Frank te gaan doen naast de Crystalio-2?
En dan liever ook de key mensen van het forum erbij om in de toekomst allerlei discussie's te voorkomen omdat we het dan in de gelijke omgeving hebben gezien.

Ik zou de Vatage heel graag willen zien, vind de Crystalio-2 vrij duur om eerlijk te zijn.

Mijn/onze medewerking heb je.

neptune

Tuurlijk objectief, waarom niet? Misschien bij jaco? De Crystalio II is 2x zo duur en er zijn ook wel al direct verschillen qua specs. Zo zijn de in- en uitgangen van de Crystalio II wel wat luxer, maar de processing van HQV is echt erg goed. Gisteren stukje 1080i 50 Hz video gezien en GEEN ENKELE artifact kunnen ontdekken, alleen een enorme rijkdom aan details. Maar ik wil dit topic verder niet vervuilen eigenlijk... :X
Waarom heb je hem hier nog niets eens getest? lijkt me ook erg interessant
zet hier iets neer

garmtz

Citaat van: hielco op mei  1, 2006, 10:47:27
Waarom heb je hem hier nog niets eens getest? lijkt me ook erg interessant

Gebrek aan tijd! Ik zal het proberen te doen, dan kunnen we stoppen met het vervuilen van deze thread.

neptune

Citaat van: garmtz op mei  1, 2006, 10:59:19
Gebrek aan tijd! Ik zal het proberen te doen, dan kunnen we stoppen met het vervuilen van deze thread.
Goed plan!

on topic: Wat is het verschil tussen de mb100 en 200?
Ik ga wel even naar de eerder genoemde site cq forum effe inlezen ;D
zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

MB100 en MB200 hebben als verschil dat de MB200 een audioverbetering heeft.

Ik wil hier best een keer de vantage HD naast de Crystalio II zetten.
Maar dat kan wel een tijdje duren ik werk op dit moment voor mijn gevoel 10 dagen in de week :D
Custom installer

neptune

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  1, 2006, 11:11:41

Maar dat kan wel een tijdje duren ik werk op dit moment voor mijn gevoel 10 dagen in de week :D
De prijzen voor de players 499 en 399 zijn toch niet erg hoog als het hier om een kwaliteitsproduct gaat? lijken me wel goede prijzen. Oké is wel iets hoger dan de snazio die op 349 euro zit, maar die audio verbetering lijkt me wel een hele plus.
zet hier iets neer

neptune

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  1, 2006, 11:11:41

Jammer voor jou dat de week maar 7 dagen heeft :)
zet hier iets neer