Crystalio II doorlopende review en indrukken

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 27, 2006, 13:43:10

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Hier zal ik mijn eerste indrukken gaan posten van de Crystalio II.
Door een nijpend tijdgebrek zal dit de komende dagen in snippers komen, dus heb geduld.

Een paar dingen die opvallen.

ENORM veel aansluitingen, ik kan me niet indenken dat iemand dit vol krijgt.
Ook is er gekozen voor de goede BNC aansluitingen (zelfs voor Svideo) iets dat ten alle tijden mijn voorkeur krijgt.
De kast is gelijk aan de Crystalio I qua omvang, alleen worden er nu ook netjes 19" oren bijgeleverd.
ik heb hier de zwarte uitvoeren en die ziet er zeer gelikt uit, alles is net als bij de Crystalio I zeer netjes afgewerkt en gelabeld.
Een kind kan waarschijnlijk de was doen, maar daar meer over vanavond.

De AB ziet er ook zeer gelikt uit, tevens is er een 2e AB aanwezig voor de Mediaplayer welke later gereleased zal worden.
Ik zal de test zometeen uitbreiden met de MB200 review trouwens.

vanavond de product foto´s en vanavond laat een eerste indruk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

J.A.F._Doorhof

En de eerste product foto's :D

MvrGr.
Frank

en nu aansluiten natuurlijk.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Hey! BNC connectoren voor de S-Video verbinding dat heb ik buiten de proffesionele studio's om nog niet bij consumenten apparatuur gezien  O0

Starred

J.A.F._Doorhof

Ok here we go :

In de doos
2 AB's één voor de mediaplayer en één voor de Crystalio zelf.
Tevens een lange component naar BNC kabel en een Svideo naar 2x BNC kabel, en niet van een mindere kwaliteit :D
Daarnaast weer de bekende USB stick voor de bios updates.

Menu's
Om het in het engels te zeggen, this is one slick machine :D
De menu's zijn absoluut het beste dat ik ooit heb gezien in wat voor machine dan ook.
De fades tussen de keuzes en de vormgeving (kleur fonts etc) maken het een absoluut genot om mee te werken.
Het wisselen van menu opties en het instellen van settings gebeurt snel en praktisch zonder vertraging.
Het front display is ook van een totaal andere kwaliteit, waar de Crystalio I soms wat moeilijk te lezen was is de II een absoluut baken van licht, de display is enorm krachtig en goed te lezen zelfs van de andere kant van de kamer, maar goed niemand gebruikt de display omdat de OSD gewoon weg om te snoepen is. (de display kan trouwens uit).

De settings van de Crystalio II zijn gewoon teveel om hier op te noemen.
Waar het bij andere producten nog wel eens onoverzichtelijk wil worden is het hier echter goed gerangschikt en is het makkelijk te vinden.
Het aparte van de machine blijft natuurlijk de beschikking over zowel DCDi als de Gennum chipset.
DCDi heb ik al veel over verteld en ik blijf dit voor SD materiaal gewoon absoluut de top vinden, voor SD materiaal heb ik dan ook de machine op DCDi staan, voor HD materiaal op de Gennum.

Rules, live by the rules
Eén van de sterke dingen van de Crystalio vond ik altijd dat je een bron erop kon aansluiten en dat het ding zelf switchde tussen 2 opgegeven resoluties.
Wel, dat hebben ze nog steeds maar IETS uitgebreidt.

Er is een hele waslijst met rules.
Dit moet je als volgt zien, je hebt verschillende pulldownmenu's met opties en uiteindelijk kun je dit maken:
IF input = PAL than resolutie/format= 1440x1152 refresh 50hz
IF input = NTSC than resolutie/format= 1440x960 refresh 59,65hz
IF input = 1080i@50hz than format = 1080P refresh 50hz
..................................
etc etc.
En als laatste, if else than.....

Tja, dit is toch wel heel lekker, en het werkt fantastisch.
Na het rijtje ingevuld te hebben, kon ik vrolijk switchen van PAL DVD naar NTSC DVD, van 1080i50 naar 1080i60 en van de 480P van de Xbox naar de 720P van een mediaplayer, allemaal vlekkeloos vergezelt van een mooie fade out en fade in met de nieuwe resolutie.

Maar dat is niet alles, bij de rules kun je profielen aanplakken.
Zo kun je bv voor PAL en NTSC een andere kleurinstelling maken, of voor de mediabox en de Xbox een andere brightness, en deze schakelen fijn mee :D

Qua instellingen is het ook weer feest, net als met de Crystalio I hebben we alle beschikking over de Truelife settings, noise shaping etc. van de DCDi.
Maar ook de smootscaling en noise reduction van de Gennum.
Het is maar goed dat er een OSD bij de II zit anders was het onmogelijk dit allemaal goed in te stellen, bepaalde settings zijn namelijk letterlijk een scherm vol (ideaal voor de tweaker), schrikt dit je af ?
Geen probleem, er zijn ook een paar voorgekouwde settings die je kunt gebruiken, wil je fine tunen kan dit altijd later nog.

Bye bye calibratie DVD's
Nou ja, bijna dan.
De Crystalio II heeft onder het system menu een legio aan instelpatronen, van grids en pixelperfect patronen tot een contrast en helderheids instelling en grayscales.
Het handige hieraan is dat het instellen van de VELE resoluties op een CRT nu letterlijk bloedsnel gaat.
Je pakt het geheugen gaat naar de test patronen en stelt convergentie en brightness en contrast goed, en op naar de volgende setting.
Later is het sowieso verstandig de bron nog mee te calibreren, maar voor de vlotte setup is dit onbetaalbaar handig.
Maar goed dat mag ook wel voor het geld dat je voor de Crystalio II moet neertellen.

Beeldkwaliteit
Tja, wat zullen we zeggen.
Op SD materiaal is het toch weer een kleine stap voorwaarts van de Crystalio I, maar dat is minimaal.
Het enige wat echt opvalt is dat er meer diepte in het DVD beeld zit, en dat zwart detail een flinke sprong voorwaarts heeft gemaakt, bepaalde schaduw gebieden die normaliter wat vaag bleven zijn nu mooi gedetaileerd.
Waarschijnlijk hebben ze toch nog ergens wat gevonden want de gammacurve is onaangetast, de look is ook zeker hetzelfde je ziet alleen net wat meer detail in normaal zwarte vlakken. Dit is wat moeilijk uit te leggen en je moet het eigenlijk zien, de beste omschrijving is alsof er iets minder compressie op de DVD word gebruikt.

HD materiaal is een HEEL ander verhaal.
De Crystalio I deed dit zeer zeker niet slecht, maar toch waren er af en toe wat hele kleine scaling foutjes te zien. Niets om je aan te storen en het zal zeker niet het genot uit de film halen.
De Gennum bewijst nu echter voor mij dat het inderdaad waar is wat ze beweren, dit is een chipset die gemaakt is voor HD. De 1080P beelden hebben een ONGELOVELIJKE rust en scherpte, de Crystalio I gebruikte een bob techniek om van 1080i 1080P te maken wat wel zorgde voor de rust van 1080P maar wat het beeld niet scherper maakte (iets softer), de Gennum lijkt het beeld op een bijna pixelplus achtige manier op te krikken, op 1080i is er veel detail te zien, schakel je over naar 1080P via de Gennum val je letterlijk even van je stoel af.

De demo run die nu op Astra runt heeft een gedeelte met een helicopter en een skiër en hoewel dit er op de Crystalio I al zeer gelikt uit zag is het met de Gennum gewoon echt een fractie scherper en gedetaileerder, sterker je ziet gewoon duidelijk verschil tussen 1080i en 1080P waar het bij de Crystalio I een beetje dubben was, sommige gingen voor de rust van 1080P andere wilde net dat beetje meer scherpte van 1080i, bij de Gennum hoef je niet meer te twijfelen gelukkig.

Games en andere bronnen
Het word een absoluut zooitje de komende tijd.
Waar we vroeger, NTSC of PAL hadden met 50 of 60hz hebben we nu in een gemiddelde HT de volgende opties:
PAL / NTSC SD
PAL / NTSC 576P/480P
720P50
720P60
1080i50
1080i60
1080P50
1080P60

En dit word als we een beetje pech hebben met HD uitzendingen zometeen redelijk gemixed en door elkaar gehusseld.
Het feit dat de Crystalio gewoon naadloos switched tussen al deze formaten en voor mensen met bv een 720P projector gewoon alles netjes naar 720P vertaald maakt dit een scaler die ondanks zijn hoge prijs toch zeer de moeite waard zal zijn voor mensen die gewoon nog één keer een scaler willen kopen en dan klaar willen zijn.

Mijn gok is dat dit voorlopig de laatste in zijn soort zal zijn.
Er is letterlijk niets wat ik me kan indenken dat de Crystalio II op dit moment NIET doet wat echt nodig is.
Het is een sloot geld, maar ik weet zeker dat als je deze unit ziet en mee werkt je gevoel snel overslaat naar liefde op het eerste gezicht.

MvrGr.
Frank
Custom installer

J.A.F._Doorhof

En dan de MB200 mediabox.

De MB200 is niet goedkoop als je hem vergelijkt met de concurrentie, maar hij beloofd dan ook een highend product te zijn, en geen speelgoed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel wat zat te hikken tegen de prijs, en me afvroeg of dit wel slim was om zo op de markt te zetten, en nog steeds heb ik dat idee.

Toch kan ik zeer positief reviewen over de MB200.
De unit is inderdaad anders dan de andere, wat als eerste opvalt is de geluidskwaliteit, waar ik regelmatig met een Snazi gespeeld heb vond ik daar toch altijd het beeld wel redelijk maar het geluid was voor mij een behoorlijke bottleneck. De MB200 presteerd hier VER boven verwachting, met een digitale Coax naar de G68 is het geluid enorm ruimtelijk en heeft het een verschrikkelijke diepgang, het LFE kanaal klinkt los en niet gecomprimeerd en de surrounds komen goed los, ik zou bijna zeggen dat het in de buurt komt van een zeer goed loopwerk, ware het niet dat ik geen vergelijkings materiaal heb bekeken op dit moment met dezelfde soundtracks, ik zal de komende weken wel wat ISO's van DVD's op de HDD zetten en ze vergelijken met de 598 van Meridian, hoewel dat een oneerlijke strijd zal zijn ben ik benieuwd wat er gebeurt, maar ik denk dat de MB200 het er niet slecht vanaf zal brengen.

Filmpjes kijken vanaf de USB2.0 hdd gaat praktisch vlekkeloos, wel moet je goed opletten dat je een NTFS drive gebruikt met een PRIMAIRE partitie anders herkend de MB200 de HDD niet.

JPEG's kijken gaat goed maar is tergend langzaam, nu zijn mijn JPEGs groot (10MB) maar dan nog moet het sneller kunnen. MP3's afluisteren gaat perfect en ook hier verrast de geluidskwaliteit me meer dan een beetje :D

Ik heb een paar HD film fragmenten gekeken en de kwaliteit is hier echt subliem, de Snazi zet een beeld mooi neer, maar de MB200 verpletterd dit letterlijk, de diepte en detailiring van de goede HD stukken zoals bv American Idol is extreem te noemen, zwart is ook goed detaileerd en niet het zwarte gat dat het soms kan zijn met de mediaboxen.

Wat me echter het meest opviel (niet lachen) was de kwaliteit van de gedownloade kleine filmpjes, de bekende humor filmpjes die je regelmatig opgestuurd krijgt via Email, voor de grap dacht ik dat eens af te draaien en getrakteerd te worden op een blokken doos, maar dat viel reuze mee.
OK een filmpje van 320x480 word geen HD materiaal, maar vooral de wat grotere DIVX en AVI's zijn toch extreem goed te zien, een klein stukje van een DVD rip op DIVX deed me zelfs lichtelijk verbaasd uit de bank komen, mijn HD recorder van Samsung doet DIVX verdraait goed maar je ziet toch vaak nog zeer duidelijk dat het een flink aantal stappen minder is dan DVD, de MB200 gaat hier duidelijk ergens in het midden zitten. Je ziet dat het geen DVD is maar je kunt er met alle plezier naar kijken.
DIVX is ineens een stuk intressanter geworden :D

Op dit moment heb ik nog wel wat problemen met de HDMI uitgang, gedurende de 3 uur demo avond voor besloten kring :D viel het beeld een kleine 7 keer weg, geluid loopt door dus de MB200 liep gewoon, om binnen een seconde weer terug te komen. Nu heb ik tijdelijk een halfgare HDMI demo kabel van 10mtr gepakt dus ik geef niet direct de schuld aan de MB200, maar ik hou jullie even op de hoogte als de goede kabels er tussen zitten.

Bediening
De menu structuren en setups zijn goed te volgen en zien er netjes en gelikt uit.
Spoelen vanaf een USB2.0 hardeschijf is een bezigheid waar je even wat geduld voor moet hebben, het duurt een kleine 2 seconden voordat het echt gaat lopen maar dan werkt het.
Vanaf de interne HDD (die ik er nog niet in heb zitten) schijnt dit wel vlekkeloos te gaan.

Ga je gewoon een film of serie kijken heb je geen last, pauze/play werkt perfect en instant.

De MB200 is niet goedkoop maar wat ik tot nu toe heb gezien is de beeldkwaliteit en de geluidskwaliteit inderdaad wat ze beloofd hebben, absoluut een plaatsje waard in een highend setup.

MvrGr.
Frank
Custom installer

VlisChris

Lange mooie review :D
Je hebt het een aantal malen over de prijs, maar kijk ik er nu gewoon even snel overheen of heb je die niet genoemd?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kjelt

Citaat van: Christiaan Sauer op april 28, 2006, 01:19:18
Lange mooie review :D
Je hebt het een aantal malen over de prijs, maar kijk ik er nu gewoon even snel overheen of heb je die niet genoemd?

Die kun je op zijn webshop zien  ;) , klik hier bovenaan op het ITC logo.

Mooie review Frank, ben benieuwd of het nou de kabel was of toch nog een onvolwassen firmware in de MB200.
Nu is het tijd om te gaan slapen  ;D

J.A.F._Doorhof

De VPS3300 gaat kosten € 5150,00
De VPS3800 pro gaat kosten € 6099,00
Custom installer

jaco

Ik heb zojuist mijn MB200 opgehaald.
Het apparaat ziet er geweldig mooi afgewerkt uit. Beetje groter dan ik verwacht had (had het beeld van een externe HD in mijn hoofd zitten)

Ik kan/wil hem pas volgende week aansluiten. Dan laat ik mijn mening ook wel weten.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Starred

Citaat van: jaco op april 28, 2006, 16:42:34
Ik heb zojuist mijn MB200 opgehaald.
Het apparaat ziet er geweldig mooi afgewerkt uit. Beetje groter dan ik verwacht had (had het beeld van een externe HD in mijn hoofd zitten)

Ik kan/wil hem pas volgende week aansluiten. Dan laat ik mijn mening ook wel weten.

Ben erg benieuwd

MrG

Ook ik zal het op de voet volgen. Zeker de MB200. Ik ben zeer benieuwd hoe hij omgaat met het sreamen vanaf de PC.
Pioneer 436XDE/Marantz DV7600/Marantz SR7500/Mordount Short Genie/Mission M30i/ Spirit of High Silver SK/ Audio Quest interlinks, HDMI, component etc / Oehlbach SW kabel

jaco

Even aangesloten op een simpele monitor door de composiet ingang. De menu's zien er prima uit en werken redelijk snel. Morgen zal ik proberen wat te streamen van de PC.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Even een uitbreiding voor de MB200.

Vandaag veel bezig geweest met HD clips en USB2.0 en een interne HDD.
Een externe HD op USB2.0 is kietelig, ik heb er 3 en bij 2 werkt alles vlekkeloos en bij 1 is het een absolute ramp, op de PC werken ze wel allemaal goed, hoewel die ene duidelijk wat trager is (zelfde HDD's) alleen andere behuizingen.

Maxtor behuizingen werken bijna vlekkeloos.
Wat je zonder meer merkt is dat een film starten en laten lopen vanaf USB perfect gaat, pauze werkt etc.
Wil je echter spoelen, stoppen, door skippen etc. dan is het allemaal soms wat storing gevoelig.
Voor de grap heb ik de HDD eruit gehaald en in de MB200 gezet (2 minuten werk) en vanaf toen liep het geheel als een spreekwoordelijk zonnetje.

Mijn advies is dan ook ZONDER meer een HDD intern te zetten.

Een echt probleem mag dit niet zijn want.....
Wil je HD materiaal wisselen kun je heel makkelijk de MB200 aan een PC hangen via de USB kabel en alles op de interne schijf kopieren, dit gaat zoals we gewend zijn van USB2.0 bloedsnel.

Mijn eerste intentie was een paar externe HDD's te gebruiken voor het HD materiaal en die elke keer te wisselen.
Op dit moment ben ik voorlopig van plan om een interne 300GB harddisk te plaatsen en deze vol te zetten, wil ik wat anders gaan kijken haal ik van mijn PC de bestanden af en kopieer ik die naar de 300GB HDD, een film kopieert hij in ongeveer 3-4 minuten dus dat is amper een moeite.

Het werkt goed met een HDD op USB2.0 maar ik vind de interne schijf net wat beter werken met spoelen, zoeken etc.

Beeldkwaliteit van de MB200 is trouwens absoluut verbluffend, vanavond even gekeken naast een HTPC en de MB200 overtuigt in klein detail en geluid, het geluid ligt zeker op het niveau van een GOED DVD transport (meridian wint wel maar niet zo groot als ik verwacht had), beeldkwaliteit is gewoon met video materiaal absoluut subliem.
Film materiaal is moeilijk te zeggen, een film als From dusk till dawn is absoluut om je vingers bij af te likken, Spiderman 2 heb ik ondertussen verwijderd, het is beter dan DVD maar om nu te zeggen ik besteed daar mijn HDD ruimte aan terwijl ik de DVD heb staan, nee..

Video materiaal is zonder twijfel bijna allemaal raak, ronduit snoepwerk.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Kjelt

Frank:

Kun je al een vergelijking/indruk van de beeldkwaliteit vs de Snazio geven?

En kun je de interne HDD ook via het netwerk beheren (kopieren/wissen films) want mijn PC staat op een verre locatie van de ht set en het steeds afkoppelen/aankoppelen is voor mij geen goede optie.
Eventueel via de MB200 een film van het netwerk -> HDD kopieren ?

MrG

Citaat van: Kjelt op april 30, 2006, 00:27:55
Frank:

Kun je al een vergelijking/indruk van de beeldkwaliteit vs de Snazio geven?

En kun je de interne HDD ook via het netwerk beheren (kopieren/wissen films) want mijn PC staat op een verre locatie van de ht set en het steeds afkoppelen/aankoppelen is voor mij geen goede optie.
Eventueel via de MB200 een film van het netwerk -> HDD kopieren ?

Dit is ook precies wat ik wil weten ;D
Pioneer 436XDE/Marantz DV7600/Marantz SR7500/Mordount Short Genie/Mission M30i/ Spirit of High Silver SK/ Audio Quest interlinks, HDMI, component etc / Oehlbach SW kabel

pch

Dat kan hij nu juist niet volgens mij...
En dat is voor mij precies het belangrijkste!

Gr. Paul.

pch

Dat kan hij nu juist niet volgens mij...
En dat is voor mij precies het belangrijkste!
Vraag over de MB200: de betere audio-uitgangen, zit hem dat alleen in de DAC's en via de analoge audio-uitgangen of is er ook iets gedaan aan de digitale audio-uitgangen?

Gr. Paul.

pch

Ik heb het al gevonden:

The Audiophile Edition (MB200) adds a low jitter TCXO (temperature compensated crystal oscillator) to dramatically improve spaciousness, clarity, impact, and purity, providing the highest quality audio playback available in any network media player.

Digital optical, coax, and analogue connectors are all provided to deliver this high fidelity audio into any home theater or stereo system.

Gr. Paul.

neptune

Ik ben heel benieuwd welke HD- formaten de mediabox aankan?
zet hier iets neer

Starred

Kan je ook dvd rippen naar de interne HD en vervolgens vanaf de interne HD kijken op de MB200?

jaco

Voor iedereen die belangstelling heeft: lees het PMS forum
Steek er een beetje moeite in, want daar zijn alle mogelijkheden en onmogelijkheden uitgelegd.

Je kunt (nog) niet een copy slag van de PC naar de interne HD doen. Dat komt door de gebruikte chipset die wel een LAN en een IDE interface heeft, maar geen functionaliteit heeft om ertussen data over te zetten (zeg maar 2 x een input, en geen output). Er zit geen complete Linux PC in, maar slechts een chip voor decodering en een processor die deze chip controleert.
PMS heeft een roadmap op het forum staan waarin ze aankondigen dat het waarschijnlijk mogelijk wordt de HD in een Linux File formaat te formatteren, en dit dan vanaf de PC te benaderen.
Tevens willen ze toch NFS aan gaan bieden om de hogere bitrate TS files ook af te kunnen spelen.

J.A.F._Doorhof

Voor het kopieren naar de interne HD koppel je de unit los en sluit je hem aan op de PC, hij word dan gewoon gezien als een externe USB HDD dat gaat lekker snel.

ik kan de MB200 niet direct vergelijken met de Snazi, ik heb de Snazi wel een tijd geleden gezien en wat me direct opviel was het zwart probleem van de Snazi, en dat is hier niet het geval.

DVD's kun je gewoon op HDD zetten als video_ts en dan de IFO openen, je hebt dan alle menu structuren en instellingen.

Bij verkeerd geknipte TS streams kun je trouwens op media resync drukken als je lipsync delay problemen krijgt na bv een reklame knip (dit is een probleem van de TS stream trouwens niet van de MB, maar die lost het dus wel op).

MvrGr.
Frank
Custom installer

BernHardN

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100