New Way Cinema (Foto's toegevoegd 31 juli 2006 )

Gestart door pizza, april 26, 2006, 10:43:21

Vorige topic - Volgende topic

pizza

Mooi forum dit, veel informatie te vinden voor aspirant HT-bouwers.

ik ben zelf bezig met een low-budget HT voor in een kamer in mijn verbouwde bovenverdieping.
Heb al een Kenwood 9050 THX receiver op de kop getikt en een Tannoy fx6.1 set, beide 2e hands.
De Tannoy set heb ik ook in mijn huiskamer in combinatie met een NAD L70 DVD receiver, dit is mij prima bevallen.

Via dit forum al geprobeerd een geschikte projector te vinden. Als het goed is ga ik binnenkort bij een forum-lid langs om de epson TW10 te bekijken, dit zou voor mijn situatie denk ik een geschikte projector zijn.
De projector zal alleen gebruikt worden voor films en misschien een HDTV-rip van Lost of 24 zo nu en dan.
De projector zal op ongeveer 3m20 van het scherm komen te hangen aan het plafond. Het scherm komt te hangen voor een kastdeur, dus kan helaas geen fixed scherm worden, maar zal een rolscherm moeten zijn.

Ik twijfel nog tussen het aanschaffen van een normale DVD speler of wellicht een netwerkspeler zoals Kiss, zodat ik ook spullen vanaf mijn PC kan streamen.

bioscoopstoeltjes heb ik via bseated.nl aangeschaft: klassieke stoeltjes die toch erg lekker zitten.

op dit moment zit ik nog in de afwerkfase van de ruimte. hopelijk kan ik voor juni de apparatuur gaan installeren.

foto's komen later.

als iemand tips heeft m.b.t. projector/scherm dan houd ik me aanbevolen.
Kenwood KRF-X9050D DTS THX
Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H
DVD/Network player KiSS dp500
Scherm Projecta ProCinema 180x102

Jfwiet

Ik ben net als jij ook bezig met een low budget HT, zoals ik het lees word die van mij nog meer low budget dan die van jou  ;D

Ik heb ook weken op dit en op het AVS forum gelezen, wat ik er van weet is je scherm even belangrijk als je beamers zelf. Als je een vaste kamer ervoor hebt, met de ruimte ervoor is een vast scherm beter. Bij een oprol scherm heb je de kans dat je door invloed van warmte/kou en zonlicht een kromming krijgt aan de zijkant van je scherm. Wat dan weer zijn invloed heeft op je beeld.

Ik ben zelf aan het zoeken naar een HTPC om mijn beamer aan te sturen. Er zijn dan 2 dingen van belang, beeld en geluid. Met een redelijke videokaart kan je je beamer natuurlijk al tot 2048*1536 aanzwengelen. Geluid is een ander verhaal. Ik wil zelf ook MP3tjes beluisteren via de receiver.

Crosspost uit een ander topic wat ik zometeen ga aanvullen :)

Ik ben daarom opzoek naar een geluidskaart die een Spdif uitgang heeft en minimaal 7/6.1 uit kan voeren. De goedkoopste manier om dit te doen is via een net nieuwe chip van Cmedia. Ik heb al een aantal geluidskaarten gevonden die allerlei vormen van DTS en Dolby weergeven behalve Dolby Live. Ik weet nog steeds niet of Dolby Live nodig is bij het luisteren naar MP3 deze is zeker wel nodig voor het spelen van spelletjes via je receiver (als je 5/6/7.1 geluid wil).

http://www.cmedia.com.tw/product/CMI8768_plus.htm

Een aantal voorbeelden:
Zonder Dolby Live:
http://cgi.ebay.nl/7-1-Stereo-Surround-8CH-Sound-Card-CMI-8768-New-Boxed_W0QQitemZ6864026461QQcategoryZ3701QQcmdZViewItem
Te koop voor €22 exclusief verzendkosten
http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=14101 Te koop voor €35 excl verzendkosten

Met Dolby Live:
http://sounden.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=237 Te koop voor €54 (excl verzendkosten)
http://www.hidiaudio.com/products/mystique.html Te koop vanaf €100 (excl verzendkosten)

pizza

ik ben geen HTPC of MP3 exper, maar MP3 is volgens mij gewoon stereo, dus heeft het dan niet zoveel nut om dit dolby digital te gaan uitsturen naar je versterker.
behalve als je de pc ook gaat gebruiken om DVD's af te spelen, dan kun je de DTS track aan je versterker aanbieden

succes ermee in ieder geval
Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

Jfwiet

Ja, ik dacht uit jouw TS te begrijpen dat je van plan was je PC misschien aan je beamer te koppelen, dan word het ook interessant om je pc ook aan je receiver te koppelen, daarom mijn post.

pizza

mijn pc staat elders opgesteld, ik gebruik nu in de huiskamer een Pinnacle showcenter om media vanaf mijn pc richting mijn TV te streamen en het geluid via mijn receiver te sturen.
Erg relaxte oplossing vind ik zelf. Zoiets zal ik ook weer gaan gebruiken in mijn HT, vandaar de overweging voor een Kiss speler met netwerkfunctie.

Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

astrobart

nieuw ht, en nieuwe members,
welkom op t forum

DeeCruise

Welkom op het forum, enne, weet waar je aan begint...Het low budget idee vervliegt naarmate je aantal bezoekuren stijgen op dit forum  :o

Veel succes!.....

Greetz,

DeeCruise

-edit-

ps.  Gooi even wat foto's online van je huidige set  ;)
*Sony DVP NS900v*Sony Str-Da50ES*Sony Cdp-Ce235*Sony Mds-je530*Sony Slv-SE700 *Fronts: Mission 774*Rears: Mission M73*Center: Mission 701*Sub: Tannoy ts8*Grundig xentia 32*Audison sl212 kabel afgewerkt met goldplated banaanstekkers*

Planning: *Mission M3C2

pizza

thanks!  ;D

zal komend weekend even wat foto's maken van de HT ruimte in wording en de apparatuur.

Citeerenne, weet waar je aan begint...Het low budget idee vervliegt naarmate je aantal bezoekuren stijgen op dit forum

hier heb je gelijk in, de gemiddelde bezoeker hier is niet erg low-budget bezig als ik zo rondkijk.
Bij al mijn aankopen probeer ik echter de juiste prijs/gebruik verhouding te vinden. niet altijd makkelijk.......
Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

donaldk

Citaat van: 10pizza op april 26, 2006, 19:57:02
thanks!  ;D

zal komend weekend even wat foto's maken van de HT ruimte in wording en de apparatuur.

hier heb je gelijk in, de gemiddelde bezoeker hier is niet erg low-budget bezig als ik zo rondkijk.
Bij al mijn aankopen probeer ik echter de juiste prijs/gebruik verhouding te vinden. niet altijd makkelijk.......

Ach ik zie nog regelmatig ht's met een 25" crt-tje, dus het valt wel mee. Hier nog geen HT's van een kwart miljoen of meer, zoals op het AVS forum.

pizza

twee dilemma's waar ik nu mee zit:
1) ik heb een S-Video kabel verwerkt in mijn plafond en muren om straks de beamer op aan te sluiten.
Nu lees ik overal op deze site dat component stukken beter is.
a:Waarin merk je dit verschil?
b:Moet ik alsnog proberen een component kabel weg te werken in mijn kamer? Wat
c:wat kost ongeveer een componentkabel van 10m?

2) wel of niet een DVD speler met progressive scan aansluiten op een beamer?

bedankt voor jullie advies

Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

Bionica

Citaat van: 10pizza op april 28, 2006, 12:50:20
twee dilemma's waar ik nu mee zit:
1) ik heb een S-Video kabel verwerkt in mijn plafond en muren om straks de beamer op aan te sluiten.
Nu lees ik overal op deze site dat component stukken beter is.
a:Waarin merk je dit verschil?
b:Moet ik alsnog proberen een component kabel weg te werken in mijn kamer? Wat
c:wat kost ongeveer een componentkabel van 10m?
2) wel of niet een DVD speler met progressive scan aansluiten op een beamer?
bedankt voor jullie advies

Bij component zitten de 3 kanalen gescheiden, waardoor je rustiger beeld krijgt in compbinatie met progressive scan, kan er misschien naast zitten..

Een component kabel van 10 meter kost ong. 60 euro dacht ik zo..
Pioneer VSX-514 ../DV-668AV ../speakers ../Subwoofer SW-110 Oehlbach Coax interlink ..IXOS Component XHV-804  ../Sony KLV-S32A10E ../Gemkow Professional Powercord + Bals Shuko ../Logitech Harmony One../DIY MDF Speakerzuilen

pizza

Hierbij wat links naar foto's:

de receiver van Kenwood:
http://i11.photobucket.com/albums/a158/10pizza/HomeTheater/kenwood.jpg

luidsprekerkabels en S-video kabel:
http://i11.photobucket.com/albums/a158/10pizza/HomeTheater/kabels.jpg
de apparatuur komt rechts onder het scherm te staan in een te bouwen kastje

Schermwand, het scherm wordt een rolscherm dat circa 10cm voor de wand met de deur wordt gehangen. Daarvoor komt aan het plafond de centerspeaker, zie de kabel.
http://i11.photobucket.com/albums/a158/10pizza/HomeTheater/schermwand.jpg

Achterwand, hier komt de beamer te hangen ,de S-video kabel ligt er al. Links zie je de kabel voor de rechter surround speaker
http://i11.photobucket.com/albums/a158/10pizza/HomeTheater/achterwand.jpg

linkerzijwand, hier komen 2 sfeerspotjes in en wellicht wat leuke posters ophangen
http://i11.photobucket.com/albums/a158/10pizza/HomeTheater/linkerwand.jpg

de kamer is in ieder geval klaar om afgewerkt te worden, maar dit valt nog even vies tegen qua werk.

Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

pizza

het is dus een epson TW-10H projector geworden, dank aan Douma hiervoor  ;)

nu ben ik op zoek naar een plafondbeugel, maar ik zit er aan te denken om zelf iets te maken, gezien de prijzen van die dingen.

Iemand hier misschien nog tips voor?

groeten
Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

bartje010

Hee even over je geluidskaart, heb hier zelf ook heel erg veel problemen mee gehad....

CiteerIk ben daarom opzoek naar een geluidskaart die een Spdif uitgang heeft en minimaal 7/6.1 uit kan voeren. De goedkoopste manier om dit te doen is via een net nieuwe chip van Cmedia. Ik heb al een aantal geluidskaarten gevonden die allerlei vormen van DTS en Dolby weergeven behalve Dolby Live. Ik weet nog steeds niet of Dolby Live nodig is bij het luisteren naar MP3 deze is zeker wel nodig voor het spelen van spelletjes via je receiver (als je 5/6/7.1 geluid wil).

Het schijnt zo te zijn dat dolby live niet te transporteren is naar een externe decoder doormiddel van SP/DIF. Dit was een heel technisch verhaal en ik heb eruit begrepen dat het komt omdat het signaal van dat geluid in 3 paketjes wordt verstuurd, ipv 1. Een optie die werd aangedragen is om gewoon 3 of 4x een 3,5mm -> tulp verbinding naar de receiver te leggen en deze aan te sluiten op de analoge 6.1/7.1 in.

Voor de rest draai ik nu al zo'n 2 maanden via me pc naar me receiver met SP/DIF, is echt geniaal, behalve het feit dat de stereo nog steeds niet rechtstreeks naar je receiver wordt gestuurd, maar eers wordt gedecoded door de geluidskaart. Bij mij resulteert dit in een enorme bron van ruis. Heb zelf een creative  kaart, maar die wordt bijna overal afgeraden bij SP/DIF gebruik, mede door de moeilijke instellingen. Wil je echt een goede kaart hebben, dan moet je op zoek gaan naar een kaart die bit precision heeft (weet niet zeker of het zo heette).
Systeem:
Kenwood KRF-V7060D, Infinity Reference 31 MK2, JBL Digital 12, Mit Terminator 3, Harman Kardon DVD 22.

DeeCruise

Citaat van: 10pizza op april 29, 2006, 12:45:00

-foto verhaal-

Sorry voor mijn geneuzel, maar ik dacht "ik kom het topic ff makkelijker maken"...Ziehier de foto's ;)

de receiver van Kenwood:

luidsprekerkabels en S-video kabel:

Schermwand, het scherm wordt een rolscherm dat circa 10cm voor de wand met de deur wordt gehangen. Daarvoor komt aan het plafond de centerspeaker, zie de kabel.

Achterwand, hier komt de beamer te hangen ,de S-video kabel ligt er al. Links zie je de kabel voor de rechter surround speaker

linkerzijwand, hier komen 2 sfeerspotjes in en wellicht wat leuke posters ophangen

En dan nog even "on a personal note": Rolscherm,beamer,center aan het plafond...Jaja, low budget, ik hoor t alweer  ::) ;D
*Sony DVP NS900v*Sony Str-Da50ES*Sony Cdp-Ce235*Sony Mds-je530*Sony Slv-SE700 *Fronts: Mission 774*Rears: Mission M73*Center: Mission 701*Sub: Tannoy ts8*Grundig xentia 32*Audison sl212 kabel afgewerkt met goldplated banaanstekkers*

Planning: *Mission M3C2

pizza

Citeern dan nog even "on a personal note": Rolscherm,beamer,center aan het plafond...Jaja, low budget, ik hoor t alweer  Roll Eyes Grin

je hebt gelijk, het is maar net wat je referentie is !
ik heb alleen maar naar grote zuilen / kamers met 7 stoelen / bassshakers / CRT beamers etc. gekeken

het is maar net wat je definitie van HT is  ;)
Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

pizza

equipment update:

DVD speler is een Kiss DP 500 geworden om DVD's af te spelen en om eens een aflevering van 24, Lost of Prisonbreak vanaf de PC te kunnen streamen.

Mijn Pa maakt een in hoogte verstelbare plafondbeugel voor de Epson. Moet voor circa 20 euro wel te maken zijn. Vind dik 100 euro voor een Vogels of epson plafondbeugel toch wat overdreven  ::)

gister al even getest om de beste schermgrootte te bepalen, zal hoogstwaarschijnlijk een Projecta Slimcinema gaan worden met een beeldgrootte van 95x168cm

later.........
Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

denoontje

Ben wel benieuwd naar je beugel in spe  ;)

heb nu 2 tafelpoten en een plankje...

Denk erover om ipv een plankje (projector hangt nu op de kop) een kastje te maken (schijnt beter te zijn ivm ventilatorgeluid

Zie sig voor evt foto's

pizza

het wordt een redelijk simpele beugel: een kleine ijzeren plaat voor bevestiging aan het plafond, daarop gelast een stuk kokerbuis van 25cm. De projector wordt dmv de standaard bevestigingsgaten ook aan een ijzeren plaat bevestigd, hierop ook een stuk kokerbuis van 25cm gelast, wat precies in het stuk buis van het plafondgedeelte past.
Elke 2cm een gat in de binnenste buis en 1 gat in de buitenste buis, hier doorheen een splitpen, dan kan de projector in hoogte (laagte  ;)) versteld worden van circa 25cm tot circa 45cm.

ben benieuw of het ventilatorgeluid storend wordt, zien we dan wel weer  ;D

als ie klaar is natuurlijk een foto!
Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

pizza

even weer een update:
gister via een bekende 2e hands site een Projecta Procinema scherm van 180x102cm op de kop getikt, dus qua apparatuur ben ik nu compleet.
Nu alleen nog de kamer afmaken en dan installeren het spul  ;D

Hopelijk komt deze week de beugel af, dan kan ik even een test doen en wat foto's nemen!

groeten

Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

MaartenvdS

Ben je niet bang dat je scherm naar z'n grootje gaat als er iemand binnenkomt door die deur terwijl het scherm omlaag is?  :'(
Een deur kan een mooie deuk in je scherm drukken denk ik...

pizza

CiteerBen je niet bang dat je scherm naar z'n grootje gaat als er iemand binnenkomt door die deur terwijl het scherm omlaag is?  Cry
Een deur kan een mooie deuk in je scherm drukken denk ik...

de enige die door die deur kan komen is Anne Frank  ;D
het is namelijk een kast. Geen risico dus, maar anders had ik een bordje buiten de kamer moeten aanbrengen die je kunt schakelen tussen 'enter' & 'stay out'

Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

donaldk

Citaat van: 10pizza op mei 16, 2006, 19:13:02
de enige die door die deur kan komen is Anne Frank  ;D
het is namelijk een kast. Geen risico dus, maar anders had ik een bordje buiten de kamer moeten aanbrengen die je kunt schakelen tussen 'enter' & 'stay out'

Een electronisch slot aangesloten op de trigger.

pizza

Hierbij weer eens een update.
Helaas zorgen het mooie weer en het WK voor een flinke vertraging in de afronding van mijn HT.

In ieder geval wel een paar updates:
Een toepasselijke naam gegeven aan mijn HT: New Way cinema!
Verder heeft mijn pa in 2 pogingen een mooie RVS beugel gemaakt voor de Epson, past perfect en is draaibaar zodat ie goed recht op het scherm gericht kan worden. dmv de bevestigingsboutjes kan ie ook nog goed waterpas worden gezet zodat ik geen keystone correctie hoef toe te passen

Vorige week heb ik het scherm even opgehangen en de perfecte projectie-afstand bepaald. Dit levert alleen 1 probleem op: mijn S-video kabel is te kort  :-X Hier heb ik dus een verlengstuk voor gekocht.

Gelukkig nog even getest met verschillende films. In eerste instantie had ik Armageddon gebruikt, maar nadat ik vervolgens een andere film pakte (back to the future) bleek deze buiten het scherm geprojecteerd te worden  :o . Heb vervolgens de epson in squeeze mode gezet en de projectie afstand aangepast zodat nu elke film op 16:9 precies goed zit.

nu alleen nog behangen, sauzen en parketvloer leggen ..........

Nog even m.b.t. low budget, ik heb mijn budget van 1000 euro weten te handhaven:
Epson TW10h   400 euro
Projecta procinema    120 euro
Kenwood THX receiver   150 euro
Tannoy fx5.1 speakerset  150 euro
Kiss DP500 DVD/Lan        70 euro
bioscoopstoelen             220 euro

exclusief bioscoopstoelen dus 890 euro, inclusief 1110 euro.

p.s. : Ik was erg onder de indruk van het beeld van de epson tijdens mijn testsessie. Heb nu toch wel erg veel zin om de kamer af te bouwen.
Dit weekend komt er echter niks van want vanavond vertrek ik richting Stuttgart om morgen in het stadion te zitten bij NL vs. Ivoorkust.  ook leuk natuurlijk......... ;D
Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H

pizza

en weer een update
afgelopen weekend flink bezig geweest ondanks de hitte: sauzen, parketleggen en plinten plakken is gebeurd!
alleen nog mijn zelfbouw audio/video/pc meubel afmaken en verfen, dan kan het spul definitief geplaatst worden.
Gister in ieder geval al even het scherm, speakers en beamer gemonteerd voor een demonstructie-sessie, hierbij een verslag:

' zo eindelijk alle speakers gemonteerd, bioscoopstoeltjes neergezet, DVD'tje van Blof in mijn Kiss player gestopt, klaar is kees. Even mijn vrouw roepen voor een demo. Receiver is ingesteld op juiste speaker afstanden en Blof knalt al fijn de kamer in. Ha, daar is mijn vrouw. Ga zitten zeg ik en ik doe het licht uit voor het moment supreme: de beamer gaat aan, warmt op en: 'no video source' verschijnt op mijn scherm. ??? ??? ???
Vokking hel, wat een deceptie. Het zal ook eens anders zijn bij een demonstratie  :-[

Alle kabels nagelopen, ziet er allemaal goed uit. Mijn S-video kabel zit weggewerkt in de wand. Zou ik dan toch per ongeluk een gipsplaatschroef door de kabel hebben gejaagd? Ik snap er niks van. Nog 2 keer alles nalopen, instellingen van de beamer gecheckt. Geen idee.
Dan eerst maar een stukkie fietsen naar mijn zwager, een paar biertjes en mijn hersens pijnigen wat het probleem kan zijn.

om 23:15 weer thuis na een paar biertjes. Ik kan niet slapen zonder dat ik weet of de kabel nog goed is of niet. Zou erg klote zijn als ik een nieuwe kabel moet aanleggen, die krijg ik nooit zo mooi weggewerkt als nu.
Mijn my-first-sony multimeter opgesnord en de kabel doorgemeten: gelukkig, de kabel is goed.  :P
dan:  :D ; ik herinner mij ineens dat je de Kiss speler moet instellen via een menu; maar hoe doe ik dat zonder beeld?
DVD-speler weer uit de kast gesloopt en via scart op tv aangesloten: yep, een menu  :)
Onder video-instellingen vind ik het ei van columbus: 'Select your video-output mode'
Deze staat ingesteld op SCART! snel omzetten naar S-Video en aansluiten maar weer in de cinema-kamer.
Blof gaat weer aan, even opwarmen.........................JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA BEELD!!!!!!!

supergeil zoals we dat op z'n hollands zeggen!

komend weekend maar eens proberen wat mooie foto's te maken, dan kunnen jullie het resultaat zien.

groeten

Tannoy FX6.1
Beamer Epson TW-10H