50 of 100Hz?

Gestart door Jaap, november 18, 2002, 19:25:40

Vorige topic - Volgende topic

Jaap

Geachte veelweters,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe breedbeeldtelevisie (82 cm). Ik heb een aantal recensies bekeken op Kieskeurig.nl maar daar lees ik veel tegenstrijdige verhalen over de kwaliteit van de verschillende merken en types. Als hoogst gewaardeerd staat de Philips 32 PW 6515 met een totale score van 9.9. Dit is een 50 Hz televisie waar iedereen in zijn beoordeling dolenthousiast over is. Maar als je in de winkel komt zal iedere verkoper beweren dat 100 Hz veel beter is. Als ik jullie site zo even doorblader kom ik al snel tot de conclusie dat ik beter hier mijn advies kan inwinnen dan bij de verkopers die alleen naar het prijskaartje kijken. Is de kwaliteit van een 100Hz echt beter of alleen als hij goed afgesteld staat? Je leest nl veel klachten over blokvorming bij snelle beelden. En zijn er nog merken die echt met kop en schouders boven de rest uitsteken?

Met vriendelijke groet,

Jaap

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het allerbest is een hele goede 50hz TV.
Maar ook de moderne 100hz TV's kunnen goed zijn, feit is wel dat bij vooral de goedkopere 100hz tv's er artifacts bij je beeld komen, waarvan combing en alliasing distortion (staircasing) de bekendste zijn.

Wat ik altijd mensen aanraadt is om met een DVD waar veel pans in zitten naar de winkel te gaan en daarmee je TV uit te zoeken.

Persoonlijk ben ik wel enthiousast geraakt van de Pixelplus beeldbuizen van Philips.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

The_Scratcher

Citeerfeit is wel dat bij vooral de goedkopere 100hz tv's er artifacts bij je beeld komen

Nou dat is niet helemaal waar hoor. Bij m`n Philips 36PW9767 zie ik dit ook wel eens en dat is toch beslist geen goedkope. Het is welliswaar minimaal dat ik dit zie (mij stoort het niet) maar dat neem ik maar op de koop toe. Voor de rest alleen maar lof!

patrick_vdb

Bij voornamelijk dvd-gebruik zou ik toch zeker ook uitwijken naar een goede 50Hz tv.

Het idee van de 100Hz-techniek was om de verversingsnelheid van de halfbeelden dusdanig te verhogen (ipv 50x p/s 100x p/s) dat het menselijk oog dit niet meer kon waarnemen. Vlakflikker en bv springende details zouden dan verleden tijd zijn.

Wanneer het beeld stil zou staan dan geld het principe maar de beelden bewegen en omdat we met halfbeelden werken krijg je tijdsverschillen tussen de halfbeelden (er wordt tov een 50Hz tv twee keer hetzelfde beeld weergegeven. Dus 4x een halfbeeld waarbij het eerste/derde en tweede/vierde halfbeeld gelijk zijn. Halverwege ga je dus 1/50 seconde terug in de tijd). Dit tijdsverschil in halfbeelden vertaald zich wanneer er veel links/rechts beweging plaatsvind in een uiteen rafeling van het beeld (dit was een euvel van de eerste generatie 100Hz tv's).

Om dit probleem op te lossen ging men middels een bepaalde processing middelen. De processor (philips noemde dit volgens mij digital scan)zou een logisch tussenliggend beeld berekenen adhv de halfbeelden. Het eerste en vierde halfbeeld vormen samen het daadwerkelijke beeld en het tweede en derde halfbeeld waren volgens een vast gegeven berekend als logisch tussenliggend beeld (waardoor er halverwege geen tijdssprong ontstaat). Het uiteen rafelen op horizontaal vlak was nu dan wel opgelost maar er deed zich door de berekening een ander probleem voor namelijk op het verticaal vlak. Omdat er gerekend werd adhv halfbeelden wist de processor eigenlijk niet of een bepaald detail wel op de ene maar niet op de andere halfbeeld voorkomen. Het resultaat was dan ook dat bij verticale beweging het beeld niet stabiel was (bv de aftiteling. De lengte van de letters varierden constant doordat de ene keer de beeldlijn wit dan wel zwart was). Dit was het euvel bij de tweede generatie 100Hz tv's.

De 3de generatie (waar we nu zitten) ging niet alleen rekening houden met 1 beeldlijn maar ook met de daarboven en onder gelegen beeldlijnen om zo het euvel van de tweede generatie op te lossen. De processors moeten nu dus een ingewikkelendere berekening maken wat bij eenvoudige beeldwisselingen nog wel lukt maar bij gedetailleerde en snelle bewegingen gewoonweg tekort schiet in rekencapaciteit (dus voor dvd niet gunstig). Resultaat is veelal het niet weergeven van de kleinere details en ook de bekende veegeffecten.

Het lijkt haast wel alsof ze bij de 100Hz tv's fouten middels andere fouten proberen op te lossen ;D

De pixelplus-tv's van Philips schijnen naast het pixelplus-techniek ook de rekenkracht verder omhoog geschroeft te hebben. Filmbeelden zouden dan minder schokkend overkomen als op een andere generatie 100Hz tv's. Ik heb de pixelplus van Philips nog niet in actie gezien en ben eerlijk gezegt ook nog altijd huiverig voor de 100Hz tv's van het moment. Natuurlijk is de ene kijker minder gevoelig voor schokken trillingen of ander artifacts in het beeld dus eens op het gemak naar verschillende tv's (zowel 50Hz als 100Hz met diverse dvd's) is zeker aan te raden.

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

The_Scratcher.

Natuurlijk heeft ELKE TV wel wat.
Maar als je naar de goedkopere 100hz tv's hebt gekeken en je kijkt dan weer naar die van jou dan snap je wat ik bedoel met artifacts  ;D.

Vooral bv de voorloper van de pixelplus van Philips (ben even het model kwijt) zag er verschrikkelijk uit op de natural motion stand.

Ook heb ik al een paar andere modellen gezien van oa Loewe die lichte combing laten zien bij pans.

Op de "high-end" modellen zie ik ook af en toe wat maar daar is perfect mee te leven, laten we eerlijk zijn de PERFECTE display bestaat niet, er is altijd wel wat.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jaap

Ok dan.

Supersnelle reacties hier.
Mijn conclusie:ik wacht nog ff een paar jaartjes met het aanschaffen van een 100 Hz tv tot alle schoonheidsfoutjes eruit zijn en ga nu maar voor de Philips 50 Hz.
En ik hou de ISF-calibratie zeker in mn achterhoofd.

Alvast bedankt voor reactie  :D,

Jaap

evdv

De problemen die hierboven beschreven zijn over 100 hz en 50 hz zijn simpel op te lossen door een televisie te kopen die zowel een 100 als 50 hz schakelaar aan boord heeft.

Thomson televisies hebben deze schakelaar, Digital Vision Mastering heet dit.
50 hz om DVD te bekijken en 100hz voor normaal televisie gebruik.
Thomson heeft verder ook nog eens een schitterend beeld, veel mooier dan die pixel plus buizen van Philips.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

The_Scratcher

Citaat van: evdv op januari  2, 2003, 21:59:05
Thomson heeft verder ook nog eens een schitterend beeld, veel mooier dan die nep pixel plus buizen van Philips.

Ja dáááááág, dacht het niet he!!!

Heb je uberhaupt wel eens écht vergeleken? In de winkel kijken heeft sowieso geen zin daar alle toestellen zowat op dezelfde kabel aangesloten zijn en dus geen mooi beeld geven. Ik heb iig zo`n pixel plus toestel en ook laten calibreren en geloof me daar is niet veel wat daar aan kan tippen en al helemaal niet zo`n derderangs nep Thomson! :P

J.A.F._Doorhof

Custom installer

evdv

Tjonge, wat een heftige reactie van scratcher ???, over die pixel plus buizen is MIJN persoonlijke mening temeer omdat er nogal wat klachten te lezen zijn op verschillende forums.
En ach, dat je Thomson derderangs noemt, dat is jouw persoonlijke mening, daar geef ik verder geen commentaar op, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. ;D
Maar goed, het woordje "nep" heb ik maar weggehaald want zo slecht zijn ze nou ook weer niet, ze zijn in ieder geval beter dan sommige andere merken.

The_Scratcher

Citaat van: evdv op januari  3, 2003, 15:54:10
Tjonge, wat een heftige reactie van scratcher

Hehe, de pot verwijt de ketel! ;D

Citaat van: evdv op januari  3, 2003, 15:54:10
Maar goed, het woordje "nep" heb ik maar weggehaald want zo slecht zijn ze nou ook weer niet, ze zijn in ieder geval beter dan sommige andere merken.

Dat klinkt al beter! Maar ik blijf bij m`n mening ook al is Frank bang voor WO III ;D ;D ;D

robin

dus wat lullen we nu. 50 hz is dus gewoon beter!!! en dat gezeik over trillingen is echt onzin. Nee veegeffecten en een voetbalveld zonder detail dat is mooi. We streven tegenwoordig allemaal naar een zo'n schoon mogelijk en mijns inziens zo vlak mogelijk beeld waardoor de natuurlijkheid ver te zoeken is. een goed 50 hz toestel steekt met kop en schouders boven een 100 hz tv uit!!

Robin

bryan vd B

Het spijt me zeer maar een loewe of een goed gecalibreerde pixelplus is toch echt te verkiezen boven een 50hz tv.
Heb je zelf ooit weleens gekeken naar een loewe 100hz???????????

Vriendelijke groeten,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Robbo

Loewe gebruikt tegenwoordig ook Thompson beeldbuizen.  

Daarnaast heb ik onlangs een 28" Thompson BBTV gezien:  echte HORROR.   De geometrie staat ongelofeljik slecht !!   Net alsof je projecteer op een bedlaken: golf golf.   Je wordt er bijna zeeziek van  :-\

Rob

robin

hallo,

alleen bij een grote kijkafstand vind ik een 100 hz tv enigzins acceptabel. een 100hz loewe is op het gebied van vloeiende bewegingen juist wel behoorlijk.

maar nu geen welles niets verhaaltje graag!!!

robin

J.A.F._Doorhof

Zeker geen welles nietes.
Elke techniek heeft nadelen en voordelen.

PERSOONLIJK kies ik of voor de Pixelplus of Loewe beeldbuizen.
De NEP scherpte die je denkt te zien ligt voornamelijk aan de afstelling, na calibratie is een pixelplus echt een beeld to die for.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken