Sony VPH-1252QM en scherpte

Gestart door spotmatic, april 16, 2006, 23:02:54

Vorige topic - Volgende topic

spotmatic

Uit het G2 topic, vanmorgen gepost:

Ik heb nu een aantal nachten zitten prutsen, maar ik begrijp geen ene sikkepit van de G2 instellingen van mijn Sony VPH-1252QM, en hoe dit nu werkt in combinatie met AKB (Automatic Kathode Balancing). Ik heb er een multimeter bijgepakt, en de G2 voltages gemeten op het CFB board. Nu stonden de waarden op -0.25V (Rood), 1.60V (groen) en 2.25V (blauw). Onzinwaarden dus, en na afregelen heb ik alles op vrijwel 3.5V kunnen krijgen. Dit doet echter NIETS met het beeld: alles is gelijk gebleven. Dat komt dus blijkbaar door de AKB, die alles weer gelijktrekt.

Nu kan ik de AKB uitschakelen door twee pinnen kort te sluiten (m.b.v. de jumper die aan de zijkant van de PJ zit en die je vervolgens op het CFB board kunt inpluggen). Echter als ik dat doe dan valt er niks meer te meten: alle waarden blijven dan op 3.5V staan en ben je wel genoodzaakt om de boel in te stellen met het PLUGE pattern door in de lens te kijken. Tot zover lukt mij dat wel, alleen de groene buis doet een beetje vervelend. De zwarte vierkanten blijven in de groene buis heel goed zichtbaar omdat de brightness volgens mij te hoog staat. Dit is met de G2 potmeter verder niet af te regelen.

Omdat ik de ingestelde G2 waarden niet vertrouwde, heb ik de AKB weer aangezet door de jumper te verwijderen. De groene buis blijft echter een te hoge brightness houden vergeleken met blauw en rood. Hoe kan ik dit oplossen?

Tenslotte: hoe gebruik je het PLUGE patroon nu precies? Stel je dit af op het scherm of door direct op de buizen te kijken? Het lijkt mij logisch dat je dit op het scherm doet, aangezien je immers de beste zwartwaarde op het scherm wilt hebben en niet op de buizen zelf. Doe je namelijk dat laatste, dan is het beeld veel te donker.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

konniekip

lees dit topic eens heeeeeel snel door  ;D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=42626.0

spotmatic

Citaat van: konniekip op april 24, 2006, 21:11:23
lees dit topic eens heeeeeel snel door  ;D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=42626.0

Bedankt! Ik herinner me nu dat ik jouw topic inderdaad al eens heb gelezen, maar nog voordat ik de 1252 kocht. Dus toch 1.5V, net als bij de 1272. Je kunt veel van Sony zeggen, maar hun service manual is een ramp :]

Ga vanavond maar weer eens aan het meten... En ondertussen ook de DVE DVD besteld, want het afregelen op de interne patronen van de 1252 gaat niet zo lekker. Ik had begrepen dat je de convergentie e.d. kon bijstellen in exact hetzelfde formaat als waarin je de PJ een signaal aanbiedt. Ik speel dus in een vrij groot 16:9 kader af, maar zodra ik in de service man mode kom schakelt de PJ automatisch over naar het 4:3 formaat van mijn Windows Desktop. Ook al speelt er op dat moment een film via PowerDVD. Maar goed, al doende leert men  :)

Trouwens: zelfs met de huidige slechte instellingen ben ik diep onder de indruk van het contrast in donkere scenes. Bijvoorbeeld The Matrix Revolutions, als de Nebukadnezzar door Sentinels wordt aangevallen. Of de vele ruimtescenes in The Empire Strikes Back. Het is net alsof je echt in de ruimte bent. Nogal een verschil met mijn oude trouwe TW10 die alleen maar grijswaarden weer kan geven.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

SpeedyAndré

Ik heb de pc zelf op 16:9 gezet, 1280x720 dus. Als ik dan fullscreen speel met Powerdvd hoef ik alleen de hoogte te reduceren, zonder dat ik 'platte koppen' krijg  ;D
Deze instelling sla ik op in de projector.
Overigens heb ik een ifb20 kaart in m'n switcher waar ik de pc direct op aan kan sluiten (vga), met een sic22 kabel splits ik het signaal af naar de monitor, die dan een versmald, maar bruikbaar beeld weergeeft.
Zodra de ifb12a binnen is ga ik kijken of component via de vgakaart lukt, dit is met een verloopje van Ati mogelijk.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3