Documenten recovery

Gestart door arie001, april 13, 2006, 16:16:53

Vorige topic - Volgende topic

arie001

Hoi,

Ik zit met een probleem. Of niet zozeer ik maar een kennis van me, en aangezien ik weet dat er ook best computer kennis op het forum rondstruint dacht ik I'll take my chances.

Het gaat om het volgende; USB flash-disk. Werd niet meer goed ingelezen door windows, iedere keer als je 'm in de usb poort prikte en 'm wil benaderen via de verkenner vraagt windows of je de schijf wil formatteren. Daar moet je het mee doen, verder doet ie niks meer. Hoe dat nu in ene komt is een raadsel, flash disk wordt altijd veilig verwijdert, reist alleen af en toe nog wel eens tussen een mac en pc. Mag niet uitmaken hoor ik dan van velen. In ieder geval deed het ding niks meer, is getest onder meerdere computers en zoals gezegd niet alleen onder windows.

Uiteindelijk dus maar geformatteerd in de hoop dat er nog wat te redden viel met recovery. En dat viel gelukkig erg mee, zo goed als alles in inmiddels al weer terug, alleen hier doet probleem zich dus voor. De verloren data ging voornamelijk om word documenten, als deze nu weer opnieuw ingelezen worden vraagt Word om een encodering. De opties die Word zelf bied geven geen van allen de opmaak van het document terug zoals deze was. Wat nu ? Weet iemand hier raad mee ?

P.S. Ik heb google al geprobeerd, en ik ben mij er van bewust dat er diverse programmaatjes zijn die word files kunnen recoveren. Hier zijn al een paar demo's van geprobeerd maar geen van allen biedt echt uitkomst, laat staan dat je overweegt deze aan te schaffen.
PrimaLuna | Sonus Faber | AH! | SolidSteel | Pioneer

gijsnoorlander

In principe zou je zelfs na formatteren (zonder dat er ook maar iets op geschreven is aan nieuwe files) met diverse programma's de oorspronkelijke files terug moeten kunnen halen.
Wat ik vaak gebruik is het programma Easy Recovery.
De trial versie kan in elk geval laten zien wat er terug te halen is en ik meen een beperkt aantal files ook werkelijk recoveren.

Op dit moment kan word niet uit de voeten met jouw bestanden, dus ik vermoed dat ze toch niet helemaal 1-voor-1 van de stick zijn terug gehaald.
Probeer het dus nog eens met Easy Recovery zou ik zeggen (werkt ook gewoon vanuit Windows)

Wanneer je in de tussentijd op het filesystem nog geschreven hebt (dus files aangemaakt/verwijderd) dan neemt de kans op recovery heel erg snel af.

wh-vanderpost

Het is een bekend probleem met Flash media dat deze niet echt betrouwbaar zijn nog. Heb al meerdere malen van mensen gehoord dat hun USB pen-drive dienst weigerde en de data de nek om gedraaid had, helaas.

Voor wat betreft recovery, de tools die ervoor beschikbaar zijn werken echt in een enkel geval maar zoals wij het willen... ik weet trouwens niet in hoeverre recovery op flash geheugen mogelijk is :-/ Het verschilt nogal van de optische media zoals een harddisk, waar het zelfs vaak moeilijk is om dingen nog voor 100% onbeschadigd af te halen....

[last minute edit] Zie net dat Gijs al het eea over flash mem recovery geschreven heeft, Gijs weet je zeker dat dit ook geldt bij flash geheugen?? [/last minute edit]
Denon AVC-X3800H | Rotel RMB-1555 | NVidia Shield Pro | PS3
KEF R11 Meta | R6 Meta | R3 Meta | SVS PB1-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Belden | DIY UTP | AudioQuest

gijsnoorlander

Easy recovery werkt op filesysteem niveau, dus dan zou het niet moeten uitmaken onder welk OS (DOS-flop of onder Windows) of op welk medium (USB-stick/harde schijf) het staat.
Het is namelijk gewoon een FAT16 of FAT32 partitie (FAT 16 bij <2 GB) en daarvan is de opbouw heel erg goed bekend.

Ik heb zelf ook heel vaak met Lost & Found gewerkt, maar dat begint nu toch een beetje gedateerd te worden, vandaar dat ik op Easy Recovery ben overgestapt.

De reden dat zo vaak flash-disks data kwijt lijken te zijn, ligt er meer aan dat met het FAT-filesysteem er niet echt extra veiligheden zijn ingebouwd in de file-tabel.
Dus wanneer om wat voor reden dan ook de filetabel nog niet goed is weggeschreven lijkt het met FAT al heel snel dat de bestanden ook echt weg zijn en de hele disk onbruikbaar is. Met removable media kun je dat nog veel sneller krijgen, dan met bijvoorbeeld een harde schijf. Maar in de tijd van WIndows '98 en daarvoor kwam dit eigenlijk ook al veel te vaak voor.
Een ander nadeel is dat je bij elke schrijfactie waarbij er iets in de bestandstabel moet worden aangepast, dat je altijd dezelfde sectoren loopt te overschrijven. Bij flashgeheugen heb je een beperkt aantal schrijfacties per cel, dus krijg je sneller van dergelijke fouten.

arie001

Heren, dank voor de reactie. :)

Citaat van: gijsnoorlander op april 13, 2006, 17:17:03
In principe zou je zelfs na formatteren (zonder dat er ook maar iets op geschreven is aan nieuwe files) met diverse programma's de oorspronkelijke files terug moeten kunnen halen.
Wat ik vaak gebruik is het programma Easy Recovery.
De trial versie kan in elk geval laten zien wat er terug te halen is en ik meen een beperkt aantal files ook werkelijk recoveren.

Op dit moment kan word niet uit de voeten met jouw bestanden, dus ik vermoed dat ze toch niet helemaal 1-voor-1 van de stick zijn terug gehaald.
Probeer het dus nog eens met Easy Recovery zou ik zeggen (werkt ook gewoon vanuit Windows)

Wanneer je in de tussentijd op het filesystem nog geschreven hebt (dus files aangemaakt/verwijderd) dan neemt de kans op recovery heel erg snel af.

Er is dus wel al een ander recovery programma overheen geweest. Smart flash recovery om precies te zijn. Zit er daadwerkelijk zoveel verschil tussen hoe deze programma's hun ding doen ?
PrimaLuna | Sonus Faber | AH! | SolidSteel | Pioneer

gijsnoorlander

Ikzelf heb in het verleden ook wel foto's van een CF-kaartje proberen te restoren en wat ik dus deed was zoeken naar de JPEG-header die aan het begin van elke foto staat en gewoon 2 MB na die header meegekopieerd. (aan het eind van een Jpeg-plaatje mag gewoon bagger staan)
Die methode werkt voor jpg fotos heel erg goed, maar voor word-documenten kan het heel anders uitpakken.

Ik weet niet hoe dat programma het aanpakt, maar dit is dus een voorbeeld van hoe je in het ene geval prima kunt recoveren en in een ander geval totaal niet.

Easy recovery probeert te achterhalen waar bestanden beginnen en eindigen en dat vereist toch net even wat meer gepuzzel.