Wat is jouw laatste stereo - aanwinst

Gestart door Peerless Monster, april 8, 2006, 12:34:24

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy

Hé, Bill Evans Trio met het album Waltz for Debby, heb je hem van het Concord Records label?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Fré

Citaat van: Rowdy op juni  2, 2024, 12:42:36Hé, Bill Evans Trio met het album Waltz for Debby, heb je hem van het Concord Records label?

Nee, dit is een reissue uit 2011 van OJC-Riverside records.  Is wel een goede persing.  ::)
Sonus Faber -- McIntosh -- Lampizator -- Aurender -- Tellurium Q -- Technics -- Aurorasound -- Nagaoka

Rowdy

Ik heb de versie van het Concord Records label. Onderstaande LP heb ik ook van Bill Evans Trio:
https://www.analogplanet.com/content/bill-evans-trio%E2%80%99s-seminal-1961-live-album-sunday-village-vanguard-shines-new-180g-all-analog
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Henkjan_O

Citaat van: John Wx op juni  1, 2024, 18:16:49StraightWire kabeltje ipv de Kenwood bruggetjes
wat is daar t voordeel van?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

John Wx

Citaat van: Henkjan_O op juni  2, 2024, 22:10:40wat is daar t voordeel van?

Nou de kenners zeggen het, dus doe ik het maar  ;D

Voordeel geen maar is bij veel onzin dingen of die tegen de wetenschap in gaan

Hoor ook geen verschil en zeker niet met ons gehoor en brein waarvan geheugen 100% na 7 sec. al weg is naar ander gedeelte in de hersenpan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

Struis

Wow. Mijn dCS Network Bridge is binnengekomen uit Ierland. Super goed ingepakt. Doos in doos in doos. Veel beter heb ik niet echt eerder gezien.
Om de Network Bridge (nu NB) goed samen te laten werken met de Delius DAC en de Verona klok (1999 en 2003) is lastiger.
De klok was uiteindelijk redelijk simpel: 2 kabels van de Verona naar de 2 aansluitingen op de NB (44,1 en 48) zodat je gewoon met een knopje voorop de Verona kan switchen.
Oke..
AES/EBU (een IL-2 van Pink Faun) werkte ook meteen eigenlijk. Cool.
Maar nu de dual AES/ABU. Echt dCS. En DAN merk je dat de NB gemaakt is voor moderner spul.
De autodetect gaat meestal niet goed, dus dan krijg je op 2 kabels dezelfde datastream en dat klinkt, eh, raar?
Dus na veel geklooi. Is het een 48 multiple? Kijk in de Mosaic app wat het echt is. 24/48 is default voor 1 AES/ABU op de Delius meen ik. Is het eigenlijk 24/96? Lock dan dual AES/EBU op de Delius en voila. Is het niet dual? Zet hem dan op Off. Oh well. Could be worse.

Hoe klinkt het dan? Nou ja, hij was nog niet echt warm met nieuwe AES/EBU kabels (hij is nu bezig in te spelen / op te warmen). Oh, de drive van de Naim is er niet echt, wel neutrale muziek met een flow en enorme hoeveelheid detail en ruimte. Oh, en rust. Even terugschakelen naar de NDX1 als loopwerk. Oh wow. Dat is toch wel veel verschil...

Nou, we gaan het de komende dagen mee maken..

Hoe dan ook, Cloney Audio in Dublin is een aanrader. Goede prijs, fijn contact, rap en super goed ingepakt. Oh, en zij betaalden de verzendkosten...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

Top dat het allemaal goed is verlopen, ben benieuwd of je er (karakteristiek) aan kan gaan wennen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Ja, me 2. Komende zondag gaan we de Network Bridge naast de NDX2 zetten en kijken hoe het is.

Wat me wel begon op te vallen is het sterke gevoel dat de bron nu echt duidelijk beter is dan de rest.

De Harbeth M30.1's en de Accuphase C-11/P-11 zijn echt goed, maar die dCS stack lijkt nog beter.

Nou ja, dan gaan de details in ieder geval niet bij de bron verloren ;)

Maar ja, de dCS is iets minder warm en heeft iets minder drive in het laag. Maar wel weer meer detail, gemak, ruimte (nu van de bank tot de achtermuur, zij muren, plafond en vloer is de soundstage). En ALS het dan laag gaat, oh my.. Anna Lapwood - Experience geeft een dikke 23 Hz toon ipv iets wat hint in de richting... De Rel 212SE vermaakt zich kostelijk...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

August

Heb je de settings goed staan voor de Delius? Zie plaatje.
Schermafbeelding 2024-06-04 210114.png
De Network Bridge geeft uit wat er aan formaat afgespeeld wordt. Wat ik hiermee bedoel is dat het geen upsampler is die altijd uitgeeft wat jij wil. Bestand van 44.1 zal via een enkele AES gaan. Je kunt zelf instellen vanaf wanneer het Dual AES wordt.
Met deze settings is alles onder de 88KHz single AES en alles vanaf 88KHz dual AES.
Ik weet niet of je Delius dan automatisch meeschakelt tussen dual en single AES?  Bovendien geeft de Verona maar één frequentie af, dus moet je schakelen afhankelijk van de basisklok.
44.1, 88.2 en 176.4 zijn 44.1 basis.
48, 96 en 192 zijn 48 basis.

Unkhman

pameijer

Citaat van: Unkhman op juni  4, 2024, 21:25:15Sennheiser HD 800 S

Sterkte  :pompom: . Je gaat nu echt alles horen wat er in de muziekmix verwerkt zit. Fantastisch ding, maar niet voor mijn hersenen; ik werd er gek van na langer luisteren.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Struis

Ja, hij staat inderdaad zo ingesteld. De Delius kan je op Dual AES instellen op 'On' 'Off' 'Lock' of 'Auto'.
Maar op Auto schakelt hij eigenlijk nooit.

Ik vermoed na experimenten dat mijn Delius max. 24/48 doet over 1 AES/EBU kabel ipv de 24/96 die het zou moeten zijn. Dus mogelijk zijn er meerdere versies. De coax SPDIF doet WEL 24/96.

Je zou inderdaad denken dat hij 1 AES kabel gebruikt normaal en pas als het nodig is de tweede bij schakelt. Ik meen ook dat de Verdi (de SACD speler die er bij hoorde) dat ook zo doet. Maar wederom, experimenteel blijkt dat de Network Bridge dat NIET doet. Die output hetzelfde signaal op beide kabels als hij maar 1 kabel nodig heeft, en pas als de dual AES gebruikt wordt zet hij een verschillend signaal op de beide kabels.
Maar het is duidelijk dat de Delius dat dus niet snapt. Ik vermoed dat dat is hoe de nieuwere DAC's van dCS het doen.. Al zegt de handleiding ook dat je hem op Auto moet zetten....

En ja, hij heeft (net als alle andere dCS klokken) 2 frequenties, 44,1 en 48. De nieuwere apparatuur doet 44,1 over 1 dedicated klokpoort en 48 over een andere. De Verona doet beiden over dezelfde poort en switcht via een relais welke klok op de poort staat. Kortom, ik heb 1 kabel aan een Verona combopoort op de 44,1 zitten op de Network Bridge en nog eentje op de 48. Dat was de meest elegante oplossing in mijn geval..

Citaat van: August op juni  4, 2024, 21:09:16Heb je de settings goed staan voor de Delius? Zie plaatje.
De Network Bridge geeft uit wat er aan formaat afgespeeld wordt. Wat ik hiermee bedoel is dat het geen upsampler is die altijd uitgeeft wat jij wil. Bestand van 44.1 zal via een enkele AES gaan. Je kunt zelf instellen vanaf wanneer het Dual AES wordt.
Met deze settings is alles onder de 88KHz single AES en alles vanaf 88KHz dual AES.
Ik weet niet of je Delius dan automatisch meeschakelt tussen dual en single AES?  Bovendien geeft de Verona maar één frequentie af, dus moet je schakelen afhankelijk van de basisklok.

Unkhman

Citaat van: pameijer op juni  4, 2024, 21:37:53Sterkte  :pompom: . Je gaat nu echt alles horen wat er in de muziekmix verwerkt zit. Fantastisch ding, maar niet voor mijn hersenen; ik werd er gek van na langer luisteren.
Dank voor je reactie. Mijn speakers zijn Kii Three's, die zijn neutraler dan wat ik nu van de HD800S hoor. De Senns hebben nog een vleugje warmte in het middengebied die volledig ontbreekt bij de Kii's. Ik heb slechts 1 dag kunnen luisteren naar de HD800S maar het is een grote stap t.o.v. de ook al niet onaangename HD650

Xander32

Is dit een kwestie van eenmalig alles goed aansluiten en instellen en dan verloopt alles geautomatiseerd of blijf je zelf ook aan het schakelen?

Citaat van: August op juni  4, 2024, 21:09:16Heb je de settings goed staan voor de Delius? Zie plaatje.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

scoc

Citaat van: scoc op juni  1, 2024, 15:18:20Zonet terug van een demo van de Naim Nova PE (power edition). Omdat deze op andere speakers (Focal Sopra 1) speelde (en andere ruimte) heb ik gevraagd voor een thuisdemo. En deze Naim komt vanaf Donderdag (6/6) even een paar daagjes op bezoek om te testen in mijn set op mijn TAD ME1(s).

Tijdens de korte demo viel mij op dat de Naim geen detailmonster is (hoeft ook niet) maar wel een sound met wat meer body in het midden en iets gemoedelijker met wel een zeer goede drive en aanzienlijk laag. Deze klinkt ook wat anders naar mijn gevoel vergeleken met vorige Naims (bvb XS of Supernait). Maar sowieso eerst thuis horen in mijn ruimte en speakers.

Deze thuistest Naim Nova PE is het toch niet voor mij. Mooi toestel en OK voor een all-in-one met goede app en hdmi etc. Maar op audio gebied, in mijn set en voor mijn oren niet mijn ding in vergelijking wat ik reeds heb staan.

Pro:
Aangename rondere sound
Goede time en drive
Mooi toestel en OK app
HDMI integratie werkt goed

Con:
Aangedikt midden (waarschijnlijk om wat meer body te geven)
Laag is wat versmeerd (minder verfijnd)
Laag niet afgelijnd en strak genoeg.
Woonkamer (stereo): Innuos Statement | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Sony XR-55A95L
Office: KEF LSX II LT
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

scoc

En nu is de volgende aan de beurt voor thuisdemo vandaag namelijk de Aurender AP20. Ondanks dat beiden (ook Naim Nova) een Purify versterkerdeel gebruiken klinkt deze Aurender AP20 op eerst gehoor aanzienlijk "frisser" maar ook wat kil dit in tegenstelling tot de Naim die het midden toch wat teveel aandikte. Eerst maar even paar uurtjes laten draaien met internetradio op de achtergrond.
Woonkamer (stereo): Innuos Statement | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Struis

DAAR ben ik altijd benieuwd naar geweest: de Kii Three's. En ook de expansie om er een vloerstaander van te maken. Lijkt me bijzonder cool!

Citaat van: Unkhman op juni  4, 2024, 23:20:22Dank voor je reactie. Mijn speakers zijn Kii Three's, die zijn neutraler dan wat ik nu van de HD800S hoor. De Senns hebben nog een vleugje warmte in het middengebied die volledig ontbreekt bij de Kii's. Ik heb slechts 1 dag kunnen luisteren naar de HD800S maar het is een grote stap t.o.v. de ook al niet onaangename HD650

Struis

Oh, de settings in de Network Bridge is 1x goed zetten, maar om de Delius/Verona hun ding te laten doen moet ik blijven schakelen. Met een knopje tussen 44,1/48 KHz op de klok (was altijd al zo) en de dual aes/ebu als de Network Bridge daar gebruik van maakt. Licht onhandig, maar voor de performance... Allemachtig, wat is die combo goed!

Citaat van: Xander32 op juni  5, 2024, 06:09:51Is dit een kwestie van eenmalig alles goed aansluiten en instellen en dan verloopt alles geautomatiseerd of blijf je zelf ook aan het schakelen?

Struis

Het klinkt wel een beetje als de Naim huis sound moet ik zeggen. Wel cool dat iemand de nieuwe Nova heeft geprobeerd! Nu ben ik ook wel benieuwd inderdaad naar de Aurender :)

Citaat van: scoc op juni  7, 2024, 11:17:28En nu is de volgende aan de beurt voor thuisdemo vandaag namelijk de Aurender AP20. Ondanks dat beiden (ook Naim Nova) een Purify versterkerdeel gebruiken klinkt deze Aurender AP20 op eerst gehoor aanzienlijk "frisser" maar ook wat kil dit in tegenstelling tot de Naim die het midden toch wat teveel aandikte. Eerst maar even paar uurtjes laten draaien met internetradio op de achtergrond.

Marco66

Citaat van: scoc op juni  7, 2024, 11:17:28En nu is de volgende aan de beurt voor thuisdemo vandaag namelijk de Aurender AP20. Ondanks dat beiden (ook Naim Nova) een Purify versterkerdeel gebruiken klinkt deze Aurender AP20 op eerst gehoor aanzienlijk "frisser" maar ook wat kil dit in tegenstelling tot de Naim die het midden toch wat teveel aandikte. Eerst maar even paar uurtjes laten draaien met internetradio op de achtergrond.

Wat een gave amp! Al poos fan van het uiterlijk en bouwkwaliteit van dit merk!
Woonkamer: Devialet Phantom 2
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

brt

Citaat van: Marco66 op juni  7, 2024, 14:24:17Wat een gave amp! Al poos fan van het uiterlijk en bouwkwaliteit van dit merk!

Dit vind ik ook een mooi ding om te zien. Mag ook wel voor dat geld.

Bij Aurender heb ik altijd zo'n associatie van losse knopjes... ze bewegen net te veel mee, zitten te los. Dat kom je bij TEAC bijv. niet snel tegen, dat is echt rock solid
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Spijkie

Als ik het zo lees heb je een mooi budget, leuk dat je dingen thuis uit probeert! Mijn T+A is daar ook op gebaseerd. Zit zo rond dezelfde prijsklasse. Icm mijn piega zeker niet kil , moest wel wennen aan de hoeveelheid detail die ik ineens hoorde tov m'n lyngdorf. Ik lees t graag hoe je bevindingen zijn.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Struis

Wow, dit is vreemd. Ik kocht 2 Pink Faun IL2 AES EBU kabels. Dezelfde dus. Om als dual AES/EBU te kunnen gebruiken in mijn dCS setup. So far so good. Netjes ingespeeld (als dat nodig is, maar voor de zekerheid) en...

Waarom klinkt dezelfde stream duidelijk ANDERS als ik AES1 gebruik tov AES2? De ene is scherper, dunner en feller maar lijkt iets meer detail te hebben, de tweede is voller, smoother, prettiger, maar dus wat minder detailrijk.
Ohhh, de poort natuurlijk! Dus de kabels van poorten verwisseld. En? Exact dezelfde bevinding, maar nu op de andere poorten.

Huh?

Het verschil is niet eens subtiel!

Mijn conclusie: waarschijnlijk is er iets niet goed met een van de twee kabels. Beetje jammer natuurlijk als de fabrikant / high end zaak niet meer bestaat, maar goed...

De eerste keer dat het me ooit is opgevallen!

Wat niet wil zeggen dat het niet vaker voor komt bedacht ik me. Normaal heb je deze situatie eigenlijk nooit. Waarom zou je anders 2 dezelfde digitale kabels tussen dezelfde apparaten hebben? En was de dCS stack modern of alles vintage, had ik het OOK nooit gehoord.

De vintage stack heeft bij dual AES dat de Verdi (loopwerk) normaal alleen output op AES1 en AES2 pas bij schakelt als dat nodig is. Staat de Delius (DAC) op Auto, pikt hij dat op.
De moderne stack (waar de Network Bridge bij hoort) doet het anders. Die output ALTIJD signaal op beide poorten. Alleen als dual nodig is, is het signaal verschillend op beide poorten!

Dus alleen maar omdat ik modern met vintage combineer en de boel handmatig moet matchen elke keer (niet zoveel werk hoor), ontdek ik dit.

Dan vraag ik me af: hoe vaak komt dit voor? En ik kon het me nog wel voorstellen voor interconnects, en ook nog wel wat voor speakerkabels, maar digitale kabels van dezelfde soort? Het is niet alsof het niet werkt ofzo...

scoc

Ik gebruik al een aantal jaren Aurender streamers en altijd tevreden over geweest (N100,N200 en nu de N20). Heb ooit een Aurender met ingebouwde dac getest de A100 maar die viel me toen tegen als dac en pre-amp. Het speelde toen wat braafjes en ingehouden met te weinig drive.

De Aurender AP20 is gebouwd als een tank, 30K, dubbel mono uitgevoerd en gebasseerd op de N20 streamer (die ik heb) en dan met ingebouwde dac en versterking op basis van Purify. Het zal voor een deel aan de combinatie liggen met de TAD speakers en ook best aan mijn oren  :confused:  Maar de Aurender AP20 speelt in mijn set redelijk terughoudend en ietsje saai. Het was een krachtige sound met aanzienlijk drive maar het speelt wat met de handrem op waardoor hij niet open genoeg klinkt. Precies of men wou een unit maken die met veel muziek OK speelt zonder te bruskeren maar hij klinkt naar mijn gevoel dus redelijk saai. De bedoeling was om het hele weekend hier mee te testen maar na 1 korte voormiddag wist ik het al omdat je redelijk snel hoort of iets te moeite is om mee verder te experimenteren. Maar dus niet voor mij en zeker niet voor zijn prijs van 24K euro. Voor dat geld (en een stuk) minder stel je een leuke hifi set samen maar dan wel met 2 units zoals bvv losse streamer en versterker met ingebouwde dac.

Ik begrijp ook niet hoe dit toestel zo goed getest is op ComputerAudiophile en Hifi.nl. Het is ook te duur in te markt gezet maar ook voor minder euro's zou ik niet overschakelen. Ik blijf wel bij Aurender maar dan puur voor streaming.

Sowieso interessant om deze week beide testen te hebben kunnen doen (Naim Nova PE en Aurender AP20). Maar deze all-in-ones worden het niet. Toont ook wel aan dat Devialet versterking niet zo slecht is als soms wordt aangenomen. Alleen zo spijtig dat men bij Devialet volledig de life style toer is opgegaan en al jaren niet meer omkijkt naar hun hifi Expert reeks waar het allemaal mee begon.

brt

Citaat van: scoc op juni  8, 2024, 16:18:03Ik gebruik al een aantal jaren Aurender streamers en altijd tevreden over geweest (N100,N200 en nu de N20). Heb ooit een Aurender met ingebouwde dac getest de A100 maar die viel me toen tegen als dac en pre-amp. Het speelde toen wat braafjes en ingehouden met te weinig drive.

De Aurender AP20 is gebouwd als een tank, 30K, dubbel mono uitgevoerd en gebasseerd op de N20 streamer (die ik heb) en dan met ingebouwde dac en versterking op basis van Purify. Het zal voor een deel aan de combinatie liggen met de TAD speakers en ook best aan mijn oren  :confused:  Maar de Aurender AP20 speelt in mijn set redelijk terughoudend en ietsje saai. Het was een krachtige sound met aanzienlijk drive maar het speelt wat met de handrem op waardoor hij niet open genoeg klinkt. Precies of men wou een unit maken die met veel muziek OK speelt zonder te bruskeren maar hij klinkt naar mijn gevoel dus redelijk saai. De bedoeling was om het hele weekend hier mee te testen maar na 1 korte voormiddag wist ik het al omdat je redelijk snel hoort of iets te moeite is om mee verder te experimenteren. Maar dus niet voor mij en zeker niet voor zijn prijs van 24K euro. Voor dat geld (en een stuk) minder stel je een leuke hifi set samen maar dan wel met 2 units zoals bvv losse streamer en versterker met ingebouwde dac.

Ik begrijp ook niet hoe dit toestel zo goed getest is op ComputerAudiophile en Hifi.nl. Het is ook te duur in te markt gezet maar ook voor minder euro's zou ik niet overschakelen. Ik blijf wel bij Aurender maar dan puur voor streaming.

Sowieso interessant om deze week beide testen te hebben kunnen doen (Naim Nova PE en Aurender AP20). Maar deze all-in-ones worden het niet. Toont ook wel aan dat Devialet versterking niet zo slecht is soms wordt gedacht. Alleen zo spijtig dat men bij Devialet volledig de life style toer is opgegaan en al jaren niet meer omkijkt naar hun hifi Expert reeks waar het allemaal mee begon.

Probeer eens een TEAC AP701 en UD701 combinatie. Ik denk dat je van je stoel valt hoe goed dat klinkt. Gegarandeerd alles behalve saai
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest