Speaker Harmonizer RA-7000 SP en de enorme 'up-grade' gevolgen.

Gestart door music-player, april 1, 2006, 19:35:58

Vorige topic - Volgende topic

music-player

Hallo muziek liefhebbers.

Jaren geleden, ongeveer 12 jaar, kocht ik bij een audio zaak in Emmen en set filters. Deze filters kon je uitwendig parallel op de speaker aansluitingen monteren. (bij biwire op het hoog). In die tijd draaide ik met Krell versterking in combinatie met de Apogee stage one magnetostaten. De filters brachten toen iets meer rust en ruimtelijkheid in het beeld. Echter door allerlei omstandigheden (samenwonen, verhuizen en weer scheiden) heb ik de set ongeveer 8 jaar geleden verkocht. Heden heb ik weer de audio hobby opgepakt en heb weer een fijne muzikale set staan, echter niet van het kaliber van toen. Na lang gepuzzel en stoeien met de luister-omgeving (gelukkig ik ben weer vrijgezel  ;D), staat het geluidsbeeld als een dijk in mijn woonkamer. Verleden week vond ik tijdens het opruimen van mijn berging een doos met allemaal oude audio acc welke stamde uit mijn 'Krell' tijdperk.
Tot mijn verbazing vond ik het kokertje met daarin de 'voetzoekers' waar ik in 1994 braaf 150,- gulden voor aftikte. Dus aansluiten die handel..! Drie maal raden wat er toen gebeurde...het gehele hoog en midden werd veel rustiger en wat een diepte heb ik er bij gekregen, onvoorstelbaar! Ik ervaar nu het beeld, alsof ik naar een 'hologram' luister.Op het internet kan ik niets vinden, althans in het engels. Wel zijn er enkele Japanse site's aangewijd. Maar dit is voor mij onleesbaar. Wie oh wie weet wat dit filter doet en heeft er zelf ook ervaringen mee?

Vr Groet

Mp

Audiolab 8000Q v.v., Electrcompaniet AW85 e.v., Audiolab 8000CD cd speler, Dali Ikon2 luidsprekers, standesign LS stands, Nordost Red-Dawn luidsprekerkabel, Harmonic Truthlink siver intl. cd-vv, Nordost Red-Dawn intl. vv-ev en de componenten zijn opgesteld in een soundstyle meubel.

Rudo

Een keer Googelen geeft een reactie van Rob Wilms.
(Iemand die ik waardeer om zijn deskundigeheid, realisme en vriendelijkheid.)

"SPEAKER-HARMONIZER" RA 7000 SP. In dit derde verrassingsdoosje zitten twee rotjes. Zo zien ze er tenminste uit. Aan beide zijden zit een draad en de bedoeling is dit stukje permanent vuurwerk parallel aan de luidspreker te hangen. Mijn eerste gedachte was dat je dan onmiddellijk kort maar hevig vuurwerk zou krijgen waarna het vervolgens heel lang akelig stil zou worden, maar nee. Het vuurwerk ligt op een ander vlak. Het wordt bijna ongeloofwaardig, maar weer verbeterde mijn geluid aanzienlijk. Winst in de absolute diepte en weer meer rust en gemak. Het geluid gaat duidelijk analoger klinken en het betrekt je meer bij de muziek. Ook hier moet je de polariteit zelf uitproberen en het verschil is behoorlijk. Wat er echter in het rotje zit? Geen idee... Volgens de gebruiksaanwijzing zorgen de HARMONIZERS ervoor dat de hoog-frequente vervuiling van de luidspreker niet wordt teruggekoppeld naar de eindversterker. Als dat wel zou gebeuren zouden deze storingen in de hele installatie kunnen komen met alle negatieve gevolgen van dien op het geluid. De kosten zijn slechts FL 185,-.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

graafke

heeft er iemand enig idee of ze nog ergens te koop zijn?

Rudo

importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Shorty

... en als die 'm niet meer heeft: de HiFiNews Accessory Club. (Klik op "Ben Duncan products"; op pagina 2 vind je de 'Pure Henry'.

VrGr,

Bart J.

graafke

Citaat van: Shorty op april  4, 2006, 13:07:18
... en als die 'm niet meer heeft: de HiFiNews Accessory Club. (Klik op "Ben Duncan products"; op pagina 2 vind je de 'Pure Henry'.

VrGr,

Bart J.

Audiograde inductor for amp outputs

weet je zeker dat hetzelfde is?

music-player

Citaat van: Rudo op april  2, 2006, 20:06:07
Een keer Googelen geeft een reactie van Rob Wilms.
(Iemand die ik waardeer om zijn deskundigeheid, realisme en vriendelijkheid.)

"SPEAKER-HARMONIZER" RA 7000 SP. In dit derde verrassingsdoosje zitten twee rotjes. Zo zien ze er tenminste uit. Aan beide zijden zit een draad en de bedoeling is dit stukje permanent vuurwerk parallel aan de luidspreker te hangen. Mijn eerste gedachte was dat je dan onmiddellijk kort maar hevig vuurwerk zou krijgen waarna het vervolgens heel lang akelig stil zou worden, maar nee. Het vuurwerk ligt op een ander vlak. Het wordt bijna ongeloofwaardig, maar weer verbeterde mijn geluid aanzienlijk. Winst in de absolute diepte en weer meer rust en gemak. Het geluid gaat duidelijk analoger klinken en het betrekt je meer bij de muziek. Ook hier moet je de polariteit zelf uitproberen en het verschil is behoorlijk. Wat er echter in het rotje zit? Geen idee... Volgens de gebruiksaanwijzing zorgen de HARMONIZERS ervoor dat de hoog-frequente vervuiling van de luidspreker niet wordt teruggekoppeld naar de eindversterker. Als dat wel zou gebeuren zouden deze storingen in de hele installatie kunnen komen met alle negatieve gevolgen van dien op het geluid. De kosten zijn slechts FL 185,-.
Bedankt voor de reactie. Ik ervaar het zelfde meer rust en diepte in het "beeld'.
Ik heb nog niet geprobeerd te verwisselen  van poloriteit. Om nogmaals te bewijzen dat ze werken heb ik ze vanmorgen ontkoppeld van de speaker en jawel hoor, de muzikale betrokkenheid was veel minder. Met name het hoog moest behoorlijk inleveren.
Tja.., dit vind ik nu het leuke van de hobby.

Audiolab 8000Q v.v., Electrcompaniet AW85 e.v., Audiolab 8000CD cd speler, Dali Ikon2 luidsprekers, standesign LS stands, Nordost Red-Dawn luidsprekerkabel, Harmonic Truthlink siver intl. cd-vv, Nordost Red-Dawn intl. vv-ev en de componenten zijn opgesteld in een soundstyle meubel.

bmateijsen

Waarom draai je met 2 verschillende luidsprekerkabels op bi-wire??

music-player

Citaat van: bmateijsen op april  5, 2006, 09:46:22
Waarom draai je met 2 verschillende luidsprekerkabels op bi-wire??
Dit is slechts tijdelijk..effe wat uitproberen.

bmateijsen

Citaat van: music-player op april  5, 2006, 09:48:45
Dit is slechts tijdelijk..effe wat uitproberen.

Voor de synergie zou het niet mijn keuze zijn ;)

music-player

Citaat van: bmateijsen op april  5, 2006, 09:49:57
??? ??? verklaar je nader...hoe en wat is synergie???

FrankB

Citaat van: music-player op april  5, 2006, 10:15:01
??? ??? verklaar je nader...hoe en wat is synergie???

Door twee verschillende kabels te gebruiken krijg je een klankmatig verschil. Dat komt de geluidskwaliteit eigenlijk nooit ten goede.

Synergie betekent dat het samenspel van de componenten tot een mooier resultaat leidt dan alle componenten afzonderlijk kunnen brengen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

music-player

Citaat van: FrenkB op april  5, 2006, 10:19:05
Door twee verschillende kabels te gebruiken krijg je een klankmatig verschil. Dat komt de geluidskwaliteit eigenlijk nooit ten goede.

Synergie betekent dat het samenspel van de componenten tot een mooier resultaat leidt dan alle componenten afzonderlijk kunnen brengen.
:)oke dat snap ik, bedankt.! Kan ik dan beter weer de bruggen plaatsen?,en de Nordost gebruiken of zal ik de van Medevoort r4 opsplitsen. Toen ik de bruggen verwijderde en de v/M op het laag aansloot ervoer ik het beeld plotseling veel strakker. De hybride unit van Dali wordt nu aangestuurd door de Nordost en de woofer door de v/M. Of is dit een foutieve redenering?
Uiteindelijk zal er toch een andere kabel komen alleen welke weet ik nog niet. De set is vrij recent de speakers en de versterker zijn nog niet eens echt 'ingespeeld'.

FrankB

De verbetering zal voornamelijk komen doordat het bruggetje dat gebruikt wordt van erg slechte kwaliteit is. Je zult dus nog meer winst behalen door te bi-wiren of een brug te gebruiken van hetzelfde materiaal als je speakerkabel.

Rudo

Citaat van: bmateijsen op april  5, 2006, 09:49:57
Misschien juist wel. Dat is alleen proefondervindelijk vast te stellen.
Niet zo vooringenomen ajb.
;)

bmateijsen

Citaat van: Rudo op april  5, 2006, 11:46:40
Misschien juist wel. Dat is alleen proefondervindelijk vast te stellen.
Niet zo vooringenomen ajb.
;)

Het is niet vooringenomen..::) er staat toch duidelijk bij dat het mijn keuze niet zou zin...

music-player

Citaat van: FrenkB op april  5, 2006, 10:48:36
De verbetering zal voornamelijk komen doordat het bruggetje dat gebruikt wordt van erg slechte kwaliteit is. Je zult dus nog meer winst behalen door te bi-wiren of een brug te gebruiken van hetzelfde materiaal als je speakerkabel.
:D Ik heb de brug terug geplaatst, gelukkig heeft Dali en set goede bruggen bijgeleverd.
Nu ik opnieuw luister merk ik op dat het beeld inderdaad meer in evenwicht is.Dus op zoek naar een goede bi-wire luidspreker kabel ;D

beunky

Citaat van: music-player op april  5, 2006, 12:02:20
:D Ik heb de brug terug geplaatst, gelukkig heeft Dali en set goede bruggen bijgeleverd.
Nu ik opnieuw luister merk ik op dat het beeld inderdaad meer in evenwicht is.Dus op zoek naar een goede bi-wire luidspreker kabel ;D

Waarom? Gewoon lekker single wire en dan de draad iets verder strippen, zodat ie in beide aansluitingen kan...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Citaat van: beunky op april  5, 2006, 13:00:17
Waarom? Gewoon lekker single wire en dan de draad iets verder strippen, zodat ie in beide aansluitingen kan...

Gaat niet lukken met Nordost.

beunky

Citaat van: FrenkB op april  5, 2006, 13:01:33
Gaat niet lukken met Nordost.

Oeps, je hebt gelijk... maar Nordost heeft toch ook van die 'jumpertjes' zeg maar?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Citaat van: beunky op april  5, 2006, 15:57:35
Oeps, je hebt gelijk... maar Nordost heeft toch ook van die 'jumpertjes' zeg maar?

Klopt, bijvoorbeeld van de flatline gold.

Arno P

hifiman

Citaat van: Rudo op april  2, 2006, 20:06:07
Volgens de gebruiksaanwijzing zorgen de HARMONIZERS ervoor dat de hoog-frequente vervuiling van de luidspreker niet wordt teruggekoppeld naar de eindversterker.
Sinds wanneer genereerd een luidspreker hoogfrequente vervuiling  ???

music-player

Citaat van: FrenkB op april  5, 2006, 15:59:25
Klopt, bijvoorbeeld van de flatline gold.
Probleem opgelost :D,ik heb de van Medevoort gespitst en het klinkt weer beter.
Het 'hologram' is weer wat duidelijker...nog even en dan ga ik het zien ;D

FrankB

Citaat van: music-player op april  5, 2006, 18:14:16
Probleem opgelost :D,ik heb de van Medevoort gespitst en het klinkt weer beter.
Het 'hologram' is weer wat duidelijker...nog even en dan ga ik het zien ;D

8)

Heb je het ook nog geprobeerd in de nieuwe situatie zonder dat ding eraan?