Nieuwe browser Opera

Gestart door Erik, maart 13, 2006, 18:08:04

Vorige topic - Volgende topic

Erik

http://www.opera.com/download/

Aangezien er vandaag weer een nieuwe versie uit was en Opera zelfs iets beter schijnt te zijn dan Firefox. Heb ik vandaag ook maar eens besloten wat met Opera te gaan experienteren. Een van de redenen was ook omdat FF de laatste tijd erg langzaam was in combinatie met dit specifieke forum, anderen gaan wel snel. Maar ik kom het meest dus ....
Wat ik tot zover zie. Bloedsnel, 1 klik en pagina staat voor mijn neus, niks scrollen, niks eerst opbouwen. Reclame vrat op FF cpu tijd soms tot 50% door een bepaalde bug. Nu schommelt hij weer tussen 0% en 1 %.

Maar over reclame gesproken, ik ben nieuw met Opera zoals de meesten waarschijnlijk ;D , kent Opera ook extensies en dan voornamelijk iets als Adblock. Om ongewenste gifs en jpgs te verwijderen, want is toch wel een vereiste wil Opera blijven. Moet ik eigenlijk wel mijn signature weer vervangen  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Nou het is toch niet allemaal rozegeur en maneschijn, ik switch toch maar weer terug naar FF.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

KHunt-er

Hi,

Wat viel je (het meest) tegen dan??

Gr,

KHunt-er
Pioneer VSX-919AH-K | Denon DVD-1920 | Pioneer DVR-530H-S |  Mission M53 | Mission M5C | Mission M51 op Mission Stance | Tannoy TS8 Sub | Sony KDL-40W4500 | Apple iPad2 16Gb Wifi | Playstation 3 Slim 160GB| Popbox V8 | Amino M540 HD Settopbox | Epson TW-10 | Onkyo DX-C390S| Apogee | Oehlbach | Harmony One

Balance

Ja, ik ben ook wel benieuwd. Bij mij vond juist het omgekeerde plaats.
Na een paar maanden vond ik FF toch niet zo stabiel/snel (het vrat enorm veel geheugen en was duidelijk trager dan opera), dus ben maar weer terug gegaan naar de latest opera. Tot nu toe werkt het als een zonnetje, maar moet zelf ook eens op zoek naar een adblock-achtige vervanging.

Erik

Nou om te beginnen werd ik gek van alle reclame die er op sites staan, spingend, bewegend of veel te groot. Dat was ik al jaren niet meer gewend. Iets wat op extensies leek kon ik niet vinden. De snelheid (mijn voornaamste reden) was super met 1 pagina, maar als ik er 28 tabbaden opende was hij gevoelsmatig net zo traag als FF. Maar goed daar was nog mee te leven.

FF is niet geweldig met pure webmail sites die MS gebaseerd zijn bv die op mijn werk. Maar Opera liep er helemaal op vast. Ik miste ook de zoekfunctie binnen de pagina die gebruik ik veel binnen FF. Maar ik heb niet echt zwaar gezocht dus misschien bestaat hij wel. De zoekfunctie die ik vond ging binnen de actuele site zoeken en dat bedoel ik dus niet.

Wat voor mij echt onwerkbaar was, is Opera's gebruik van tabbladen. Normaal ga ik bij FF rechtsbovenin staan en klik ik met 1 sluitknop elk actueel tabblad dicht. O heeft een aparte sluitkruis per tab, waardoor ik steeds naar het betreffende tab moet gaan, klikken zodat kruis zichtbaar wordt om daar precies op te klikken zodat het actuele tab sluit. Dat is teveel gepiel voor mij.

Voordelen O zijn er ook, erg mooi is dat je halverwege je sessie met alle tabs, incl 1 waar je een bericht in zat te editen, kunt sluiten pc uit. Morgen pc en O opstarten en je gaat weer exact verder waar je gebleven was, O heeft alles opgeslagen en bewaard. :)

- Winston Churchill

Balance

Citaat van: Erik op maart 15, 2006, 19:02:42
Nou om te beginnen werd ik gek van alle reclame die er op sites staan, spingend, bewegend of veel te groot. Dat was ik al jaren niet meer gewend. Iets wat op extensies leek kon ik niet vinden. De snelheid (mijn voornaamste reden) was super met 1 pagina, maar als ik er 28 tabbaden opende was hij gevoelsmatig net zo traag als FF. Maar goed daar was nog mee te leven.
Misschien is FF gewoon sneller omdat hij niet 28 paginas met knipperende ads hoeft weer te geven? :) Maar agreed, ik ben ook naarstig op zoek naar een adblock alternatief.

FF is niet geweldig met pure webmail sites die MS gebaseerd zijn bv die op mijn werk. Maar Opera liep er helemaal op vast.
Ook agreed, in mijn ervaring is opera ook minder vaak compatible met IE dan FF. Maar in mijn situatie geen probleem.

Ik miste ook de zoekfunctie binnen de pagina die gebruik ik veel binnen FF. Maar ik heb niet echt zwaar gezocht dus misschien bestaat hij wel. De zoekfunctie die ik vond ging binnen de actuele site zoeken en dat bedoel ik dus niet.
Die bestaat inderdaad ook: press '/' en dan krijg je (vrijwel) dezelfde search als in FF (als ik je tenminste goed begrepen heb)

Wat voor mij echt onwerkbaar was, is Opera's gebruik van tabbladen. Normaal ga ik bij FF rechtsbovenin staan en klik ik met 1 sluitknop elk actueel tabblad dicht. O heeft een aparte sluitkruis per tab, waardoor ik steeds naar het betreffende tab moet gaan, klikken zodat kruis zichtbaar wordt om daar precies op te klikken zodat het actuele tab sluit. Dat is teveel gepiel voor mij.
Ik gebruik altijd de 'ctrl-f4' of 'ctrl-w' hotkeys om een tab te closen. Daar wen je ook vrij rap aan.

Voordelen O zijn er ook, erg mooi is dat je halverwege je sessie met alle tabs, incl 1 waar je een bericht in zat te editen, kunt sluiten pc uit. Morgen pc en O opstarten en je gaat weer exact verder waar je gebleven was, O heeft alles opgeslagen en bewaard. :)
Yep, dat is inderdaad een handige functie. Ook handig als de boel per ongeluk eens crahed (hetgeen niet vaak gebeurd - in mijn ervaring een stuk vaker met FF), dan ben je je opened paginas niet kwijt.

Erik

Balance gezien je enthousiasme heb ik het nog eens geprobeerd :)
Maar ik heb wle de laatse nightly build gepakt die zou meer functies hebben en adblock mogelijkheden hebben (overigens niet gevonden)

Wat viel me op. Snelheid is gewoon erg goed, zelfs met zoveel openen. Scrollen ook met plaatjes is vloeiend zonder haperingen :)

Zoekfunctie op huidige pagina was niet helemaal gelijk maar wel beter, later vond dat brilletje wat nog beter werkte.
Zoefunctie die naast google ook op ebay etc werkt :)

Dat ctrlf4/w werkt niet lekker. In het begin wilde ik 1 vinger op de crtl laten rusten zodat met de ander kon "w" en, maar zodra ik scrollde werd de tekst kleiner ;D (= ctrl scroll)  dus ik moet het apart doen, dat gaat niet lekker. Dus ik dacht pak het achterste tabblad daar blijft het kruis op dezelfde plek zitten, want als je die sluit dan pakt hij de 1 na laatste. Dus niet, na 5 tabs ofo ging hij ipv acteraf, vooraf werken, dus wordt de tab groter en verschuift positie kruis elke keer iets, zucht. Nee dat werkt gewoon niet, jammer.

Ik vond 2 gratis adblockers maar zijn ene soort ini files die je handmatig moet maken, dat is 10 jaar terug. Ik heb nu de trial van ad muncher gevonden en die komt het meest bij adblock in de buurt. Kost helaas wel 25 dollar. Maar ik hoefde niets in te stellen alle reclame op dit board was ineens verdwenen en met rechtsklikken haal je via een menu elke domme avatar of signature weg. Iets meer werk dan afblock in FF.
$25 is nog te doen, maar ik weet niet of versie 9 in O nog adblcok functionaliteit gaat bieden en je dan geen ad muncher meer nodig hebt.

Dus we gaan nog eens verder experimenteren :)
- Winston Churchill

Balance

Citaat van: Erik op maart 16, 2006, 21:22:26
Balance gezien je enthousiasme heb ik het nog eens geprobeerd :)
Maar ik heb wle de laatse nightly build gepakt die zou meer functies hebben en adblock mogelijkheden hebben (overigens niet gevonden)
Heel goed! :)

Zoekfunctie op huidige pagina was niet helemaal gelijk maar wel beter, later vond dat brilletje wat nog beter werkte.
Zoefunctie die naast google ook op ebay etc werkt :)
Verdraaid - ik zie nu het brilletje ook voor het eerst :)

Dat ctrlf4/w werkt niet lekker. In het begin wilde ik 1 vinger op de crtl laten rusten zodat met de ander kon "w" en, maar zodra ik scrollde werd de tekst kleiner ;D (= ctrl scroll)  dus ik moet het apart doen, dat gaat niet lekker. Dus ik dacht pak het achterste tabblad daar blijft het kruis op dezelfde plek zitten, want als je die sluit dan pakt hij de 1 na laatste. Dus niet, na 5 tabs ofo ging hij ipv acteraf, vooraf werken, dus wordt de tab groter en verschuift positie kruis elke keer iets, zucht. Nee dat werkt gewoon niet, jammer.
Wat je ook kan doen, is een "mouse gesture" om je pagina te openen. Die kan je maken door je rechter muisknop ingedrukt te houden en een 'symbool te schrijven' met je muis. Klikt wat vaag, maar is reuze handig. Zie ook: http://help.opera.com/Windows/8.53/en/mouse.html
Om een pagina/tab te sluiten doe je dan dit:
- hold right mouse button
- ga een stukje recht naar beneden
- ga een stukje naar rechts
- release right mouse button
Dus je schrijft in principe een grote letter "L" met je muis.
Het is even wennen, maar zodra je dit eenmaal onder de knie hebt wil je niet anders meer omdat het zo handig is dat je je muis cursor in het midden van je pagina kan laten.
Overigens is er ook een mouse gesture plugin voor FF :)

Ik vond 2 gratis adblockers maar zijn ene soort ini files die je handmatig moet maken, dat is 10 jaar terug. Ik heb nu de trial van ad muncher gevonden en die komt het meest bij adblock in de buurt. Kost helaas wel 25 dollar. Maar ik hoefde niets in te stellen alle reclame op dit board was ineens verdwenen en met rechtsklikken haal je via een menu elke domme avatar of signature weg. Iets meer werk dan afblock in FF.
$25 is nog te doen, maar ik weet niet of versie 9 in O nog adblcok functionaliteit gaat bieden en je dan geen ad muncher meer nodig hebt.
Hmm, ook geen idee daarover. Ik neem aan dat ze bij Opera ook niet stilzitten, maar voorlopig klinkt die ad-muncher wel als een afdoende alternatief. Maarja, als het ook gratis kan met FF... :)

Erik

Mouse gestures, daar moet ik dan idd eens induiken klinkt handig. Ondertussen heb ik een stand gevonden waarin ik mijn hand handig kan neerzetten zodat ik nu net zo makkelijk als in surf en FF sluit. :)
- Winston Churchill

B.J.

Dat is de kracht van de post bank firefox. Juist doordat iedereen extensions kan maken bestaat dit ook in firefox. Wat je ook maar bedenkt, het kan!

installer: http://adblock.ethereal.net/SessionSaver/sessionsaver-02-dev.xpi
txt: http://adblock.ethereal.net/SessionSaver/SessionSaver's%20features.txt

Erik

Balance: ik heb nog een klein nadeel gevonden, misschien weet jij een oplossing. Ik zei al dat ik 28 tabs open, daardoor ben ik in 25% van de tijd klaar met alles lezen. Nu laat FF de volgorde van de te openen links gewoon met rust. O sorteert ze ongevraagd, waardoor ik de eerste pagina waarop ik alle topics op "gelezen" kan zetten. Dat als eerste kan doen, als ik dat als laatste zou doen zou ik theoretisch berichten kunnen missen. Afijn O sorteert ze, dus staat deze pagina nu in het midden en ik wil hem aan begin hebben, maar dat lukt me niet. Want hij zet hem steeds weer in het midden.

btw vandaag toch weer iets heel prettigs ontdekt, ik had 14 van de 28 groepen gelezen, wil alles op gelezen zetten crash O ineens. Ok dat gebeurde wel vaker ook met FF. Dus ik start O opnieuw en hij vraagt verder gaan? ik zeg ja en ik zie precies dezelfde pagina's net voor de crash. Dus ik kon weer rustig verder waar ik gebleven was. Normaal met FF zou ik alles opnieuw moeten openen, maar omdat alles op al gelezen stond maar nog niet echt gelzen was , kon ik niet zien wat ik gemist had. Of te wel, dit is een super feature in geval van crashes. Snelheid is nog steeds goed, eigenlijk te snel ;D
- Winston Churchill

Balance

Citaat van: Erik op maart 18, 2006, 13:32:57
Balance: ik heb nog een klein nadeel gevonden, misschien weet jij een oplossing. Ik zei al dat ik 28 tabs open, daardoor ben ik in 25% van de tijd klaar met alles lezen. Nu laat FF de volgorde van de te openen links gewoon met rust. O sorteert ze ongevraagd, waardoor ik de eerste pagina waarop ik alle topics op "gelezen" kan zetten. Dat als eerste kan doen, als ik dat als laatste zou doen zou ik theoretisch berichten kunnen missen. Afijn O sorteert ze, dus staat deze pagina nu in het midden en ik wil hem aan begin hebben, maar dat lukt me niet. Want hij zet hem steeds weer in het midden.
Hmm, vreemd. Ik heb nog nooit auto-gesorteerde tabs gezien - bij mij houdt het immer de volgorde van openen aan. Wellicht een nieuwe 'feature'? Ik open meerdere paginas overigens altijd via de middle mouse button (meestal scroll-wheel indrukken). Deze heb ik gemapped op 'open page in background'. Op die manier kan je snel veel links openen, zonder telkens terug te hoeven naar de pagina met alle links.

btw vandaag toch weer iets heel prettigs ontdekt, ik had 14 van de 28 groepen gelezen, wil alles op gelezen zetten crash O ineens. Ok dat gebeurde wel vaker ook met FF. Dus ik start O opnieuw en hij vraagt verder gaan? ik zeg ja en ik zie precies dezelfde pagina's net voor de crash. Dus ik kon weer rustig verder waar ik gebleven was. Normaal met FF zou ik alles opnieuw moeten openen, maar omdat alles op al gelezen stond maar nog niet echt gelzen was , kon ik niet zien wat ik gemist had. Of te wel, dit is een super feature in geval van crashes. Snelheid is nog steeds goed, eigenlijk te snel ;D
Inderdaad - dat is ook wat ik bedoelde toen ik eerder in deze thread zei:

Citaat van: Balance
Yep, dat is inderdaad een handige functie. Ook handig als de boel per ongeluk eens crahed (hetgeen niet vaak gebeurd - in mijn ervaring een stuk vaker met FF), dan ben je je opened paginas niet kwijt.
:)

B.J.

...........

Dat kan dus ook met FF  :D

Erik

Citaat van: Bas Janssen op maart 20, 2006, 10:11:40
Dat kan dus ook met FF  :D
Je hebt helemaal gelijk, ik word ouder en vergeetachtiger ;D
Wie ben jij ook al weer ;D
- Winston Churchill

Erik

Nog een tip, in de nieuwste beta versie, als je met rechts klikt, zie je een optie "block content" als je die gebruikt kun je alle plaatjes die je ziet op klikken en die wordend an voortaan geblockt. Iets minder handig dan adblokcer en muncher omdat die de gewonnen ruimte niet teug geeft, maw je ziet een leeg frame.

via extra -> geavanceerd -> blocked content, kom je in een menu en kan je paden handmatig invoegen bv block alles van site x path y.
- Winston Churchill