Mark Levinson 383

Gestart door DA BoSS, maart 4, 2006, 18:19:21

Vorige topic - Volgende topic

DA BoSS

Ik luister de laatste tijd 90% muziek, en slechts 10% film, dus ben ik me al een tijdje aan het orienteren op goede integrated stereo-versterkers.
Nu heb ik afgelopen week voor het eerst een Mark Levinson 383 in actie gehoord:
:o :o :o

Prachtige diepte, gelaagdheid & scheiding van het geluid zeg. Snel maar toch een soort lekker warm (dus niet kil/klinisch), ritmisch, musikaal, eerlijk.
Nou ben ik geen geoefend luisteraar, puur liefhebber, maar ik kon al dit soort dingen/details echt met gemak waarnemen ???
Ander stroomsnoer erin: hoppa bingo wat een verschil.
Accoustisch paneeltje van de muur, en hoppa: hele staging naar voren en ik zit te 'tappen'.... ;D

Ik ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat het waar is wat ze zeggen:
je kan echt een deel van je cd collectie  opnieuw gaan ontdekken met zo'n high-end amp, zoveel extra detail etc etc
Met stip mijn mijn droom-amp, daar kan ik nog jaren mee doorgroeien.
Maarja die prijs he......(8900 euri)
:-[

Iemand ervaring met deze bak?
Iemand toevallig.......... een tweedehands exemplaar te koop?
Voor een spotprijs natuurlijk >:D

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

beunky

Tweedehands zijn ze voor 4.000 - 5.000 te koop :)
Wellicht ook eens kijken naar een Lyngdorf Millenium (tweedehands TacT mss en dan laten upgraden naar MK 4) of een nieuwe TDA2200? Schijnt erg mooi te zijn...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

romulus

idd zeer mooi toestel.  Indien je speakers niet zeer moeilijk aan te sturen zijn ideale
stereo pre en eindversterker.  Komt tweedehands regelmatig voorbij tussen de 5 à 6000 €.
Opletten voor US versie.

ML pre matcht ook zeer goed met je cd-speler.  Als je richting 8000 € wil spenderen zou
ik opteren voor aparte voorversterker - eindtrap.
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

romulus

staat trouwens 1 te koop op
http://www.audio-markt.de/
voor 4900 €

waar wacht je nog op ? ;D

aMUSEd

Mooi apparaat idd.. een van mijn favorieten.. ach wie niet  ;)

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op maart  4, 2006, 18:19:21
Iemand ervaring met deze bak?

Ik heb hem niet thuis mogen beluisteren, maar er wel eens uitgebreid naar zitten luisteren en vergeleken. Het is een mooie amp, maar ik vind het wel een bit overprized, zeker als je kijkt wat je voor dat geld kunt kopen van Plinius en Classé aan geïntegreerde versterkers.

Ik zou op de tweedehands markt eerder kijken naar een losse pre-eind oplossing. Een Levinson 38 kost dan zo'n 2000 euro en een Levinson 27.5 eindbak iets van 1500-1750. Als eindbak zou je ook nog een 23.5 kunnen nemen en dan zit je totaal wel op een dikke 4500 euro. Voordeel van de '38' is dat hij een SSP stand heeft en je hem dus altijd nog kunt integreren met een surround receiver of prepro.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

Citaat van: beunky op maart  4, 2006, 19:25:08
Tweedehands zijn ze voor 4.000 - 5.000 te koop :)
Wellicht ook eens kijken naar een Lyngdorf Millenium (tweedehands TacT mss en dan laten upgraden naar MK 4) of een nieuwe TDA2200? Schijnt erg mooi te zijn...

Ik volg de (vele) Lyngdorf draadjes hier op het forum met aandacht....  ;)
Ken jij de Millenium?
Verwacht jij veel verschil tussen de 'upgraded' mk4 en de TDA2200 ???
Weet jij hoe het geluid van Lyngdorf's zich verhoud tot ML?
:)

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Citaat van: romulus op maart  4, 2006, 19:25:57
idd zeer mooi toestel.  Indien je speakers niet zeer moeilijk aan te sturen zijn ideale
stereo pre en eindversterker.
Dat moet voorlopig niet zo'n probleem zijn.... ;D
Maar moet ik wel vrezen voor een match met zeg...... eh....hele zware B&W's (bijvoorbeeld 801)?

CiteerML pre matcht ook zeer goed met je cd-speler.  Als je richting 8000 € wil spenderen zou
ik opteren voor aparte voorversterker - eindtrap.
Nou moet ik zeggen dat ik het nou juist wel ideaal zou vinden om een geintegreerde versterker te bezitten.
Er is de praktische kant (mijn net nieuwe rack zou te klein/krap worden >:D), bovendien hoef ik me ook geen zorgen te maken om de extra interconnects etc.
???

DA BoSS

Citaat van: romulus op maart  4, 2006, 19:35:03
staat trouwens 1 te koop op
http://www.audio-markt.de/
voor 4900 €

waar wacht je nog op ? ;D
Eerst nog even kennismaken met Lavardin van FrenkB ;D

DA BoSS

Citaat van: aMUSEd op maart  4, 2006, 19:46:05
Mooi apparaat idd.. een van mijn favorieten.. ach wie niet  ;)
Zouden er veel van verkocht zijn in Nederland ???

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op maart  4, 2006, 19:46:40
ik vind het wel een bit overprized, zeker als je kijkt wat je voor dat geld kunt kopen van Plinius en Classé aan geïntegreerde versterkers.
Die prijs he.... :-[
Ik wil in ieder geval ook nog eens graag de Plinius 9200 beluisteren.
Geen flauw benul voorlopig hoe die twee zich verhouden(verschillen)...

CiteerIk zou op de tweedehands markt eerder kijken naar een losse pre-eind oplossing. Een Levinson 38 kost dan zo'n 2000 euro en een Levinson 27.5 eindbak iets van 1500-1750. Als eindbak zou je ook nog een 23.5 kunnen nemen en dan zit je totaal wel op een dikke 4500 euro. Voordeel van de '38' is dat hij een SSP stand heeft en je hem dus altijd nog kunt integreren met een surround receiver of prepro.

Meen je dat?
Ik ben geneigd je als ML expert( 8)) op je woord te geloven, ik kan alleen niet inschatten wat voor verschillen ik kan/mag verwachten?Net meer drive, wellicht, net ietsje muzikaler of soepeler wellicht? die 383 had het gewoon helemaal voor me!

Ik zie wel iets te koop staan in DLD, maar da's toch wel een tikje duurder dan wat jij noemt(ML 23,5 = 3700,-
ML 38 = 2250,-hier).
Zou je dan niet liever een qua looks bijpassende ML 332 voor 3000,- willen?
::)

romulus

Citaat van: DA BoSS op maart  4, 2006, 21:21:08
Dat moet voorlopig niet zo'n probleem zijn.... ;D
Maar moet ik wel vrezen voor een match met zeg...... eh....hele zware B&W's (bijvoorbeeld 801)?
Nou moet ik zeggen dat ik het nou juist wel ideaal zou vinden om een geintegreerde versterker te bezitten.
Er is de praktische kant (mijn net nieuwe rack zou te klein/krap worden >:D), bovendien hoef ik me ook geen zorgen te maken om de extra interconnects etc.
???
802 moet nog net lukken maar hebben liever bijvoorbeeld ML 332 ivm ML 331 of ML 335 ivm ML 334

DA BoSS

Citaat van: romulus op maart  4, 2006, 21:43:11
802 moet nog net lukken maar hebben liever bijvoorbeeld ML 332 ivm ML 331 of ML 335 ivm ML 334

Bedoel je deze brochure 300 serie?
Hmmmmm, powerrrrrrrrrrrrrrrrrr 8)

Maar waarom zou je twee verschillende power-amplifiers binnen 1 set willen inzetten, of begrijp ik je verkeerd?

romulus

Citaat van: DA BoSS op maart  4, 2006, 21:10:58
Ik volg de (vele) Lyngdorf draadjes hier op het forum met aandacht....  ;)
Ken jij de Millenium?
Verwacht jij veel verschil tussen de 'upgraded' mk4 en de TDA2200 ???
Weet jij hoe het geluid van Lyngdorf's zich verhoud tot ML?
:)
Ik volg het tact nu lyngdorf verhaal sinds 2 jaar en heb een aantal demo's gehoord en moet zeggen
dat lyngdorf me blijft intrigeren.  Laatste 2 demo's (oa 1 bij iemand thuis die met millenium en tda2000 en rcs speelt met corner woorfes en 805s monitor was zeer mooi, extreem snel en strak.  Room correction in een slechte ruimte was hier perfect ingesteld en veel beter met dan zonder.  Dit was op eerdere demo's niet altijd het geval.  Laatste demo op VAD was voor mij gezien kost van totale setup (10000 €) best sound of the show.

Lyngdorf digitale amps gebruik je volgens mij best met speciale woofers van lyngdorf in combi met mooie monitor.  Hoe lyngdorf zich verhoudt tot ML ?  Moeilijk uit te leggen.  Beiden zijn analytisch, zeer detailrijk, heel neutraal.  Uit ervaring treed er bij mij helemaal geen luistermoeheid op wat betreft ML, hierover heb ik vraagtekens bij lyngdorf.  Misschien onterecht zoals ik al aangaf ben ik al 2 jaar geïntrigeerd door alles wat met tact/lyngdorf te maken heeft. Tbc...

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op maart  4, 2006, 21:42:06
Ik ben geneigd je als ML expert( 8)) op je woord te geloven, ik kan alleen niet inschatten wat voor verschillen ik kan/mag verwachten?Net meer drive, wellicht, net ietsje muzikaler of soepeler wellicht? die 383 had het gewoon helemaal voor me!

Nou, ML expert... ;D Ik heb meer verstand van Classé... 8)

De verschillen zullen vooral zitten in meer controle, en meer zwart/rust.

CiteerIk zie wel iets te koop staan in DLD, maar da's toch wel een tikje duurder dan wat jij noemt(ML 23,5 = 3700,-
ML 38 = 2250,-hier).
Zou je dan niet liever een bijpassende ML 332 voor 3000,- willen?

Nee, ik zou zelf liever de 'oudere' eindbakken willen hebben. Ik heb zelf de 23 vrij lang gehad (6-7 jaar) en dat beviel prima. De mooiste Levinson eindversterkers zijn eigenlijk de 27 en 23 en ook de 27.5 en 23.5. De latere versterkers zijn analytischer, minder muzikaal of luchtig. Misschien wel nòg preciezer en krachtiger, maar gewoon minder lekker om naar te luisteren. Ik heb ook de 331 in huis gehad (daar speelt Blue-Eyes mee), maar vond toch die oude 23 lekkerder klinken.

Maar als je mij vraagt wat ik je echt zou willen aanbevelen is het toch de combinatie eens te luisteren van Levinson voorversterking met Classé eindversterking of andersom. Daar ben ik zeer goed over te spreken: een prachtige combinatie van precies en nauwkeurig (Levinson) met rust en luchtigheid (Classé). Ik heb aardig wat mensen aangestoken met die combinatie (waaronder Romulus ;D). Je mag het een keer komen luisteren als je dat leuk vind.

Overigens zijn zowel de hierboven genoemde Levinsons als de eventueel te gebruiken Classé eindversterkers zeer geschikt voor moeilijke speakers. Alle Classé's die ik in huis heb gehad, hoe klein ook, konden mijn electrostaten aansturen (met een dip op 0,9 ohm) en raakten daar niet van in de stress.

Ik kan je in ieder geval aanraden om zoveel mogelijk eerst te gaan luisteren naar versterkers om jezelf een beeld te gunnen van waar je eigen voorkeur ligt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

Citaat van: romulus op maart  4, 2006, 21:57:58
Lyngdorf digitale amps gebruik je volgens mij best met speciale woofers van lyngdorf in combi met mooie monitor.  
Mijn speaker upgrade is in realiteit echt nog ver weg, maar op mijn wishlist:

(wie deze foto herkent, heeft nu gratis en voor niks een glimlach op zijn gezicht)
linkje

En deze

linkje

CiteerHoe lyngdorf zich verhoudt tot ML ?  Moeilijk uit te leggen.  Beiden zijn analytisch, zeer detailrijk, heel neutraal.  Uit ervaring treed er bij mij helemaal geen luistermoeheid op wat betreft ML, hierover heb ik vraagtekens bij lyngdorf.  Misschien onterecht zoals ik al aangaf ben ik al 2 jaar geïntrigeerd door alles wat met tact/lyngdorf te maken heeft. Tbc...
Ben benieuwd
O0

romulus

Citaat van: DA BoSS op maart  4, 2006, 21:55:47
Bedoel je deze brochure 300 serie?
Hmmmmm, powerrrrrrrrrrrrrrrrrr 8)

Maar waarom zou je twee verschillende power-amplifiers binnen 1 set willen inzetten, of begrijp ik je verkeerd?

334 is opvolger van 331, 335 van 332.  Voor bijvoorbeeld 802 is ML 335 met 250W aan 8 ohm beter dan 334 met 125 W.  335 stuurt om het even welke speaker op deze planeet zonder moeite aan.

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op maart  4, 2006, 22:02:48
Nou, ML expert... ;D Ik heb meer verstand van Classé... 8)

De verschillen zullen vooral zitten in meer controle, en meer zwart/rust.

Nee, ik zou zelf liever de 'oudere' eindbakken willen hebben. Ik heb zelf de 23 vrij lang gehad (6-7 jaar) en dat beviel prima. De mooiste Levinson eindversterkers zijn eigenlijk de 27 en 23 en ook de 27.5 en 23.5. De latere versterkers zijn analytischer, minder muzikaal of luchtig. Misschien wel nòg preciezer en krachtiger, maar gewoon minder lekker om naar te luisteren. Ik heb ook de 331 in huis gehad (daar speelt Blue-Eyes mee), maar vond toch die oude 23 lekkerder klinken.

Maar als je mij vraagt wat ik je echt zou willen aanbevelen is het toch de combinatie eens te luisteren van Levinson voorversterking met Classé eindversterking of andersom. Daar ben ik zeer goed over te spreken: een prachtige combinatie van precies en nauwkeurig (Levinson) met rust en luchtigheid (Classé). Ik heb aardig wat mensen aangestoken met die combinatie (waaronder Romulus ;D). Je mag het een keer komen luisteren als je dat leuk vind.

Overigens zijn zowel de hierboven genoemde Levinsons als de eventueel te gebruiken Classé eindversterkers zeer geschikt voor moeilijke speakers. Alle Classé's die ik in huis heb gehad, hoe klein ook, konden mijn electrostaten aansturen (met een dip op 0,9 ohm) en raakten daar niet van in de stress.

Ik kan je in ieder geval aanraden om zoveel mogelijk eerst te gaan luisteren naar versterkers om jezelf een beeld te gunnen van waar je eigen voorkeur ligt. ;)
da's erg 8) van je, ik zou graag een keer komen luisteren!
:D
Wat betreft muzikaliteit bleef de 383 voor mij nog net aan de goede kant van het randje (en dus bijzonder mooi).
De ML 23,5 zou wat dat betreft dus een  mooiere match kunnen opleveren voor me dan met de ML332.
Ik ga gewoon (proberen te) beluisteren.

Wat betreft Classé heb ik zitten twijfelen aan de CAV-75 die ook op dit forum te koop staat, maar was net tot de conclusie gekomen dat ik beter af ben met een 'pure' stereo upgrade... ???

DA BoSS

Citaat van: romulus op maart  4, 2006, 22:15:14
334 is opvolger van 331, 335 van 332.  Voor bijvoorbeeld 802 is ML 335 met 250W aan 8 ohm beter dan 334 met 125 W.  335 stuurt om het even welke speaker op deze planeet zonder moeite aan.

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op maart  4, 2006, 22:23:33
da's erg 8) van je, ik zou graag een keer komen luisteren!
:D

Stuur maar een PM, dan regelen we een luisterafspraak! :D

CiteerWat betreft muzikaliteit bleef de 383 voor mij nog net aan de goede kant van het randje (en dus bijzonder mooi). De ML 23,5 zou wat dat betreft dus een  mooiere match kunnen opleveren voor me dan met de ML332. Ik ga gewoon (proberen te) beluisteren.

Hou er ook rekening mee dat Mark Levinson en Krell de afgelopen 10 jaar een soort wedloop hebben. Meestal brengt Levinson een model uit dat groter, sterker, zwaarder is en daarna gaat Krell er weer overheen. In die wedloop worden de versterkers wel steeds krachtiger en indrukwekkender van klank, maar helaas ook steeds analytischer en koeler.

Bij mij was de combinatie Levinson 28 pre en Levinson 23 eind ongeveer 6 jaar lang een goede match, ook net tegen het randje van analytisch aan. Maar de wisseling van bron naar een véél betere CD-speler liet de balans overslaan naar overanalytisch. Dat was niet de schuld van die bron, maar de oude CD-speler compenseerde dat anbalytische. Met de nieuwe bron was het onverbiddelijk en mij te clean geworden. Ik hoef niet te weten dat een piano 6 meter 54 lang is... Ik heb genoeg aan "tussen de 6 en 7 meter".

Ik proef uit jouw woorden dat de 383 een beetje tegen 'teveel analytisch' aan zat voor jou. Er is dan ook een risico dat hij bij verandering van een andere component in jouw set alsnog overanalytisch wordt. Het mooiste zou zijn als je de klank van die 383 eens naast een andere (oudere) Levinson zou leggen. Misschien is dat wel nòg meer wat je zoekt.

CiteerWat betreft Classé heb ik zitten twijfelen aan de CAV-75 die ook op dit forum te koop staat, maar was net tot de conclusie gekomen dat ik beter af ben met een 'pure' stereo upgrade... ???

Het eeuwige probleem van stereo en HT. Wie krijgt welk deel van het budget. Alleen JIJ kunt kiezen waar je de meeste waarde aan hecht en de hoogste eisen aan stelt. ;)

De CAV-75 is natuurlijk wel de instapper van Classé (op meerkanaals). Maar als je hem zou combineren met bijvoorbeeld een Levinson 38 (of de bijna identieke, maar net iets minder fraaie Proceed Pre) kun je wel de integratie van stereo en surround maken. Beide hebben immers de mogelijkheid met SSP de frontkanalen (L+R) van de surround receiver of prepro direct door te sturen naar de eindversterker. Je hebt dan dus nog wel een prepro nodig voor je surround gebeuren (of een receiver met pre-outs, zoals alle Marantzen). 8)

R

Geen idee hoe de combinatie is, maar het ziet er wel O0 uit..

http://my.hifi.nl/index.php?user=401

Deleted member

Ik geloof niet dat jij er in zou trappen maar laatst zag ik een ML 383 staan op Speurders voor 1000 euro. Omdat dit me wel erg goedkoop leek voor zo'n mooie (en dure!) versterker heb ik de aanbieder een reactie gestuurd dat ik geintresseerd was en of 'ie een foto van de versterker wilde maken met een Nederlandse krant met de datum van die dag, nou toen kwamen de (gebrekkig engelstalige) smoesjes hoor...ik heb maar niks meer laten horen...  ;D

DA BoSS

Citaat van: Antoine op maart  5, 2006, 10:14:01
Ik geloof niet dat jij er in zou trappen maar laatst zag ik een ML 383 staan op Speurders voor 1000 euro.
;D, precies mijn prijsklasse..... >:D

Even serieus:Ik kan een US model kopen voor 3200,- euro (Ebay excl. verzendkosten).
Volgens Audiac kost het ombouwen van de US versie naar 240V ongeveer 1500,- euro: weg prijsvoordeel :-X
Tenzij ik met een goede trafo aande slag ga, dus niet zo interessant .

Iemand toevallig ervaring met 240V trafo's op US apparatuur ???

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op maart  5, 2006, 12:10:02
Even serieus:Ik kan een US model kopen voor 3200,- euro (Ebay excl. verzendkosten).
Is dat inclusief $250 verzenden en 25% extra voor invoerrecht en btw? ;)

CiteerVolgens Audiac kost het ombouwen van de US versie naar 240V ongeveer 1500,- euro: weg prijsvoordeel :-X
Tenzij ik met een goede trafo aande slag ga, dus niet zo interessant .

Iemand toevallig ervaring met 240V trafo's op US apparatuur ???

Die weg zou ik nooit bewandelen. Klein kansje dat er iets mis gaat maar vooral grote kans dat je het apparaat zelf nooit meer kwijtraakt. ;D

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op maart  5, 2006, 08:47:26

Ik proef uit jouw woorden dat de 383 een beetje tegen 'teveel analytisch' aan zat voor jou. Er is dan ook een risico dat hij bij verandering van een andere component in jouw set alsnog overanalytisch wordt. Het mooiste zou zijn als je de klank van die 383 eens naast een andere (oudere) Levinson zou leggen. Misschien is dat wel nòg meer wat je zoekt.
Dat hebt je goed ingeschat , want echt veel analytischer dan de 383 moet het voor mij niet worden (denk ik ^-^)

Ik heb ondertussen wel besloten mijn 'HT' niet verder te upgraden, want ik zie mezelf ook in de verre toekomst weinig films kijken.
Daarbij ben ik nog heel tevreden over het HT gedeelte van mijn set & zijn mijn eisen op dat gebied een stuk minder dan voor muziekweergave. Ik vermoed ook nog eens dat de CAV-75 geen 'giant-leap' tov van mijn Rotel setje gaat opleveren... ::)
Ik kijk dus vanaf nu bewust niet verder dan stereo.

Ik ben gisteren nog een (voor mij) nieuwe eend in de bijt tegengekomen:
Mijn droomspeakers (W.B. ARC) worden regelmatig gekoppeld aan een Audionet SAM v2 (3000,- euro nieuw, linkje )?

Klinkt op papier ook niet misselijk, eens kijken of die ergens te beluisteren is...

CiteerStuur maar een PM, dan regelen we een luisterafspraak! :D
PM is onderweg!