Te plat beeld op breedbeeld UPC digital!

Gestart door American_Nightmare, maart 2, 2006, 15:24:44

Vorige topic - Volgende topic

American_Nightmare

Hoi!

Ik heb vandaag de mediabox van UPC Digital gekregen en aangesloten. Ik heb 't ding ingesteld op 16:9. Ik heb verder een oude Nokia breedbeeld tv en een Infocus Screenplay 4800 beamer in 16:9 mode.

Nou krijg ik bij sommige zenders toch nog 'platte koppen' alsof je een 4:3 uitzending op een 16:9 scherm bekijkt. Ligt dit aan de uitzending? Ik krijg het onder andere op een voormalig Canal+ (film heet het gewoon nu dacht ik?) kanaal; een film met zwarte balken boven en onder (dus wel breedbeeld) maar wel platgedrukt beeld. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen??

Shorty

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, want ik kijk UPC Analoog.... maar ik krijg ook platte koppen als ik m'n scherm op 'breedbeeld' zet. Pas als ik standje 'zoom' instel krijg ik beeldvullend en normaal breedbeeld. Maar het verschilt per zender.... de beide BBC's moeten op 'zoom', maar ARD en ZDF weer niet. :( Volgens Frank Doorhof, die onlangs m'n plasma ISF-calibreerde, lag het aan UPC.  >:(  >:D

VrGr,

Bart J. 

Dru

Ik gebruik ook de upc digital mediabox. Geen problemen op mijn bb..
Kijk nog eens bij TV instellingen (van de mediabox) of die goed staat op: breedbeeld (16:9) er zit nl ook een optie: scherm (plat), die moet je dus niet hebben  ;)

American_Nightmare

Citaat van: Dru op maart  2, 2006, 16:04:10
Ik gebruik ook de upc digital mediabox. Geen problemen op mijn bb..
Kijk nog eens bij TV instellingen (van de mediabox) of die goed staat op: breedbeeld (16:9) er zit nl ook een optie: scherm (plat), die moet je dus niet hebben  ;)

Ik lees net ergens dat de film1-kanalen gewoon in 4:3 zijn. Dat je het probleem dus niet hebt lijkt me sterk.

MH

Je kan inderdaad de UPC ontvanger op breedbeeld 16:9 zetten. Het probleem is alleen dat het bronmateriaal (de zenders) niet altijd breedbeeld zijn (net als analoog). Het is me opgevallen dat echte breedbeelduitzendingen een seconde ofzo anamorfic in 4:3 te zien zijn en vervolgens netjes beeldvullend uitgerekt worden. Ik vermoed dat de UPC ontvanger over de scart laat weten aan de TV dat het om 16:9 anamorphic gaat, net als bij een DVD speler. Ik vind het inderdaad wel slordig dat dit bij de filmzenders niet toegepast wordt. Die zijn inderdaad 4:3, meestal met zwarte balken dus.

Job

Ik heb vandaag eindelijk mijn UPC mediabox binnengekregen. Ik had altijd Canal+.
Decoder aangesloten, en nu blijkt het beeld voortdurend 10 lijnen naar boven opgeschoven. Ik heb dus constant een kleine zwarte balk onder in beeld. Bij analoge zenders en DVD is dit niet het geval, en het was ook nooit het geval met de C+-decoder.

Iemand anders die dit ook ervaart?

ajbeefde

Nu wil iedereen een platte beeldbuis, en dan hebben ze uiteindelijk een plat beeld gaan we ........ :)
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Job

Citaat van: Job op maart 22, 2006, 18:11:00
nu blijkt het beeld voortdurend 10 lijnen naar boven opgeschoven. Ik heb dus constant een kleine zwarte balk onder in beeld. Bij analoge zenders en DVD is dit niet het geval, en het was ook nooit het geval met de C+-decoder.

Blijkt dus dat het signaal van UPC digital deels geblankt is. Het is niet opgeschoven, maar aan de onderkant van het beeld is er niets meer na safe action, dus zie je op een wat ruimer afgestelde TV of projector een zwarte rand. In mijn boekje betekent dat dus dat er geen volwaardig PAL-beeld uit het systeem komt. Jammer.