DVD spelers met video instellingen.

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 2, 2002, 00:18:25

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Intressante vraag via een chat sessie.

Wat gebeurt er als ik met mijn gecalibreerde set de videosettings van mijn speler ga gebruiken.

Veel mensen worstelen hiermee, en toch is het makkelijk uit te leggen.

Uit elke DVD speler komt een maximaal signaal, vaak is dit op de standaard waardes.

Neem als voorbeeld even 0-255 (meetwaarde), bestaande uit 0-255 tussenstappen.
Als je de speler dus standaard laat staan is zwart 0 en piekwit 255.

Als je nu de brightness binnen je speler gaat opschroeven dan wordt het uitgangssignaal bv 20-255.
Je verliest hier dus dynamisch bereik.

Hetzelfde geldt voor het contrast, als je het contrast opschroeft dan zul je bv 20-230 overhouden, hier moet je even over nadenken ;D, in principe blijft de WAARDE natuurlijk 255 van piekwit (meetwaarde) maar deze waarde wordt bv nu al met 90IRE bereikt ipv met 100IRE, vandaar voor het voorbeeld een beperking van het dynamische bereik.

LEERMOMENT.
De interne video"enhancers" kun je beter vanaf blijven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

Frank,

Hoe zit het met de beeldparameters Kleur en Gamma?
Als je die wijzigt beperk je dan ook je dynamisch bereik?

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Gamma, is een optie die je zeker zou kunnen gebruiken, vooral voor projectoren kan dit een goede optie zijn, gebruik dan wel een testpatroon.

Kleur verzadiging op zich is niets mis mee om te gebruiken.
Je moet alleen de settings van de speler altijd vergelijken met de settings op je weergever, en degene kiezen die de minste artifacts oproept, sommige spelers kunnen namelijk wel wat ruis erbij zetten.

Persoonlijk geloof ik het meest in de settings op de weergever, ipv op de speler, tenzij de settings op de speler in het digitale domain worden gedaan en zonder bijkomende problemen.

Gewoon testen dus.... ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"