Twee versterkers op 1 speakerset

Gestart door fer79, februari 17, 2006, 09:55:37

Vorige topic - Volgende topic

fer79

Hallo iedereen, ik draai momenteel mijn cd's met de volgende set. Hiteker DVD speler (wordt vervangen door een Panasonic DVD/HDD recorder), Pioneer VSX-C501 6.1 Receiver en speakers van Mordaunt Short 4x MS902 1x MS905 en Sub MS308.

Nu ben helemaal niet tevreden met stereo geluid. Na alle wilde plannen over nieuwe surround versterker en dure dvd speler en externe DAC's bevroren te hebben. Wil ik het volgende aanschaffen voor stereo: Goede cd-speler (gebruikte Marantz, Philips, Sony ES oid), een goede stereo versterker (waarschijnlijk een gainclone based zelfbouw met stappenschakelaar als volume en een directe eindversterker aansluiting). Speakers wil ik gewoon de MS902's gebruiken.

Nu zit ik met het volgende, hoe sluit ik de stereo versterker en surround receiver op dezelfde frontspeakers?

Optie 1: In de Stereoversterker hoogwaardige relais bouwen die het speaker signaal van de receiver doorlussen naar de speakers als de versterker uit staat en dit onderbreken als de versterker wordt ingeschakeld en de eigen "eindtrappen" aankoppelt.

Optie 2: De receiver dmv een verzwakkingscircuit aansluiten op de "direct-in" van de stereo versterker.

Optie 3: De Pioneer modden, dmv het (laten) inbouwen van een 2 pre-outs en deze aansluiten om de "direct-in" van de stereoversterker.

Wat is nu de beste oplossing en zijn de andere 2 zoveel slechter als de beste?

sandervg

Ik zou de pre out van de receiver aansluiten op de gainclone. Als je ook voor een stappen-volume regeling gaat, is het 'instellen op een vaste waarde' bij het luisteren naar surround geen probleem (ik zet de gaincard standaard op 5). Tja, moet je receiver natuurlijk wel een pre-out hebben. Misschien is receiver verkopen en een 2e handse kopen met pre out goedkoper (en zeker makkelijker) dan een pre out laten inbouwen.

Optie 1 zou ik persoonlijk niet doen. Ik weet niet wat het effect op de klank hiervan is, maar vind ik niet zo passen in de filosofie van de gaincard (toch weer een extra component als ik je goed begrijp). Optie 2 kan ik ook niet beoordelen, maar ik zou dan voor de makkelijke weg gaan: verkopen en kopen met pre outs.

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

fer79

Opgelost, ben erachter gekomen dat in de Pioneer ook audio-out geeft via de scart aansluitingen.

Alleen slechts 200mv en geen volume control. Heb ik er nog niets aan.