Formatteren?

Gestart door papaleo, februari 11, 2006, 17:51:55

Vorige topic - Volgende topic

papaleo

Ik heb sinds kort een ext.harde schijf (Lacie 250Gb) welke ik wil gebruiken om HD materiaal op te zetten/bewaren en via de Snazio het materiaal af te spelen,maar na zo'n 10Gb er op gezet te hebben krijg ik nu een melding dat er te weinig schijf ruimte is....??
Nu denk ik dat de Lacie moet gaan formatteren,het vreemde is dat als ik de eigenschappen van de Lacie bekijkt dan is die FAT32,nu ik de bestanden er af gehaald heb en de Lacie wil gaan fomatteren kan ik alleen NTFS kiezen,kan dat kwaad als ik 'm nu NTFS zou gaan formatteren?
Ik ben namelijk bang dat de Lacie welke nu prima met mijn Snazio communiceerd dat dadelijk niet meer doet,of maakt het niet uit als ik de Lacie NTFS gaat formateren.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Achiel

Houd er rekening mee dat bij gebruik van Fat32 file systeem de maximale bestandsgrootte 4gb is. Bij ntfs is dat 16Tb. Of jouw dvd speler een ntfs schijf kan benaderen weet ik niet, zou je ff moeten googlen.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

papaleo

Citaat van: Achiel op februari 11, 2006, 19:11:02
Houd er rekening mee dat bij gebruik van Fat32 file systeem de maximale bestandsgrootte 4gb is. Bij ntfs is dat 16Tb. Of jouw dvd speler een ntfs schijf kan benaderen weet ik niet, zou je ff moeten googlen.

Ahha...zou dat het zijn...van die melding; "te weinig schijfruimte" want het bestand welke ik op dat moment wilde gaan verplaatsen naar de Lacie was 8,67Gb groot....
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

HeavyD

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=39830.msg566373

Een quote van Jaco in zijn verkoop topic

CiteerLosse harde schijfen werkte wel (voor zover ik begrepen heb), maar geen NTFS, dus alleen FAT. Dat zijn maximaal 4 GB grote files, dus weinig zinvol voor HDTV files.

Ik denk dat deze zin in een keer antwoordt geeft op je vraag  ;)

Best wel jammer eigenlijk

(Ik had wel ergens gelezen dat snazio van plan is om in een toekomstige firmware update NTFS te implementeren)

papaleo

Citaat van: HeavyD op februari 11, 2006, 19:26:13
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=39830.msg566373

Een quote van Jaco in dit topic

Tja, das duidelijk.
Dan de grote bestanden maar vanaf mijn PC op de Snazio afspelen...

riwi

Juist met de nieuwe firmware die je hebt (eind december) zou de Snazio wel NTFS geformatteerde schijven moeten herkennen. Hij herkent niet alle merken, maar juist de LaCie wel (volgens Starred). Dit was ook precies de reden dat Reza mensen vroeg om te vertellen of hun (NTFS geformatteerde) schijf door de Snazio herkent wordt omdat reza ook een NTFS USB schijf aan een Snazio wil gaan hangen in de toekomst.

Ik kan niet helpen hiermee want ik gebruik geen losse usb schijven

papaleo

Als ik de Lacie NTFS formatteerd kan ik, als die dan niet meer herkend wordt door de Snazio,dan weer de Lacie terug FAT32 formatteren dan Richard?
Want dan is 't het proberen waard  ;)

riwi

Hoi Leo,
Volgens mij kan dat gewoon. In ieder geval met de command line (Start -> Run -> cmd )

Als F: je LaCie drive is :
Citeer
format F: /FS:FAT32
Let op de spatie tussen F: en de /FS
Eventueel met /Q er nog achter (Quick) dan duurt het niet zo lang, maar ik weet niet zeker of dat kan als je wisselt van NTFS <-> FAT32.

Ik ben benieuwd. Succes

Richard

De windows help van het commando format :

Citeer
C:\>help format
Formats a disk for use with Windows XP.

FORMAT volume [/FS:file-system] [/V:label] [/Q] [/A:size] [/C] [/X]
FORMAT volume [/V:label] [/Q] [/F:size]
FORMAT volume [/V:label] [/Q] [/T:tracks /N:sectors]
FORMAT volume [/V:label] [/Q]
FORMAT volume [/Q]

volume          Specifies the drive letter (followed by a colon),
                  mount point, or volume name.
  /FS:filesystem  Specifies the type of the file system (FAT, FAT32, or NTFS).
  /V:label        Specifies the volume label.
  /Q              Performs a quick format.
  /C              NTFS only: Files created on the new volume will be compressed
                  by default.
  /X              Forces the volume to dismount first if necessary.  All opened
                  handles to the volume would no longer be valid.
  /A:size         Overrides the default allocation unit size. Default settings
                  are strongly recommended for general use.
                  NTFS supports 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16K, 32K, 64K.
                  FAT supports 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16K, 32K, 64K,
                  (128K, 256K for sector size > 512 bytes).
                  FAT32 supports 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16K, 32K, 64K,
                  (128K, 256K for sector size > 512 bytes).

Note that the FAT and FAT32 files systems impose the
                  following restrictions on the number of clusters on a volume:

FAT: Number of clusters <= 65526
                  FAT32: 65526 < Number of clusters < 4177918

Format will immediately stop processing if it decides that
                  the above requirements cannot be met using the specified
                  cluster size.

NTFS compression is not supported for allocation unit sizes
                  above 4096.

/F:size         Specifies the size of the floppy disk to format (1.44)
  /T:tracks       Specifies the number of tracks per disk side.
  /N:sectors      Specifies the number of sectors per track.

reza

Citaat van: papaleo op februari 11, 2006, 22:36:08
Als ik de Lacie NTFS formatteerd kan ik, als die dan niet meer herkend wordt door de Snazio,dan weer de Lacie terug FAT32 formatteren dan Richard?
Want dan is 't het proberen waard  ;)
Hoi,

Ik had Starred ook een bericht gestuurd hoe hij dat heeft gedaan? En hij had 10% FAT en de rest NTFS geformateerd, en dat was geen enkel probleem!!
Hoe dat precies moet dat weet ik niet.
Misschien wel handig als Starred ook reageert.
Maar Rene/Revo heeft een externe HD schijf helemaal NTFS geformateerd en dat was weer geen enkel probleem!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Wel weer spannend allemaal, nou ik bijna een externe HD ga kopen.
Ik heb echt geen zin in al deze problemen :-\ Dit omdat ik er ook de balle verstand van heb ;D

B.J.

Je kan gewoon zonder probleem heen en weer formateren. Je kan ook partities maken en de een met fat32 en de ander met ntfs partitioneren.

jowi

Vaak moet je eerst de partitie echt eerst verwijderen omdat de 'dos' format geen fat32 kan zetten op een niet-standaard volume ofzoiets.... zou zomaar kunnen dat je even met fdisk de partitie echt weg moet halen en een nieuwe aan moet maken. Het is maar dat je het weet.

jaco

Vandaag een maxtor USB-2 onetouch aangesloten.
Snazio meld: USB disc, Onetouch gevonden.

Paar files afgespeeld en gekeken. Starred was hier vanmiddag en het werkte goed.
Van USB lijk je zelfs een scherm met meer entry's te krijgen dan via de snazio Net Cinama programma.

reza

Citaat van: jaco op februari 12, 2006, 21:23:21
Vandaag een maxtor USB-2 onetouch aangesloten.
Snazio meld: USB disc, Onetouch gevonden.

Paar files afgespeeld en gekeken. Starred was hier vanmiddag en het werkte goed.
Van USB lijk je zelfs een scherm met meer entry's te krijgen dan via de snazio Net Cinama programma.
Nou weet ik het ook niet meer, welke HD schijf ik moet kopen?

reza

Jacco,

Was/is hij NTFS geformateerd?

Starred

Waarom doe je nou zo moeilijk Reza?  :D
Koop gewoon een Lacie, die werkt toch prima bij meerdere mensen met een Snazio (ook met ntfs)?

reza

Citaat van: Starred op februari 12, 2006, 23:12:32
Waarom doe je nou zo moeilijk Reza?  :D
Koop gewoon een Lacie, die werkt toch prima bij meerdere mensen met een Snazio (ook met ntfs)?
Hhahahaihihiii!! Ja dat zat ik mezelf ook net in de auto te bedenken, wat een zeikerd ben ik zeg!!
ik geloof dat ik wel 6 mailtjes naar jacco heb gestuurd om te vragen over NTFS en FAT enz enz.

Ik beloof dat ik er nu mee op hou!!

Nog wel bedankt Starred voor het laatste andwoord.

jaco

Citaat van: reza op februari 12, 2006, 22:42:20
Jacco,

Was/is hij NTFS geformateerd?
Ik heb er files van 12 GB op staan, dus het moet wel NTFS zijn.
Ik heb de laatste 5 jaar niets geformatteerd in andere formaten dan NTFS volgens mij.

Het is 1 partitie volledig NTFS

jaco

Citaat van: papaleo op februari 11, 2006, 19:36:35
Tja, das duidelijk.
Dan de grote bestanden maar vanaf mijn PC op de Snazio afspelen...
Dit was met de oude software !

De nieuwe ondersteund NTFS volumes.

papaleo

Zojuist de Lacie geheel NTFS geformatteerd en er een HD bestand van 10Gb opgezet,aangesloten aan de Snazio en werkt als een trein...  ;)

riwi

Gisteravond geprobeert met een Freecom classic 60GB 2.5" USB2 notebook harddisk. NTFS geformateerd.
Werkt als een trein met de Snazio.

Erg leuk schijfje, heeft geen extra power nodig (voeding uit de usb aansluiting). 25Mbyte/sec transfer snelheid  8)

reza

Citaat van: riwi op maart  8, 2006, 09:37:46
Gisteravond geprobeert met een Freecom classic 60GB 2.5" USB2 notebook harddisk. NTFS geformateerd.
Werkt als een trein met de Snazio.

Erg leuk schijfje, heeft geen extra power nodig (voeding uit de usb aansluiting). 25Mbyte/sec transfer snelheid  8)
Maak me nou niet in de war richard!

reza

jaco

Je bent toch niet te erg in de war ?

Als je komt zal ik laten zien dat het werkt met een onetouch.

papaleo

Citaat van: reza op maart  8, 2006, 10:09:56
Maak me nou niet in de war richard!

Heb je nu nog steeds geen beslissing genomen....?