Steinway (vleugel) versterkt in kleine zaal Concertgebouw Amsterdam

Gestart door reMC, februari 1, 2006, 16:00:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Kan iemand mij vertellen WAAROM ze dat in hemelsnaam doen? Ik kon na afloop niemand vinden om het aan te vragen (we moesten ook snel weer weg). Ten eerst klonk de piano heel erg neuzig plus dynamiekloos en ten tweede stond hij ook nog eens veel te hard na de pauze! Er werd samen gespeeld met een cello en violist.

Waarom zou het niet voldoen als de versterking weggelaten werd ???

FrankB

Hmm een piano heeft toch ruim voldoende volume. De cello heeft het traditioneel het moeilijkst in een trio.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: FrenkB op februari  1, 2006, 16:34:45
Hmm een piano heeft toch ruim voldoende volume. De cello heeft het traditioneel het moeilijkst in een trio.

Mja, dat is wat ik dacht...

Shorty

Wat voor concert was dat, reMC? Wat voor zaalversterking stond er op het podium? [edit:]
Ik zie dat het nota bene in de KLEINE Zaal was!  :o Is er dan NIETS meer heilig?  ::)[edit]
VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hangt ook een beetje van het formaat vleugel af.....

Een piano is eigenlijk een instrument bedoeld voor een salon....Steinway (o.a.) bouwde ze op verzoek steeds groter om de artiest in staat te stellen het grote publiek te laten bereiken.(liever gezegd khet grote geld).....helaas ging dat wel ten koste van het te presenteren muziekstuk.....Mozart op een Bosendorfer Imperial....brrrrrrr  :-X

Kies je nu een kleine vleugel om iets " breekbaar " te presenteren maar moet je hem versterken om de achterste rij te bereiken.....eerlijk gezegd een piano versterken blijft dan NOG STEEDS het paard achter de wagen spannen
...kun je beter een opname van een vleugel weergeven.. :o.. ;D

Ik zou mijn geld terugvragen...zodat ik hun
cd kan kopen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

beunky

Mozarts pianomuzakjes vind ik sowieso....brrrrrrr :-X

Maar ik ben het helemaal met je eens, is het paard achter de wagen spannen...
Een Steinway heeft naar mijn idee sowieso nooit versterking nodig (is van zichzelf al krachtig genoeg), waarom ze dat dan doen snap ik ook niet...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Oppassen Beunky.... ;)

De latere Mozartpianoconcerten (hij is er zelfs de uitvinder van) waren een voorbeeld voor Chopin om
zijn 2 concerten te componeren.......

Alles behalve muzakjes...

Ook Alfred Brendel ( een van de betere/beste pianisten) wilde pas op latere leeftijd beginnen om Mozart op te nemen...toen had hij alle pianoconcerten van Beethoven al achter de rug...pas toen vond hij dat hij er klaar voor was..... :o

Of je ervan houd is iets heel anders ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

beunky

Citaat van: Erik van Voorst op februari  3, 2006, 17:13:02
Oppassen Beunky.... ;)

De latere Mozartpianoconcerten (hij is er zelfs de uitvinder van) waren een voorbeeld voor Chopin om
zijn 2 concerten te componeren.......

Alles behalve muzakjes...

Ook Alfred Brendel ( een van de betere/beste pianisten) wilde pas op latere leeftijd beginnen om Mozart op te nemen...toen had hij alle pianoconcerten van Beethoven al achter de rug...pas toen vond hij dat hij er klaar voor was..... :o

Of je ervan houd is iets heel anders ;)

Haha je hapt precies zoals ik had gehoopt ;D ;D ;D
Tuurlijk is Mozart een groot componist, zéker zijn pianowerken zijn technisch en muzikaal gewoon erg goed :)
Daarom heb ik er ook wel een paar cd'tjes van ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

BuSpu

Hi,

Ik vind het een wonderlijk verhaal. Ik kom voor mijn werk wel met regelmaat in de kleine zaal van het Concertgebouw en heb daar toch nooit iets van zaalversterking gezien.
Was het klassiek repertoire of misschien modern-klassiek waarbij het versterken van de vleugel door de componist is voorgeschreven? Was het inderdaad versterkt (niet dat ik aan je waarneming twijfel maar ik ben zo verbaasd) want dan zal er toch ook iemand in de zaal hebben moeten zitten met een mengtafel oid.
Ik weet dat het concertgebouw zuinig is op z'n vleugels en goede pianostemmers gebruiken dus daarom ben ik erg benieuwd wat het geweest is
Wat werd er uitgevoerd en door wie, weet je dat nog?

reMC

Citaat van: BuSpu op februari  3, 2006, 22:20:51Was het inderdaad versterkt (niet dat ik aan je waarneming twijfel maar ik ben zo verbaasd) want dan zal er toch ook iemand in de zaal hebben moeten zitten met een mengtafel oid.

Het was zeker versterkt, anders had het ook niet zo neuzig en vlak geklonken ;)

Het was een concert van Trio Suleika.

Martin_M

Citaat van: reMC op februari  3, 2006, 22:30:45
Het was zeker versterkt, anders had het ook niet zo neuzig en vlak geklonken ;)
Misschien maakt je set het wel mooier dan het echte live-gebeuren (;D ;D sorry, kon het niet laten ;D)

Maar ik vind het een opmerkelijk verhaal. Electrisch versterken moet je bij dit soort concerten pas op de allerlaatste plaats als het echt niet anders kan doen (en eigenlijk helemaal nooit, gewoon meer muzikanten neerzetten of een nog kleinere zaal uitkiezen).
Je gaat er toch naartoe om het eens 'in het echt' te horen lijkt mij.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

)p(

Citaat van: Martin_M op februari  3, 2006, 22:53:09
Misschien maakt je set het wel mooier dan het echte live-gebeuren (;D ;D sorry, kon het niet laten ;D)

Maar ik vind het een opmerkelijk verhaal. Electrisch versterken moet je bij dit soort concerten pas op de allerlaatste plaats als het echt niet anders kan doen (en eigenlijk helemaal nooit, gewoon meer muzikanten neerzetten of een nog kleinere zaal uitkiezen).
Je gaat er toch naartoe om het eens 'in het echt' te horen lijkt mij.

Moet je eens een keer naar een opera gaan in het muziektheater en heel goed luisteren waar de nagalm vandaan komt. Op sommige plekken lijkt dat systeem meer op een vertragingssysteem dat 2x speelt omdat de speakers te veel opvallen...een soort echo effect...

peter

FrankB

Misschien was de vaste pianist wel ziek en speelde er gewoon een opname van de piano  :o ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Dat ik het opmerkelijk vind, is dus niet opmerkelijk.

Werkelijk opmerkelijk!

PS

Citaat van: Erik van Voorst op februari  3, 2006, 14:46:49
Kies je nu een kleine vleugel om iets " breekbaar " te presenteren maar moet je hem versterken om de achterste rij te bereiken.....eerlijk gezegd een piano versterken blijft dan NOG STEEDS het paard achter de wagen spannen
...kun je beter een opname van een vleugel weergeven.. :o.. ;D
Midi jongens, midi ...
Canon SX50 LCOS
DualHTPC (+ Holo3dII) + XFX 6600GT + TheaterTek + Skystar1 CI SAT-HDTV + MyTheatre,
High-end audioPC + RME-Fireface800 + Foobar2000
2x SVS PB12-Plus + DSP1124P/DEQ2496 + REQWizard, Infinity R90, B&W DM6 XantoS 3000 plus een stereotoren.

Shorty

Het Trio S. speelde Sjostakovitsj, Jeths en Tsjaikovski, zie ik via de link.... lang niet zo oud als Mozart dus.... het blijft dus een raadsel....

VrGr,

Bart J.