Kwaliteit WMA lossess

Gestart door mvz, januari 26, 2006, 13:29:05

Vorige topic - Volgende topic

mvz

Ik heb voor een kennis die zijn gehele CD-collectie (>1000) op HD will zetten een test gedaan naar het kwaliteitsverschil tussen:
1. direct vanaf CD spelen
2. een .wav bestand (geript van dezelfe CD) afspelen
3. een (eveneens van de CD geript) .wma-lossess bestand afspelen

De setup:
- Paradigit Enjoy TV2005 (gebaseerd op het Intel eHome referentieplatform), via een optische interlink aangesloten op een
- externe high-end DAC, gekoppeld aan een
- QUAD versterker, op zijn beurt aangesloten op
- twee QUAD electrostaten
(Ik ken de typenummers niet uit mijn hoofd aangezien het (helaas) niet mijn eigen apparatuur betreft...)

Al met al een vrij aardige testopstelling lijkt me.

Als rastechneut zou ik zeggen dat er eigenlijk geen verschil hoorbaar zou mogen zijn tussen de drie methodes, maar vreemd genoeg klonk de wma-lossless file consequent iets slechter (hoog minder uitgesproken, bassen minder strak) dan de andere twee methodes (die erg weinig tot niet van elkaar verschilden). Lossless zou toch een 1:1 reconstructie van de originele data moeten geven?

Nu is mijn vraag:
Doe ik iets fout, of is dit een herkenbaar beeld? Ik gebruikte als afspeelsoftware "gewoon" WMP, maakt dat nog iets uit?

Alle tips zijn meer dan welkom!

Martijn

sandervg

Welkom op het forum!

Hoe heb je de CD's geript? Ik neem aan dat je de digitale uitgang van de computer hebt gebruikt? In alle gevallen dezelfde digitale interlink?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mvz

Bedankt voor je verwelkoming. Dit was inderdaad mijn eerste bericht, hoewel ik het forum al langer volg.

Ik heb de CD's geript met Windows Media Player 10. Misschien een domme opmerking, maar maakt het dan uit waarmee je ript? Het programma waarmee je dat doet is in feite toch niet veel meer dan een doorgeef-luik tussen de data-stream die vanaf je CD/DVD-loopwerk komt naar de audio-codec? Ik zou zeggen dat de kwaliteit voornamelijk bepaald wordt door de codec, and dat dit bij een lossless codec net zo goed zou moeten zijn als het pure PCM-signaal (zoals in .wav).

Ik heb inderdaad de digitale (optische) uitgang van de PC gebruikt, en steeds dezelfde interlinks.

Martijn

FrankB

Probeer eens te rippen met EAC. Dat zal al wel schelen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12