Ruimtelijkheid ?

Gestart door visitor, januari 25, 2006, 19:23:31

Vorige topic - Volgende topic

visitor

Hi,

Veelal spreekt men over de ruimtelijkheid/soundstage als een eigenschap bij het evalueren van komponenten. Wat ik mij afvroeg is wat er in het geval van eindversterkers vooral belangrijk is voor een goede ruimtelijkheid. Is dit het hoogfrequent detail, een goed laag-fundament, het fasegedrag, de psychoakoestiek, ... of een kombinatie van alles ? Wat is eigenlijk bepalend voor het ervaren van een goede ruimtelijkheid ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Erwin op januari 25, 2006, 19:23:31
Wat is eigenlijk bepalend voor het ervaren van een goede ruimtelijkheid ?

Een degelijke akoestiek! :D

Er is, in het geval van electrische componenten geen eenduidig antwoord te geven op jou vraag daar het inderdaad een combinatie van factoren is. Indien extra ruimtelijkheid wordt verkregen door benadrukking van slechts 1 factor, bv het hoog, dan spreekt men al snel van 'valse' ruimtelijkheid. Nog moeilijker wordt het wanneer je naar de gehele set gaat kijken en de mate waarin bepaalde componenten met elkaar 'matchen'.

mvrg

Patrick

visitor

Citaat van: patrick_vdb op januari 25, 2006, 20:08:46
Hi,

Een degelijke akoestiek! :D

Er is, in het geval van electrische componenten geen eenduidig antwoord te geven op jou vraag daar het inderdaad een combinatie van factoren is. Indien extra ruimtelijkheid wordt verkregen door benadrukking van slechts 1 factor, bv het hoog, dan spreekt men al snel van 'valse' ruimtelijkheid. Nog moeilijker wordt het wanneer je naar de gehele set gaat kijken en de mate waarin bepaalde componenten met elkaar 'matchen'.

mvrg

Patrick

Hi Patrick,

Dat laatste gegeven vind ik nu heel interessant. Tijdens een vorige shootout tussen mijn Marantz MM-9000 en de Classe CAV-75 en Audyn amp-200 in dezelfde akoestische omgeving was het duidelijk dat de Marantz een minder breed en minder diep beeld had. Dit verwonderde mij omdat ik thuis wel degelijk een breed en diep beeld heb. Daarom ben ik een beetje geintrigeerd geraakt over de soundstage en wat juist de oorzaak is dat men het geluid als breed en diep ervaart.

Vriendelijke groeten,
Erwin

patrick_vdb

Hi Erwin,

Citaat van: Erwin op januari 25, 2006, 22:10:03
Dit verwonderde mij omdat ik thuis wel degelijk een breed en diep beeld heb

Maar thuis speel je met een geheel andere set in een andere akoestiek. Hierdoor kun je helaas nog geen conclusie trekken of het verschil in soundstage nu komt door de match of door de akoestiek. Dezelfde componenten in je eigen situatie opnieuw beoordelen zal je hier wel uitsluitsel over kunnen geven ;)

mvrg

Patrick

sandervg

Citaat van: Erwin op januari 25, 2006, 22:10:03
Tijdens een vorige shootout tussen mijn Marantz MM-9000 en de Classe CAV-75 en Audyn amp-200 in dezelfde akoestische omgeving was het duidelijk dat de Marantz een minder breed en minder diep beeld had. Dit verwonderde mij omdat ik thuis wel degelijk een breed en diep beeld heb. Daarom ben ik een beetje geintrigeerd geraakt over de soundstage en wat juist de oorzaak is dat men het geluid als breed en diep ervaart.

Volgens mij is ook snelheid van een versterker erg van belang. Een puls moet niet uitgesmeerd raken, anders raken details verloren en een zee van geluid. En dát kan natuurljik ook heel goed moet akoestiek te maken hebben.

Verder is het overigens in mijn optiek niet zo dat 'hoe breder hoe beter' geldt. Veel sets geven een (geforceerd?) te breed beeld weer. Dit heeft op veel mensen veel 'impact' en klinkt snel 'indrukwekkend'. Ik heb dit in extreme mate ervaren met Avalon luidsprekers. De plaatsing, diepte en breedte van het geluid was onovertroffen, maar zeer onrealistisch. Sommige mensen vinden het fantastisch, maar het kon mij niet boeien. Momenteel ben ik verschillende diodes van een voeding van een DAC aan het beluisteren. Je kunt hiermee, naar het schijnt, het geluid aardig beïnvloeden en het geluid ook helemaal opentrekken en (overdreven) dynamisch maken. Dit gaat echter weer ten koste van een stuk natuurlijkheid.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian