Nvidia 6600GT al genoeg voor decoden H264 op 1080P met nw drivers

Gestart door Erik, januari 8, 2006, 19:18:03

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Het stond al in een ander gedeelte maar hier nog eens in het NL met dank aan tweakers.net
CiteerGrafische-kaartenbakker nVidia heeft gisteren tijdens de CES een demonstratie gegeven van H.264-videodecoding met behulp van PureVideo-software. De 6- en 7-series van de nVidia-kaarten zouden allemaal in staat moeten zijn om het hdtv-formaat te decoderen, maar driverondersteuning ontbrak tot dusverre. Vanaf Forceware-versie 85, die binnen enkele maanden uitgebracht moet worden, zouden alle nVidia-gpu's vanaf de 6600GT echter in staat worden gesteld om zelfs 1080p-streams te renderen zonder dat de cpu er hoofdpijn van krijgt. De demonstraties zagen er veelbelovend uit: met een Pentium D 830 en een 6600GT werd voor het weergeven van een 20Mbps 1080p-stream een processorbelasting van 50% of minder bereikt. Ook een laptop van Toshiba, die over de nieuwe 7600 Go-chipset en een HD-DVD-speler beschikte, had zo te zien geen enkele moeite met de hoge-definitiebeelden.

Zonder hardwareondersteuning door de gpu hebben zelfs de modernste processors de handen vol aan H.264-signalen, die door zowel Blu-ray als HD-DVD gebruikt zullen worden. Met ATi's Domination-techonologie, die vorige maand werd gepresenteerd, zijn de prestaties afhankelijk van het aantal pixel shaders waar de gpu over beschikt. ATi's X1300 zou bijvoorbeeld maar maximaal 480p-video aankunnen, terwijl voor het weergeven van 1080p-beeld een X1800 nodig zou zijn. De PureVideo-software van nVidia presteert echter evenredig met de kloksnelheid van de gpu, zodat zelfs een geïntegreerde GeForce 6150-chipset al voldoende zou moeten zijn om een 720p-signaal te verwerken. De PureVideo-drivers zouden overigens ook ondersteuning bieden voor Microsofts VC1-codec, die voor WMV HD-video wordt gebruikt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Miek

Ga ik er nu ook al blij van worden als ik mijn Ati radeon 9800pro 128mb omwissel voor een 6600gt wat betreft HD 720p en 1080i playback?

Heb nu een athlon 2800xp met 512mb geheugen.
En nu draait het allemaal niet echt lekker, 720p wil nog wel, maar 1080i hoef ik niet aan te beginnen.

JCL

Waarom zou je een 6600GT nodig hebben om H264 1080P te spelen? Ik heb een normale 6600 en 1080P trekt hooguit 33% van de CPU vol...

Bjorn

Kickje, maar de drivers waar hier over gesproken werd zijn eindelijk uit!
Met de nieuwe forceware (84.12) icm met de .196 versie van de purevideocodec gaat h.264 materiaal als een ti*t. 1080p quicktime trailers draaien volkomen soepel in theatertek (waarvan ik de codecs heb vervangen door de 196 versie), terwijl deze in quicktime nog schokken. (geforce 6600gt, amd64-3000).

NeonKnight

Citaat van: Bjorn op maart  3, 2006, 21:04:03
Kickje, maar de drivers waar hier over gesproken werd zijn eindelijk uit!
Met de nieuwe forceware (84.12) icm met de .196 versie van de purevideocodec gaat h.264 materiaal als een ti*t. 1080p quicktime trailers draaien volkomen soepel in theatertek (waarvan ik de codecs heb vervangen door de 196 versie), terwijl deze in quicktime nog schokken. (geforce 6600gt, amd64-3000).

Bjorn,

Even een domme vraag, maar je moet dus de purevideo driver apart aanschaffen om hier gebruik van te kunnen maken?

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

mradem

Als je theatertek 2.3 gebruik dan heb je automatisch de 196 purevideo drivers.

NeonKnight

Citaat van: mradem op mei 22, 2006, 20:44:43
Als je theatertek 2.3 gebruik dan heb je automatisch de 196 purevideo drivers.

OK. Dan heb ze dus al  :D
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Francisco

Ik heb nu dus een MCE machine met de 6600GT kaart en software 91.31 en Nvidia purevideo decoder 102.196 maar binnen mce herkend hij niets "no video sources found" het is een H264 file moet ik nog iets extra doen? bepaalde extentie of toevoeging zoals b.v. .ts bij sommige files er achter zetten?