Compressie bij CDs rippen?

Gestart door markvl, december 23, 2005, 11:28:56

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Ik heb niet zo'n zin in al die theoretische discussies, Ettepet, daarom wilde ik ook dat we on-topic zouden blijven. Ik laat mij alleen overtuigen met hoorbare verschillen, niet met de een of andere technische uiteenzetting. Laten we na de shootout pas verder discussiƫren over deze zaken. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ettepet

Audiofiel, het is geen 'theorie', het gaat om de toekomst.  Jouw cd-speler zal waarschijnlijk nog wel een paar jaar top-of-the-bill blijven voor het afspelen van cd's, maar het zal niet lang (hoeven) duren voordat een gadget zoals de Squeezebox of Airport "onaangenaam" dicht nadert. ;)

Ik ben benieuwd hoe de vergelijking met de SqueezeBox uitpakt, al twijfel ik niet aan de superioriteit van jouw referentieklasse speler.  Het zou fantastisch zijn als iemand aan deze kant van de oceaan een gemodificeerde SB ter beschikking kon stellen voor een vergelijk. :)

Audiofiel

Citaat van: Ettepet op januari 11, 2006, 11:25:51
Audiofiel, het is geen 'theorie', het gaat om de toekomst. 

De toekomst is streaming audio on demand ZONDER de audio CD er tussen.
Al dat rippen, dat is zoooo 'oldscool'.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ettepet

Citaat van: Audiofiel op januari 11, 2006, 11:39:41

Ben ik het mee eens, sluiten dit topic! ;D

markvl

Citaat van: Audiofiel op januari 11, 2006, 11:39:41
Wel eens van DRM gehoord?  >:D

Mijn eerste idee bij dit topic was dat de prijs van opslagruimte steeds omlaag gaat.
Op een zeker punt weegt de moeite van comprimeren (hoe klein ook) (die moeite...) niet meer op tegen de aanschaf van iets meer schijf/flash-ruimte.
Voor mij is dat punt al bereikt. Ik heb inmiddels 4x WD3200SD in een RAID-5 array in mijn LAN-server en heb het grootste gedeelte van mijn CDs daar al op staan.
Maar ik realiseer me dat iemand die 20 uur aan muziek op een mp3-stick wil zetten niet aan compressie ontkomt.
En dat er mensen zijn die hun CD in de drive stoppen en iTunes opstarten en rippen zonder zich druk te maken over compressie of formaten of codecs of wat dan ook.
Vandaar dat ik eens wat meningen wilde horen over waarom men nu wel of geen compressie gebruikt.
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Audiofiel

Voor mij is de mate van compressie ingegeven door de hoeveelheid data die ik door het netwerk moet pompen. Met een AIFF bestand heb ik sneller een hapering dan met een Apple Lossless bestand dat slechts 40% van die grootte is.

Bovendien 'praat' iTunes met de Airport Express ook in Apple Lossless, ongeacht het formaat dat je in iTunes gebruikt. MP3 wordt dus ge-upscaled en AIFF wordt ge-downscaled naar lossless. :o

Ik had eerst 35% van de bibliotheek (alle CD's met goed opgenomen muziek) in AIFF staan, maar heb dat later eigenlijk maar weer gewijzigd naar lossless. En als bonus passen er dan meer nummers op de harddisk en op de iPod. ;D