Squeezebox/ Apple Airport Express shootout vrijdag 27 jan

Gestart door kit-kat, december 18, 2005, 16:04:15

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

(deel 7 van 7)

Conclusie
Het was vooral een leuke en gezellige luistersessie bij een prachtige set van een enthousiast en zeer innemend forumlid. Deze set kan verschillen heel duidelijk laten horen en toont zonder problemen waarom de Parasound combinatie beter klinkt dan de Squeezebox met/zonder DAC. Dat op zich is al een hele prestatie en geeft aan dat de set op hoog niveau draait. Hoewel niet iedere aanwezige de verschillen even duidelijk kon horen, waren de ervaringen van Ruben en mij wel vrijwel identiek.

Voor mij is een set-up met als bron een computer met geripte bestanden (liefst lossless) absoluut geen alternatief voor een goede CD-speler. Ik zie zeker een gebruiksgemak door altijd al je muziek 'onder de knoppen' te hebben. Maar ik zie tevens ook de forse nadelen: voor de Squeezebox is een altijd draaiende computer met SB-server software nodig (met alle herrie en vooral stroomverbruik van dien), voor de Airport Express is minimaal een computer nodig die draait tijdens het afspelen met iTunes. Ikzelf gebruik voor de iTunes library een netwerkschijf, zodat iedere computer in het netwerk draadloos dezelfde muziek kan 'zien', zonder dat deze op de computer zelf hoeft te staan. De verschillen tussen de CD-speler en Airport Express zijn op mijn eigen set nóg groter, maar hebben wel hetzelfde nadeel in het karakter: scherper, platter en killer (digitaler). Ik ervaar het geluid van de Squeezebox /Express als 'loopwerk' op de DAC net als wanneer je een goedkope DVD-speler als loopwerk aansluit. Ik gebruik bij mij de Express dan ook vooral als er bezoek is, bij feestjes: als je zin hebt in wat achtergrondmuziek die je snel en makkelijk kunt selecteren. Dat 'beperkte gebruik' was overigens niet de enige reden om ruim 1100 CD's te rippen, want ik gebruik de muziek ook in iMovie en iDVD, waar het makkelijk van pas komt, en natuurlijk om op de iPod te zetten. Daarnaast doet de Express ook nog dienst als WiFi access-point.

Ik vond het een zeer geslaagde avond met een verassende wending en ben benieuwd naar de toekomstige ontwikkeling in de hobby bij Kate, Ruben en Mark. Jullie zijn van harte welkom om een keer bij mij te komen luisteren.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Pfft. wat een concentratie op de foto zeg.. Toe te voegen zaten we toen naar een van mijn favoriete nummers van antonio forcione.

Inhoudelijk heb ik er eigenlijk helemaal niets meer aan toe te voegen. Precies zoals audiofiel en ik het hebben ervaren. Dat is een hoop typwerk minder voor mij ;) bedankt.

De set van kate is echt geweldig, mooi. Met een kleine inruil van de tjoeb zou ik hem zo hier neer kunnen zetten. Alleen de manual van de chord wel aan een touwtje in de muur dichtbij de luisterplek ;)

edit: Mijn toekomstige plannen zullen zoals het er nu naar uit ziet niet zo drastisch zijn.

Audiofiel

Citaat van: Ruben op januari 29, 2006, 13:10:57
Inhoudelijk heb ik er eigenlijk helemaal niets meer aan toe te voegen. Precies zoals audiofiel en ik het hebben ervaren. Dat is een hoop typwerk minder voor mij ;) bedankt.

LOL ;D ;D Ik ben nog wel benieuwd naar jouw eigen pennevruchten, Ruben. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Citaat van: Audiofiel op januari 29, 2006, 13:12:37
LOL ;D ;D Ik ben nog wel benieuwd naar jouw eigen pennevruchten, Ruben. ;)

Na gister weer een klein feestje, heb ik daar nog even moeite mee.. ;D

Audiofiel

Citaat van: Ruben op januari 29, 2006, 13:14:30
Na gister weer een klein feestje, heb ik daar nog even moeite mee.. ;D

Dat heerlijke studentenleven, geniet er maar lekker van! ;)

)p(

Zeer interessante verslagen Audiofiel en Mark  :D

Ik moet zeggen dat mijn ervaring met de sb tot nu toe erg overeenkomt met de ervaring van Audiofiel en Ruben. In vergelijking met zelfs een oudje als mijn denon cd speler speelt de sb scheller en minder ruimtelijk. Plaatsing vind ik wel ok. Ook speelt ie droger in het laag. En ik denk dat de denon daar steekjes laat vallen en de sb een tikkeltje beter is. Voor een apparaatje van 300 euro vind ik het echter helemaal niet zo slecht. Waarschijnlijk ben ik echter ook meer een grondtoner in de woorden van Audiofiel omdat ik het liefst metal dome tweeters hoor of erg heldere electrostaten.

peter

Pieter-Jan

Bedankt hoor dame en heren voor jullie indrukken.

Hier hebben mensen echt iets aan ...  ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

markvl

Ik wil even wat verduidelijken over mijn indruk van het verschil tussen Para en SB in het laag bij het nummer van Diana Krall.

Citaat van: Audiofiel op januari 29, 2006, 12:58:13
Mark hoort dit keer wel wat verschil, in het voordeel van de Parasound, hoewel veel minder duidelijk dan de twee ‘boventoners’
Volgens mij zei ik toen dat de Parasound 'voller' klinkt in het laag.
Maar voor mij leek dat 'volle' laag een beetje op jouw ervaring met het hoog van de SB:
Citaat van: Audiofiel op januari 29, 2006, 12:54:20
Ik heb [met de parasound] geen resonanties meer in mijn oren bij sommige tonen, zoals ik die met de SB wel ervaar. Ik kan die resonanties het beste omschrijven als het geluid dat je hoort als een sopraan op volle sterkte zingt: schetterend.
Even wat overtrokken gezegd: ik ervoer het bij de Parasound een beetje alsof iemand de 'bass boost' aanzette.
Het laag begon wat te overheersend te worden.

Volgens mij nog een argument voor de grondtonen/boventonen theorie: Audiofiel is gevoeliger voor boventonen, ik voor grondtonen.
En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom we onze apparatuur uitgekozen hebben: hij past bij onze klankvoorkeur.
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

)p(

De kamer ziet er in de foto's ook uit als vrij hard met veel reflecterende oppervlakken. Of viel dat in de praktijk wel mee? Dat zou ook kunnen bijdragen tot het eerder horen van resonanties in het hoog. Ik had daar hier ook last van bij lekker uithalende sopranen. Een enorme boekenkast in de kamer heeft dat probleem echter gelukkig verholpen :)

peter

Ettepet

Misschien is het slim om te zorgen dat er wat meer mensen die Boventonen/Ondertonen-test kunnen doen.  Ik heb een schijfje, Audiofiel heeft een schijfje, maar dat schiet niet echt op.  Dus heb ik de een van de onderzoekers gemailed over een algemeen beschikbare test.  Er schijnen ook mensen uit Liverpool en Southhampton aan het onderzoek te hebben deelgenomen, dus dat is ook nog een weg als Audio het "alleenrecht" in Duitsland heeft verkregen.  Wij zijn geen Duitsland lijkt me. :)

Resultaten kunnen nuttig zijn om te zien waarom meningen op het forum onderling verschillen.  Ik had een tijdje terug al een topic gemaakt over Grondtonen/Boventonen, dan kan daar gelijk weer wat leven in geblazen worden.. ;)

sandervg

Leuke verslagen om door te lezen. Erg nuttig ook! Ik hoop dat iemand kan reageren die ooit een zwaar gemodificeerde (en dan dus niet de analoge uitgang, maar juist het digitale circuit) Squeezebox heeft gehoord. Ik ben erg benieuwd in hoeverre deze de beperkingen van de niet gemodificeerde SB kan oplossen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Ettepet

Citaat van: sandervg op januari 30, 2006, 09:26:12
Leuke verslagen om door te lezen. Erg nuttig ook! Ik hoop dat iemand kan reageren die ooit een zwaar gemodificeerde (en dan dus niet de analoge uitgang, maar juist het digitale circuit) Squeezebox heeft gehoord. Ik ben erg benieuwd in hoeverre deze de beperkingen van de niet gemodificeerde SB kan oplossen.

Heb je al op dat SB-forum rondgekeken?  Daar staan volgens mij ook meningen van audiofielen in. ;)

)p(

Ik heb vorige week met Mark gesproken via pm om een shootout te doen tussen onze beiden sb's. Je kunt ze namelijk synchroniseren en zo makkelijk vergelijkingen maken. We willen dan het volgende vergelijken.

-sb2 versus sb3
-sb met reguliere voeding versus sb met lineaire voeding
-sb analoog versus sb met een goede externe dac.
(Info uitwisselen hoe het beste gebruik te maken van de sb in combinatie met de slimserver)

Wellicht dat de laatste vergelijking je al iets kan zeggen of de reguliere sb in de buurt komt van de performance die jij zoekt.

peter

sandervg

Citaat van: vpv op januari 30, 2006, 10:33:20
Ik heb vorige week met Mark gesproken via pm om een shootout te doen tussen onze beiden sb's. Je kunt ze namelijk synchroniseren en zo makkelijk vergelijkingen maken. We willen dan het volgende vergelijken.

-sb2 versus sb3
-sb met reguliere voeding versus sb met lineaire voeding
-sb analoog versus sb met een goede externe dac.
(Info uitwisselen hoe het beste gebruik te maken van de sb in combinatie met de slimserver)

Wellicht dat de laatste vergelijking je al iets kan zeggen of de reguliere sb in de buurt komt van de performance die jij zoekt.

peter
Interessant! Open je hier een apart topic voor? Ik wil graag meelezen met jullie uitkomsten.

)p(

Citaat van: sandervg op januari 30, 2006, 11:07:54
Interessant! Open je hier een apart topic voor? Ik wil graag meelezen met jullie uitkomsten.

Ik bedoelde eigenlijk meer of je wellicht zelf interesse hebt om daar bij te zijn. ;) Ik denk dat als het bij mij wordt dat maximaal zo'n 4 personen goed tegelijkertijd kunnen luisteren.

Nieuw topic zeker wanneer de plannen wat concreter worden :)

peter

)p(

Citaat van: Ettepet op januari 30, 2006, 10:02:47
Heb je al op dat SB-forum rondgekeken?  Daar staan volgens mij ook meningen van audiofielen in. ;)

Volg deze link voor een mooi plaatje van de scoped output van de digital uitgang van een reguliere en een gemodificeerde sb.

http://www.at-view.co.uk/sb2_spdif.htm

peter

sandervg

Citaat van: vpv op januari 30, 2006, 11:27:38
Ik bedoelde eigenlijk meer of je wellicht zelf interesse hebt om daar bij te zijn. ;) Ik denk dat als het bij mij wordt dat maximaal zo'n 4 personen goed tegelijkertijd kunnen luisteren.
Bedankt voor het aanbod! Graag! Even afhankelijk van timing e.d. Keep me posted! (eventueel PM)

reMC

Ik hoop dat iemand kan reageren die ooit een zwaar gemodificeerde (en dan dus niet de analoge uitgang, maar juist het digitale circuit) Squeezebox heeft gehoord. Ik ben erg benieuwd in hoeverre deze de beperkingen van de niet gemodificeerde SB kan oplossen.

Mijn mening ken je al ;)

sandervg

Citaat van: reMC op januari 30, 2006, 12:19:17
Mijn mening ken je al ;)
Yep, maar jij hebt 'm toch nooit met de originele SB vergeleken?

Audiofiel

Citaat van: markvl op januari 29, 2006, 14:53:24
Ik wil even wat verduidelijken over mijn indruk van het verschil tussen Para en SB in het laag bij het nummer van Diana Krall. Volgens mij zei ik toen dat de Parasound 'voller' klinkt in het laag.
Maar voor mij leek dat 'volle' laag een beetje op jouw ervaring met het hoog van de SB:Even wat overtrokken gezegd: ik ervoer het bij de Parasound een beetje alsof iemand de 'bass boost' aanzette.
Het laag begon wat te overheersend te worden.
Grappig, dat heb ik juist helemaal niet. Ik vond het laag zelfs dieper en strakker met het loopwerk dan met de SB.

CiteerVolgens mij nog een argument voor de grondtonen/boventonen theorie: Audiofiel is gevoeliger voor boventonen, ik voor grondtonen. En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom we onze apparatuur uitgekozen hebben: hij past bij onze klankvoorkeur.
Dat laatste is een beetje erg kort door de bocht, want we kunnen hiermee nog geen absolute uitspraken doen over de SB dat die het summum zou zijn voor boventoners. Er speelt immers veel meer mee met het luisteren dan alleen dat gegeven: luisterervaring, smaak...

Ik merk dat ik de afgelopen jaren mijn gehoor flink heb getraind en hoor nu veel meer verschillen in apparatuur dan bijvoorbeeld 5 of 10 jaar geleden. Ik constateer vaak behoorlijke verschillen in luisterervaring. Dat is helemaal niet erg, maar het wordt des te moeilijker de conclusies van een luistertest op waarde te kunnen schatten zonder de persoon achter de test te kennen.

kit-kat

Onze speellijst=

Met behulp van Mark, Ruben en Audiofiel heb ik even een lijstje met door ons gedraaide muziek samengesteld.
Hier zit zeker heeeel veeel leuks bij....dus voor mensen die inspiratie zoeken voor nieuw muziek...voila:

O0

Mark
Dead can Dance - Indus van cd: Spiritchaser (langzaam nummer met oosterse sfeer)
Lindsay Buckingham - Street of Dreams van cd: 2 Meter Sessies no. 3 (zang met gitaar)
Lynni Treekrem - Mote van cd Haugtussa (Noorse zangeres met keltische invloeden)
Kodo - Zoku van cd Best of Kodo   (Japanse drums)
Weird Al Yankovic - EBAY, Trash Day (Nellie cover), Jurassic Park, etc. van diverse cds (parodie op bekende nummers)
Yoko Kanno van cd Cowboy Bebop (tekenfilm soundtrack)
Verder nog flarden van David Sylvian, Jeff Buckley, Suzanne Vega, Slagerij van Kampen, Stephan Micus, ...

Ruben
Jan garbarek group - twelve moons,
Antonio forcione - acoustic revenge,
Antonio forcione - tears of joy,
Diana krall - the girl in the other room

Kate
Sebastien Tellier-cd  Politics- La Ritournelle
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

)p(

Kate heeft de shootout je meer inzicht gegeven of je voor een sb gaat, een andere media server als de cambridge en dergelijke, of toch maar gewoon cd's blijft draaien?

peter

garmtz

Leuk om te lezen jongens!  8)

@Audiofiel, overigens heeft de Arc gemodificeerde ScanSpeak Revelator tweeters, of bedoelde je dat ook?

Audiofiel

Citaat van: garmtz op februari  1, 2006, 07:27:05
@Audiofiel, overigens heeft de Arc gemodificeerde ScanSpeak Revelator tweeters, of bedoelde je dat ook?

Ik wist niet dat er Revelators inzaten. Ik ken die als wat meer zijig, maar waarschijnlijk was dat dan het karakter van de Nordost speakerkabels of de Chord die dat 'superzachte' wat temperde. ;)

Maar hoe dan ook: een mooie combinatie die set van Kate. 8)

Markaudio

Komen die tweeters niet uit de classic range van SS? ze zien er uit als 9700 tweeters.
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!