Squeezebox/ Apple Airport Express shootout vrijdag 27 jan

Gestart door kit-kat, december 18, 2005, 16:04:15

Vorige topic - Volgende topic

B.J.

Citaat van: Audiofiel op januari  5, 2006, 11:54:27
Ja, wel leuk. Maar ik zie weinig nut in een stand-alone rip-programma voor die formaten die wij als Maccers toch niet gebruiken, zoals ik een aantal posts hierboven al zei.. Wat moet ik met Flac als ik Apple Lossless al heb?

En veel belangrijker:
Wat heb ik aan een 'vreemd' formaat als ik het niet draadloos naar mijn Airport Express kan streamen (dat noemt Apple Airtunes)? ;)

Ik denk ook wel dat er maccers zijn die andere formaten gebruiken omdat deze kleiner zijn of omdat ze deze willen delen met anderen. Ik bood het niet alleen maar aan jou aan.  ;)
Daarnaast kan je ook hiermee naar apple lossless omzetten.

Audiofiel

Citaat van: Bas Janssen op januari  5, 2006, 13:41:14
Ik denk ook wel dat er maccers zijn die andere formaten gebruiken omdat deze kleiner zijn of omdat ze deze willen delen met anderen.
Ik dacht dat je op dit forum niet mocht oproepen tot illegaliteit? >:D ;D

CiteerDaarnaast kan je ook hiermee naar apple lossless omzetten.
Ja, maar dat konden we standaard al in iTunes.

Maar mijn bezwaren/bedenkingen tegen deze codecs zijn echt wel serieus bedoeld. Voor je het weet heeft iemand 500 van zijn CD's zitten rippen op de harde schijf en komt er daarna achter dat zijn mooie Airport Express niets met de bestanden aankan. Zou toch verschikkelijk zonde van alle tijd en moeite zijn, nietwaar? Vandaar mijn stellige waarschuwing voor 'vreemde formaten' met trucks in iTunes proberen te krijgen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

markvl

Citaat van: sandervg op januari  5, 2006, 11:10:18
Misschien een beetje off topic... Maar heeft iemand van jullie al ervaringen met het rippen en afspelen van copy-protected CD's met de squeezebox? Ik wil graag een SB3 aanschaffen, maar dit is mijn laatste blokade naar een CD (speler) loze stereo installatie...  ;D
Ik heb inmiddels dik boven de 400 CDs met EAC en Audiograbber gebackuped naar harde schijf.
Volgens mij waren daar ook wat protected CDs onder (Norah Jones, staat me iets van bij?) maar ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Vrijwel alle copy-protection die je op CD tegenkomt is specifiek gericht op Windows, en vaak zeer simpel te omzeilen.
Of zelfs illegaal, zoals die rootkit-enabler van Sony...
Op geripte tracks zit nooit DRM of zo, dat heb je (nu nog) alleen op bestanden die je van Internet koopt of als je copieersoftware gebruikt die het erin bakt (optie in dacht ik iTunes en WMP).

Dus ik zou me over dit soort zaken absoluut niet druk maken.
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Audiofiel

Citaat van: markvl op januari  5, 2006, 19:07:08
Vrijwel alle copy-protection die je op CD tegenkomt is specifiek gericht op Windows, en vaak zeer simpel te omzeilen.

Klopt. Ik ben nog geen 1 Copy-Protected Audio CD tegen gekomen die niet op een standaard Mac-uit-de-doos zijn in te lezen met iTunes, dus zonder enige hulpjes. ;D ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sandervg

Kijk, da's goed nieuws! Dat betekent dat mijn CD speler over een tijdje met pre-pensioen mag  ;D

Trouwens: werkt de digitale volumeregeling van de Squeezebox goed? (dwz treedt er geen kwaliteitsverlies door op?) 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Audiofiel

Citaat van: sandervg op januari  6, 2006, 11:31:04
Trouwens: werkt de digitale volumeregeling van de Squeezebox goed? (dwz treedt er geen kwaliteitsverlies door op?) 

Er bestaat geen enkele digitale volumeregeling zonder verlies. Ook bij bijvoorbeeld een Wadia of Levinson levert het verlies op. Digitale volumeregeling betekent altijd het inleveren van bits aan resolutie... :-\

sandervg

Citaat van: Audiofiel op januari  6, 2006, 11:55:31
Er bestaat geen enkele digitale volumeregeling zonder verlies.

Is natuurlijk zo... Ik bedoelde dus eigenlijk: zonder (of met slecht héél weinig) hoorbaar verlies. Misschien heeft iemand de proef op de som genomen: bij de Squeezebox het volume iets dicht draaien (bv. voor drie kwart open) en de volume knop iets verder open en beoordelen of je het verschil kunt horen.

Iemand hier ervaring mee of misschien vindt iemand het interessant om het eens met je squeezebox uit te proberen?

sandervg

Ik lees op de website van Slimdevices, dat ze het 16 bits signaal eerst converteren naar 24 bits, vervolgens de volumecontrol erop los laten en dan uitsturen over de S/PDIF (alle 24 bits!). Een 16 bits DA converter pakt vervolgens alleen de 16 eerste (meest significante) bits voor de conversie. 6 db verzwakking zou 1 bit verlies aan resultatie betekenen.

Dit zou betekenen dat, als je een 16 bits externe DAC gebruikt, je zonder enig theoretisch verlies het volume met zo'n 6x8 = 48db kunt verminderen, omdat de externe DAC toch alleen naar de eerste 16 bits kijkt. Als de interne DAC of een externe 24 bits DAC gebruikt gaat dit verhaal naturlijk niet op.

Klopt mijn gedacht of maak ik hier een denkfout? (en ik ben natuurlijk nog steeds erg benieuwd naar ervaringen --> misschien leuk om dit mee te nemen in de shoutout op vrijdag de 27e?  ;D)

garmtz

Je maakt volgens mij geen denkfout, Wadia doet het ook zo. Toch denk ik dat er best wel eens afrondingsfoutjes kunnen worden gemaakt.

markvl

Citaat van: sandervg op januari  6, 2006, 12:51:06
Is natuurlijk zo... Ik bedoelde dus eigenlijk: zonder (of met slecht héél weinig) hoorbaar verlies. Misschien heeft iemand de proef op de som genomen: bij de Squeezebox het volume iets dicht draaien (bv. voor drie kwart open) en de volume knop iets verder open en beoordelen of je het verschil kunt horen.

Iemand hier ervaring mee of misschien vindt iemand het interessant om het eens met je squeezebox uit te proberen?
Ik heb nog geen specifieke testen gedaan, maar een maand of twee geleden heb ik de SB gebruikt in een (stereo) vergelijking tussen een Parasound 1206 en een gemodificeerde 1205. Dat deden we met de SB rechtstreeks op de versterkers en dus met gebruik van de SB volumeregeling.
Normaal luisterniveau was goed genoeg om duidelijk het verschil tussen beide eindtrappen te horen.
Dus de kwaliteit is zo slecht nog niet :)
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

R

kit-kat

;D ;D ;D   yes yes yes.....natuurlijk
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

sandervg

@Kit-Kat: zouden jullie ook een testje willen doen van de digitale volumeregeling  ;D. Dwz digitale volume vol open en luisteren. Vervolgens digitale volume op bv. 75% en volume voorversterker wat harder en weer luisterern. Tot slot volume op 50% en volume voorversterker nog wat harder (zodat het geluidsniveau netto constant blijft) en weer luisteren. Ben erg benieuwd of jullie daar verschil in horen. Zou je mij groot plezier mee doen  :)

kit-kat

Hoi Sander,

Ik denk dat dat wel zou moeten lukken. Makkelijk uitvoerbaar. Nu moet ik gewoon mijn best doen het niet te vergeten.... ;)

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

sandervg

Citaat van: kit-kat op januari 25, 2006, 17:09:52
Ik denk dat dat wel zou moeten lukken. Makkelijk uitvoerbaar. Nu moet ik gewoon mijn best doen het niet te vergeten.... ;)
Mooi! Ga ik je gewoon spammen met PM's tot vrijdag  ;)

)p(

Citaat van: sandervg op januari 25, 2006, 15:15:38
@Kit-Kat: zouden jullie ook een testje willen doen van de digitale volumeregeling  ;D. Dwz digitale volume vol open en luisteren. Vervolgens digitale volume op bv. 75% en volume voorversterker wat harder en weer luisterern. Tot slot volume op 50% en volume voorversterker nog wat harder (zodat het geluidsniveau netto constant blijft) en weer luisteren. Ben erg benieuwd of jullie daar verschil in horen. Zou je mij groot plezier mee doen  :)

Dan moet je beslist wel slimserver 6.2.1 updaten naar de prerelease 6.2.2. Er is een fout in de huidige code waardoor er afrondingsfouten/dithering onstaat bij het gebruik van de volumeregeling en in iedergeval in mijn set klonk dat erg erg slecht. Met 6.2.2 klinkt het nu al een stuk beter.  :)

(En als de bijgeleverde kabel net zo slecht is als die bij mijn sb3 zat, gooi hem direct in de prullenbak. Ik ben niet zo'n believer in grote verschillen tussen kabels, maar deze was echt onvoorstelbaar slecht... ::) )

Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen en vooral ook naar de invloed van Marks eigen gemaakte powersupply!  :D

peter

Ettepet

Citaat van: vpv op januari 25, 2006, 18:16:00
en vooral ook naar de invloed van Marks eigen gemaakte powersupply!

Ik ben ook zeer benieuwd.  Mark, graag jouw inschattingen over de grootse prestaties van jouw meesterwerk! ;D

R

Ik ben vast begonnen met het rippen van nummers( cd's meteen maar) is lossless formaat.

@audiofiel, mochten we nog wat uit willen wisselen, ik zal een firewire kabel meenemen ;)

R

Hier staat wat spul ingezet voor vrijdag. Alles in lossless.

kit-kat

;D ;D ;D ;D

nog maar 2 nachtjes slapen.....

cool  O0 Ik heb een kate shootout playlist...in Rubens itunes!!! :P :P 8) 8)

he he...ik sta als kate net boven Katie Melua ...zo hoort het ook natuurlijk ;)

R

Citaat van: kit-kat op januari 25, 2006, 21:31:52
;D ;D ;D ;D

nog maar 2 nachtjes slapen.....

cool  O0 Ik heb een kate shootout playlist...in Rubens itunes!!! :P :P 8) 8)

he he...ik sta als kate net boven Katie Melua ...zo hoort het ook natuurlijk ;)

Ha ha, goed bezig kate O0

edit: Natuurlijk heeft katie niet zo'n belangrijke plek als jij, dat weet je toch ;)

markvl

@vpv:
Mijn voeding heeft inmiddels 4 dagen zonder kortsluiting gewerkt, dus die blijft het hopelijk wel doen. (Meesterwerk  ???  ^-^  :P )
En ik zal zeker versie Slimserver 6.2.2 installeren (is al gedownload).

Verder heb ik inmiddels zo'n 90Gb aan CDs op een externe harde schijf staan. Daar kunnen we ook nog wel wat uurtjes zoet mee zijn.
Ik moet alleen niet vergeten om ook een aantal fysieke CDs mee te nemen als vergelijking...

Kate, heb je genoeg extra stopkontakten in de buurt van je installatie?
Ik tel inmiddels de volgende apparaten:
- squeezebox
- airport
- DAC
- mijn laptop
- externe harde schijf
- apple laptop
Moet iemand een stekkerblok meebrengen?

Is trouwens al duidelijk wat we vrijdag allemaal willen doen?
Wat opties zijn:
- set van Kate beluisteren
- SB aansluiten, mogelijkheden laten zien, wat spelen
- Airport aansluiten, mogelijkheden laten zien, wat spelen
- SB digitale volumetest ovv. Sander
- vergelijking SB met Airport met Tjoeb (analoog)
- vergelijking SB analoog met SB + DAC
- vergelijking Airport analoog met Airport + DAC
- vergelijking SB + DAC met Airport + DAC met Tjoeb
En als we dat allemaal gedaan hebben is het tijd voor ontbijt  :P

Dus Kate, kom maar met jouw wensen. Dat is tenslotte waarvoor we dit doen ;)
Disclaimer:

Audiofiel

Gingen we ook een Tjoeb luisteren dan? Ik dacht alleen de twee draadloze oplossingen op 1 goede DAC* en dat vergelijken met een goed loopwerk* op die DAC?

* Door mij mee te nemen. ;)

kit-kat

Op zich vind ik het wel leuk om met mijn cd speler, namelijk de tjoeb..te kunnen vergelijken.....

Een tjoeb is een toch redelijk betaalbare cd-speler (ook al, mijn versie kost zo'n 1400 nieuw)..dus ik denk dat het voor de meeste forumgenoten relevanter is of de squeezebox/apple oplossingen beter presteren dan een Tjoeb, dan om het te vergelijken met iets dat high-end is, en erg veel geld kost. (zoals ik vermoed dat een losse dac en loopwerk van audiofiel zouden kosten)

Bovendien heb ik de tjoeb al staan, dus veel extra tijd zal het niet vergen.....
En mijn tjoeb is een buizen cd-speler met mooie tubes erin...dus zo'n geluid vergelijken met de draadloze pc programma's lijkt me wel interessant.

Het is idd een ERG goed idee om extra stekkerdozen mee te nemen. SLIM idee  :-* :-*. Anders hadden we wel een probleem denk ik.
Dat ik er niet zelf aan gedacht heb  ::) ::)
Dus een tweetal stekker dozen kunnen we wel gebruiken. Doe maar twee grote (5 of 7 ingangen ofzo).
Dan kunnen we veel set-ups tegelijk aansluiten en met elkaar vergelijken.

Markaudio

Gaan jullie eigenlijk ook nog een vergelijk maken met een PC met goede geluidskaart? Persoonlijk ben ik nog niet zo overtuigd van de toegevoegde waarde van een Squeezebox / Airport Express. Waarom zou je die er tussen hangen?

Mvg,

Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!