Soup bouwproject nummer 1 is klaar!

Gestart door FFF, december 15, 2005, 09:56:42

Vorige topic - Volgende topic

marcel85

hmmm  ???   nu heb ik een paar luidsprekerleveranciers gebeld, met de vraag over er geen kant en klare sets te koop zijn voor een 3 weg luidspreker welke dezelfde aantal liters hebben als de SOUP..

maar zoeits schijnt er niet te zijn  :-\

ik kom zelf uit de Car hifi wereld, maar er moet toch wel een goed maar betaalbaar setje te koop zijn voor de soupkasten  :(  waarbij ik geen metingen hoef te verichten
, maar gewoon als het ware universeel zijn , maar wel het juiste aantal liters hebben ?? ?

ik ben geen superperfectioninst , maar wil wel graag een mooie speaker met een goed geluid voor een betaalbare prijs..

Sander Sassen

Citeerik kom zelf uit de Car hifi wereld, maar er moet toch wel een goed maar betaalbaar setje te koop zijn voor de soupkasten    waarbij ik geen metingen hoef te verichten
, maar gewoon als het ware universeel zijn , maar wel het juiste aantal liters hebben ?? ?

Nee, zo werkt 't niet, het aantal liters zegt NIETS over een luidspreker. Zoals ik al aangaf kan je beter even je voornemens posten op het zelfbouwaudio forum (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum) en dan zijn daar wellicht behulpzame forumleden te vinden die je op weg willen helpen. Een kant en klaar recept voor de Soup met een andere luidsprekerbezetting is er NIET, dus of je neemt een ander bestaand ontwerp uit de diverse luidsprekers zelfbouw zaken, of je zal toch zelf 't nodige aan huiswerk moeten doen, evt. geholpen door anderen met meer kennis van zaken, of de beschikking over meetapparatuur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

FFF

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 15:46:13
hmmm  ???   nu heb ik een paar luidsprekerleveranciers gebeld, met de vraag over er geen kant en klare sets te koop zijn voor een 3 weg luidspreker welke dezelfde aantal liters hebben als de SOUP..

maar zoeits schijnt er niet te zijn  :-\

Tja, je moet zelf een beetje creatief zijn :)

Je kan even zoeken op bestaande ontwerpen op internet, je je past simpelweg de kast aan.
(al stort je hem half vol met zand.) Extra tussenschotje of iets dergelijks.

Ik had zelf besloten speakers 4 life te bouwen en dat de kosten maar voor lief genomen moeten worden.

Voorbeeldje van een 3weg die zou kunnen:
http://www.speakerland.nl/content/user/producten/luidsprekerbouwpakketten/vifa/vivace.php

http://www.humblehomemadehifi.com/Andromeda.html (alleen volume laag aanpassen)

marcel85

helemaal top!  ik begin langsaam een beetje te snappen hoe het werkt in speakerland  ;D

je moet ergens beginnen hé ...

Marc Heijligers

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 13:56:27maar ik zou evt een filter kunnen laten samenstellen, mbv bv Remo of speaker&co ?

Nogmaals, als je niet van een bestaand design uitgaat, dan zal dat niet lukken. Een filter ontwerp is een significante hoeveelheid werk, en als men dat door gaat berekenen is je "voordeel" weg.

Mijn suggestie, luister naar de designs aldaar, en als je er iets mooi bij vind zitten, kan je het ombouwen naar een andere kastvorm. Daar verandert de klank overigens wel van. Veel speakers voegen in het 100-400Hz gebied veel kast en paneelresonanties toe, wat soms een "warm" karakter aan het geluid geeft. De Soup/Milestones kasten zijn in dat opzicht wat doder, en klinken daardoor wat "kaler" dan de gemiddelde kast die je bij Speaker(land|&Co) kan vinden.

M.v.g.,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

terveenster

Madisound zou je een heel eind op weg kunnen helpen. Kijk hier eens naar: http://www.madisound.com/leap.html Het wordt dan geen Milestones kwaliteit, maar toch een stuk beter dan het gros van de te simpele (series) filters die je tegenkomt op de verschillende discussieforums.

Gydotrons aanwijzingen voor de mid is een hele goede. De Visaton tweeter is ook dik in orde, maar die levert Madisound niet en valt dan ook niet te simuleren door hen. De nieuwe Peerless HDS tweeter is een mooi budget exemplaar, zie de specs op zaphaudio.com.

Een mooie budget 8" woofer met iets meer rendement dan de 8-800 van Eton zijn er ook genoeg. Een 8" polycone van Seas (P21) bijvoorbeeld.

Het hoeft allemaal niet zo heel veel te kosten. Maar ga zeker niet zonder kennis van zaken zelf aan het ontwikkelen. Dat wordt dan een enorme teleurstelling. Maar ga zeker niet van het (semi)DIY pad af. Het geeft je zoveel meer voldoening dan kant en klaar kopen.

marcel85

en nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide hulp!

ik denk dat de luidsprekers het probleem niet zullen zijn, maar eerder het juiste filter..

zoals ik het begrijp , kan de firma Madisound (mits hun de speakers in het programma hebben) voor mij de juiste filter samen stellen tegen een bepaald bedrag?

bvd marcel

Sander Sassen

Terveenster?

CiteerMadisound zou je een heel eind op weg kunnen helpen. Kijk hier eens naar: http://www.madisound.com/leap.html Het wordt dan geen Milestones kwaliteit, maar toch een stuk beter dan het gros van de te simpele (series) filters die je tegenkomt op de verschillende discussieforums.

Ik weet 100% zeker dat er op de diverse fora meer kennis aanwezig is en er daarmee tot een beter resultaat gekomen kan worden dan Madisound met een simulatie kan bereiken. Ik vind een dergelijke opmerking van iemand met een postcount van 1 (!) wel bijzonder kort door de bocht, heb je wel eens op het zelfbouwaudio forum gekeken? Of de topic van Marc Heijligers op dit forum? Of heb je je zowieso wel eens verdiept in de materie? Ik denk dat je je mening dan rap bij zult moeten stellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

marcel85

zoals gezegd word dit mijn eerste zelfbouwproject, en ben ik bezig om idd zo veel mogelijk info op te doen..

ook heb ik een reactie op het zelfbouwaudio forum geplaatst, maar er zijn schijnbaar verschillende meningen hierover..

zelfs leveranciers van luidsprekers vertellen verschillende verhalen over wat het beste schijnt te zijn..

ik ga gewoon zo veel mogelijk info op doen , en niet over één nacht ijs mijn speakers en filters bestellen...

mvg marcel

Jaqo

Citaat van: Sander Sassen op december 15, 2006, 10:43:59
Ik vind een dergelijke opmerking van iemand met een postcount van 1 (!) wel bijzonder kort door de bocht, heb je wel eens op het zelfbouwaudio forum gekeken? Of de topic van Marc Heijligers op dit forum? Of heb je je zowieso wel eens verdiept in de materie? Ik denk dat je je mening dan rap bij zult moeten stellen.

Sander bedoelt natuurlijk welkom op het forum...  ;)

Jaqo

P.S. Er wordt trouwens heel wat afgeblaat door personen met een postcount groter dan 1.

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

terveenster

Sander,

Mijn postcount wordt nu groter dan 1. Heb ik nu meer recht van spreken? Ik heb al eens eerder gepost op dit forum(onder deze naam), maar mijn account was tot mijn verbazing niet meer actief.

Zoals ik al zei, het wordt geen Milestones-kwaliteit. Marc is dan ook al meer dan een jaar bezig. Verschillende topologieen, verschillende slopes. Luisteren, meten, weer luisteren, weer meten. Helemaal goed.

Maar de simpele seriesfilters die gebruikt worden icm Accuton drivers zijn een garantie voor luistermoeheid.

Overigens, was jij niet die Sander die een bepaalde versterker op basis van het schema kon beoordelen? Nee, dat kun je niet vergelijken. Dat was iets heel anders. Je kunt niet uitleggen waarom, maar toch.

Nogmaals Marcel, de Leap design service is een geweldig begin voor een zelfbouwspeaker. Je zult versteld staan van het resultaat. Ga voor de Eton mid en geef aan dat je deze driver zo breed mogelijk wilt inzetten (250-3000+Hz), 2e orde gefilterd.

Een ander goed ontwerp (met Avalon kast!): http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?p=69183&page=8&pp=35
Tweeter en woofer zijn te krijgen bij www.boxen-baustelle.de en kosten samen 131 euro per kant. Het filter kost wel iets meer, maar dat kan dan ook?

Prettig weekend,

Wim

NXP guy

Ook ik ben van mening dat het aantal posts niet direct een verband inhoud met kennis en kunde. Het zou ook zomaar kunnen dat mensen met een groot aantal posts niks beters te doen hebben of bijvoorbeeld reclame willen maken voor hun bedrijf.... ;D

Echter, Wim, de statement "simpele seriesfilters die gebruikt worden icm Accuton drivers zijn een garantie voor luistermoeheid" is ook niet direct een lekker kwantificeerbare uitspraak en bovendien een afzwakking van je eerder gedane uitspraak.

Leg eens uit waarom een seriefilter icm Accutons nu juist slechter zou zijn dan een parallelfilter van dezelfde orde ?

m.vr.gr. Jos

Sander Sassen

Beste Wim,

Postcount zegt feitelijk niks, behalve als je met onderstaande quote uit de hoek komt:

CiteerMadisound zou je een heel eind op weg kunnen helpen. Kijk hier eens naar: http://www.madisound.com/leap.html Het wordt dan geen Milestones kwaliteit, maar toch een stuk beter dan het gros van de te simpele (series) filters die je tegenkomt op de verschillende discussieforums.

Ik vind dat nogal een vergaande generalisering, waarmee je kennelijk de diverse zeer noemenswaardige projecten op de diverse fora als prutswerk afdoet.

Wat de Tumos versterker op 't zelfbouwaudio forum betreft kan ik kort zijn, ik heb een opleiding elektrotechniek afgerond (en derhalve ir. voor m'n naam). Daarmee heb ik 't voordeel dat ik in de regel iets niet hoef te bouwen om te zien of het wel of niet goed gaat werken. Netzoals een bakker geen zout gebruikt ipv. suiker, of bloem ipv. gist is het een stuk kennis en ervaring.

Je commentaar over serie-filters, of in het algemeen je commentaar over de kunde en ervaring van zelfbouwers vind ik niet alleen kortzichtig, maar ronduit beledigend. Maar misschien moet ik daaruit concluderen dat je zelf de klus kennelijk niet kan klaren en dus moet uitwijken naar een commercieel bedrijf om je filters werkend te krijgen? Dat het jou niet lukt zegt toch niet dat dat voor anderen hetzelfde geldt, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

marcel85

;D jongens jongens, iedereen wil alleen maar info geven, en bedoelt het vast goed allemaal..

keep it cooool  O0  hahaha

terveenster

Sander,

Gefeliciteerd met je titel joh. En ook nog eens ir. (en geen ing.!).

Misschien moet je geen voorbarige conclusies trekken?  En "Ik weet 100% zeker" is ook niet erg wetenschappelijk.

Veel succes, Marcel. Hou ons op de hoogte.

Groet,

Wim

Marc Heijligers

Citaat van: Sander Sassen op december 15, 2006, 22:20:54Je commentaar over serie-filters, of in het algemeen je commentaar over de kunde en ervaring van zelfbouwers vind ik niet alleen kortzichtig, maar ronduit beledigend.

Een goed voorbeeld doet volgen?  ;D

Citaat van: Sander Sassen op december 15, 2006, 22:20:54Wat de Tumos versterker op 't zelfbouwaudio forum betreft kan ik kort zijn, ik heb een opleiding elektrotechniek afgerond (en derhalve ir. voor m'n naam). Daarmee heb ik 't voordeel dat ik in de regel iets niet hoef te bouwen om te zien of het wel of niet goed gaat werken.

Zo'n titel is in dat opzicht evenveel waard als een postcount (wat beslist niet betekent dat ik concludeer dat je geen technische ervaring hebt). Je kan met kennis en kunde een hoop ellende voorkomen, maar "correct by construction" is ultieme lulkoek in een vakgebied als deze. De noodzaak tot verificatie blijft, anders steek je je kop in het zand. Verificatie is een multi-million business in de electronika, en dat heeft een goede reden.

De LEAP-service van Madisound wordt hier als een eerste stap gepresenteerd, en daar is op zich helemaal niets mis mee. Sterker nog, voor een paar dollar is er iemand die deze taak gaat uitvoeren. In een forum moet je maar afwachten of iemand het op wil pikken, en of dat uberhaupt iets oplevert. Dat er niet gezocht wordt naar het ultieme resultaat maakt zo'n stap alleen maar meer valide.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

marcel85

misschien een domme vraag , maar is een kant en klaar filter nou slecht?

zoiets als deze :

Sander Sassen

Hmm, eens kijken, een nieuw forumlid maakt in z'n eerste post een flink generaliserende opmerking over zelfbouwers die zelf hun filters ontwerpen en steekt niet onder stoelen of banken dat dat feitelijk amateuristisch is, zonder enige onderbouwing ... En dan krijg ik de zwarte piet toegeschoven? Mja, duidelijk, fijne avond verder nog, ik geloof dat ik hier mijn tijd aan 't verdoen ben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Interficior

Citaat van: marcel85 op december 16, 2006, 00:17:43

zoiets als deze :
Het ding zelf hoeft niet slecht te zijn, hoewel ik liever andere componenten zie. Het gaat erom dat er uit een filter geen muziek komt, en niet gefilterde units ook meestal niet. Deze dingen moeten wel samen in een kast, dus dat betekent dat het filter afgestemd moet worden op jouw drivers, en zelfs jouw kast. Je kunt ook niet een computer samenstellen door wat willekeurige onderdelen bij elkaar te gooien.
Take it or lease it

Marc Heijligers

Citaat van: marcel85 op december 16, 2006, 00:17:43

Op zich niet. Maar je kan het vergelijken met het plaatsen van een willekeurig onderplaat met wielen en vering in een andere auto. Als dat niet is afgestemd, dan rijdt zo'n auto erg instabiel. Dus je kan zelfs een Mercedes onderplaat op een BMW zetten, beiden goed, maar het totaal resultaat zou wel eens heel slecht kunnen zijn.

Marc

Marc Heijligers

Citaat van: Sander Sassen op december 16, 2006, 01:01:13
Hmm, eens kijken, een nieuw forumlid maakt in z'n eerste post een flink generaliserende opmerking over zelfbouwers die zelf hun filters ontwerpen en steekt niet onder stoelen of banken dat dat feitelijk amateuristisch is, zonder enige onderbouwing ...

Je interprteert zonder eerst te vragen wat die beste persoon bedoelt en wat zijn achtergrond is. Dat getuigt ook niet van professionaliteit... 

En dan krijg ik de zwarte piet toegeschoven?

Nee hoor, ik vind generalisaties over serie filters ook te kort door de bocht (ondanks dat ik er zelf geen positieve ervaringen mee heb). Maar ik vraag me af of dat de bedoeling van de auteur is geweest, en ik zie niet waar hij dit direkt op de man speelt. Dat is het verschil met jouw posting.

Mja, duidelijk, fijne avond verder nog, ik geloof dat ik hier mijn tijd aan 't verdoen ben.

Is er misschien nog iets waar je Marcel mee kan helpen? Dat wordt denk ik erg gewaardeerd, en brengt ons terug naar de kern van de vraag.

Marc

FFF

Pfff...

Laten we het gezellig houden, iedereen heeft een andere mening, ervaring etc. We kijken allemaal uit een andere hoek. De ene is zeer technisch, de ander komt met een totaal ander ontwerp op het gehoor afgestemd wat technisch wellicht nergen op lijkt.

Om op de vraag van het kant en klare filter te komen. Ik ben van mening ( ;)) dat je dan beter een filter kunt laten maken bij de speakerwinkels. Een standaard uit het schap filter is (zoals Marc al aangeeft) nooit geoptimaliseerd voor een bepaald ontwerp.

Laat je iemand anders een filter ontwerpen dan wordt er specifiek gekeken naar de eigenschappen van de units en waar het beste gefilterd kan worden.

Als je zelf gaat bouwen heb je het voordeel dat je het filter aan kan passen naar je eigen wensen, je kunt altijd beginnen met een globaal ontwerp wat je op een forum kunt krijgen.

Als je een extreem goed resultaat wil hebben dan ga je te werk als Marc, je gaat luisteren, meten, aanpassen etc. Onderdeeltje voor onderdeeltje totdat je het resultaat hebt bereikt dat het niet meer beter kan.

Ik heb nu 4 optie's genoemd in volgorde van de kwaliteit van het resultaat naar mijn mening.
Zelf zou ik je aanraden om optie 3 te pakken. Geloof me als je 2 draadjes aan elkaar kunt solderen kun je ook een filter maken, als je maar netjes werkt en alles overzichtelijk indeeld.

Een goed filter heeft naar mijn mening ook geen printplaat zoals die op je foto.

jeroen_d

Een nette print met brede sporen is geen enkel probleem. Alleen een filter zit op zich dusdanig eenvoudig in elkaar dat hardwired prima gaat en wat meer flexibiliteit biedt tot plaatsing van onderdelen.

Marcel, als je eenmaal een keuze hebt gemaakt voor drivers en kast, dan zijn er hier of op zelfbouwaudio voldoende mensen, waarvan ik er een ben, die net als Madisound een goede eerste iteratie van een filter kunnen geven. Maar als ik een volgorde van kwaliteit zou moeten noemen dan wordt het als volgt:

1. kant en klaar filter (kan redelijk werken met Monacor drivers, die hebben hun filters daar nog enigszins op afgestemd).
2. de madisound of forum oplossing
3. kant en klaar ontwerp van een van de zelfbouwzaken of van Klang+Ton of Hobby Hifi, dan is het filter behoorlijk goed uitgedokterd en geverifieerd met metingen. Voordeel van de NL zelfbouwzaken is dat je eerst kan luisteren.
4. zorgen dat je adequate meetapparatuur hebt en de tijd neemt om veel ervaring op te doen, je flink in de materie verdiepen, om vervolgens een filter te ontwerpen dat helemaal aan je eigen eisen voldoet.

Voor de absolute beginner die het vooral om het zelf bouwen gaat en een prima kwaliteit voor weinig geld wilt, lijkt mij optie 3 verreweg de beste.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

marcel85

optie 3 klinkt goed!

is dit geen mooie set om mee te beginnen?

(of evt de starlet van visaton? )

mvg marcel

"Vivace", de allrounder. 
De Vivace is een klassieker onder de zelfbouwboxen. Dit model voldoet aan alle eisen die een professionele luisteraar aan geluidsweergave stelt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze speaker steeds weer opduikt in de professionele audiowereld. De Vivace kan u, als geen andere box, dichter bij de werkelijkheid brengen. In deze verbeterde Vivace zijn de nieuwste technieken toegepast: een 25 centimeter carbonvezel woofer met lange- slag- aandrijving, een 13 cm polypropyleen konusluidspreker voor het middengebied en een 26 millimeter geweven dome-tweeter met doorboorde poolkern voor het hoog. De constructie van het wisselfilter is uiterst geavanceerd en zorgt voor een perfecte overgang tussen de verschillende luidsprekers.

"De Vivace produceert een zeer strakke en droge bas die voor een 60 liter-basbehuizing ver naar beneden doorloopt. Het laag blijft altijd heel kernachtig terwijl je diep gerommel toch ook in je maag voelt. Zo hoort het. Midden en hoog zijn heel "clean", maar beslist niet kunstmatig. De tweeter klinkt, en dat is even geen woordspeling op het gebruikte materiaal, echt zijde-achtig. De weergave van ook de allerhoogste frequenties is zeer gedetailleerd zonder dat er ooit enige ruwheid of overdaad bespeurbaar is. Wat de totaalindruk van de box betreft, daar scoorde de Vivace 94 zeer goed met een heel plastische weergave waarbij zangers en instrumenten duidelijk in de weergaveruimte gelokaliseerd konden worden. Een aanrader met stip." Uit:Elektuur Hifi luidsprekers 8

Chassis: 25-CF-300, MP-130,HT-275/D2  Rendement: 90 dB/1W/1m
Filter: DCO-35  Impedantie: 8 ohm
Systeem: 3-weg basreflex  Frequentiebereik: 35 - 35.000 Hz
Belastbaarheid: 180 Watt  Afmetingen: 308 x 998 x 334 mm[/quote]

Marc Heijligers

Citaat van: marcel85 op december 16, 2006, 11:41:23
is dit geen mooie set om mee te beginnen?

Kwestie van beluisteren. Als jij het mooi vind klinken, is er niemand die recht van spreken heeft dat dat anders zou zijn. Alleen er op letten dat de liters van die kast gelijk of kleiner is dan de kast die je gaat bouwen. Maar in de speaker zaken zullen ze je dat ook kunnen adviseren. Zolang je ze niet vraagt om een compleet re-design (kost hen relatief veel tijd voor weinig inkomsten), zijn ze erg hulpvaardig.

Marc