Soup bouwproject nummer 1 is klaar!

Gestart door FFF, december 15, 2005, 09:56:42

Vorige topic - Volgende topic

marcel85

vraag , op eerdere foto's is te zien dat de voorkant uit 3 delen bestaat ( 3 platen)

maar in de tekening kan ik er maar 2 zien...

is dit zelf dikker gemaakt? of lees ik weer ergens overheen?  :-\

bvd marcel

FFF

Citaat van: marcel85 op december 12, 2006, 14:46:30
vraag , op eerdere foto's is te zien dat de voorkant uit 3 delen bestaat ( 3 platen)

maar in de tekening kan ik er maar 2 zien...

is dit zelf dikker gemaakt? of lees ik weer ergens overheen?  :-\

bvd marcel

Ik heb hem idd iets dikker gemaakt, 2x 30 mm MDF en 1x 12mm HDF
De zijwanden zijn 30mm MDF en 12MM HDF.

HDF is een stevigere ondergrond (en heeft een andere resonantie frequentie) Voordeel van HDF is dat het zwaarder is, je schroeven houden beter en het geheel is stootvaster.

Ik zou je echter heel sterk aan aanraden te gaan werken met multiplex.
Gewoon door de veel grotere stijfheid en meer massa, tevens de andere voordelen van HDF.
De buitenlaag zou je ook van HDF kunnen maken.

Citaat van: redheinz op december 12, 2006, 14:08:27
Erg mooie speakers! Voor mij ook een mooie referentie om te laten zien, aangezien ik net (toevallig) esdoorn-fineer heb gescoord voor mijn A4's (ex-fireman omdat ik dacht geen tijd meer te gaan hebben).
Wat voor lak heb je gebruikt? Ik twijfel nog tussen parketlak (nog in voorraad) of danish oil...

Ik heb zogenaamde Traffic lak gebruikt.
Die lak heeft een hele sterke UV filter waardoor de speakers (naar zeggen van iemand die er heel veel ervaring mee heeft) niet veel donkerder zullen worden. Tevens is deze harde lak stootvaster (keiharde laag) en hij is lekker mat (glans lak ziet er heel goedkoop en plastic uit (het diee van een notenhouten dashbord in een budget auto zeg maar).

Je bent welkom om even te komen kijken of je de lak wat vind, ik heb zelf het idee dat ik hier blijer mee ben dan met oil, omdat dit mijn inziens duurzamer is, het maple verkleurd nauwelijks en het is stootvaster.

marcel85

aha ok.. ik ga het zeker overwegen!

maar je hebt de voorkant dus dikker gemaakt...

dit heb je niet gedaan vanwege het afzagen van de facatten , en de dunne wand die dan overblijft?

want zover ik heb kunnen zien is de voorkant volgens tekening 60 mm toch?

60 lijkt me zo weinig ivm de facetten  ???

FFF

Citaat van: marcel85 op december 12, 2006, 16:48:28
aha ok.. ik ga het zeker overwegen!

maar je hebt de voorkant dus dikker gemaakt...

dit heb je niet gedaan vanwege het afzagen van de facatten , en de dunne wand die dan overblijft?

want zover ik heb kunnen zien is de voorkant volgens tekening 60 mm toch?

60 lijkt me zo weinig ivm de facetten  ???

Dat was idd ook een afweging...
Er blijft nu nog behoorlijk wat staan na het afzagen en dat is wel zo prettig.

Ik zou er nu voor kiezen om de bracing (verstevigingsschotten) dunner te maken en er meer aan te brengen. bijvoorbeeld 18mm multiplex en dan 2 of 3 stuks extra.
Tevens zou ik direct in je ontwerp meenemen dat je units klem komen te zitten (dus een versteviging die achter op je magneet klemt)

Wat betreft de facetten, sommige zagen de facetten niet maar bouwen ze gewoon in die vorm, zagen was makkelijker vond ik en tevens steviger.

Verder plaats ik de filters ook extern.

marcel85

dus jij hebt er uiteindelijk een plaat van 1,8 cm extra voor geplaatst?

dwz 7,8 cm dikte aan de voorzijde?

ps... externe filters zijn ook een goed idee  :D

krijg er al helemaal zin an!

FFF

Citaat van: marcel85 op december 12, 2006, 17:32:14
dus jij hebt er uiteindelijk een plaat van 1,8 cm extra voor geplaatst?

dwz 7,8 cm dikte aan de voorzijde?

ps... externe filters zijn ook een goed idee  :D

krijg er al helemaal zin an!

euh 12mm rondom.

Ja ik ahd eerst de filters intern, alleen dat beviel me niet, je moet er toch bij kunnen om wat aanpassingen te kunnen doen. verder is het een behoorlijk groot filter dus neemt het weer wat volume weg. Ook ben ik voor een eigen filter behuizing zodat 1 en ander geen invloed heeft op elkaar.

De mijne spelen nog steeds niet, heb veel te weinig tijd en te veel ideen.  O0

Ze hebben wel gespeeld en was over het geluid meer dan tevreden...

marcel85

misschien een rare vraag, maar is het ook mogelijk om voor de soup, andere speakers dan de thiel en partner te gebruiken , welke toch dezelfde aantal litters nodig hebben?

en zijn de filters hiervoor evt ook kant en klaar te koop??

en wie heeft er dan een goedgeprijst voorstel voor de speakers en filters?

zóóó, dat waren mijn vragen  ;D

alvst bedankt, Marcel ;)

Marc Heijligers

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 00:44:23misschien een rare vraag, maar is het ook mogelijk om voor de soup, andere speakers dan de thiel en partner te gebruiken , welke toch dezelfde aantal litters nodig hebben?

Ongetwijfeld, de Thiel units zijn niet heilig.

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 00:44:23en zijn de filters hiervoor evt ook kant en klaar te koop??

Nope.

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 00:44:23en wie heeft er dan een goedgeprijst voorstel voor de speakers en filters?

Speaker design vereist nogal wat experimenten, dus een papieren exercitie zal je weinig helpen.

Wat je zou kunnen overwegen is een bestaand zelfbouw design van Speakerland of Speaker&Co te overwegen waarbij de woofer is afgestemd met een lage Q (< 0.6). Als de kast van zo'n design kleiner is, dan is het mogelijk om de woofer ook in enigzins grotere kasten te stoppen. 

M.v.g.,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

marcel85

hmmm het word mijn eerste zelfbouwspeaker, maar van de filters heb ik nog geen kaas gegeten  ???

ik zal speaker&co eens vragen wat het beste is...

bedankt voor je antwoord ,

gr marcel

FFF

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 00:44:23
misschien een rare vraag, maar is het ook mogelijk om voor de soup, andere speakers dan de thiel en partner te gebruiken , welke toch dezelfde aantal litters nodig hebben?

en zijn de filters hiervoor evt ook kant en klaar te koop??

en wie heeft er dan een goedgeprijst voorstel voor de speakers en filters?

De filters zijn niet kant en klaar te koop.
Je kan ongetwijfeld iemand vinden die ze voor je wil bouwen (avondje werk)

Maar eigenlijk is juist het leuke om het allemaal zelf te bouwen, het bouwen van filters is helemaal niet moeilijk, het stapje verder daarintegen wel. Je moet alles testen en proberen om tot een perfect resultaat te komen.

Met mijn speakers ben ik al een jaar bezig, Marc volgens mij al 2 jaar zo'n beetje.
Het is wel een combinatie van weinig tijd en in mijn geval heb ik toch wat aanpassingen en twijfelmomenten gehad.

Een prijs indicatie, mijn speakers zitten op zo'n beetje op 3000,- die van Marc denk ik toch wel een stukje boven die van mij 3500/4000 ofzo.

Ik heb alles besteld bij diyparadiso.com, die deed me het beste aanbod op dat moment.

PS: ik had mijn filter netje in een kastje gebouwd, nu komt er geen geluid meer uit mijn speaker. Gelijk gestopt en ga nu alles gelijk netjes inbouwen en het filter herbouwen...

marcel85

ik schrik behoorlijk van de prijzen van de speakers en filters  :o

is er geen goedkoper alternatief, met een mooie soup (avalon) kast?

de filters ga ik buiten de kast maken, waardoor ik idd makkelijker aanpassingen kan doen, en ze evt inbouwen , als ze perfect zijn..

gr marcel

FFF

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 10:39:43
hmmm het word mijn eerste zelfbouwspeaker, maar van de filters heb ik nog geen kaas gegeten  ???

ik zal speaker&co eens vragen wat het beste is...
bedankt voor je antwoord ,

Het zijn niet de meest makkelijke speakers, maar als je hout kan bewerken kom je al een heel eind.

Je mag mij altijd PM'en of mailen, ik help je graag, je mag ook langs komen om mijn speakers te bekijken.

Ik ben ook geen diy goeroe maar heb wel veel geleerd van de (2) projecten die ik heb gedaan.

FFF

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 10:46:45
ik schrik behoorlijk van de prijzen van de speakers en filters  :o

is er geen goedkoper alternatief, met een mooie soup (avalon) kast?

Euh alleen units en filters (soup filter is vrij simpel) ben je ongeveer 1800,- kwijt.

maar als je alles gaat rekenen, ik was aan dempingsmateriaal al 200 euro kwijt, dan krijg je je hout, fineer, interne bekababeling, aansluitterminals etc.

Ik heb wel alles van een bepaald niveau gebouwd. Ik zou je units hetzelfde houden als ik jou was.
Het was ook mijn gebrek aan ervaring, veel dingen konden makkelijker en goedkoper.

fgroen

Lijkt mee een beetje zonde om zulke mooie kasten te bouwen en dan ondermaatse speakers erin te zetten... Wordt dan IMHO een beetje een vlag op een modderschuit. Is zonde van al het werk wat je erin gaat stoppen.

Drivers van het niveau SOUP kosten nu eenmaal het nodige. Volwaardige alternatieven dus ook. Je zou een paar honderd Euro kunnen besparen op de woofer en een Eton woofertje ervoor in de plaats kunnen kiezen. Filter van die combinatie is ook bekend (met C2-79 als ik me niet vergis: sowieso een mooiere middentoon unit dan de C2-89 als je het mij vraagt).

Als je budget duidelijk lager is, zou ik naar iets anders uitkijken.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gydotron

Marcel,

Het kan zeker wat goedkoper en nog erg mooi ook. Je gebruikt de 8-inch Eton woofer en als mid de 4-inch Eton. Die mid is zwaar onderschat en is heel erg mooi. Als tweeter kan je de ceramische unit van Visaton gebruiken, een stuk goedkoper dan de thiel en kwalitatief in dezelfde richting. Uiteraard zal je een compleet ander filter moeten ontwerpen. Ik heb destijds zo'n Poor Man's Opus Clone gebouwd. Die Eton mid werdt trouwens vroeger door Avalon zelf nog gebruikt in 1 van hun ontwerpen.
Eton Woofer:Eton 8-800/37 HEX  Prijs ongeveer 150 Euro stuk
Eton Mid: Eton 4-300/25 HEX Prijs ongeveer 90 Euro stuk
Visaton tweeter: Visaton KE 25 SC  Prijs ongeveer 110 Euro stuk

MVG  Guido

marcel85

het is niet zo dat ik het budget niet heb , maar ik wil het er gewoon niet aan uitgeven  ;)

beste Guido, het klinkt Zéér interesant! 

ik koop de kast als voorgezaagd pakket, en maak hem helemaal af in de werkplaats van een familielid welke timmerman is , en over de nodige apperatuur en kennis beschikt..

mijn idee was om aan de speakers en filters ongeveer 600 euro uit te geven..

wie weet ga ik dit nog wat opschroeven, maar dit was mijn gedachte kwa $

bedankt voor de tips heren..

toppie forum dit  ;)

Marc Heijligers

Citaat van: fgroen op december 14, 2006, 12:35:20Lijkt mee een beetje zonde om zulke mooie kasten te bouwen en dan ondermaatse speakers erin te zetten... Wordt dan IMHO een beetje een vlag op een modderschuit. Is zonde van al het werk wat je erin gaat stoppen.

Ook voor de "mindere" units heeft een dode kast zin. Uiteindelijk gaat het om het aantal uitgestoten akoestische dBs, en de hoeveelheid demping die nodig is. Zelfs met de "mindere" Vifa of Visaton zijn verassend mooie speakers te maken (bijv. de Ariel van Lynn Olson).

Je zal inleveren op de combinatie en direktheid, maar dat is aan ieder te beslissen of je daar een aantal extra munten aan wilt besteden.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Sander Sassen

Volgens mij kan je een hele nette Soup maken met een Seas L26 voor 't laag, CA12RCY of MA12RCY voor 't midden en een H1212 voor 't hoog.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

sphere

Citaat van: Sander Sassen op december 14, 2006, 13:39:06
Volgens mij kan je een hele nette Soup maken met een Seas L26 voor 't laag, CA12RCY of MA12RCY voor 't midden en een H1212 voor 't hoog.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat is natuurlijk zo, maar veel succes met het filter klussen dan. Wat ik er van begrijp gaat marcel85 dat niet 1-2-3 uit zijn mouw schudden.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

marcel85

de 85 van mijn naam staat trouwens niet voor mijn leeftijd  ;D

maargoed...  idd schud ik de filter niet 1-2-3 uitmijn mouw...

maar ik zou evt een filter kunnen laten samenstellen, mbv bv Remo of speaker&co ?

sphere

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 13:56:27
Stond het dat maar, dan had je wat meer ervaring  >:D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

marcel85

Martijn M

Met een goed filter, hoeft het systeem dat Sander voorstelt niet veel onder te doen voor de Accutons. Wie maakt 't filter? 8)
Dutch & Dutch

FFF

Citaat van: marcel85 op december 14, 2006, 13:56:27

maargoed...  idd schud ik de filter niet 1-2-3 uitmijn mouw...

maar ik zou evt een filter kunnen laten samenstellen, mbv bv Remo of speaker&co ?

Het probleem zit hem idd dat je het filter niet gemakkelijk zelf kunt bouwen.

Wat je zou kunnen doen is een bestaand 3weg model pakken (bijvoorbeeld gaan luisteren bij speaker en co) en dat in deze mooie kasten verwerkt.

Ze kunnen wellicht ook een filter voor je maken, alleen dan krijg je meestal iets waar niet serieus over na is gedacht. Tuurlijk kunnen ze dat wel, maar een goed filter is testen en luisteren, check anders even Marc zijn site... Het is simpelweg niet te betalen om de uren te rekenen die een goed filter kosten. Het is bouwen, luisteren, aanpassen etc... (dat alles in je eigen kast en ruimte met bij voorkeur nog diverse andere filter ontwerpen.

Sander Sassen

D'r is natuurlijk een verschil tussen een goed filter en een filter dat beoogt werkelijk nergens een compromis te sluiten, zoals Marc Heijligers met z'n filter bezig is. Dat laatste bereik je alleen met een goed begrip van de materie en de benodigde meetapparatuur. Maar laten we nu wel wezen, de drivers die ik voorstel zijn een stuk gemakkelijker te filteren dan de Thiel drivers in de originele Soup, en als je de lat iets minder hoog legt dan Marc moet een goed filter toch niet zo'n probleem wezen. Alleen zit je dan wel op 't verkeerde forum, op het zelfbouwaudio forum komen dergelijk projecten regelmatig langs en worden de bouwers aan alle kanten bijgestaan door de forumleden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite