NIEUW: Digitale Music Server/player direkt op Hifi. Squeezebox 3. Reviews

Gestart door kit-kat, december 12, 2005, 11:57:44

Vorige topic - Volgende topic

Tinus_

rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

Ettepet

Citaat van: tinus20vt op december 22, 2005, 15:10:39
Pfff zitten wel erg veel mogelijkheden op hoor  ???

Een fout die je niet moet maken tijdens het installeren is de server op de pc NIET actief te zetten bij het opstarten.  Dat kostte mij een halve avond zoeken en proberen.  Bij het herinstalleren en WEL actief zetten werkte de software eindelijk/meteen.

Tinus_

Nee hoor alles werkt. Enkel "obtain ip adress from dhcp" werkte niet. Gaf een verkeerd subnet aan. Handmatig instellen en alles werkte direct.   O0

Gebruik je ook soutcast??
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

Ettepet

Citaat van: tinus20vt op december 22, 2005, 17:37:16
Nee hoor alles werkt. Enkel "obtain ip adress from dhcp" werkte niet. Gaf een verkeerd subnet aan. Handmatig instellen en alles werkte direct.

Geen last van gehad.  Ik had wel dat ie alleen het eerste nummer wou spelen in een map, maar dat was vrij gauw gefixed.  Shoutcast heb ik dacht ik nog niet geprobeert, wel SqueezeNetwork waar een hoop aardige geluiden en radiozenders staan.

Ettepet

Inloggen op SqueezeNetwork is om meerdere redenen interessant: eenmaal ingelogd kun je de pc rustig uitzetten en op het SqueezeNetwork doorbrowsen en afspelen.  Ook doet bijvoorbeeld het klokje het als je de speler op standby zet.

FLAC kun je volgens het forum zonder extra processorbelasting toepassen zover ik het heb begrepen.  Dit formaat wordt namelijk standaard ondersteunt op de SB zelf (pc hoeft geen conversie te doen).  Met FLAC heb je circa de helft van de opslagruimte nodig in vergelijking met WAV.

reMC

Citaat van: Erwin op december 22, 2005, 12:41:09
Hi,

Heeft iemand al de SB3 getest met een andere externe voeding.

Ja, ik en heb er hier al iets over geschreven geloof ik. De veranderingen waren alleen maar positief en zo duur hoeft een voeding niet te zijn ;)

Ettepet

Citaat van: reMC op december 26, 2005, 00:30:29
Ja, ik en heb er hier al iets over geschreven geloof ik. De veranderingen waren alleen maar positief en zo duur hoeft een voeding niet te zijn
Was dat met digitaal of analoog uit? :)

reMC

Citaat van: Ettepet op december 26, 2005, 00:41:16
Was dat met digitaal of analoog uit? :)

Digitaal uit. En reken maar dat het verschil was. Ik snap eerlijk gezegd niet dat er mensen zijn (die het geprobeerd hebben?) en zeggen dat het weinig tot niets uitmaakt. Drive, autoriteit, snelheid(!), openheid, doortekening, coherentie, 'echtheid', detail, diepte en ik kan nog wel even doorgaan. Eigenlijk wordt alles gewoon een stuk beter met een goede voeding.

Ettepet

Citaat van: reMC op december 26, 2005, 00:54:54
Eigenlijk wordt alles gewoon een stuk beter met een goede voeding.
Ik dacht even dat ik op een of ander gezondheidsforum was beland. ;D

Dit lijkt me een zeer interessante tweak want het kost geen donder.  Hopelijk dat onze broeders van het shootout-topic hier wat duidelijkheid over kunnen scheppen. :)

reMC

Citaat van: Ettepet op december 26, 2005, 01:05:17
Ik dacht even dat ik op een of ander gezondheidsforum was beland. ;D

Nogal dubbelzinnig ja ;D

CiteerDit lijkt me een zeer interessante tweak want het kost geen donder.  Hopelijk dat onze broeders van het shootout-topic hier wat duidelijkheid over kunnen scheppen. :)

Ja, ben benieuwd hoe zij er over denken...pak gewoon een goede trafo, wat diodes, spanningsregelaar en een afvlakcondensator, dan kom je erg ver. Dat is wat ik gehoord heb tenminste.

VDM

Wat ik me nou afvraag, hoe werkt het browsen van VEEL nummers op de SB? En dan bedoel ik bijv 10.000 nr's? Mapstructuur of juist zoals op een iPod?

Dat is wat me nog een beetje afschrikt, speel nu veel van laptop via goedkope dropveter naar mijn set, maar dat klinkt niet echt sterk. Om echt veel nr's te spelen lijkt me het beter een mac mini te gebruiken, tv als monitor en dan optisch uit. De mac mini is net zo groot als 4 cd-doosjes op elkaar dus die neemt ook weinig ruimte in.

Audiofiel

Citaat van: VDM op december 27, 2005, 00:32:23
Wat ik me nou afvraag, hoe werkt het browsen van VEEL nummers op de SB? En dan bedoel ik bijv 10.000 nr's? Mapstructuur of juist zoals op een iPod?

Hoe het zit met de Squeezebox weet ik niet, maar de Soundbridge schijnt wel last te hebben van meer dan 10.000 nummers. Ik draai zelf met ongeveer 15.000 nummers, maar de Roku Soundbridge van forumgenoot Squadra kon diverse titels en artiesten niet afdraaien of vinden. Gek genoeg werkten afspeellijsten weer wel, maar ik ga niet alle nummers in aparte afspeellijsten zetten. Ook het zoeken werkt toch wel stukken makkelijker met een laptop op schoot: ik type in iTunes gewoon een woord in en dat kan dan een (deel van een) titel zijn, een album, een artiest. In 1 seconde zijn alle > 15.000 nummers doorzocht.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ettepet

Er zitten diverse zoekfuncties en afspeelcriteria op de SB.  Zoek even op hun forum, daar staat een hoop en dit is een voor de hand liggende kwestie.

Heb zelf nog maar een stuk of 80 cd's geripped naar mijn HD, dus kom ik geen problemen tegen.

markvl

Je kunt op 2 manieren de SB aansturen:
- via de webinterface
- met de afstandsbediening
Met beiden kun je browsen en zoeken, en verder kun je door de filestructuur op de server heenlopen.
Browsen werkt via een boomstructuur met als ingang o.a. artiest, album of playlist.
Zoeken werkt zoals audiofiel beschrijft: een keyword geeft een lijst met artiesten/albums/songs die matchen.
Ook bij de SB is dat een secondenkwestie.

Ik heb er maar 6500 nummers inzitten, maar of je er nu 2 of 20.000 hebt, het principe is het zelfde.
Het enige verschil is dat naarmate de hoeveelheid nummers toeneemt er meer gevraagt wordt van je computer.
Op een PentiumPro op 200MHz met 128Mb geheugen is er wat vertraging als je bijvoorbeeld vanuit het hoofdmenu naar "browse artists" gaat.
Maar op een Sempron 2600+ met 512Mb gaat het vrij vlot.

Je kunt dit zelf uitproberen: gewoon de serversoftware installeren en "softsqueeze" gebruiken (na installatie de 3de optie van onder in het hoofdmenu).
Dat is een software player die dezelfde interface heeft (tot en met de afstandsbediening layout) als de echte SB.
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

VDM

Jep, forum had ik al gecheckt. Was meer benieuwd hoe het in de praktijk werkt. Op mijn iPod bijv. heb ik nu veel losse nr's van verschillende artiesten en daar is eigenlijk niet fatsoenlijk mee te werken. Denk dat ik binnenkort een nieuwe duim nodig heb ::)

Citaat van: Ettepet op december 27, 2005, 14:37:21
Er zitten diverse zoekfuncties en afspeelcriteria op de SB.  Zoek even op hun forum, daar staat een hoop en dit is een voor de hand liggende kwestie.

Heb zelf nog maar een stuk of 80 cd's geripped naar mijn HD, dus kom ik geen problemen tegen.

Ettepet

Citaat van: VDM op december 27, 2005, 22:08:08
Op mijn iPod bijv. heb ik nu veel losse nr's van verschillende artiesten en daar is eigenlijk niet fatsoenlijk mee te werken. Denk dat ik binnenkort een nieuwe duim nodig heb
Op dit moment ziet ie al mijn 80+ cd's ook nog als 1 album, dus.....  maar ja... ik ga gewoon naar de cd die ik wil en speel 'em af, daar kan weinig fout bij gaan. ;D

rbormans

Ik heb het speeltje inmiddels binnen, en vind het een droom. In direct vergelijk tussen een CD in een Marantz DV6500 (ook niet bepaald hi-end) , en de SB3 gestreamed met FLAC bestanden, beiden analoog aangesloten met hetzelfde type kabel op een Marantz SR7400, lijkt de SB iets "luchtiger" (minder vol). Maar dat is maar een eerste impressie.

Maar alleen al die >6000 radiostations die je on-line kan raadplegen en het feit dat je op de squeezenetwork server zelf favorieten van internet radio's kan toevoegen (allemaal afspelen zonder lokale PC) maakt het een prachtig dingetje.   En het ziet er nog eens schitterend uit ook.

Heb ook even wat knutselmateriaal besteld (Epia VIA moederbord, 1 GB geheugen en een HD) om een klein slimservertje in Linux op te zetten. Laat na het ripwerk nog weten wat de respons is met meerder nummers.

Raf

Ettepet

Citaat van: Raf (B) op december 29, 2005, 09:36:46
In direct vergelijk tussen een CD in een Marantz DV6500 (ook niet bepaald hi-end) , en de SB3 gestreamed met FLAC bestanden, beiden analoog aangesloten met hetzelfde type kabel op een Marantz SR7400, lijkt de SB iets "luchtiger" (minder vol). Maar dat is maar een eerste impressie.

Ik ben benieuwd wat je verdere bevindingen zijn. :)

)p(

Ik ben ook overstag gegaan en heb zojuist een squeezebox besteld.  ;D

Ik ben erg benieuwd wat de geluidskwaliteit zal zijn. Ik was in iedergeval erg onder de indruk van de flexibiliteit van de server software. Ik ben ook van plan daarvan gebruik te maken in mijn eigen htpc frontend die dan ook als een squeezbox emulator kan functioneren en zo toegang krijgt tot de muziek collectie.

peter

markvl

Ik heb gisteren nog even met de podcast plugin zitten spelen.
Gewoon de url van de rss stream configureren en je kunt met de afstandsbediening podcasts spelen.  8)
De casts worden niet gedownload naar je server maar gestreamd vanaf internet.
Ik kan dus nu zeer eenvoudig gewoon door de week naar X-rated luisteren!

Citaat van: vpv op januari  6, 2006, 14:03:56
Ik ben ook overstag gegaan en heb zojuist een squeezebox besteld.  ;D
Heb je hem al binnen? En hoe bevalt hij?
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

)p(

Citaat van: markvl op januari 14, 2006, 09:55:57

Ik kan dus nu zeer eenvoudig gewoon door de week naar X-rated luisteren!
Heb je hem al binnen? En hoe bevalt hij?

Nog niet, ze waren nog in bestelling. Het zou ongeveer twee weken duren. Ben wel al volop me in aan het lezen over alle mogelijkheden van de server. En mij mentaal voor te bereiden op zo'n 1500 cd's te rippen...eeks...

Heb je al eens de verschillende lossless formaten vergeleken op jouw squeezebox? Aanvankelijk was ik van plan alles naar flacs te rippen met eac. Maar de freedb herkent heel veel van mijn klassieke cd's niet. Itunes was al wat beter. Toen heb ik toch ook maar eens windows media player geprobeerd en die herkent bijna al mijn cd's en voegt er ook nog eens automatisch album art aan toe. Dus als het verschil in geluidskwaliteit van wma lossless rips met wmp klein is in vergelijking met eac dan is het wel zo makkelijk om met wmp te gaan rippen. Vandaar mijn vraag.

Ik heb met mijn laptop en softsqueeze het afspelen van wma's al geprobeerd. En het kost de server slechts 5% cpu om in realtime wma lossles te decodere en vervolgens te encoderen naar flac voor verzending naar de squeezebox. En het werkt perfect. Overigens softsqueeze op de htpc werkt erg goed. Ik heb daar dus niet eens een echte squeezebox nodig.

peter

Theebag

Even een trapje omhoog.  ;)

Ik ben van plan om een SB3 te kopen. Maar ik wordt helemaal gek van dat slimdevice forum. Het gaat om de geluidskwaliteit via de analoge outputs, is die nu goed of slecht, want op dat forum lijkt het helemaal niks en zou je minstens de voeding moeten vervangen. Gewoon uit de doos, waarmee kan ik die vergelijken ?

Ik gebruik voor muziek momenteel een DVD speler met optische interlink. De DAC van de Marantz ( SR-5500 ) zorgt dus voor het geluid, ik neem aan dat dan de DAC van de SB3 beter is ?

advr

ben ook van plan om een music server aan te schaffen dan wel zelf samen te stellen. maar ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. in ieder geval ga ik de DAC van mijn Unico gebruiken.  8)

natuurlijk moet ik dit draad even helemaal doorlzen mbt de ervaringen van de diverse apparaten. ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

)p(

Citaat van: Theebag op maart 30, 2006, 09:47:25
Even een trapje omhoog.  ;)

Ik ben van plan om een SB3 te kopen. Maar ik wordt helemaal gek van dat slimdevice forum. Het gaat om de geluidskwaliteit via de analoge outputs, is die nu goed of slecht, want op dat forum lijkt het helemaal niks en zou je minstens de voeding moeten vervangen. Gewoon uit de doos, waarmee kan ik die vergelijken ?

Ik gebruik voor muziek momenteel een DVD speler met optische interlink. De DAC van de Marantz ( SR-5500 ) zorgt dus voor het geluid, ik neem aan dat dan de DAC van de SB3 beter is ?

Mijn ervaring is dat hij analoog aangesloten beter is dan met de dac van een Marantz sr-7500. Verwacht echter geen wonderen van de sb hij klinkt echt niet zo goed als een high end cd speler. Denk meer aan een cd speler tussen de 300-500 euro.
Daar staat tegenover een hele hoop gemak en flexibiliteit...ik merk dat ik nu mijn cd speler enkel nog alleen voor klassieke muziek gebruik en dat alleen omdat het rippen en taggen ervan een klote werk is omdat er voor klassieke muziek geen goede tag databases en tag standaarden zijn.

peter

Ettepet