NIEUW: Digitale Music Server/player direkt op Hifi. Squeezebox 3. Reviews

Gestart door kit-kat, december 12, 2005, 11:57:44

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: kit-kat op december 14, 2005, 17:42:56
Precies..Ik vind ITMS ook zeer klantonvriendelijk....als ik voor iets betaald heb, wil ik zelf de vrijheid hebben om het op verschillende muziek servers en systemen te kunnen afspelen...
Je hebt betaald voor 1 nummer. Dat mag je daarna op 3 computers zetten, op 1 iPod, op zoveel CD's branden en zo vaak draaien als jij wilt. Vertel mij eens wat daar vrijheidsbeperkend aan is. Je op CD gekochte muziek staat slechts op 1 schijf en kun je niet eens op verschillende plaatsen tegelijk draaien of het moet zijn met een oogluikend toegestane kopie voor eigen gebruik.

Je redenatie loopt een beetje vast, want je wilt "zelf de vrijheid hebben om het op verschillende muziek servers en systemen te kunnen afspelen", maar dat lukt al niet eens met een gekochte CD. Want al die CD's met Copy Protection draaien niet op mijn eigen DVD-speler. Dan vind ik eerlijk gezegd de gekochte muziek uit ITMS een stuk vriendelijker qua policy.

------ Voor wie trouwens zijn ITMS muziek meer 'vrijheid' wil geven staat niemand het in de weg om de met ITMS gekochte muziek op een CD te branden en die daarna met iTunes weer in te lezen. Uiteraard is er dan geen DRM meer aanwezig. ;) ------
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Pieter-Jan op december 14, 2005, 18:19:17
Even herhalen om te zien of ik het echt wel snap:

Binnen itunes kan je meerdere vensters openen en aan die vensters kan je een aparte airtunes toewijzen.

Of: Je moet echt twee aparte itunes programma's openen (moet ik effe testen of dat kan) en daar een aparte airtunes kiezen ...

Pieter-Jan

PS. Sorry Kit voor de vervuiling van je topic ...  ;)

Okee: ik zal het nog simpeler stellen. Zie iTunes als een CD-speler.

Hoeveel verschillende nummers kun jij tegelijkertijd op je CD-speler afspelen? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Don_Paul

Citaat van: Audiofiel op december 14, 2005, 18:25:30
Je hebt betaald voor 1 nummer. Dat mag je daarna op 3 computers zetten, op 1 iPod, op ... [cut]

Vertel mij eens wat daar vrijheidsbeperkend aan is.

Precies dit dus. Ik wil dit OVERAL af kunnen luisteren, en ik heb thuis al meer dan 3 computers staan, plus een aantal op mijn werkplek, plus een MP3 speler, plus een speler in de auto, plus...

En ik wil daarnaast OOK vrij zijn om het met de applicatie af te spelen die ik hiervoor uitkies. Of in mijn PC. Of via een soundbridge.

Een CD met Copy Protection komt er hier dus net zo goed niet in - die zou linea recta retour naar de winkel gaan.

Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Audiofiel

Citaat van: Don_Paul op december 15, 2005, 01:21:06
Ik wil dit OVERAL af kunnen luisteren, en ik heb thuis al meer dan 3 computers staan, plus een aantal op mijn werkplek, plus een MP3 speler, plus een speler in de auto, plus...

Neem een iPod. Daar kun je dat allemaal mee doen. Ook in de auto.

En anders brand je toch een CD van die gekochte AAC-bestanden? Ik zie het probleem niet, die mag je ook overal afspelen en je mag er van ITMS zoveel branden als jij nodig hebt.

pch

Nogmaals en back on topic over de Squeeze box:
kun je hem aansluiten op een netwerk HDD, dus m.a.w., je hebt een netwerk met daaraan je computer, je netwerk HDD en de squeeze box. Kun je de squeeze box dan de nummers van je netwerk HDD laten spelen als je computer uit staat of moet je computer altijd aanstaan???

Gr. Paul.

rbormans

Citaat van: pch op december 15, 2005, 09:42:36
Kun je de squeeze box dan de nummers van je netwerk HDD laten spelen als je computer uit staat
Nee

of moet je computer altijd aanstaan???
ja

... SB communiceert namelijk met software

Wat wel zou moeten kunnen (heb het apparaat zelf niet, maar op basis van de reviews) is internet radio rechtstreeks afspelen (zonder een PC aan)

pch

Don_Paul

kun je hem aansluiten op een netwerk HDD, dus m.a.w., je hebt een netwerk met daaraan je computer, je netwerk HDD en de squeeze box. Kun je de squeeze box dan de nummers van je netwerk HDD laten spelen als je computer uit staat of moet je computer altijd aanstaan???

Ja. Als je de goede NAS hebt kan dat inderdaad. Ik heb me gisteren even in zitten lezen, en er zijn een aantal uPNP servers die je OP een NAS van bijv. Linksys kan draaien. Een voorbehoud: of dat ook met de Squeeze-box kan durf ik niet te zeggen, met de Roku werkt het iig volgens de berichten wel.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /

Don_Paul

@Audiofiel:
Citeer
------ Voor wie trouwens zijn ITMS muziek meer 'vrijheid' wil geven staat niemand het in de weg om de met ITMS gekochte muziek op een CD te branden en die daarna met iTunes weer in te lezen. Uiteraard is er dan geen DRM meer aanwezig.  ------

Je doelt weer op deze optie? Dus de DRM via een aantal stappen uit gekochte bestand verwijderen? Dat is symptoombestrijding, ik koop gewoon geen muziek met DRM. Bovendien werkt die truuk NU door technische onvolkomenheden in de 'keten', maar geloof maar dat ze er alles aan doen om dat dicht te timmeren. Oh, en een IPOD hoef ik niet, ik heb al een MP3 speler van een merk die ze al leverde toen Apple's nog met groende CRT beeldbuizen geleverd werden ... :) De essentie is ook dat ik niet door Apple (of Sony, of...) wil laten bepalen hoe en waarmee ik afluister.

Audiofiel

Citaat van: Don_Paul op december 15, 2005, 13:52:10
@Audiofiel:
Je doelt weer op deze optie? Dus de DRM via een aantal stappen uit gekochte bestand verwijderen? Dat is symptoombestrijding, ik koop gewoon geen muziek met DRM. Bovendien werkt die truuk NU door technische onvolkomenheden in de 'keten', maar geloof maar dat ze er alles aan doen om dat dicht te timmeren.

Nee, je leest niet goed, ik bedoel simpel op een audio-CD branden:
Citaat van: Audiofiel op december 14, 2005, 18:25:30
Voor wie trouwens zijn ITMS muziek meer 'vrijheid' wil geven staat niemand het in de weg om de met ITMS gekochte muziek op een CD te branden en die daarna met iTunes weer in te lezen. Uiteraard is er dan geen DRM meer aanwezig. ;)

Dat doe je DIRECT vanuit iTunes op je ingebouwde CD-brander. Niets geen trucks, niets dichttimmeren.
Op een gebrande audio-CD staat nooit DRM-informatie. ;)

rbormans

Citaat van: Don_Paul op december 15, 2005, 13:47:47
Ja. Als je de goede NAS hebt kan dat inderdaad. Ik heb me gisteren even in zitten lezen, en er zijn een aantal uPNP servers die je OP een NAS van bijv. Linksys kan draaien. Een voorbehoud: of dat ook met de Squeeze-box kan durf ik niet te zeggen, met de Roku werkt het iig volgens de berichten wel.

Citaat van: Raf (B) op december 15, 2005, 11:16:05
Nee
... SB communiceert namelijk met software

Nou, dan zwijg ik nu even hoor ...  :-[ 

Het zou inderdaad machtig zijn als het gaat !

Ettepet

Citaat van: pch op december 15, 2005, 11:24:11
argh! Dat is shit!!! Uhh, ik bedoel jammer!

Valt wel mee hoor, het mag volgens mij een Pentium 2 zijn (als je Linux gebruikt dan), die vrijwel niks hoeft te doen.  Maar inderdaad, de software draait nu grotendeels op de pc, en niet op de SB zelf.  Met de afstandsbediening communiceer je dus indirect met de pc.

mradem

Citaat van: markvl op december 14, 2005, 17:09:28
Even reageren op wat punten uit voorgaande posts over de Squeezebox:

- Een squeezbox kan bedraad of draadloos worden aangesloten. Afhankelijk van het model dat je koopt heb je een UTP aansluiting of een Wireless + UTP aansluiting.

Groeten,
Mark

Ah ok dus draadloos netwerk is geen verplichting. Hoe kan je dit het beste aansluiten dan?
vanuit mijn modem gaat er een utp naar de ethernetkaart. Maar hoe van de pc naar de SB? Nog een ethernetkaart erin zetten en zo naar de sb?

Ettepet

Citaat van: mradem op december 15, 2005, 14:37:28
Ah ok dus draadloos netwerk is geen verplichting. Hoe kan je dit het beste aansluiten dan?
vanuit mijn modem gaat er een utp naar de ethernetkaart. Maar hoe van de pc naar de SB? Nog een ethernetkaart erin zetten en zo naar de sb?
Dat kan, kan ook via een router.  Beide oplossingen hebben hun voordelen.

mradem

Ettepet

mradem

Kan je dit trouwens gewoon via de website van slimdevices kopen? Of hebben jullie het ergens in een winkel gekocht?
En die gemodificeerde versies. Zijn die zo te koop of moet je dat zelf doen.

Ettepet

Citaat van: mradem op december 15, 2005, 15:53:13
Kan je dit trouwens gewoon via de website van slimdevices kopen?
Yep. 300 euro, inclusief verzenden voor het oude draadloze model.  Ik vind de nieuwe L-E-L-I-J-K.. net als de ipod.. :(

Don_Paul

Citaat van: Raf (B) op december 15, 2005, 14:24:31

Het zou inderdaad machtig zijn als het gaat !

Ok, ik heb de link weer gevonden: kijk bijv. eens bij twonkyvision.de

@Audiofiel: Dus als ik een bestand op de 4e computer wil hebben moet ik eerst naar CD branden en hem daar weer inlezen? Dat noem ik dus een omweg... Het gaat mij dus om het principe dat er een protectie op een bestand gezet wordt die mij belemmert het te gebruiken zoals ik wil.

Als je ook de discussies over (met name) Blu-Ray en HDVD ziet, merk je al dat er ook daar weer alles aan gedaan wordt om het 'sharen' via bijvoorbeeld Mediaservers onmogelijk te maken. Het probleem is m.i. dat het hele business model rond CD/DVD niet klopt. Men denkt daar nog steeds in analogieen van media; in de vorm van 'je koopt een nummer op een PC en dan mag je die daarop afspelen' (of ietwat soepeler vormen daarvan), zoals je vroeger ook 'een LP' kocht. Er zou echter persoonsgebonden gedacht moeten worden, want tenslotte heeft mijn PC niet de rekening betaalt maar ikzelf.

Ik zou een systeem waarbij ik een private key bezit die ik op al mijn aparatuur installeer, en die gebruikt wordt om mij aangeleverde content te decoderen veel beter vinden. Maar krijg dat maar eens in de hoofden van de platenbazen...

mradem

Citaat van: Ettepet op december 15, 2005, 16:16:45
Yep. 300 euro, inclusief verzenden voor het oude draadloze model.  Ik vind de nieuwe L-E-L-I-J-K.. net als de ipod.. :(

Maar dat is toch de sb3? of niet. Ik moet toch wel het nieuwste model hebben lijk me.

Audiofiel

Citaat van: Don_Paul op december 15, 2005, 16:45:59
@Audiofiel: Dus als ik een bestand op de 4e computer wil hebben moet ik eerst naar CD branden en hem daar weer inlezen? Dat noem ik dus een omweg... Het gaat mij dus om het principe dat er een protectie op een bestand gezet wordt die mij belemmert het te gebruiken zoals ik wil.

Nee, dat is niet correct. Je kunt zelfs 1 database gebruiken voor AL je computers tegelijk. Zo hou ik op 4 computers bijvoorbeeld dezelfde bibliotheek en afspeellijsten en waarderingscijfers. Ideaal. Enige minpuntje is dat je niet tegelijkertijd kunt wijzigen op die manier, maar dat komt bij mij nooit voor.

Daarnaast kun je in IEDERE iTunes je muziek delen via het netwerk naar andere iTunes gebruikers (zo werkt de Roku en andere apparatuur ook met iTunes samen). Daarmee kun je alle muziek afspelen, zonder problemen. Alleen kopiëren is met die methode niet toegestaan. 'Delen' in iTunes is een 'alleen-lezen' systeem.

kit-kat

Je kan de SB3 kopen via slimdevices.com
Het kost 299 dollar. excl bez
Als je twee tegelijk koopt krijg je 100 dollar korting, dan is het dus..249 per stuk.
Als iemand anders van het forum interesse heeft om samen 2 SB3 te kopen, dan hoor ik dat graag. Maar dat moet dan wel voor 25 Dec 05, want zolang geldt de actie nog. Wellicht kunnen 2 forummers een aankoop combineren.

De oude versie is SB 2...en die kost nu 249 dollar, excl bez

Smaken verschillen ..ik vind de SB3 mooier dan de oude..en ook de ipod vind ik absoluut niet lelijk ;D ;D :-* :-*
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Ettepet

Citaat van: mradem op december 15, 2005, 16:51:06
Maar dat is toch de sb3? of niet. Ik moet toch wel het nieuwste model hebben lijk me.
Beide modellen SB2 en SB3 zijn intern vrijwel identiek, het nieuwe model is een markt-technische update. ;)

Baardmans

markvl

Gr. Paul.
In ieder geval op een NSLU2: http://www.nslu2-linux.org/wiki/Applications/SlimServer
en op een Buffalo Linkstation: http://fieldnetworks.com/slim/linkstation.html

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.