NIEUW: Digitale Music Server/player direkt op Hifi. Squeezebox 3. Reviews

Gestart door kit-kat, december 12, 2005, 11:57:44

Vorige topic - Volgende topic

R

Citaat van: Audiofiel op december 13, 2005, 17:16:40
Die mini-line out is tegelijk een optisch uit. ;)

Met een miniToslink-naar-Toslink ben je klaar. 8)

Sweet, dat wist ik niet. Dat scheelt een hoop geouwehoer. Waar scoor ik zo'n ding? Gebruik jij trouwens alles op lossless, arjen?

Audiofiel

Citaat van: garmtz op december 13, 2005, 17:20:20
Enige jammere is dat je niet zoals bij de Squeezebox gewoon op de unit zelf de nummers kunt kiezen. Je hebt namelijk ergens iTunes op nodig.

Klopt, maar ik had laatst hier iemand met de Roku Soundbridge en heb die op dezelfde DAC gehad.

Ik vond dat slechter klinken dan de AirportExpress (ondanks dat de Roku via coax was aangesloten), wat dunner geluid en iets minder microdetail. Daarnaast was het bladeren door de enorme hoeveelheid bestanden bij mij (1100 CD's) vrij problematisch en duurde veel langer dan in iTunes. Laptopje op schoot vind ik dan sneller werken. En trouwens, voor de prijs die sommige apparaten kopen kan die iBook er ook nog wel af.  ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Ruben op december 13, 2005, 17:23:52
Sweet, dat wist ik niet. Dat scheelt een hoop geouwehoer. Waar scoor ik zo'n ding? Gebruik jij trouwens alles op lossless, arjen?

Die kabels kun je op veel plekken kopen hoor, het is een standaard (toslink mini naar toslink kabel), vanaf 5 euro.
Wat betreft je 2e vraag: die was al beantwoord. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Citaat van: Audiofiel op december 13, 2005, 17:32:39
Die kabels kun je op veel plekken kopen hoor, het is een standaard (toslink mini naar toslink kabel), vanaf 5 euro.
Wat betreft je 2e vraag: die was al beantwoord. ;)

Oke, kende ik niet. Mijn lijkt een macje mini mooi(met frontrow) met een dikke HD, dan via airport streamen en een kleine monitor erbij.

oud_account_1

Citaat van: garmtz op december 13, 2005, 17:21:19
Wel weer erg vernunftig van Apple.
Ze hebben die aansluiting van MicrosoftSony (Minidisc) gejat :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

oud_account_1

Citaat van: Don_Paul op december 13, 2005, 13:47:48
Ik heb een Soundbridge in bestelling staan. Ik heb ook even naar de Squeezebox gekeken, maar die viel toch af. Een van de redenen is dat je speciale software moet installeren op de PC met de muziek; dat is voor mij onacceptabel. Daarnaast 'past' de soundbridge wat makkelijker in een standaard installatie (formaat vd kast).
Ook met de Sound bridge kan je niet direct van je PC spelen, je hebt wel een server applicatie nodig (iTunes, Windows Media Connect of een v/d andere smaken)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

oud_account_1

Citaat van: Audiofiel op december 13, 2005, 17:31:37
Klopt, maar ik had laatst hier iemand met de Roku Soundbridge en heb die op dezelfde DAC gehad.

Ik vond dat slechter klinken dan de AirportExpress (ondanks dat de Roku via coax was aangesloten), wat dunner geluid en iets minder microdetail. Daarnaast was het bladeren door de enorme hoeveelheid bestanden bij mij (1100 CD's) vrij problematisch en duurde veel langer dan in iTunes. Laptopje op schoot vind ik dan sneller werken. En trouwens, voor de prijs die sommige apparaten kopen kan die iBook er ook nog wel af.  ;) ;D
Ik was pas bij iemand met een Airport ;D en daar deed de Roku het inderdaad dramatisch slecht, ik neem aan dat dat was vanwege de firmware (een beta versie).
Zelfs bij kleine playlists weigerde de roku vaak dienst.
Het bladeren bij mij thuis gaat stukken beter (wel minder tracks en met Intel's UPnP referentie software als server)
Het geluid van de Airport was ook beter, maar de enige vergelijking die we konden maken was met een mp3 track (als ik het me goed herinner), dus het zou zowel jitter als b.v. het mp3 algorithme kunnen zijn.

De roku was incl verzenden ongeveer 150 euro, ik hoop dat dat geen indicatie is van de waarde van een iBook ;)

Audiofiel

Citaat van: squadra op december 13, 2005, 19:29:14
Ik was pas bij iemand met een Airport ;D en daar deed de Roku het inderdaad dramatisch slecht, ik neem aan dat dat was vanwege de firmware (een beta versie). Zelfs bij kleine playlists weigerde de roku vaak dienst.
ROTFLOL ;D ;D ;D

CiteerHet geluid van de Airport was ook beter, maar de enige vergelijking die we konden maken was met een mp3 track (als ik het me goed herinner), dus het zou zowel jitter als b.v. het mp3 algorithme kunnen zijn.
Klopt inderdaad. Jammer dat de lossless bestanden niet worden afgespeeld. En ook jammer dat je ('server')software per sé nodig hebt en niet vanaf een netwerkdrive kunt werken.

CiteerDe roku was incl verzenden ongeveer 150 euro, ik hoop dat dat geen indicatie is van de waarde van een iBook ;)
Nee joh, het ging mij juist om die dure alles-in-1 apparatuur die zowel CD-speler/harddisk/netwerk doen en zelf meer kosten dan een iBook vanaf €1039.

kit-kat

"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

mradem

Maar hoe zit dit nou eigenlijk met meerkanaals muziek? Als je bijv. een dvd afspeel via de pc. En deze is spdif verbonden met de pre. Zorgt dan de DAC van je pre voor het geluid?
Of is er ook zoiets als een externe DAC hiervoor?
Een DD 5.1 of DTS track zal via de pc altijd wel iets minder klinken dan direkt van een degelijke dvd speler of is hier ook een aanpassing voor. De audio kaart die ik gebruik is geen slechte (M audio rev 7.1) maar ook geen high end.

pch

Even een vraagje over die nieuwe Squeeze box:
kan hij alleen via het netwerk op een computer aangesloten worden of ook op een netwerk harde schijf???
Anders zou je altijd de computer aan moeten hebben staan....

Gr. Paul.

Ettepet

Citaat van: mradem op december 14, 2005, 09:26:11
Maar hoe zit dit nou eigenlijk met meerkanaals muziek? Als je bijv. een dvd afspeel via de pc. En deze is spdif verbonden met de pre. Zorgt dan de DAC van je pre voor het geluid?
Dat klopt.  Vaak moet je wel het volume op je pc / geluidskaart op maximaal zetten.  Zie ook:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37676.msg535439#msg535439

mradem

Het geluid staat ook op maximaal. Maar wat doet de SB nou eigenlijk meer? Ik bedoel het schil in mijn situatie.

HTPC --> S/PDIF --> Rotel1098
Zo speel ik DD en DTS tracks af en voor muziek PCM (met speakers op large).

Doet de sb nog wat meer met het geluid? Of is het meer als je de pc niet in de buurt heb staan?

Als ik het goed begrijp dan is het enige wat ik kan verbeteren is kwa muziekfiles via de pc. daar zou ik een externe DAC voor kunnen gebruiken en dan naar de Pre. Voor meerkanaals geluid blijft het zo (wat overigens goed klinkt hoor).

Ettepet

Mradem, het gebruik van een digitale connectie zoals spdif (optisch / coax) is helaas geen garantie voor een 'perfecte' geluidsoverdracht.  Niet voor niets kopen mensen die hoge eisen stellen aan de geluidskwaliteit een (meestal) dure cd- of dvd-speler.  Een speler die analoog een zeer goed geluid levert of waar de digitale informatie zo perfect mogelijk getimed naar de voorversterker gaat.

Het mooie van de SB is dat je met een relatief goedkoop en ogenschijnlijk simpel apparaat een verbluffend goed resultaat behaalt, vergelijkbaar met (en deels beter dan?) topklasse cd-spelers.  Dit heeft alles te maken met een slim jitter-vrij ontwerp. :)

Op dit moment is het ontwerp nog gericht op stereo-bronnen, maar lijkt ook prima geschikt voor meerkanaals muziek/geluid.  Om die stap te maken moeten er nog wel een aantal aanpassingen worden verricht aan de software.  Voor het geluid bij films is meer nodig dan een SB 2/3, omdat er met de huidige middelen vermoedelijk geen goede synchronisatie tussen beeld en geluid mogelijk is.

mradem

Citaat van: Ettepet op december 14, 2005, 15:13:11
Mradem, het gebruik van een digitale connectie zoals spdif (optisch / coax) is helaas geen garantie voor een 'perfecte' geluidsoverdracht.  Niet voor niets kopen mensen die hoge eisen stellen aan de geluidskwaliteit een (meestal) dure cd- of dvd-speler.  Een speler die analoog een zeer goed geluid levert of waar de digitale informatie zo perfect mogelijk getimed naar de voorversterker gaat.

Het mooie van de SB is dat je met een relatief goedkoop en ogenschijnlijk simpel apparaat een verbluffend goed resultaat behaalt, vergelijkbaar met (en deels beter dan?) topklasse cd-spelers.  Dit heeft alles te maken met een slim jitter-vrij ontwerp. :)

Op dit moment is het ontwerp nog gericht op stereo-bronnen, maar lijkt ook prima geschikt voor meerkanaals muziek/geluid.  Om die stap te maken moeten er nog wel een aantal aanpassingen worden verricht aan de software.  Voor het geluid bij films is meer nodig dan een SB 2/3, omdat er met de huidige middelen vermoedelijk geen goede synchronisatie tussen beeld en geluid mogelijk is.

Ja ik begrijp best dat een standalone speler beter geluid geeft dan de HTPC bij DD of DTS tracks. Daarentegen is het beeld weer het tegengestelde dus heb ik die keuze zo gemaakt. Ik kan best met het geluid leven en vind het verschil tussen de htpc en mijn oude Denon speler gering.
Echter muziek is wer wat anders. Ik heb nog een Arcam cd192 staan die prima instaat is muziek af te spelen. Maar ik draai veel meer mp3 vanaf de pc dan een cd. Dan kan ik een cd branden maar dat kost alleen maar tijd en ruimte. Dan verkoop ik liever de cd speler en dat ik er iets anders voor terugkoop waarmee ik direkt kan afspelen en met een soort gelijke kwaliteit.

Maar op dit moment zou een DB dus voor mij een beter stereo geluid geven van bijv. mp3"s? Zo bedoel je het toch. Waarom wordt er ook nog geadviseerd hier nogeens een externe dac bij te nemen?

Pieter-Jan

Ok, dit is dus een leuk draadje om te volgen  :P
Misschien gaat de PC hier binnenkort ook twee etages omhoog, dus dan wil ik mijn muziek ook beneden krijgen.
Ik moet dus ook een keuze gaan maken.

Optie 1: Draadloos netwerk naar PC (grondstation + pci-adapter voor pc), itunes, airportexpress bij stereo. Voor de besturing zou dan gebruik kunnen worden gemaakt van een PDA met netremote over wifi.

Optie 2: Draadloos netwerk naar PC (grondstation + pci-adapter voor pc), itunes, squeezebox 3 met eigen afstandsbediening.

Een aantal bedenkingen:

Optie 1:
Kan de airport express ook dienen als grondstation voor het versturen van het internetsignaal naar de PC boven.
Zoja, dan kan daar het basisstation uitgespaard worden.
Pro: Met de PDA is tweerichtingsverkeer mogelijk. Je kan zoekopdrachten doen binnen itunes, er is een vollege itunes interface, je ziet welk nummer wordt afgespeeld, kan quoteringen geven, ... Volledige itunes-funcionaliteit dus. De prijs van de airport-express is ook een stuk vriendelijker dan die van de squeezebox.
Contra: Alle Airport-express toestelletjes die later toegevoegd worden krijgen hetzelfde signaal en kunnen dus niet apart verschillende muziek afspelen.

Optie 2:
Hier hebben we zowiezo een basisstation nodig.
Pro: Display is heel interessant, eigen afstandsbediening.
Con: Squeezebox gebruikt eigen serversoftware. Squeezebox wordt liefst gemod om audiofiel verantwoord te zijn. Afstandsbediening is niet twee-weg.
Hierbij stelt zich de volgende vraag: Kan je gewoon de itunes interface gebruiken en er vanuitgaan dat de afgespeelde muziek ook bij de squeezebox komt? In dat geval kan een pda met netremote de voordelen van optie 1 en 2 combineren: tweeweg-afstandsbediening en display.

En dan enkel nog het puur audiofiele kantje ...
Welk van de twee brengt de beste geluidskwaliteit tot bij de hifi en op welk kwaliteitsniveau kunnen we dan rekenen. Uit een van de reviews bleek de squeezebox de Ah Njoe Tjoeb te overtreffen (weet niet welke versie), dus dat is absoluut niet misselijk  :o

Als er nog forum-genoten zijn met gelijkaardige voorstellen, vuur maar af.

By the way. Stel, de pc staat twee etages hoger, kan de pc dan softwarematig getriggerd worden om op te starten en af te sluiten via pda met wifi?

Vriendelijke groeten,

Pieter-Jan
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

mradem

markvl

Even reageren op wat punten uit voorgaande posts over de Squeezebox:

- Een squeezbox kan bedraad of draadloos worden aangesloten. Afhankelijk van het model dat je koopt heb je een UTP aansluiting of een Wireless + UTP aansluiting.
- De serversoftware kan op een Mac, Windows of Linux PC draaien en is te besturen via een webinterface (dus bijv. ook via WiFi PDA).
- De Squeezebox zelf is te besturen via de afstandsbediening of via de webinterface op de server.
- Er zijn NAS-boxen (o.a. Buffalo) waarop de serversoftware rechtstreeks kan draaien. In dat geval is geen PC nodig (behalve om de files op de NAS te zetten).
- Zo uit de doos is de kwaliteit van de Squeezbox al erg goed. Modificeren kan hem nog beter maken.
- De serversoftware kun je naast iTunes draaien. Hij zal dan de muziekfiles en playlisten van iTunes gebruiken. Maar bedienen gaat via de eigen interface.
- Meerdere squeezboxen kunnen dezelfde server gebruiken. Ze kunnen dan optioneel gesynchroniseerd dezelfde muziek spelen.

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Audiofiel

Citaat van: Pieter-Jan op december 14, 2005, 15:30:00
Optie 1:
Kan de airport express ook dienen als grondstation voor het versturen van het internetsignaal naar de PC boven.
Zoja, dan kan daar het basisstation uitgespaard worden.
Ja, het is tevens een basisstation voor WiFi.

CiteerPro: Met de PDA is tweerichtingsverkeer mogelijk. Je kan zoekopdrachten doen binnen itunes, er is een vollege itunes interface, je ziet welk nummer wordt afgespeeld, kan quoteringen geven, ... Volledige itunes-funcionaliteit dus. De prijs van de airport-express is ook een stuk vriendelijker dan die van de squeezebox.
Contra: Alle Airport-express toestelletjes die later toegevoegd worden krijgen hetzelfde signaal en kunnen dus niet apart verschillende muziek afspelen.
Dat is niet waar, je kunt vanuit iedere iTunes een eigen AirPort Express (AE) kiezen. Dus heb je in de woonkamer een AE (1), en tevens in de slaapkamer een AE (2), dan kies je in iTunes gewoon AE (1) woonkamer of AE (2) slaapkamer. Zodra jij die AE gebruikt, is hij bezet. Maar een andere iTunes gebruiker kan wel de andere AE kiezen als geluidsweergever.

CiteerHierbij stelt zich de volgende vraag: Kan je gewoon de itunes interface gebruiken en er vanuitgaan dat de afgespeelde muziek ook bij de squeezebox komt?
Nee, je moet de muziek selecteren op het apparaat, niet in iTunes. Je kunt door muziek kiezen naar genre, artiest, etc. of op playlist.

CiteerEn dan enkel nog het puur audiofiele kantje ... Welk van de twee brengt de beste geluidskwaliteit tot bij de hifi en op welk kwaliteitsniveau kunnen we dan rekenen. Uit een van de reviews bleek de squeezebox de Ah Njoe Tjoeb te overtreffen (weet niet welke versie), dus dat is absoluut niet misselijk  :o
De AirPort Express klonk bij mij in ieder geval beter met dezelfde MP3 via het 'minderwaardige' optisch uit dan de Roku Soundbridge via de 'betere' coax uit (naar dezelfde DAC).

Audiofiel

Oh ja, nog een belangrijk punt wat niet aan de orde is geweest: in de iTunes Music Store (ITMS) gekochte muziek bevat een Digital Rights Management (DRM) in het AAC-muziekbestand. Dit bestand is zonder problemen af te spelen in iTunes (en via de Airport Express), maar kan op dit moment door geen enkele muziekserver worden weergegeven.

Voor wie muziek koopt via ITMS dus een zeer belangrijk punt.

Ettepet

Citaat van: mradem op december 14, 2005, 15:25:15
Maar op dit moment zou een DB dus voor mij een beter stereo geluid geven van bijv. mp3"s? Zo bedoel je het toch. Waarom wordt er ook nog geadviseerd hier nogeens een externe dac bij te nemen?
Op dit moment zal een ongemodificeerde SqueezeBox (versie2 of 3) een beter resultaat geven voor op de juiste manier naar harde schijf gekopieerde cd's dan de meeste goede tot zeer goede cd-spelers dat kunnen.  Vooral met lage tonen is de SB extreem strak.

Over het hoe-en-wat zie hun forum en de betere reviews.

kit-kat

Citaat van: Audiofiel op december 14, 2005, 17:21:55
Oh ja, nog een belangrijk punt wat niet aan de orde is geweest: in de iTunes Music Store (ITMS) gekochte muziek bevat een Digital Rights Management (DRM) in het AAC-muziekbestand. Dit bestand is zonder problemen af te spelen in iTunes (en via de Airport Express), maar kan op dit moment door geen enkele muziekserver worden weergegeven.

Voor wie muziek koopt via ITMS dus een zeer belangrijk punt.

Precies..Ik vind ITMS ook zeer klantonvriendelijk....als ik voor iets betaald heb, wil ik zelf de vrijheid hebben om het op verschillende muziek servers en systemen te kunnen afspelen...

Voor mij dus een reden om zo weinig mogelijk muziek in Itunes music store te kopen. (al hebben ze zo'n mooie en klantvriendelijke webwinkel).
En dus ook geen Airport Express te kopen...Ik wil niet door hun verplicht worden hun eigen software te gebruiken.

Ik vind het dus een GROTE pluspunt dat Squeezebox alles af kan spelen, en zeer klantvriendelijk zijn , ook na aankoop, getuige de vele upgrades en goede forumsite.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Pieter-Jan

Dat is niet waar, je kunt vanuit iedere iTunes een eigen AirPort Express (AE) kiezen. Dus heb je in de woonkamer een AE (1), en tevens in de slaapkamer een AE (2), dan kies je in iTunes gewoon AE (1) woonkamer of AE (2) slaapkamer. Zodra jij die AE gebruikt, is hij bezet. Maar een andere iTunes gebruiker kan wel de andere AE kiezen als geluidsweergever.
Nee, je moet de muziek selecteren op het apparaat, niet in iTunes. Je kunt door muziek kiezen naar genre, artiest, etc. of op playlist.

Bedankt voor je uitleg audiofiel, maar toch snap ik het nog niet helemaal.
Stel, je hebt 1 itunesprogramma draaien. Kan je dan in twee verschillende kamers, op twee verschillende ae's, op het zelfde moment verschillende muziek draaien?
Ik dacht dat je maar 1 ae per itunes kon selecteren. De een of de andere dus ... ? ::)

Vriendelijke groeten,

Pieter-Jan
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Audiofiel

Citaat van: Pieter-Jan op december 14, 2005, 17:54:08
Stel, je hebt 1 itunesprogramma draaien. Kan je dan in twee verschillende kamers, op twee verschillende ae's, op het zelfde moment verschillende muziek draaien? Ik dacht dat je maar 1 ae per itunes kon selecteren. De een of de andere dus ... ? ::)

Per iTunes kun je 1 Airport Express selecteren.

Je moet de AirportExpress (Airtunes in iTunes-taal) zien als 'speel mijn iTunes geluid af via:
- ingebouwde luidsprekers
- een Airport Express naar keuze

Dus: heb jij een AE gekozen, dan is die bezet (vergelijk op je stereo met bronselectie: CD, tuner, etc.). In jouw iTunes kun je maar 1 nummer tegelijk draaien, dus ook maar 1 geluid tegelijk laten horen. Met meer Macs (of PC's als je dat liever wilt), kun je ieder weer een ander nummer kiezen en een andere AE (weergever). ;)

Pieter-Jan

Even herhalen om te zien of ik het echt wel snap:

Binnen itunes kan je meerdere vensters openen en aan die vensters kan je een aparte airtunes toewijzen.

Of: Je moet echt twee aparte itunes programma's openen (moet ik effe testen of dat kan) en daar een aparte airtunes kiezen ...

Pieter-Jan

PS. Sorry Kit voor de vervuiling van je topic ...  ;)